خوردن کدام ادویه در بارداری خطرناک است؟

0

خوردن کدام ادویه در بارداری خطرناک است

مصرف ادویه در بارداری تا چه حد مجاز است‌؟ کدام ادویه های را میتوانیم در بارداری مصرف کنیم‌؟ ادویه جات مجاز و غیر مجاز در بارداری کدام ها هستند‌؟ آیا در دوران بارداری میتوانیم همه ادویه جات را استفاده کنیم‌؟ مضرات ادویه جات ممنوعه برای مادر و جنین در دوران چیست‌؟ در ادامه با ما در مجله حرف تازه بمانید تا پاسخ سوالان بالا را بخوانید.

خوردن کدام ادویه در بارداری خطرناک است؟ + اسامی ادویه مجاز و غیر مجاز در بارداری

 

اسامی ادویه جات ممنوعه برای زن باردار

خانم‌های باردار نباید در مصرف ادویه زیاده‌روی کنند، چرا که ممکن است باعث سقط جنین ، مخصوصا در ۳ ماه اول بارداری شود.

هر کدام از ادویه‌ها خواص درمانی مختلفی دارند، اما هنگام مصرف‌شان باید نکاتی را هم در نظر بگیرید؛ به ویژه اگر قصد بارداری دارید و یا حامله هستید یا اینکه کودکی دارید که به او شیر می‌دهید

ادویه به چه ماده ای گفته میشود‌؟

ادویه نوعی ماده پودری در رنگ های مختلف است که برای عطر و طعم دهی به غذا اضافه میشود و با گیاهان و سبزیجات معطر متفاوتند.
اما مصرف ادویه جات به خاطر ترکیب و مواد تشکیل دهنده آن در دوران بارداری باعث خطرات و عوارض زیادی برای مادر و جنین میشود که در زیر اسامی و علت ممنوعیت خوردن برخی ادویه جات برای زن حامله را بیان میکنیم

چه ادویه هایی در بارداری ممنوع است

خطرات و عوارض خوردن ادویه در بارداری

در این باره غلامرضا کردافشاری متخصص طب سنتی عنوان می‌کند: زنان باردار از مصرف گشنیز، کرفس، ترشی، سیب ترش و موادغذایی و ادویه‌های بسیار گرم و سرد پرهیز کنند چرا که مصرف ادویه‌های گرم و سرد خود موجب سقط جنین می‌شود.

-مصرف کرفس در دوران بارداری موجب بروز آلرژی می‌شود.

-مصرف بیش از حد زرشک در دوران بارداری موجب نقص جنینی می‌شود.

-مصرف گل ختمی و گل بنفشه در دوران بارداری موجب سقط می‌شود.

-در دوران بارداری از مصرف موادغذایی گس، تلخ، نفاخ پرهیز شود.

-در دوران بارداری نخود، لوبیا و کنجد کمتر مصرف شود.
عوارض ادویه های ممنوع در دوران بارداری
بعضی از مهمترین عوارض مصرف ادویه های ممنوع در دوران بارداری عبارتند از:

زایمان زودرس
سقط جنین
انقباضات رحم
مشکلات جنینی

شنبلیله: شنبلیه از جمله ادویه های مضر دوران بارداری است. زیرا دانه های شنبلیله باعث تحریک انقباضات رحمی می شوند و علاوه بر آن، عوارض جانبی مانند نفخ، باد شکم و اسهال همراه است.
ضمن آنکه مصرف مقادیر بالای این ادویه در مادران باردار می تواند باعث محدودیت رشد جنین شود، پس به خانم های حامله توصیه میکنیم مصرف نکنند

انقوزه، ادویه در بارداری

انقوزه یکی از ادویه های پرکاربرد است که غالبا در آشپزی استفاده میشود. اما از مصرف آن در این دوران به دلیل خطر سقط جنین باید اجتناب کرد، زیرا ترکیبات موجود در این ادویه دارای خاصیت ضدبارداری بوده و می تواند باعث ایجاد خونریزی شود.

سنبل ختایی

سنبل ختایی دارای ترکیباتی است که باعث رقیق شدن خون شود. از این رو مصرف آن در این دوران به مادران باردار توصیه نمی شود.

دمنوش و چای نعنا در بارداری

مصرف دمنوش های نعناع فلفلی در دوران بارداری باعث اتساع عضلات رحمی و متعاقب آن خطر سقط جنین می شود.

استفاده از روغن نعناع فلفلی در مادران باردار با خطر خونریزی های رحمی همراه است. بنابراین در مصرف این ادویه به هر شکل کاملا احتیاط کنید.

ادویه های مجاز و غیر مجاز در بارداری کدامند

دارچین، ادویه در بارداری

مصرف زیاد دارچین در حاملگی، غیر مجاز است، اما اگر مقدار کمی از آن را مثلا با شله زرد و یا هر غذای دیگری میل کنید هیچ مشکلی برای شما و جنین پیش نخواهد آمد.

