یک دکتر گوش (دکتر فرامرز معماری) چه بیماری هایی را میتواند درمان کند؟

0

برخی از عوامل باعث ناشنوایی یا کاهش موقت شنوایی می شود؛ که می توان با مراجعه به دکتر فرامرز معماری این بیماری ها را درمان نمود

گوش نقش مهم و پیچیده ای در بدن انسان دارد. سیستم شنوایی و تعادل در گوش انسان است که علاوه بر شنوایی، نقش مهمی در حفظ و برقراری تعادل دارد. گوش انسان به سه دسته تقسیم می شود: گوش داخلی، گوش میانی و گوش خارجی. گوش داخلی حاوی گیرنده های عصبی شنوایی و تعادل مغز است. استخوانچه های موجود در گوش میانی به صورت رکابی، چکشی و سندانی صوت را در گوش داخلی به عهده دارند. گوش خارجی شامل مجرای گوش و لاله گوش است که توسط پرده گوش از گوش میانی جدا می شود. بیماری های مربوط به گوش انسان می تواند بر سلامت شنوایی و تعادل بدن تأثیر بگذارند.

 دکتر گوش دکتر فرامرز معماری

علائم و بیماری های گوش، حلق و بینی از دیدگاه پزشک متخصص دکتر فرامرز معماری

یک بیمار ممکن است به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر به دکتر گوش مراجعه کند:

  1.  گرفتگی صدا
  2.   از دست دادن چشایی
  3.   گیجی
  4.  خرو پف
  5.  مشکلات مربوط به تعادل
  6. جرم گوش انباشته شده
  7.  پارگی پرده گوش
  8.  ترشح از گوش
  9. کیست و تومور در گلو
  10. انحراف دیوار بینی
  11. بیماری منییر
  12. گرفتگی بینی
  13. جراحی پلاستیک صورت
  14. گرفتی مجرای بینی یا منافذ
  15. اختلالات تارهای صوتی و مشکلات صدا
  16. مشکلات مربوط به هورمون های تیروئید و پاراتیروئید

همانطور که می دانید مشکلات زیادی وجود دارد که باعث عفونت گوش، حلق و بینی می شود. این مناطق دارای اتصالات مشترک هستند، بنابراین مشکل در یک قسمت از سیستم باعث ایجاد علائم در قسمت دیگر سیستم می شود. پزشکان عمومی اغلب مشکلات گوش، حلق و بینی را درمان می کنند. اما برای تشخیص دقیق تر باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

علل بیماری های گوش

برای درمان بیماری گوش، باید علت و مشکل اصلی را شناسایی کنید. تغییرات شنوایی می تواند نتیجه طبیعی افزایش سن باشد و عوامل مختلفی در این بیماری دخیل هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های ارثی گوش
  • آسیب به گوش
  • انسداد گوش
  • قرار گرفتن در معرض صدا های بلند و مصرف دارو

برخی از عوامل باعث ناشنوایی یا کاهش موقت شنوایی می شود؛ که می توان با مراجعه به دکتر فرامرز معماری این بیماری ها را درمان نمود، برخی عوامل مانند توده ها و تجمع مایع در مجرای گوش یا عفونت گوش می توانند باعث عفونت گوش شوند و برخی از عوامل می توانند باعث ناشنوایی کامل گوش شوند.

دکتر گوش دکتر فرامرز معماری

 دکتر فرامرز معماری متخصص گوش، حلق و‌ بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

همانطور که می دانید بسیاری از بیماری های مربوط به سر و گردن توسط متخصصین گوش و حلق و بینی درمان می شوند. برخی از بیماری هایی که توسط این پزشک درمان می شود عبارتند از:

۱ . کم شنوایی ناشب از نویز

قرار گیری مداوم در محیط های شلوغ و پر سرو صدا در کاهش ناشنوایی تاثیر خوبی می گذارد،  برای جلوگیری از اینگونه آسیب ها باید از تجهیزات کاهنده صدا و محافظ صوت استفاده نمود از اجتناب در محیط های شلوغ خود داری نمود.

