چگونه متخصص زنان حاذق پیدا کنیم؟

0

یافتن یک دکتر زنان خوب و حاذق با توجه به نوع خدمتی که به بانوان ارائه می‌دهد و میزان خصوصی بودن معاینات و اطلاعات ردوبدل شده میان او و بیمار، یک مسئله حائز اهمیت است که گاهی بانوان را با چالش‌های جدی نیز روبه‌رو می‌کند. مخصوصاً در جامعهٔ امروز که آمار پزشک‌ها روزبه‌روز ادر حال افزایش است، انتخاب یک متخصص زنان و زایمان با مهارت و حاذق از میان طیف وسیع متخصصین موجود، کار چندان آسانی نیست، بنابراین ما در این مطلب در پاسخ به سوال “چگونه متخصص زنان حاذق پیدا کنیم؟” بر آن شدیم تا ضمن معرفی کامل وظایف دکتر زنان، شما را در مسیر یافتن یک گزینهٔ ایده‌آل همراهی کنیم.

 متخصص زنان حاذق

متخصص زنان کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصص زنان و زایمان فردی است که با کسب تحصیلات آکادمیک و مدرک تخصص زنان و زایمان مهارت و توانایی تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به زنان و دستگاه تناسلی آن‌ها را دارد. این متخصص با غربالگری بیماری‌ها و مشکلات مربوط به زنان، آن‌ها را بررسی و در ادامه روش‌های درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. او همچنین وظیفهٔ مراقبت و پیگیری قبل، حین و بعد از عمل زایمان زنان باردار را برعهده دارد. متخصصین زنان با برخورداری از دانش کافی، قادر به درمان نازایی با استفاده از روش‌های متناسب برای هر فرد نیز هستند.

یک دکتر زنان حاذق و متخصص در کل موظف است سطح آگاهی بانوان را نسبت‌به وضعیت سلامتی‌شان بالا ببرد و سپس در حفظ و بهبود این وضعیت آن‌ها را همراهی کند. ناگفته نماند راهنمایی‌های علمی و تخصصی ارائه‌شده از سوی یک دکتر زنان، در امر تشکیل خانواده، نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری و حفظ سلامت خانواده دارد.

نکته: از آنجایی که بستر معاینات دکتر زنان خصوصی‌ترین قسمت‌های بدن بانوان است، توصیه می‌شود حتماً به متخصصی مراجعه کنید که با اون احساس راحتی می‌کنید، البته بعد از این‌که از صلاحیت، تخصص و کاربلدی او اطمینان حاصل کردید. در ادامه برای یافتن متخصصی که از همه جهت برگزیده باشد، بیشتر راهنمایی‌تان می‌کنیم.

متخصص زنان خوب و حاذق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در این قسمت از مطلب آموزشی‌مان قصد داریم فاکتورها و ویژگی‌هایی را به شما معرفی کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید در مسیر انتخاب یک متخصص زنان و زایمان خوب و حاذق موفق عمل کنید:

  1. تحصیلات معتبر داشته باشد

دکتر زنان منتخب شما باید تحصیلات آکادمیک معتبر داشته باشد، بنابراین قبل از انتخاب بررسی کنید و ببینید او درکش را از چه دانشگاهی گرفته است؟ آیا در یک زمینهٔ خاص فلوشیب دارد یا خیر؟

در کنار تحصیلات، حتما بورد تخصصی متخصص مربوطه را هم چک کنید، زیرا موفقیت یک دکتر متخصص امور پزشکی زنان در آزمون بورد تخصصی مهر تاییدی بر مهارت، دانش و سطج آگاهی بالای آن پزشک بوده و عملاً و اعتباراً عنوان متخصص را به او اعطا می‌کند.

دسترسی به اطلاعات مربوط به میزان تحصیلات و بورد تخصصی یک متخصص زنان چندان کار راحتی نیست، بنابراین می‌توانید به این منظور از سامانه‌هایی که درزمینهٔ ارائه خدمات مربوط به معرفی پزشکان فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

  1. با تجربه باشد

میزان سابقه و تجربهٔ کاری فاکتور مهمی است که مستقیماً بر میزان مهارت و کاربلدی یک متخصص زنان و زایمان تأثیر می‌‌گذارد. با این حال باید توجه داشته باشید که تجربهٔ یک متخصص زنان وقتی قابل استناد و ارزشمند است که همراه با آن، نظر بیماران و مراجعان سابق آن دکتر نیز مثبت باشد.

