هر آنچه باید درباره تفاوت مدیریت و رهبری بدانید

0

آیا می‌دانید تفاوت اصلی بین مدیریت و رهبری چیست؟ درحالی‌که بسیاری از افراد تفاوتی بین این دو جایگاه قائل نیستند، اما مدیران و رهبران ویژگی‌ها و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. عملکرد رهبری و مدیریت در یک سازمان مکمل یکدیگر است، به همین دلیل است که در بیشتر مواقع نقش‌های آنها را باهم یکی در نظر می‌گیرند. بااین‌وجود، هر دو مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از عملکرد‌ها، ویژگی‌ها و مهارت‌ها را نشان می‌دهند که شباهت‌های مشترکی دارند. یک مدیر بر اساس تخصص، مهارت‌های فنی و دانشی که دارد در یک سازمان استخدام می‌شود، اما بزرگترین مهارت رهبری تأثیرگذاری و الهام بخشیدن به کارکنان است.

تفاوت مدیریت و رهبری

یک رهبر قدرتمند چشم‌انداز‌های سازمان را مشخص می‌کند و یک مدیر کاردان از به سرانجام رسیدن امور اطمینان حاصل می‌کند. همکاری موفق مدیریت و رهبری می‌تواند پیشبرد اهداف سازمان را تضمین کند. بهتر است برای آشنایی با تفاوت مدیریت و رهبری نگاهی به تعریف هرکدام داشته باشیم.

رهبری چیست؟

رهبری اهداف و چشم‌اندازهای یک سازمان را مشخص می‌کند و از طریق برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی مشخص آنها را عملی می‌کند. توانمندسازی کارکنان و الهام بخشیدن به آنها در جهت اهداف سازمان نیز از وظایف رهبری است. رهبر همیشه ابتکار عمل را به دست دارد و تلاش زیادی برای تحقق چشم‌اندازهای سازمان می‌کند. رهبران پیروانی دارند که همیشه دنباله‌رو حرف‌ها و دستورالعمل‌های آنها هستند.

مدیریت چیست؟

تمرکز اصلی یک مدیر بر تحقق اهداف سازمانی است. تعریف مدیریت شامل فرایندهایی همچون برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، اقدام و کنترل است به‌گونه‌ای که سازمان را به سمت اهداف مورد نظرش هدایت کند. مسئولیت‌های یک مدیر معمولاً در شرح وظایف شغل او مشخص می‌شود و کارکنان باتوجه‌به وظایف تعیین شده از آنها پیروی می‌کنند. یک مدیر موفق برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل امور را در دست دارد. مدیران تنها زمانی به رهبران موفقی تبدیل می‌شوند که مسئولیت‌های رهبری را بار‌ها انجام داده باشند.

تفاوت بین رهبری و مدیریت چیست؟

تفاوت مدیریت و رهبری

مقایسه تعریف مدیریت و تعریف رهبری به شما نشان می‌دهد که این دو نقش باهم تفاوت اساسی دارند. هرچند شاید در یک مجموعه رهبر نقش مدیر را هم داشته باشد و برعکس، اما باید به تفاوت نقش‌های آنها با یکدیگر واقف باشید.

۱ – تفاوت در چشم‌انداز

رهبران ایده‌پردازان سازمان هستند. آنها مسیر‌های رشد و پیشرفت سازمان را تعیین می‌کنند و جهت حرکت سازمان را به مدیران نشان می‌دهند. آنها همیشه موقعیت سنجی می‌کنند. سازمان در چه شرایطی قرار دارد، کجا باید برود و چگونه می‌توانند با یک تیم‌سازی قوی به آنجا برسند. از طرف دیگر، مدیران چشم به جهت رهبران دوخته‌اند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند کارکنان وظایف خود را در جهت چشم‌انداز‌های رهبری به‌درستی انجام می‌دهند. خواندن خلاصه کتاب های مدیریت و رهبری در سایت بوکاپو شما را بیشتر با شرح وظایف هرکدام و نقش‌هایی که دارند آشنا می‌کنند. سایت بوکاپو با درنظرگرفتن محدودیت زمان و لزوم یادگیری این مفاهیم برای پیشرفت در زندگی شخصی و حرفه‌ای، خلاصه کتاب‌هایی را در دسترس عموم قرار داده است.

