برنامه ریزی آزمون تیزهوشان

0

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان و تلاش برای قبولی در مدارس تیزهوشان یکی از خواسته های دانش آموزان مستعد و سخت کوش است. دانش آموزانی که قصد تحصیل در مقاطع ششم به هفتم و همچنین نهم به دهم هستند، همواره در صدد آمادگی برای قبولی در آزمون تیزهوشان و دریافت بهترین راه دستیابی به این موفقیت هستند.

 برنامه ریزی آزمون تیزهوشان

برنامه ریزی های تخصصی و مطالعات مرحله به مرحله می تواند نقش مهمی در موفقیت برای پذیرش در مدارس تیزهوشان داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با بهترین روش برنامه ریزی آزمون تیزهوشان و روش های پیاده سازی مطالعاتی پیش از رسیدن به زمان آزمون تیزهوشان آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی آزمون تیزهوشان

هر ساله آزمون تیزهوشان برای شناسایی دانش آموزان مستعد و با انگیزه برای تحصیل در مدارس تیزهوشان یا سمپاد از سوی عوامل مرتبط با این مدارس برگزار می شود.

این آزمون ها برای جذب دانش آموزان در پایه های هفتم و دهم انجام می شود و پذیرفتگان در این آزمون می توانند ادامه تحصیل خود را در این مدارس انجام دهند.

برخورداری مدارس تیزهوشان از امکانات برتر آموزشی و پوشش های اطلاعاتی کامل پیرامون استعداد یابی تخصصی هر دانش آموز، سبب محبوبیت آن در میان دانش آموزان و والدین حساس بر روی تحصیل فرزندانشان شده است.

از ویژگی های مهمی که می توان برای آزمون تیزهوشان و شرایط آن برشمرد موارد زیر است:

  • رقابت برای پذیرفته شدن در آزمون تیزهوشان میان دانش آموزان بسیار زیاد است.
  • داشتن برنامه ریزی درست و منسجم شرط پذیرش در این آزمون است.
  • تحصیل در مدارس تیزهوشان متناسب با استعداد هر دانش آموز و بررسی علائق او انجام می شود.
  • در آزمون تیزهوشان علاوه بر مواد کتب درسی، از مطالب کتاب های کمک آموزشی نیز سوال طراحی می شود.
  • داشتن زمانبندی درست و پاسخگویی به سوالات در بازه های زمانی مشخص شده شرط موفقیت در آزمون است.

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان همواره در اوایل فروردین هر سال آغاز می شود و نتایج آن در اواخر همین ماه و یا ابتدای اردیبهشت از طریق سایت سنجش اعلام می شو

د. تمامی فرآیندهای شرکت در آزمون تیزهوشان از جمله ثبت نام در آزمون تیزهوشان و دریافت کارت ورود به جلسه از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می شود. نکات مهم در مورد زمان اجرای آزمون تیزهوشان را در قالب موارد زیر برایتان مشخص کرده ایم:

  • اطلاع از زمان دقیق شرکت در آزمون تیزهوشان برای هر دانش آموز لازم و ضروری است.
  • مراجعه مکرر به سایت و داشتن اطلاع دقیق از زمان بازگشایی سایت برای ثبت نام از اقدامات لازم هر دانش آموز است.
  • ارائه مدارک شناسایی و تکمیل فرم های موجود در سایت به صورت دقیق و در مدت زمان مشخص شده ضروری است.
  • پس از ثبت نام زمان برگزاری آزمون و مکان آن به دانش آموزان هر منطقه اطلاع رسانی خواهد شد.
  • از طریق سایت هر دانش آموز می تواند کارت ورود به جلسه را پس از صدور و ارائه در سایت دریافت نماید.

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان

تمامی دانش آموزانی که در آزمون تیزهوشان توانسته اند به موفقیت برسند بر این عقیده اند که داشتن برنامه و انجام برنامه ریزی برای قبولی تیزهوشان شرط موفقیت آنان در این آزمون است.