۲ . پیرگوشی

یکی از علل کم شنوایی ناشی از افزایش سن است که این تغییرات با با پیر شدن ایجاد می شود، روند این بیماری با کاهش شنوایی در فراکانس های بالا و متوسط و در نهایت پایین ایجاد می شود.

۳ . کم شنوایی ناشی از مسمومیت های دارویی

این نوع کم شنوایی به دلیل حساسیت به دارو ایجاد می شود به بلافاصله باید دارو را قطع نمود که از دارو آنینوگلیکوزیدها، استرپتومایسین، دی هیدواسترپتومایسین، کانامایسین، کنین و سالیسلات ایجاد می شود.

۴ . پارگی پرده گوش

وجود یک سوراخ یا پارگی در پرده صماخ به کاهش درد و شنوایی کمک خوبی می کند، بدن قابلیت ترمیم این پرده را دارد به همین دلیل به حراحی نیاز دارد، افت شنوایب در پارگی پرده گوس به اندازه سوراخ بستگی دارد.

۵ . بیماری خود ایمنی در گوش

سیستم دفاعی بدن را از بین می برد و باعث تکثیر ویروس ها و باکتری ها می شود و علائمی مانند پری گوش، کم شنوایی و پیشرفت آن، وزوز گوش و سرگیجه را ایجاد می کند.

۶ . بیماری های گوش ارثی

باعث کم شنوایی مری و عمیق می شود که بیشتر ارثی است، این اختلالات از جنین تا بعد از تولد رخ می دهد و معمولاً خانوادگی هستند.

۷ . بیماری منییر

این یک بیماری شایع گوش ناشی از فشار در قسمت داخلی گوش است که باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و پری گوش می شود.

دکتر گوش دکتر فرامرز معماری

۸ . اتو اسکلروز

این نوع بیماری در نوجوانی و جوانی ظاهر می شود و باعث ایجاد ترک هایی در استخوان گوش میانی می شود که برای درمان نیاز به مداخله جراحی دارد.

۹ . اتیب سروز

مهمترین علت ناشنوایی در کودکان التهاب گوش میانی با علائم تب و درد همراه است. این نوع بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به عفونت مزمن شود. این بیماری باعث کاهش شنوایی، فلج عصب صورت، ترشحات عفونی گوش، آبسه مغزی، سرگیجه و مننژیت می شود که با جراحی درمان می شود.

۱۰ . آترزی گوش

آترزی گوش به فقدان یا بسته شدن مجرای گوش اشاره دارد. آترزی مادرزادی گوش در ۱ مورد از ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ مورد تولد رخ می دهد. آترزی یک طرفه بیشتر از دو طرفه است.

۱۱ . اگزمای گوش

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که می تواند در هر جایی از بدن از جمله گوش ایجاد شود. اگزمای گوش (aural eczematoid) اگزمایی است که در داخل یا اطراف گوش ایجاد می شود. این می تواند بیشتر از انواع دیگر تحریک کننده و آزاردهنده باشد زیرا می تواند خواب شما را مختل کند.

۱۲ . بیماری ماستوئیدیت

عفونت استخوان گوش یا همان ماستوئیدیت از بیماری‌های عفونی ساختار داخلی گوش می‌باشد که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. نام ماستوئیدیت از آنجا شکل گرفته است که عفونت در این بیماری، استخوان ماستوئید در گوش داخلی را دچار خود می‌کند.

۱۳ . لابیرنتیت

لابیرنتیت (labyrinthitis) یک اختلال گوش داخلی است که زمانی رخ می دهد که قسمت لابیرنتی گوش داخلی ملتهب می شود. لابیرنت شامل دو عضو حلزون گوش و و قسمت تعادلی یا همان وستیبولار گوش می‌باشد.

۱۴ . بیماری گوش شناگر

گوش شناگر نوعی عفونت کانال گوش است که می تواند توسط بسیاری از انواع باکتری ها یا قارچ ها ایجاد شود. شنا کردن خصوصا در آب‌های شیرین یک فاکتور خطر عمده برای ابتلا به این بیماری است. در بیشتر افراد گوش شناگر تنها یک بار رخ می‌دهد، اما در برخی موارد به یک عارضه مزمن تبدیل می‌شود.

