درمان اختلالات عصبی و روانی با نوروفیدبک

0

نوروفیدبک را می توانیم یک اصطلاح جدید در علم پزشکی بدانیم. اغلب افرادی که با بیماری های مختلف روحی و روانی مانند افسردگی، اعتیاد، وسواس و… دست و پنجه نرم می کنند می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. اگر از مشکلات روحی و روانی رنج می برید و روش های مختلفی را برای حل آن امتحان کرده اید اما به نتیجه نرسیده اید، پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. در این مقاله قصد داریم از ۰ تا ۱۰۰ در مورد روش نوروفیدبک و تاثیری که این روش دارد صحبت کنیم.

از روش نوروفیدبک برای کنترل و اصلاح امواجی که به مغز فرستاده می شود می توان استفاده کرد. پزشک متخصص در این روش سعی می کند امواج الکتریسیته را تغییر دهد. در صورتی که این امواج منفی باشند، ممکن است فرد به مشکلات زیادی دچار شود.

نوروفیدبک

به بیان بهتر با استفاده از این روش مغز امواج ناهنجار را به حالتی کاملا هنجار تبدیل می کند. همین موضوع به تنهایی کافیست تا از درصد انرژی منفی هایی که به مغز فرستاده می شود کاسته شود.

چگونگی انجام روش نوروفیدبک

برای انجام نوروفیدبک نیاز است تا الکترود بر روی پوست سر قرار بگیرد. الکترود سنسور حساسی است که می تواند تمام امواج مغزی را به دقت مورد بررسی قرار دهد. در مدتی که این سنسور بر روی سر شما قرار دارد تمامی امواج و عملکردهایی که مغز در هر لحظه دارد، توسط این وسیله ثبت می شود. معمولا از این وسیله در زمانی که فرد مشغول بازی و یا دیدن فیلم است، استفاده می شود. در این لحظات به این خاطر که مغز فرد مشغول است به درستی می توان امواج مغز را ثبت کرد. با ثبت این امواج می توان به فرد این آموزش را داد که در هر لحظه باید آرامش خود را حفظ نماید. به طور مثال به هنگام بازی مغز فرد مضطرب است. به وسیله این روش می توان به فرد این آموزش را داد که چطور در شرایط استرس زا، آرامش را جایگزین اضطراب نماید.

یکی دیگر از عملکردهایی که این روش دارد در این است که به فرد آموزش داده می شود که چگونه در شرایط هوشیار و ناهوشیار عملکرد مغز را کنترل نماید. برای درک بهتر این موضوع یک مثال برای شما می زنیم. زمانی که شما شروع به رانندگی می کنید، در ابتدا تمام دقت خود را به کار می گیرید تا به موقع ترمز کنید و یا دنده ماشین را تغییر دهید. بعد از یک مدت مشخصی دیگر نیازی به دقت نیست و به صورت خودکار این اعمال را انجام می دهید. مهارت هایی که در نوروفیدبک به شخص متقاضی آموزش داده می شود دقیقا به همین گونه است. در ابتدا به مغز آموزش داده می شود که ناهنجاری ها را کنترل نماید. بعد از یک مدت مشخص اما دیگر نیازی به انجام این کار نیست و مغز به صورت خودکار سیگنال های خود را کنترل می کند.

درمان اختلالات عصبی با نوروفیدبک

نوروفیدبک برای چه افرادی کاربرد دارد؟

تا به اینجای مقاله در مورد عملکردی که این روش دارد، توضیحاتی داده شد. ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که این روش بیش تر برای چه افرادی کاربرد دارد؟ در پاسخ باید بگوییم از این روش بیش تر افرادی که از اختلالات هیجانی رنج می برند، استفاده می کنند. البته نمی توان هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این روش در نظر گرفت. افرادی که از بی توجهی و یا کم توجهی اطرافیان خود رنج می برند و یا حتی افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در این روش با توجه به نظر پزشک متخصص این تصمیم گرفته می شود که چه امواجی در مغز فرد باید کاهش و یا افزایش پیدا کند. به طور تشخیص این که شما کاندید مناسبی برای استفاده از این روش هستید یا خیر بر عهده بهترین دکتر مغز و اعصاب است که تجربه زیادی در این زمینه دارد.

خارج از این مباحث اما برخی از افراد هستند که می توان از آن ها به عنوان افرادی یاد کرد که کاندید انجام این روش درمانی بی عارضه هستند. افرادی که مبتلا به بیماری هایی نظیر:

  • صرع
  • سکته مغزی
  • سردردهای میگرنی
  • و…

هستند، می توانند از این روش برای درمان بیماری خود استفاده کنند.

چند جلسه برای درمان بیماری با استفاده از این روش نیاز است؟

سوالی که اغلب افراد ممکن است برایشان پیش آید، این موضوع است که چند جلسه برای درمان بیماری با استفاده از این روش نیاز است؟ در پاسخ باید بگوییم بسته به شرایطی که هر شخص دارد این مدت زمان متفاوت است و باید پزشک متخصص در ارتباط با آن تصمیم گیری نماید.

به صورت کلی اما بسیاری از پزشکان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که ۳ جلسه ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ای در هفته می تواند نتیجه بخش باشد. نکته مهمی که نیاز است به آن توجه داشته باشید این است که حتما دوره درمان خود را تکمیل کنید و به صورت نصفه کاره آن را رها نکنید.

مزیت استفاده از نوروفیدبک

داشتن آرامش حق هر انسانی است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. از مهم ترین مزیت هایی که استفاده از این روش دارد را می توان به آرامش رسیدن ذهن فرد در شرایط مختلف دانست. با استفاده از این روش فرد می تواند به آرامش ذهنی در شرایط مختلفی برسد.

درمان اختلالات روانی با نوروفیدبک

از دیگر مزیت هایی که این روش درمانی دارد می توان به بی خطر و کم عارضه بودن آن اشاره کرد. این روش درمانی را می توان یکی از روش های مقرون به صرفه نیز دانست. یک نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای رسیدن به بهترین نتیجه حتما روند درمانی خود را تحت نظر پزشکان متخصص در این زمینه انجام دهید.

عوارض این روش درمانی

خوشبختانه تاکنون هیچ گونه عارضه ای از این روش درمانی گزارش نشده است. همین مورد کافیست تا خیال شما عزیزان از بابت انجام این روش راحت شود. بسیاری از افرادی که از بیماری های اعصاب و روان رنج می برند، مجبور به استفاده از داروهای شیمیایی هستند. یک نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که با استفاده از این روش می توان اثر بخشی داروهای مصرفی را بیش تر کرد.

در این مقاله از ۰ تا ۱۰۰ در مورد روش نوروفیدبک اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس www.clinic-aram.com  بیان کنید.

نظرات