معرفی انواع تجهیزات حفاظت فردی و کاربرد آن

0

تجهیزات حفاظت فردی

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی یکی از موثرترین راه ها برای از بین بردن یا کاهش عواقب حوادث است. عدم استفاده از این تجهیزات منجر به تلفات غیرقابل جبران جانی می شود. در این مقاله آموزشی با انواع PPE و اینکه چه نوع تجهیزاتی برای مقابله با هر عامل خطر یا مضری مناسب است آشنا می شوید.

وسایلی که کارکنان برای محافظت از جان خود متناسب با نوع شغل و شرایط کاری باید از آن ها استفاده کنند، تجهیزات حفاظت فردی نامیده می شود.

در بسیاری از مشاغل حوادث شغلی بسته به نوع کار و شرایط کاری افراد ممکن است رخ دهد و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی می تواند این تلفات را تا درصد قابل توجهی کاهش دهد. عواملی که بر انتخاب تجهیزات حفاظت فردی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • پذیرش کارگران جهت استفاده از لوازم حفاظت فردی
  • تطابق با استاندارد
  • انطباق با قابلیت و حساسیت فردی
  • تناسب با عوامل زیان اور محیط کار
  • تناسب با فصل و فرهنگ جامعه
  • سهولت استفاده از آن ها
  • عدم ایجاد اثرات جانبی و چند منظوره بودن
  • مدت زمان استفاده و قابلیت دسترسی
  • نگهداری و تاریخ انقضاء و قیمت مناسب
  • نظر کارگر و جنس مناسب

 تجهیزات حفاظت فردی

انواع تجهیزات حفاظت فردی

 لباس کار

انواع لباس کار با توجه به کاربرد، شکل، جنس و نوع خطرات موجود در کار انواع مختلفی دارد. الزامات لباس کار به شرح زیر است:

لباس کار بایستی با توجه به خطراتی که در حین کار برای کارگر مربوطه پیشامد می نماید انتخاب شده و به ترتیبی باشد که از بروز خطرات تا حد ممکن جلوگیری نماید.

  1. انتخاب لباس کار باید مناسب با بدن فرد مصرف کننده باشد.
  2. قسمت کمر لباس کار همیشه بسته و جیب های آن نیز کوچک بوده و حتی الامکان تعداد جیب ها کم باشد.
  3. کارگرانی که با انواع ماشین آلات کار می کنند یا در نزدیکی ماشین آلات کار می کنند باید لباس کار باز یا پاره نداشته باشند.
  4. آویزان نمودن زنجیر، بستن کراوات، ساعت، کلید و … از روی لباس کار ممنوع است.
  5. در محل کار که خطر انفجار یا آتش سوزی وجود دارد استفاده از یقه نورگیر، فریم عینک سلولوئیدی و استفاده از سایر مواد قابل اشتعال برای کارگران مربوطه اکیدا ممنوع است.

تجهیزات حفاظت فردی

کلاه ایمنی برای حفاظت از سر

کلاه ایمنی برای محافظت از سر در برابر هرگونه خطر در محل کار استفاده می شود. با توجه به اینکه کاربرد اصلی کلاه ایمنی در برابر ضربه های مکانیکی است، بنابراین باید طوری طراحی شود که در برابر این ضربه ها مقاومت کند. همچنین فشار ناشی از این ضربه ها را تا حد ممکن کاهش دهید.

گوشی های ایمنی

یکی دیگر از تجهیزات حفاظت فردی که در مشاغل مختلف استفاده می شود، ابزارهای محافظ گوشمی باشد. در محیط های کاری که افراد در معرض سر و صدای بلندتر از حد مجاز هستند، باید از هدفون ایمنی برای محافظت از سیستم شنوایی و جلوگیری از کاهش شنوایی استفاده شود.

انواع گوشی های ایمنی

گوشی های ایمنی دو دسته می باشند. دسته اول ایرماف (ear muff) یا روگوشی ها و دسته دوم ایرپلاگ (ear plug) یا توگوشی ها. انواع گوشی های ایر پلاگ نسبت به گوشی های ایرماف سبکتر و ارزان تر هستند، اما در گوشی های ایر پلاگ امکان ورود آلودگی های به داخل گوش فرد، میزان حساسیت و خارش گوش نسبت به ایرماف ها بیشتر می باشد.

عینک های ایمنی

از جمله پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات در محیط های کاری صنعتی می توان به عینک ایمنی اشاره کرد. از جمله موارد مهم و تأثیرگذار در امور روزمره و مشاغل عمرانی و صنعتی مانند نجاری و جوشکاری است که هر فردی ناگزیر از رعایت آن است.

