بهترین روش‌های بهبود زخم و اسکار ناشی از آن

0

همه ما در طول زندگی خود دچار انواع مختلفی از زخم مانند بریدگی، خراشیدگی، له شدگی، زخم‌های ناشی از انجام عمل‌های جراحی و سایر انواع زخم شده‌ایم. اغلب اوقات پس از بروز حادثه، اقدامات مراقبتی لازم برای درمان زخم را انجام نداده و نهایتا با قرار دادن پانسمانی ساده روی زخم، فعالیت‌های خود را از سر می‌گیریم. اما اگر زخم ایجاد شده را به حال خود رها کنید ممکن است دچار عفونت و اسکار شود. عواملی مانند مصرف الکل، دیابت، افزایش سن، استعمال دخانیات، جریان خون ضعیف، استرس، اضافه وزن و مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می‌تواند روند بهبود زخم را به تعویق بیاندازد. افرادی که به هر دلیلی در یک یا چند مورد از این گروه‌ها قرار می‌گیرند نیاز به مراقبت‌های بیشتری تا بهبود کامل زخم دارند. در ادامه به بررسی انواع زخم و راه‌های از بین بردن جای زخم میپردازیم.

 پانسمان زخم برای بهبود آن لازم است

انواع زخم

تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی‌شان دچار زخم شده‌اند، اما شدت آن،بسته به نوع زخم تا حد زیادی متغیر است. زخم به طور کلی می‌تواند باز یا بسته باشد. برخلاف زخم‌های باز، در زخم‌های بسته، پوست باز نمی‌شود و بافت‌ها و اندام داخلی در معرض محیط خارجی قرار نمی‌گیرند.

زخم بسته

زخم‌های بسته اغلب در اثر ترومای غیر نافذ ایجاد می‌شوند. اگرچه در این زخم‌ها بافت آسیب‌دیده را نمی‌توان دید، اما ممکن است این نوع زخم، نشانه‌‎ای از خون‌ریزی و آسیب به ماهیچه‌های زیرین، اندام‌های داخلی و استخوان‌ها باشد.

انواع عمده زخم‌های بسته عبارتند از:

  • کوفتگی: ضربه فیزیکی که باعث آسیب فشاری به پوست و/ یا بافت‌های زیرین می‌شود.
  • له‌شدگی
  • تاول
  • سروما: ناحیه‌ای پر از مایع که زیر پوست یا بافت ایجاد می‌شود.
  • هماتوم: یک ناحیه پر از خون که زیر پوست یا بافت ایجاد می‌شود (زمانی که یک شریان یا ورید به صورت داخلی آسیب می‌بیند).

انواع زخم باز

برخی از نمونه‌های زخم باز شامل موارد زیر است.

  • ساییدگی: زخم ساییدگی هنگامی رخ می‌دهد که پوست روی سطح خشن ساییده یا لغزیده می‌شود. نمونه‌هایی از سایش شامل خراشیدن زانو یا صدمات جاده‌ای ناشی از موتورسواری یا دوچرخه‌سواری است. اگرچه ساییدگی، خونریزی بسیار کمی دارد، اما تمیز کردن زخم و از بین‌بردن هرگونه مواد باقی‌مانده روی آن برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.
  • پارگی: این زخم، نوعی بریدگی عمیق یا پارگی در پوست است. پارگی معمولاً در تصادفات یا حوادث ناشی از چاقو، ماشین‌آلات یا سایر ابزارهای تیز اتفاق می‌افتد. این نوع زخم ممکن است باعث خونریزی قابل توجهی شود.
  • جداشدگی: جداشدگی شامل پاره شدن شدید پوست و بافت زیرین آن است. جدا شدگی می‌تواند ناشی از حوادث شدید مانند انفجارها، حملات حیوانات یا تصادفات وسایل نقلیه موتوری باشد.
  • سوراخ شدن: این نوع زخم، سوراخ کوچکی در بافت نرم ایجاد می‌کند. خرده‌های شیشه و چوب و سوزن می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های حاد شوند؛ که جراحت ناشی از آن فقط بر لایه‌های بیرونی بافت تأثیر می‌گذارد. با این حال، زخم چاقو یا گلوله می‌تواند به ماهیچه‌های عمقی و اندام‌های داخلی آسیب برساند و منجر به خونریزی قابل توجهی شود.
  • زخم برش: این نوع زخم یک برش تمیز و صاف در پوست است. در بسیاری از روش‌های جراحی از برش استفاده می‌کنند. اما حوادث ناشی از چاقو، تیغ‌های اصلاح، شیشه شکسته و سایر اشیای تیز می‌تواند باعث ایجاد این نوع زخم شود. برش معمولاً باعث خونریزی شدید و سریع می‌شود و می‌تواند به عضلات یا اعصاب آسیب برساند و به احتمال زیاد به بخیه نیاز دارد.