۲ – تفاوت در تأثیرگذاری

همه ما در مسابقات گروهی دیده‌ایم که یک نفر سعی می‌کند به دیگران انرژی و انگیزه بیشتری برای ادامه دادن بدهد. رهبران نیز در یک شرکت یا سازمان الهام‌بخش افراد دیگر هستند. آنها انرژی جمعی را افزایش می‌دهند و امکان رشد بیشتری برای کارکنان فراهم می‌کنند. اما مدیران بر درست اجرا شدن امور نظارت دارند. آنها اهداف طولانی‌مدت را به اهداف کوچکتر تقسیم می‌کنند و برنامه‌ریزی‌ها را برای رسیدن به نتیجه مطلوب اجرایی می‌کنند.

۳ – تفاوت در ارزیابی عملکرد

تفاوت مدیریت و رهبری

ارزیابی عملکرد در تداوم موفقیت بسیار اهمیت دارد. رهبران و مدیران موظف هستند هرچند وقت یک‌بار یک بازنگری کلی بر درست اجرا شدن امور داشته باشند. آنها باید بدانند تصمیماتی که اجرا کرده‌اند به نفع سازمان بوده است یا باید از انجام دوباره آن صرف‌نظر کنند. در این شرایط، تفاوت نقش رهبری و مدیریت در سؤالاتی که می‌پرسند مشخص می‌شود. رهبر می‌تواند تصمیماتی که به نفع تیم نبوده است را زیر سؤال ببرد و به چالش بکشد. یک رهبر است که در این مواقع می‌تواند از دیگران بپرسد چرا این اتفاق افتاده است؟ یا از این نتایج می‌توان چه برداشتی برای تصمیمات آینده کرد؟

مدیران ملزم به ارزیابی و تحلیل شکست‌ها نیستند. آنها بر اجرای صحیح امور نظارت دارند و فقط در مورد درست اجرا شدن برنامه‌های پیگیری می‌کنند. مدیران مسئولیت زیادی در قبال ارزیابی رسیدن به چشم‌اندازهای سازمان ندارند.

۴ – تفاوت در جایگاه شغلی

مدیریت یک جایگاه شغلی است که با مجموعه‌ای از وظایف مشخص همراه هست. در تمام شرکت‌ها و سازمان‌های نقشی برای آن تعریف کرده‌اند و مسئولیت‌های او کاملاً مشخص است. درحالی‌که جایگاه شغلی رهبر مبهم‌تر است. به‌عبارت‌دیگر، اگر دیگران را به انجام درست امور تشویق کنید شما نقش رهبری گروه را به عهده گرفته‌اید! فرقی نمی‌کند عنوان یا موقعیت شغلی شما چیست. رهبری در نتیجه اقدامات شما بهتان نسبت داده می‌شود.

کلام آخر

توانایی رهبری با سن یا مسئولیت‌هایی که تا کنون از سر گذرانده‌اید تعریف نمی‌شود. الهام‌بخش بودن و ایجاد جنبش و تحرک مثبت کار هرکسی نیست و گاهی یک فرد جوان بیشتر از یک مدیرعامل کارکشته از پس رهبری کردن یک سازمان بر می‌آید. جهان همیشه به رهبران الهام‌بخش و کسانی نیاز دارد که با مدیرت خود ثبات را در سازمان ایجاد کنند. نقش‌های مدیرت و رهبری در هم گره‌خورده‌اند و نمی‌توان انتظار داشت یک سازمان با بی‌توجهی به تفاوت این نقش‌ها به‌راحتی به اهداف خود نزدیک شود. بهتر است به خاطر داشته باشید که به ندرت افراد رهبر یا مدیر بالقهوه هستند. می‌توان با یادگیری نقش‌های هرکدام و به چالش کشیدن خود در هرکدام از این جایگاه‌ها به موفقیت رسید.

نظرات