همه چیز در مورد جراحی گوش

جراحی گوش یکی از حساس ترین جراحی های بدن، است که در راستای اهداف متفاوتی انجام می شود. جراحی گوش معمولا به ۲ روش لیزری یا اندوسکوپی انجام می شود که در گذشته با استفاده از میکروسکوپ هم انجام می شد. اصولا جراحی گوش برای درمان بیماری ها، جراحات و تغییر شکل گوش انجام می شود. جراحی گوش انواع مختلفی دارد؛ زیرا مشکلات زیادی بر ساختار داخلی و خارجی گوش تاثیر گذار هستند. یکی از رایج ترین انواع جراحی گوش، استاپئوتومی برای درمان کم شنوایی است. از دیگر جراحی های متداول گوش میتوان به انواع جراحی های میرنگوپلاستی یا تمپانوپلاستی برای بازسازی پرده گوش آسیب‌دیده، ماستوئیدکتومی برای از بین بردن بیماری یا عفونت گوش، جراحی قرار دادن لوله گوش، جراحی کاشت حلزون، برداشتن تومور و جراحی برای رفع نقایص مادرزادی گوش اشاره داشت. جالب است بدانید که امروزه جراحی گوش با لیزر بیشتر و بیشتر شده است. چون میزان آسیب و تروما ناشی از جراحی را می کاهد.

ابتدا معاینه کامل توسط متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن ضروری است تا مشخص شود که آیا مشکل شما با جراحی قابل بهبود است یا خیر؟! اگر لازم است طبق دستور پزشک گوش را تحت عمل جراحی قرار دهید، مطالعه این مقاله پاسخی جامع به بسیاری از ابهامات ذهنی شما خواهد داد.

درباره دکتر فرامرز معماری

دکتر فرامرز معماری dr faramarz memari از دکترهای متخصص گوش، حلق و بینی تهران هستند. مطب دکتر فرامرز معماری در تهران، سعادت آباد، میدان کاج (شهید تهرانی مقدم) ابتدای خیابان سرو غربی، پلاک ۱۱، ساختمان پزشکان سینا، واحد ۳ واقع شده است. ایشان در زمینه‌های نوبت دهی مطب مراجعه‌کنندگان را ویزیت می‌کنند. برای تماس با مطب دکتر فرامرز معماری می‌توانید از شماره تماس‌(های) ۰۲۱۲۲۳۶۰۴۸۶ استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به وبسایت رسمی ایشان سر بزنید. عکس و بیوگرافی دکتر فرامرز معماری هم در سایت ایشان قابل مشاهده است. در صورت نیاز به ویزیت حضوری پزشک می‌توانید از امکان مسیریابی روی نقشه (گوگل مپس، ویز، نشان و موارد مشابه) استفاده کنید. البته همیشه نیازی به ویزیت حضوری توسط پزشک وجود ندارد و در بسیاری از موارد، مشاوره تلفنی با پزشک و آنلاین می‌توانند راه‌حل مناسبی قبل از مراجعه حضوری به پزشک باشد.

دکتر گوش دکتر فرامرز معماری

کلام آخر

با شناسایی بسیاری از علائم و مشکلات در گوش و حلق و بینی می توان با مصرف دارو از مشکلات جدی جسمی و روحی جلوگیری کرد. با مصرف دارو و مشاوره گرفتن از دکتر فرامرز معماری می توانید سلامتی را برای خود و عزیزانتان به ارمغان بیاورید. اگر کم شنوایی یا بیماری گوش دارید، بهتر است آن را از نظر عفونت گوش، جرم در گوش یا میزان آسیب به گوش توسط یک متخصص بررسی کنید. که بیماری اوتواسکلروز یکی از این دست مشکلات می‌باشد. اگر مایع گوش میانی در کودکان چسبناک و عفونی شود، باید در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنند. وزوز گوش مداوم و صداهای عجیب در گوش و سرگیجه می تواند منجر به آسیب به گوش میانی شود که زندگی را مختل می کند؛  که باعث آسیب در پرده گوش و خونریزی در این ناحیه می‌شود.

نظرات