متخصص زنان حاذق

  1. تخصص داشته باشد

حتماً قبل از مراجعه به متخصص زنان، مطلع شوید که او در کدام یک از زمینه‌های ناباروری، مراقبت بارداری، یائسگی، سرطان رحم، ناهنجاری جنین و … تخصص دارد؛ آگاهی از این موضوع باعث می‌شود متخصص را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که بیشترین میزان تطابق با نیاز و خواسته شما را داشته و برای درمان مشکل‌تان مناسب و توانمند باشد.

  1. جنسیت مطلوب شما را داشته باشد

هیچ سند از پیش تنظیم‌شده‌ای نیست که عنوان کند بهترین متخصص زنان و زایمان باید حتما زن باشد یا بالعکس. درواقع انتخاب این موضوع کاملاً بستگی به این دارد که شما با پزشک زن راحت‌تر هستید یا مرد. با این حال حتی اگر بعد از انتخاب خود احساس کردید آن‌طور که باید با دکتر راحت نیستید، بدون فوت وقت سراغ سایر گزینه‌ها بروید، چراکه در این زمینه راحت بودن بیمار با متخصص، درجه اهمیت بسیار بالایی دارد.

متخصص زنان حاذق

  1. معتبر و قابل‌اعتماد باشد

همچنان که در ابتدای مطلب هم عنوان کردیم، یک متخصص زنان علاوه‌بر این‌که عملکرد خصوصی‌ترین قسمت‌های بدن بیمار را بررسی می‌کند، با خصوصی‌ترین مشکلات و بیماری‌های او نیز سروکار دارد، بنابراین برقراری اصل اعتماد در رابطه بین پزشک و بیمار در این وضعیت بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. به این منظور هرچقدر میزان خوشنامی و حرفه‌ای بودن یک متخصص بیشتر باشد، دغدغهٔ زنان برای در میان گذاشتن مشکلات جنسی و بیماری‌های‌شان با دکتر کمتر و میزان اعتمادشان بیشتر خواهد بود.

منظور از خوشنامی پزشک زنان، هم در میان مردم و هم در جامعهٔ همکارانش است؛ به عبارت دیگر، زمانی که یک دکتر زنان عملکرد خوبی داشته باشد، نه تنها در میان بانوان شهرت کسب می‌کند، بلکه در جامعهٔ پزشکی هم صاحب‌نام می‌شود و سایر پزشکان در صورت نیاز این متخصص را به‌عنوان اولین گزینهٔ پیشنهادی خود به بیماران‌شان معرفی می‌کنند.

  1. از نظر مکانی به شما نزدیک باشد

فاصلهٔ مکانی پزشکان متخصص زنان و زایمان با شما ویژگی‌ای است که اهمیت آن را بعد از چند بار مراجعه به مطب پزشک درک خواهید کرد، بنابراین در کنار همهٔ ویژگی‌هایی که تا اینجا در انتخاب یک پزشک زنان خوب و حاذق به آن توجه کردید، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

مطب دکتر تا منزل شما چقدر فاصله دارد؟ آیا مسیر سرراستی دارد؟ وضعیت ترافیک مسیر چطور است؟ میزان دسترسی مطب به وسایل حمل‌ونقل عمومی در چه وضعیتی است؟ آیا پارکینگ دارد؟ پارکینگ رایگان است یا بابت استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید؟ چه مدت زمان طول می‌کشد با وسیلهٔ شخصی یا حمل‌ونقل عمومی به مطب برسید؟ و … .

متخصص زنان حاذق

  1. بااخلاق و حرفه‌ای باشد

یک متخصص زنان خوب و حرفه‌ای شنوندهٔ بسیار خوبی است و با دقت و حوصله به مشکلات و صحبت‌های شما گوش می‌کند و به تمام سوالاتتان با صبر و شفافیت پاسخ می‌دهد، بنابراین به اصول اخلاقی پایبند است و در مواجه با بیمار رفتار مناسبی دارد.