حکمای طب سنتی مصرف دارچین را برای بهبود عملکرد اعصاب، درمان تب، سرفه و آبریزش بینی، درمان دردهای عضلانی، کاهش قندخون و درمان کم‌خونی توصیه می‌کنند.

زنجبیل در حاملگی

خواص زنجبیل از جمله ادویه های مضر در دوران بارداری است ، اما مقدار کم آن نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه برای رفع برخی مشکلات و ناخوشی های بارداری همانند تهوع ناشی از بارداری بسیار مفید خواهد بود.

برای درمان حالت تهوع می توانید روزی یک گرم زنجبیل را به مدت چهار روز متوالی مصرف کنید. می توانید علاوه بر غذا از زنجبیل در انواع دسرها و شیرینی جات نیز استفاده کنید.

زنجبیل حکمای طب سنتی نیز از این ادویه به‌عنوان تقویت‌کننده معده، بادشکن، ضدنفخ، ضد تهوع و داروی طبیعی درمان سرماخوردگی و گلودرد یاد می‌کنند و به خانم‌هایی که از دردهای قاعدگی رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود در طول دوره ماهیانه روزی یک قاشق چایخوری شربت زنجبیل بخورند.
همچنین زنجبیل تازه، شربت زنجبیل یا چای زنجبیل در بدن گرما تولید می‌کند و باعث می‌شود تا مواد سمی و زائد به صورت عرق از بدن دفع شود

زنجبیل در بارداری

زعفران و سقط جنین

خواص زعفران از ادویه جات ممنوعه برای زن باردار است، زیرا انقباضات رحمی را تحریک می کند و مصرف بیش از اندازه ان در بارداری توصیه نمی شود.
همچنین خوردن دمنوش و شربت زعفران مجاز نیست.
متخصصان طب سنتی می‌گویند زعفران اثر مسکن و ضد درد و ضد سرفه دارد، قاعده‌آور است و باعث برای تنظیم عادت ماهیانه می‌شود،گردش خون را بهبود می‌بخشد، خونریزی‌های بعد از زایمان را کاهش می‌دهد، قوای جنسی را تقویت می‌کند و آرامبخش است.
اما خانم‌های باردار نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

 

زعفران و سقط جنین

زردچوبه و بارداری

زردچوبه به عنوان یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها در آشپزی است‌.
حکمای طب سنتی گفته اند: زردچوبه گرفتگی و انسداد صدا را باز می‌کند، برای تمیز کردن کبد به کار می‌رود، بهترین داروی ضد تورم است، باعث خشک شدن زخم‌ها و رفع درد آنها می‌شود، تب‌بر است، قرقره کردن آن باعث کاهش دندان‌درد می‌شود (اثری مشابه گیاه میخک)، خون را تصفیه می‌کند و مصرف دم‌کرده آن تاثیر زیادی در درمان اسهال دارد.

زردچوبه در دوران بارداری بسیار مفید است. این ماده خاصیت مسکن و التیام بخش دارد و باعث کاهش مشکلات پوستی مثل خارش می شود. این ماده طبیعی از آسیب های الکل، مواد شیمیایی و قرص ها به کبد جلوگیری می کند. همچنین باعث کاهش استرس می شود. روزانه می توانید تا هشت گرم زردچوبه مصرف کنید.

مجاز و غیر مجاز بودن ادویه در بارداری

فلفل سیاه: فلفل سیاه منبعی غنی از کروم است که برای خانم های باردار مورد نیاز است. مقدار کم کروم باعث افزایش قند خون و کلسترول می شود. در نتیجه خطر دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
مطالعات نشان می دهد می توان خطر دیابت ناشی از بارداری را با مصرف مرتب کروم کاهش داد. مقدار مناسب فلفل سیاه در روز سی میکروگرم می باشد

هل در بارداری

می توانید چای هل را در دوران بارداری مصرف کنید. این ماده به کاهش حالت تهوع کمک میکند و یک آرام بخش بسیار خوش عطر و بو در این دوران است.

جعفری در بارداری

جعفری تازه غنی از فولات است. خانم های باردار به فولات برای رشد مغز، تقسیم سلولی و سنتز دی ان آ جنین نیاز دارند.
مقدار مناسب فولات در رژیم غذایی برای جلوگیری از نقص لوله عصبی نیز لازم است. بنابراین اگر بتوانید روزانه مقداری جعفری تازه مصرف کنید کمک بزرگی به رشد نوزادتان کرده اید.

سیر: سیر حاوی مواد سمی می باشد به همین دلیل در بارداری توصیه نمی شود. همچنین اگر به مقدار زیاد مصرف شود باعث سوزش معده و خونریزی هم می شود که مادر باردار را اذیت می کند.

سیر در حاملگی

گلپر در بارداری

گلپر باعث رقیق شدن خون می شود به همین دلیل در دوران بارداری توصیه نمی شود.

 

نظرات