برنامه ریزی می تواند مطالعات دانش آموزان را جهت دهی کند و نقاط ضعف آن ها را به نقاط قوت تبدیل کند. دانش آموزانی که از برنامه ریزی های منسجم و صحیح برخوردارند شانس بیشتری برای پذیرش در این آزمون دارند.

کارشناسان تحصیلی با بررسی وضعیت درسی دانش آموز و میزان ضعف های او در دروس مختلف بهترین برنامه های مطالعاتی را برای آنان تدوین می کنند و با زمانبندی کامل مراحل رسیدن دانش آموز به موفقیت های برهه ای را پیگیری می کنند.

در زیر می توانید پارامترهای مهم در تهیه برنامه ریزی برای موفقیت در آزمون تیزهوشان را مشاهده فرمایید:

  • بررسی شرایط شخصی: از مهمترین ملاک های تهیه برنامه ریزی خوب و کامل، شناخت شرایط شخصی هر دانش آموز است. هر دانش آموز می بایست متناسب با وضعیت و شرایط خاص خود سنجیده شود و طبق آن ها برنامه های مطابقتی برایشان تدوین شود. این بدان معناست که میزان فعالیت های هر دانش آموز در طول روز متفاوت است و ساعات اشتغال او به مطالعه برای آزمون می تواند متفاوت باشد. همچنین میزان کارایی ذهن در ابتدای روز و یا ساعات پایانی در هر دانش آموز متفاوت است و این ملاک تعیین بازه زمانی مطالعاتی برای وی محسوب می شود.
  • دسترسی به منابع آزمون: یکی دیگر از ملاک های برتری و موفقیت در آزمون تیزهوشان داشتن منابع موثق و اصلی مطالعاتی است. کارشناسان تحصیلی با ارائه بهترین منابع و شناساندن سوالات پر تکرار به دانش آموزان سعی بر دستیابی آنان به موفقیت در این آزمون را دارند. همچنین داشتن تمامی منابع می تواند برنامه ریزی درست پیرامون مطالعه تمامی مواد درسی را به همراه داشته باشد.
  • مدیریت زمان: از دیگر ملاک هایی که برای برنامه ریزی آزمون تیزهوشان می بایست مد نظر قرار گیرد، تعیین زمانبندی درست برای مطالعه دروس است. در اولویت قرار دادن دروس مهم و پایه و مانور گسترده بر روی آنان نیز می تواند ملاک پاسخگویی جامع به سوالات آزمون باشد.
  • ارزیابی اطلاعاتی: در برنامه ریزی های تحصیلی یکی از پارامترهای مهم برای سنجیدن میزان موفقیت یک برنامه در مراحل مختلف، انجام آزمون های دوره ای از منابع مطالعاتی در مرحله مشخص شده است. دانش آموزانی که به صورت مرتب و پی در پی آزمون ارزیابی اطلاعاتی می دهند با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا می شوند و تمرکز بیشتری بر روی نحوه مطالعه و دروس مورد نیاز برای مطالعه مجدد دارند.
  • واقع گرایی: یکی دیگر از نکاتی که هر فرد می بایست در برنامه ریزی خود مد نظر قرار دهد، واقع گرا بودن پیرامون زمان های استراحت و تفریح در کنار مطالعات درسی خود است. هر فرد علاوه بر مطالعه و آموزش می بایست به تفریحات و استراحت نیز بپردازد و این زمان ها می بایست به صورت دقیق در برنامه ریزی لحاظ شود. همچنین در نظر گرفتن زمان های جبرانی و مطالعه مجدد نیز می بایست در برنامه ریزی مد نظر قرار گیرد.

