نکات مهم مراقبت های لازم بعد از جراح بینی که باید بدانید + تمام نکات ضروری بعد عمل

0

مراقبت های بعد از جراحی بینی : زمانی که شما برای انجام جراحی بینی اقدام می کنید، علاوه بر انتخاب یک جراح زبردست و با تجربه ، مراقبت های پس از جراحی بینی ، از مهم ترین عوامل برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب می باشد. به همین منظور ما نکات مهم درباره مراقبت های بعد عمل ویژه ۱۴۰۲ را برا یش ما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

نکات مهم مراقبت های لازم بعد از جراح بینی که باید بدانید + تمام نکات ضروری بعد عمل

نکات ضروری بعد از  جراحی بینی :

  • لازم است تا حداقل ۲۴ ساعت ، پس از جراحی برای کمک به بهبود کبودی ها ، از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  • سعی کنید تا چند هفته اول ، از خندیدن و حرف زدن زیاد اجتناب کنید.
  • بهتر است در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی ، غذای میکس شده میل کنید و رژیم نرم را رعایت کنید. ( منظور از رژیم نرم ، اجتناب از مصرف خوراکی هایی که نیاز به جویدن زیاد ، دارد و یا سفت است ، مانند سیب ، هویج و استیک )
  • تا وقتی که وضعیت بینی تان کاملاٌ تثبیت نشده است ، سعی کنید در محل های شلوغ که امکان دارد ضربه به بینی تان وارد شود، مانند مترو رفت و آمد نکنید.
  • به توصیه دکتر بشارتی زاده ، بهترین دکتر عمل بینی تهران موقع خواب و استراحت برای این که ورم کاهش یابد بهتر است ، سرتان کمی بالا تر از بدن تان قرار بگیرد .
  • اگر خواستید عطسه کنید ، حتماً دهان تان را باز نگه دارید.
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند نمودن اجسام سنگین ، یا پرداختن به ورزش های پر تحرک یا سنگین ، دست کم تا شش هفته بپرهیزید.
  • از مصرف سیگار بپرهیزید.
  • مراقب باشید تا چسب بینی تان خیس نشود و برای تمیز کردن صورت تان از دستمال مرطوب ، استفاده نمایید.
  • در صورتی که مجبور هستید تا از عینک طبی استفاده کنید ، تنها می توانید عینک بدون فریم بزنید. در ضمن توصیه می شود از عینک های آفتابی با توجه به این که عموماً سنگین هستند ، بین شش تا ۱۲ ماه استفاده نکنید .
  • به دلیل جمع شدن ترشح های بینی و خشک شدن بینی ، پس از انجام جراحی ، امکان دارد تنفس تان کمی سخت شود ، به همین عالت لازم است تا ، روزانه چند بار با سرم شستشو ، داخل بینی را شستشو دهید.

نکات مهم بعد از عمل بینی

نکات خوردن و نخوردن بعد عمل  :

روز اول  :

در روز جراحی ، قبل از اجرای فرایند از شما خواسته می شود به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت چیزی نخورید و ننوشید. استراحت دادن به شکم در طول بیهوشی ، بسیار حائز اهمیت است. شروع به میل کردن غذا بعد از تکمیل فرایند رینوپلاستی ، با غذاهایی شروع می شود که هضم آن برای معده شما آسان باشد. از خوردن هر غذایی که باعث ایجاد حالت تهوع شود و هر غذایی که بسیار سرد یا بسیار داغ باشد ، اجتناب کنید. پاستا ، برنج ، ماهی و مرغ گزینه های غذایی ایده الی محسوب می شوند.

هفته اول  :

در طول اولین هفته بعد از عمل ، هنوز باید مراقب غذاهایی که می خورید باشید. بینی هنوز حالت گرفتگی دارد و باید از خوردن غذاهایی که این انسداد را تشدید می کند ، خودداری کنید.نباید غذاهایی میل کنید که به علت تند بودن باعث تشدید تورم شوند. غذاهای نرم مانند تخم مرغ و سوپی که از گوشت و سبزیجات تهیه شده است را میل کنید. سیب زمینی ، سالاد ، پاستا که نیاز به جویده شدن زیاد ندارند ، گزینه های خوبی هستند.غذاهای پر از فیبر نیز برای کمک به پیشگیری از بروز یبوست ، توصیه می شود. میوه و سبزیجات تازه یا پخته شده ، برنج قهوه ای ، و غلات کامل نیز مثال های خوبی در این خصوص می باشند.در طول این چارچوب زمانی ، بهترین جراح بینی تهران در مورد مراقبت های پس از جراحی بینی نوشیدن مقدار زیاد مایعات را توصیه می کند. البته این مایعات شامل نوشیدنی های کافئین دار ، مثل چای ، قهوه یا نوشابه نمی شود. این نوشیدنی ها باعث آب زدایی یا دهیدراسیون بدن می شوند. به جای این نوشیدنی ها ، از سالم ترین نوشیدنی یعنی آب ، استفاده کنید.