مراحل درمان زخم

برای درمان کامل زخم و جلوگیری از ایجاد عفونت در محل آن مراحل زیر را طی کنید:

  1. زخم را فشار دهید: با یک گاز یا پارچه تمیز، پوست را به‌آرامی فشار دهید. اگر گاز خونی شد، یک گاز دیگر روی آن بگذارید. در صورت امکان، ناحیه آسیب‌دیده را بالا بگیرید تا جریان خون کاهش یابد.
  2. زخم را به‌خوبی شست‌وشو دهید: بریدگی را زیر شیر آب بگیرید یا مقداری آب تمیز روی آن بریزید. همچنین می‌توانید از یک دستمال مرطوب بدون الکل یا گاز استریل مرطوب‌شده با آب استفاده کنید.
  3. اطراف زخم را بشویید: کمی صابون روی یک لیف نرم بریزید و اطراف محل آسیب‌دیده را بشویید. سعی کنید صابون با زخم تماس پیدا نکند. سپس، ناحیه مورد نظر را به‌آرامی با یک حوله یا دستمال تمیز خشک کنید. پوست را با پنبه تمیز نکنید، چون ممکن است تکه‌های آن در زخم باقی بماند.
  4. باقی‌مانده آلودگی‌ها و اجسام خارجی را بردارید: اگر پس از شستن زخم، هنوز هم آلودگی‌هایی در آن مشاهده می‌کنید، با استفاده از موچینی که با الکل تمیز کرده‌اید، آن‌ها را به‌آرامی بردارید.
  5. از یک پماد استفاده کنید: لایه نازکی از یک پماد آنتی بیوتیک را به‌آرامی روی محل زخم بمالید. اگرچه این کار به افرایش سرعت درمان زخم کمک نمی‌کند، اما مانع از ابتلا به عفونت می‌شود. همچنین پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد.
  6. پانسمان: پانسمان‌کردن، محل زخم را مرطوب نگه می‌دارد. این کار مانع از دلمه‌بستن و تشکیل اسکار و جای زخم می‌شود. پانسمان همچنین از ورود باکتری و عفونت به زخم جلوگیری می‌کند. برای بریدگی‌های عمیق‌تر، از چسب بخیه استفاده کنید تا بتوانید پوست را بسته نگه دارید.
  7. پانسمان را عوض کنید: برای تمیز نگه داشتن زخم، حداقل یک‌بار در روز پانسمان آن را عوض کنید. همچنین اگر باند قدیمی خیس یا کثیف شد آن را تعویض کنید.

انواع زخم

جای زخم چیست؟

اگر می‌خواهید از این عارضه خلاص شوید قبل از هر چیز باید بدانید جای زخم یا اسکار چیست و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید.

تشکیل اسکار بخشی از روند بهبود آسیب‌دیدگی است. هنگامی که لایه میانی پوست -درم- آسیب می‌بیند، بدن به طور طبیعی رشته‌های کلاژنی را جهت ترمیم این آسیب تولید می‌کند و همین موضوع باعث ایجاد اسکار روی پوست می‌شود.

نکاتی که باید برای از بین بردن جای زخم به آن‌ها توجه کرد

  • در بیشتر موارد، هرچه زخم سریع‌تر بهبود یابد و کلاژن کمتری رسوب کند، جای زخم کمتر به نظر می‌رسد.
  • معمولاً شدت آن بستگی به شدت جراحت یا آسیب دارد.
  • بر روی قسمت‌های مختلف بدن به شکل‌های متفاوتی ایجاد می‌شود.
  • بسته به سن فرد مصدوم به شکل متفاوتی بروز می‌کند.
  • انواع مختلفی دارد.

درمان‌های خانگی برای رفع جای زخم

هیچ روش شناخته‌شده‌ای برای از بین بردن جای زخم به طور کامل وجود ندارد، اما بسیاری از آن‌ها به مرور زمان خود به خود محو می‌شوند. طرفداران درمان‌های طبیعی بر این باورند که با کمک درمان‌های خانگی می‌توان روند محو شدن جای زخم را تسریع کرد تا از این طریق کمتر به چشم بیاید. در ادامه چندین روش درمانی که برای برخی افراد می‌تواند موثر باشد را می‌خوانیم.

  • ورقه‌ها و ژل‌های سیلیکونی
  • پماد برای از بین بردن جای زخم
  • آلوورا برای رفع جای زخم
  • ویتامین E
  • عسل
  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • اسانس روغنی اسطوخودوس و روغن زیتون
  • لیمو
  • سیب زمینی
  • میوه گل رز و کندر

معرفی محصولات درمان زخم و جای زخم لافارر

برند لافارر فعالیت خود را با هدف ارائه محصولات با کیفیت برای مراقبت و سلامت بدن، پوست و مو از سال ۱۳۸۸ با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا آغاز کرد.

از محصولات این برند می‌توان به انواع کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده، سرم‌های مراقبت از پوست و مو، کرم ضد آفتاب، انواع کرم‌های دور چشم، شامپو و… اشاره کرد.

یکی از دغدغه‌های مهم برند لافارر، درمان زخم و از بین بردن اسکار ناشی از آن است و با این هدف، دو محصول بسیار کاربردی یعنی سوکرانیکا و لافاسیل را تولید و در دسترس عموم قرار داده است. در ادامه به معرفی این محصولات می‌پردازیم.

انواع زخم

  • کرم سوکرانیکا لافارر: این کرم برای ترمیم زخم‌، تسکین التهاب و قرمزی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم با ترکیباتی مانند سوکرالفیت، عصاره آرنیکا، زینک اکساید، دانه میوه گل ساعتی، مس سولفات، دایمتیکون، آلفابیزابولول و ویتامین E، روند بهبود زخم را تسریع کرده و به افرادی که از آسیب‌های پوستی و آثار به جای‌مانده از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند سلامت و زیبایی ظاهری پوست خود را بازیابی کنند.
  • ژل لافاسیل: این محصول برای رفع برآمدگی و ممانعت از ایجاد اسکار غیرطبیعی در انواع پوست به‌کار می‌رود. این ژل حاوی ترکیبات دایمتیکون و دایمتیکون کراس‌پلیمر است که استفاده از آن پس از بهبود زخم، برای پیشگیری از اسکارهای برآمده یا رفع اسکار به جای مانده از زخم بسیار مفید است.

نظرات