روش های پیشگیری از افتادگی پلک

0

چشم‌ها هم همانند سایر اعضای بدن نمی‌توانند از تمام بیماری‌ها و عارضه‌ها در امان باشند. یکی از این بیماری‌هایی که ممکن است از همان دوران نوزادی همراه شما باشد، افتادگی پلک است. این عارضه قابل درمان است و به راحتی می‌توانید با انجام ورزش‌های مخصوص، استفاده از کرم‌های مناسب و … از ابتلا به آن جلوگیری کنید.
خوشبختانه علم پزشکی به قدری پیشرفت کرده است که در صورت ابتلا به افتادگی پلک، می‌توانید به راحتی با مراجعه به پزشک آن را درمان کنید.

 افتادگی پلک

افتادگی پلک چیست ؟

افتادگی پلک را در علم پزشکی پتوز می‌نامند. زمانی که پلک بالا در یک یا هردو چشم به سمت پایین کشیده شود، فرد دچار افتادگی پلک شده است. این افتادگی پلک می‌تواند وسعت دید فرد را کاهش دهد. طبق اطلاعات عنوان شده درباره افتادگی پلک کلینیک صدف می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود این دلایل عبارتنداز:

بالا رفتن سن

بالا رفتن سن یکی از علل شایع افتادگی پلک است. افتادگی پلک در زمان پیری و کهولت سن عجیب و نازیبا نیست. مشکل زمانی پیش خواهد آمد که این افتادگی به حدی باشد که باعث مشکل در بینایی فرد شود.

آسیب دیدگی

آسیب‌های ناشی از تصادف‌های شدید یا حوادث شدید می‌تواند باعث ایجاد پتوز شود. در واقع این آسیب‌ها می‌تواند بر عصب‌های پلک اثر گذاشته و آنها را به صورت موقت و حتی دائمی فلج کند.

جراحی چشم

ممکن است افـتادگی پلک بر اثر انجام یک عمل چشمی به وجود آید. در واقع پتوز می‌تواند از عوارض یک عمل چشم باشد. البته پزشکان به اندازه‌ای حاذق هستند که این اتفاق کم پیش می‌آید اما احتمال آن وجود دارد.

سکته یا تومور مغزی

سکته می‌تواند باعث اختلال در عملکرد برخی اندام‌ها شود. ممکن است بعد از سکته فرد دچار افـتادگی پلک شود. تومور مغزی و سرطان نیز با ایجاد برخی اختلالات عصبی ممکن باعث ایجاد بیماری پتوز در برخی افراد شوند.

میاستنی گراویس

شاید این بیماری با نام عجیب و غریبش تا به حال به گوشتان نخورده باشد. میاستنی گراویس یک بیماری خود ایمنی بدن است و روی ارتباط اعصاب و ماهیچه‌ها اثر می‌گذارد.

ژنتیک

برخی به دلایل ژنتیکی به این بیماری دچار می‌شوند. خوشبختانه با جراحی به راحتی می‌توان مشکل را حل کرد. البته اگر نوزاد با پتوز متولد شود یا کودک در سنین پایین مبتلا به افتادگی پلک شود بهتر است درمان هر چه سریعتر صورت بگیرد.

افتادگی پلک

انواع افتادگی پلک

افتادگی پلک هم همانند سایر بیماری‌ها انواع مختلفی دارد، برای درمان هر کدام از آن‌ها پزشک از راه‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کند. در ادامه با انواع افتادگی پلک آشنا خواهید شد:

o        پتوز مادرزادی: معمولا بسیاری از نوزادان از همان ابتدای تولدشان دچار عارضه پتوز هستند. در صورتی که در همان دوران درمان شوند و مورد جراحی قرار بگیرند، امکان بهبودی بسیار بالایی خواهند داشت. این نوع پتوز می‌تواند روی یک چشم یا هردو چشم ایجاد شود.