خرید عینک ایمنی یکی از بدیهی ترین اقدامات در مشاغل خطرناک و سخت است. جابجایی با مواد مضر و خطرناک باید مطابق با مقررات مواد ایمن انجام شود. مهمترین چیز در حین کار رعایت ایمنی است. چشم یکی از حساس ترین و کارآمدترین اندام هاست و در صورت قرار گرفتن در شرایط خطرناک آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد می شود. در زمان تهیه محافظ های چشمی باید به نکات زیر توجه نمود:

طراحی عینک به گونه ای باشد که محافظتی متناسب با نوع خطرات موجود محیط کار را فراهم آورد.

شرایط ایده آل و راحتی را در حین استفاده از آنرا برای کارکنان فراهم آورد.

سایز عینک و طراحی آن باید به گونه ای باشد که برای دید کارگران ایجاد مشکل ننماید.

دارای کیفیت و دوام بالایی باشد.

انواع عینک کار باید قابلیت ضد عفونی کردن را داشته باشند و به راحتی قابل شستشو باشد.

در صورت که از عینک طبی نیز استفاده می کنید بتوانید آنرا روی عینک ایمنی نصب کنید.

با توجه به کاربرد عینک های ایمنی در برابر خطرات، انواع مختلفی از آن ها در صنایع وجود دارد.

ماسک های ایمنی

ماسک محافظ تنفسی یکی از مهمترین تجهیزات حفاظتی است که زمانیکه آلودگی هوا در محیطی وجود داشته باشد، افراد باید از این ماسک ها استفاده کنند.

هنگام کار در محیطی که حاوی ذرات، گرد و غبار و مواد آلوده است، باید از ماسک محافظ استفاده شود. حفظ سلامت کارگران و مهندسان در محل کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آنها باید متناسب با کار خود ماسک محافظ مناسب را پیدا کنند.

تجهیزات حفاظت فردی برای سیستم تنفسی یا ماسک های تنفسی وسایلی هستند که از استنشاق هوای آلوده جلوگیری می کنند. ماسک ها این محافظت را هم با به دام انداختن آلاینده ها از هوای استنشاقی و هم با ایجاد تهویه از طریق منبع هوای استنشاقی ارائه می دهند. ماسک های محافظ به طور کلی به دو دسته تجهیزات تامین هوای اتمسفر و ماسک های تصفیه هوا طبقه بندی می شوند.

دستکش کار

دستکش های ایمنی

دستکش ایمنی یکی از وسایل و وسایلی است که برای محافظت از دست ها در هنگام کارهای سنگین و خطرناک استفاده می شود. با توجه به اینکه دستکش ایمنی انواع مختلفی دارد و هر کدام در موقعیت های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند، ابتدا باید بدانیم که دستکش ایمنی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم.

دستکش ایمنی وسیله ای مهم و کاربردی است که از مواد مختلفی ساخته می شود. دستکش ها دست ساز هستند و در برابر هر گونه آسیب از جمله ضربه، بریدگی، حرارت، مواد شیمیایی، اسیدها و غیره بسیار مقاوم هستند.

یکی از قسمت هایی که در حین کار در معرض خطر قرار می گیرند دست ها هستند. با توجه به اینکه کارهای حساس مختلفی مانند جوشکاری، تراشکاری، نجاری و غیره وجود دارد و در همه این مشاغل با دست کار می کنیم، مراقبت از دست ها بسیار مهم است و برای این کار باید از دستکش استفاده کنیم.

دستکش ایمنی انواع مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به دستکش ایمنی جوشکاری، دستکش مخصوص آرایشگاه و انواع مختلف دیگر اشاره کرد که وظیفه اصلی آنها مراقبت و محافظت از دست ها در برابر سوختگی، خراش، پارگی و … می باشد.

کفش کار

کفش ایمنی

در محیط کار افتادن اجسام امری عادی تلقی می شود. وظیفه کفش ایمنی محافظت از پا در برابر خطر افتادن اجسام، محافظت از خطر آسیب به سر و لیز خوردن پا است. افتادن مختص مکان خاصی نیست بلکه بیشتر روی زمین و در محیطی که آغشته به مواد روغنی است اتفاق می افتد.یکی از وظایف کفش ایمنی محافظت در برابر جریان برق، مراقبت از پا در برابر خستگی و جلوگیری از خستگی است. به پاها می سوزد.

به همین منظور در قسمت جلویی انواع کفش ایمنی معمولا از پنجه های محافظ فولادی و در قسمت کفی کفش از یک ماده قابل انعطاف مانند پلی اورتان استفاده می شود. همچنین در قسمت پنجه کفش نیز به تناسب شغل از جنس چرم (عایق برق) یا PVC (عایق شیمیایی) استفاده می شود.

نظرات