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان

دروس امتحانی آزمون تیزهوشان

تمامی سوالاتی که در آزمون تیزهوشان ملاک سنجش میزان توانمندی دانش آموزان قرار می گیرد، لزوما از کتب آموزشی درسی اتخاذ نمی شوند. این سوالات ممکن است از کتب تکمیلی و کمک آموزشی نیز برگرفته شده باشند. برای داشتن موفقیت در آزمون تیزهوشان هر دانش آموزان می بایست علاوه بر اطلاع کامل از منابع درسی از تراز و درصد لازم برای قبولی تیزهوشان نیز اطلاع کافی داشته باشد.

در زیر می توانید منابع درسی و تراز های لازم برای موفقیت در آزمون تیزهوشان را مشاهده فرمایید:

  • کتاب تست ریون
  • کتاب تست استعداد تحلیلی خیلی سبز
  • کتاب ۱۰۰۰ تست تحلیلی مهر و ماه
  • کتاب استعداد تحلیلی مبتکران
  • کتب و منابع هوش ریاضی
  • منابع و اطلاعات مرتبط با استعداد و خلاقیت
  • مجموعه مطالعات اجتماعی و علوم و فارسی (برای پایه های دهم)
  • منابع افزایش تمرکز و یادگیری
  • اطلاعات مرتبط با کاهش استرس و اضطراب
  • سوالات تحلیلی و برداشتی
  • منابع نبوغ و ذکاوت

نکات مهم جمع بندی مطالب آزمون تیزهوشان

علاوه بر تمامی مواردی که به آن ها اشاره کردیم، توجه به نکات زیر نیز می تواند در این مسیر موثر واقع شود:

  • خلاصه نویسی و نت برداری نقش مهمی در تمرکز و رفع نواقص یادگیری در دانش آموزان برای امتحان تیزهوشان دارد.
  • جمع بندی و مرور مجدد می تواند کلیه مطالب فراموش شده احتمالی را برای دانش آموزان تکرار کند.
  • مطالعه نت ها و خلاصه ها در زمان هفته پیش از آزمون توصیه می شود.
  • تست زنی در پایان هر فصل از کتاب کمک زیادی به تثبیت مطالب در ذهن دانش آموزان می کند.
  • تمرین تمرکز و مدیریت زمان در هر مرحله از برنامه ریزی به شدت توصیه می شود.

لزوم انجام مشاوره آمادگی آزمون تیزهوشـان

از مهمترین ملاک های برتری و موفقیت در آزمون تیزهوشان استفاده از راهنمایی ها و پیگیری های مشاوران تحصیلی است. مشاوران تحصیلی به علت داشتن تجربه کافی پیرامون و احاطه بر منابع و آشنایی با نمونه سوالات رایج امتحانی می توانند نقش مهمی در پیشرفت و دستیابی به موفقیت در این آزمون برای دانش آموزان مستعد داشته باشند. تلاش های جهت داده شده و مطالعات منابع موثق ضامن موفقیت در این آزمون خواهد بود.

فواید شرکت در کلاس تیزهوشـان آنلاین

به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با سوالات پر تکرار و مفهومی آزمون تیزهوشان، الو سلام مشاور منابع کلی و مهمی از این آزمون ها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

همچنین مرکز الو سلام مشاور کلاس های آمادگی برای آزمون تیزهوشان به صورت آنلاین برگزار می کند تا پیش از رسیدن به زمان آزمون هر دانش آموز بتواند با تسلط کافی تمامی سوالات را پاسخ دهد. کلاس های تیزهوشان آنلاین می توانند تاثیرات بسیار مثبتی بر روی جمع بندی ها و سرعت بیشتر در تست زنی های نهایی پیش از امتحان داشته باشند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف برنامه ریزی برای آزمون تیزهوشان آشنا کنیم و پیرامون نحوه برگزاری آن و زمانبندی های دقیق ثبت نامی و موارد دیگر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ های بیشتر برای سوالات خود دارید توصیه می کنیم با مشاوران و کارشناسان تحصیلی ما در مرکز الو سلام مشاور تماس حاصل فرمایید. عزیزان ما آماده پاسخگویی و ارائه راهنمایی به شما دانش آموزان و والدین گرامی برای دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی هستند.

نظرات