هفته دوم :

در هفته دوم بعد از جراحی ، می توانید غذاهای جامد بیشتری میل کنید. البته هنوز گرفتگی بینی رفع نشده است و عاقلانه عمل کردن در انتخاب گزینه های غذایی که تورم را تشدید نکند ، هنوز حائز اهمیت است. می توانید رژیم غذایی غنی از پروتئین از قبیل محصولات لبنی مثل شیر یا پنیر ، گوشت پرندگان یا ماهی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.هنوز باید از خوردن غذاهای تند که باعث بروز درد می شود ، خودداری کنید. همچنان ، نمک مصرف نکنید. خوردن غذاهای سالم و حفظ وزن در سطح ایده ال برای ریکاوری در این مرحله بسیار اهمیت دارد. فست فود میل نکنید. غذاهای فراوری شده باعث بروز التهاب در بینی می شوند.

غذا هایی که باید از آن دوری کرد :

غذاهای تند: غذاهای تند در طول دوره ریکاوری بعد از عمل بینی ، توصیه نمی شوند چون می توانند باعث بروز مشکلات بسیاری از قبیل تحریک غشای مخاطی و افزایش فشار خون شوند. این غذاها همچنین باعث بروز عطسه و بهم خوردن تعادل گوارش می شوند. از خوردن غذاهای تند مثل انواع مختلف فلفل در طول دوره ریکاوری خودداری کنید.

غذاهای شور : با توجه به اینکه هیدراته نگه داشتن بدن بسیار حائز اهمیت است ، از خوردن هر چیزی که حاوی نمک زیاد است ، خودداری کنید. نمک احتباس آب را افزایش داده و باعث تشدید تورم در بافت های بینی شده و پیشرفت ریکاوری را کاهش می دهد.غذاهای حاوی محتوای سدیم بالا ، اسنک های شور مثل چیپس و پنیر های شور مثل پنیر فتا باید مورد اجتناب قرار گیرد.

مراقبت های خوردن بعد عمل بینی

نحوه خوابیدن  :

نحوه خوابیدن و استراحت کردن بعد از انجام راینوپلاستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، به طور کلی خوابیدن برای بازگردانی قدرت سیستم ایمنی و بهبودی سریع تر بیمار ضروری و مهم می باشد. پس از انجام عمل جراحی ، بدن برای اینکه محل آسیب را ترمیم کند و با تغییرات جدید سازگاری پیدا کند ، نیاز دارد تا فعالیت بیشتری را انجام دهد که همین مسئله باعث می شود تا انرژی بسیار زیادی از شما گرفته شود و شما در طول روز بی حوصله و خسته باشید. برای بازگردان انرژی خود و همچنین کمک به بدنتان بهتر است بعد از جراحی به خوبی استراحت کنید.
در واقع زمانی که می خوابید ، جریان خون بیشتری به بافت و عضلات بدن شما می رشد و این خون اضافه موجب افزایش اکسیژن و مواد مغزی شده و در نهایت نیز بهبود بافت آسیب دیده می شود. در نتیجه خواب نقش بسیار مهمی در بازیابی قدرت بدنی و ترمیم سریع تر بافت شما دارد. برای خوابید بهتر است در زمان خواب یک بالشت زیر سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از پاها و بدنتان قرار گیرد ، با این کار از افزایش جریان خون در بینی جلوگیری خواهید کرد و باعث می شوید تا ورم کمتری در سر و صورت شما به وجود آید.

استفاده از کرم ضد آفتاب :

یکی از نکات مهم مراقبت های پس از جراحی بینی ، اعمال کرم ضد آفتاب بر موضع جراحی شده است. پس از عمل جراحی ، پوست و محل بخیه ها ، ناحیه حساسی تلقی شده که لازم است جهت بهبودی مطلوب ، به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند. در این راستا جراح متذکر می شود که در روزهای ابتدایی تا حد امکان در فضاهای سر باز و زیر نور خورشید قرار نگیرید؛ زیرا اشعه های UV می توانند به پوست حساس در ناحیه عمل شده آسیب وارد کنند.در صورت لزوم به خروج از خانه در روزهای ابتدایی و به طور کلی تا زمانی که روند بهبودی محل زخم ها کامل شود ، باید کرم ضد آفتاب روی پوست اعمال گردد تا ترکیبات موجود در کرم از پوست در برابر اشعه های uv محافظت نماید. دقت داشته باشید که ضد آفتاب شما حداقل SPF30 را دارا باشد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

همراه ما باشید

 

نظرات