بهترین منخصص زنان نسبت‌به شما و مسائلی که مطرح می‌کنید احساس مسئولیت می‌کند، ازاین‌رو با ارائه بهترین راهکارهای درمانی و ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های کاربردی، این مسئولیت را به نحو احسن انجام داده و درنهایت موجب جلب رضایت شما می‌شود.

یک متخصص زنان خوب چه بیماری‌هایی را باید در زنان تشخیص داده و درمان کند؟

آگاهی از این‌که چه انتظارات درمانی باید از یک متخصص زنان داشته باشید، به شما در امر انتخاب یک گزینهٔ شایسته و مناسب کمک می‌کند. به‌طورکلی توانایی تشخیص و درمان بیماری‌هایی که در ادامه عنوان می‌کنیم، نشانهٔ اصلی یک متخصص زنان و زایمان خوب و حاذق است:

متخصص زنان حاذق

  • اختلالات دوران قاعدگی؛
  • نازایی و ناباروری؛
  • اختلالات دوران بارداری مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی، حاملگی خارج از رحم، جدا شدن جفت، زایمان سخت و … ؛
  • مشکلات و چالش‌های دوران یائسگی؛
  • سرطان رحم و هر بیمار مرتبط با رحم و دهانهٔ رحم؛
  • بی‌اختیاری در ادرار؛
  • خونریزی رحمی غیرطبیعی؛
  • ترشحات زیاد واژن؛
  • توده در پستام؛
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)؛
  • عفونت لگن؛
  • سرطان تخمدان؛
  • عفونت‌های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی؛
  • اختلالات هورمونی.

چگونه یک دکتر زنان خوب پیدا کنیم؟

روش‌های یافتن یک دکتر خوب در حوزهٔ زنان چندان متنوع نیست. همین مسئله هم دست متقاضیان را در امر جستجو شناسایی می‌بندد و آن‌ها را محدود می‌کند. مخصوصاً در حال حاضر که تعداد این متخصصان روبه افزایش است، انتخاب یک گزینهٔ مناسب سخت‌تر از همیشه است. چالش‌هایی از این قبیل درنهایت باعث بروز سامانه‌های آنلاینی شد که مانند یک موتور جستجو عمل می‌کنند و سعی دارند متقاضیان را در امر یافتن یک پزشک خوب و متناسب با نیازشان یاری کنند. وب سایت‌های نوبت دهی اینترنتی پزشکان، با فراهم کردن بستر مناسب، این امکان را برای تمامی بانوان در سراسر کشور فراهم کرده‌اند که با توجه به شهر محل سکونت، تخصص موردنیازشان و مطالعهٔ نظرات بیماران قبلی، بهترین متخصص زنان را پیدا کنند.

چالش دیگری که سامانه‌های نوبت دهی پزشکان آن را حل می‌کنند، بحث رزرو وقت ویزیت است. رزروهای تلفنی خصوصاً برای دکترهایی که مراجعان زیادی دارند، وقت زیادی از شما خواهند گرفت و چه بسا اصلا نتیجه‌ای هم به همراه نداشته باشند، از سوی دیگر مراجعه حضوری برای نوبت گرفتن نیز زمان‌بر و و قت‌گیر است، بنابراین وجود بستری برا نوبت گرفتن بدون دردسر و چالش، موهبت بزرگی است!

متخصص زنان حاذق

جمع‌بندی

آنچه در این مطلب به آن پرداختیم، اول از همه معرفی متخصص زنان و وظایف آن بود، سپس ویژگی‌های یک پزشک زنان حرفه‌ای و حاذق را به شما معرفی کردیم تا در امر یافتن آن کمتر دچار سختی شوید، در پایان کار نیز منحصراً به سوال “چگونه دکتر زنان حاذق پیدا کنیم؟” پاسخ دادیم و روش انتخاب یک دکتر متخصص در اسرع وقت و با حداقل چالش ممکن را به شما معرفی کردیم.

نظرات