آشنایی با انواع دندان مصنوعی

0

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی به عنوان یکی از راه های داشتن دندان های سالم شناخته می شود و به دلیل وجود انواع دندان مصنوعی ، می توانید مناسب ترین مورد را برای استفاده خود خریداری کنید. دندان های مصنوعی از جنس اکریلیک و فلز هستند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که این دندان ها میزان قیمت مناسبی دارند و به عنوان آخرین روش برای داشتن دندان های سالم شناخته می شوند اما این امر به معنی نامناسب بودن آن نیست و شرایط مناسبی نیز برایتان ایجاد خواهد کرد. بی شک نداشتن حتی یک دندان علاوه بر مشکلات زیبایی و خوردن غذا، در گفتار فرد نیز تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل حتما باید جایگزین مناسبی برای دندان خود پیدا کنید. ایمپلنت دندان بهترین روش ها برای داشتن دندان های سالم هستند اما دندان مصنوعی به دلیل قیمت مناسب، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. انواع دندان مصنوعی شرایط متفاوتی را با یکدیگر دارند و به همین دلیل ابتدا باید با ویژگی های هریک آشنایی داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

دندان مصنوعی ثابت، انواع دندان مـصنوعی

یکی از محبوب ترین انواع دندان مصنوعی ها نوع ثابت آن است. دندان مصنوعی ثابت همانطور که از نام آن پیداست به صورت ثابت و دائمی در داخل دهان شما باقی خواهد ماند و امکان درآوردن آن وجود ندارد. دندان مصنوعی ثابت این حس را به شما خواهد داد که گویی از دندان های طبیعی خود استفاده می کنید. این نوع از انواع دندان مصنوعی، قیمت ارزانی نخواهد داشت و باید بدانید که استفاده از آن برای همگان مناسب نیست. این دندان ها را می توان بر روی پایه بریج نیز نصب کرد اما در حالت معمول، یک قلاب فلزی به استخوان فک متصل می شود و حدود ۶ ماه باید منتظر جوش خوردن این قلاب باشید. سپس دندان مصنوعی بر روی این قلاب بسته خواهند شد و به صورت دائم می توانید از آنها استفاده کنید. این دندان از انواع دندان مصنوعی زیبایی منحصر به فرد خود را داشته و می توانید رنگ دلخواه را برای خرید انتخاب کنید.

 انواع دندان مصنوعی و کاشت آن

دندان مصنوعی ژله ای از انواع دندان مـصنوعی

یکی از انواع دندان مصنوعی ها را می توان نوع ژله ای آن دانست. این نوع دندان مصنوعی با سایر انواع دندان مصنوعی ها متفاوت است. اصلی ترین تفاوت آن نیز در انعطاف پذیری است. طبیعتا می دانید که دندان های مصنوعی ساختاری خشک دارند اما نمونه ژله ای آن کاملا نرم و انعطاف پذیر بوده و به راحتی بر روی فک قرار می گیرد. نمونه چسبی دندان مصنوعی هم حساسیت زا نبوده و هم استفاده کردن از آن راحت تر است. در صورتی که دندان مصنوعی ژله ای را انتخاب کرده باشید نیازی به چسب یا سایر اتصالات نخواهد بود و به راحتی به فک شما خواهد چسبید. اما نکته قابل توجه اینکه دندان مصنوعی ژله ای ساختاری بسیار نرم دارد و به همین دلیل جویدن با آن دشوار تر خواهد بود. قیمت نوع ژله ای انواع دندان مصنوعی نیز بیشتر از سایر مدل ها خواهد بود اما در مواقعی به صلاحدید دندانپزشک برای افراد توصیه می شود.

انواع دندان مصنوعی و کاشت آن

دندان مصنوعی درون کاشت

یکی دیگر از انواع دندان مصنوعی را می توان نوع کاشت دندان یا همان ایمپلنت دانست. در دندان مصنوعی درون کاشت می توانید به بهترین شکل ممکن هر تعداد دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید. در این مدل ابتدا یک پایه از جنس تیتانیوم که به شکل پیچ است در داخل لثه فرو رفته و به استخوان فک متصل می شود. در این روش با استفاده از اسکن، استخوان فک مورد بررسی قرار می گیرد تا از قابلیت فک برای متصل شدن پایه تیتانیومی اطمینان حاصل شود. توجه داشته باشید که از این طریق می توانید هر تعداد دندان را به استخوان فک متصل کنید. باید بدانید که این روش نیز ثابت است و امکان درآوردن دندان ها وجود نخواهد داشت. این نوع از انواع دندان مصنوعی ویژگی های منحصر به فردی داشته و محبوبیت بسیاری در میان مردم به دست آورده است و در صورتی که از این نوع دندان مصنوعی استفاده کرده باشید هیچگونه کمبودی احساس نخواهید کرد.

دندان مـصنوعی تکه ای

دندان های تکه ای از جمله محبوب ترین انواع دندان مصنوعی هستند که در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین باقی مانده باشد. این روش برای افرادی مناسب است که از دندان مصنوعی ثابت استفاده نکرده و به فکر داشتن دندان هایی سالم هستند. دندان مصنوعی تکه ای تشکیل شده از دندان های مصنوعی متصل شده به پایه پلاستیکی که به رنگ لثه است ساخته شده اند. این دندان ها به راحتی می توانند زیبایی را به لبخند شما هدیه دهند. دندان مصنوعی تکه ای به لثه، دندان های طبیعی یا ساختار ارتباطی ساخته شده متصل می شود. در این نوع از انواع دندان مصنوعی هیچگونه قلابی مورد استفاده قرار نمی گیرد اما به دلیل اینکه به بخش های مختلفی از دندان ها متصل می شود می توان آن را از جمله دندان های مصنوعی ثابت به شمار آورد.

انواع دندان مصنوعی و کاشت آن

دندان مـصنوعی کامل

یکی از معروف ترین انواع دندان مصنوعی را می توان نوع کامل آن دانست. دندان مصنوعی کامل برای افرادی مناسب است که می خواهند کلیه دندان های خود را با نمونه های مصنوعی جایگزین کنند. در دندان مصنوعی کامل کلیه دندان ها به صورت مرتب کنار هم چیده می شوند و به همین دلیل زیبایی خاصی داشته و می تواند لبخند شما را بسیار زیباتر جلوه دهد. برای گذاشتن این نوع از انواع دندان مصنوعی باید کلیه دندان های فرد کشیده شده و یا از اول افتاده باشند. حدود ۸ الی ۱۲ هفته طول می کشد تا این نوع از انـواع دندان مصنوعی در دهان فرد ثابت شوند. البته دندان مصنوعی کامل، ساختاری متحرک داشته و به دلیل سفت بودن پایه پلاستیکی که به رنگ لثه است بر روی لثه باقی خواهد ماند. دندان مصنوعی به دو نوع معمولی و فوری دسته بندی می شوند که نوع فوری آن ساختاری پیش ساخته دارد اما نوع معمولی آن طبق لثه فرد و به صورت اختصاصی ساخته خواهد شد.

نظرات