o       پتوز اکتسابی: این نوع پتوز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود:

o       پتوز تروماتیک: این نوع پتوز به دلیل صدمات و جراحات وارده به عضله لواتور ایجاد می‌شود.

o       پتوز عصبی: این نوع پتوز نتیجه آسیب به عصب سمپاتیک است.

o       پتوز آپونوروتیک: در افراد میان‌سال معمولا با افزایش سن، عضله لواتور به سمت پایین کشیده می‌شود.

o       پتوز میوژنیک: بیماری‌هایی چون میاستنی گراویس، دیستروفی و .. می‌تواند منجر به ایجاد این نوع پتوز شود.

روش های پیشگیری از افتادگی پلک

افتادگی پلک هم همانند سایر بیماری‌ها راه درمان و پیشگیری مخصوص به خود را دارد. تنها کافیست به این چند نکته توجه داشته باشید تا از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنید. در ادامه با این عوامل آشنا خواهید شد:

انجام ورزش‌های افتادگی پلک

برای انجام حرکات ورزشی ابتدا با دستان تمیز پلک‌هایتان را کمی ماساژ دهید تا گرم شوند. بعد از گرم کردن عضلات چشم خود را منقبض کنید و برای یک دقیقه تند و پشت سر هم پلک بزنید. اگر به صورت روزانه و روتین این کار را انجام دهید به هیچ عنوان به افـتادگی پلک مبتلا نخواهید شد. علاوه بر این تمرینات ورزش تراتاکا هم می‌تواند مانع ابتلا فرد به پتوز شود. نحوه انجام این ورزش به اینصورت است:

o        روی زمین بنشینید و سرتان را صاف نگه‌دارید، دستان خود را هم روی زمین قرار دهید.

o        چشمانتان را کاملا باز نگه‌دارید و به یک نقطه در مقابلتان خیره شوید.

o        بدون اینکه سر خود را بچرخانید چشمانتان را به سمت شانه‌هایتان ببرید. سپس یک دقیقه، بدون پلک زدن در این حالت باقی بمانید.

o        این کار را برای هر دو چشم(چپ و راست) تکرار کنید.

داشتن روتین پوستی مناسب برای دور چشم

داشتن یک روتین پوستی مناسب برای دور چشم می‌تواند از بروز افتادگی پلک یا پتوز جلوگیری کند. امروزه کرم‌ها و سرم‌های بسیاری از برندهای مختلف به بازار عرضه شده است، استفاده روزانه و روتین از این سرم‌ها می‌تواند مانع افـتادگی پلک در چشمانتان شود.

اخم نکردن

اخم کردن علاوه بر اینکه می‌تواند به مرور زمان روی پوست صورت باعث ایجاد چین و چروک شود، می‌تواند عاملی برای ابتلا فرد به عارضه افـتادگی پلک باشد.

تزریق بوتاکس

با استفاده از بوتاکس می‌توانید پلک‌های فوقانی چشم خود را به سمت بالا بکشید. به این ترتیب از افتـادگی پلک و عضلات چشم به سمت پایین جلوگیری خواهید کرد. تزریق بوتاکس کار بسیار حساسی است و باید توسط یک پزشک حرفه‌ای و کاربلد انجام شود.
به این ترتیب پزشک با تزریق بوتاکس به عضلات حلقوی اطراف چشم، قسمت چین ابرو و خطوط اخم در صورت مانع از افتادگی پلک می‌شود.

جمع بندی

علاوه بر این روش‌های پیشگیری، روش‌های درمانی دیگر چون درمان افتادگی پلک با لیفت شقیقه هم وجود دارد. با توجه به مطالب عنوان شده در یک مقاله درباره‌ی درمان افتادگی پلک با لیفت شقیقه: لیفت شقیقه علاوه بر حالت دادن به چشم‌‌ها، افتادگی پلک‌ را درمان می‌کند. حدود ۳ ماه بعد از لیفت شقیقه، می‌توانید نتایج نهایی و کامل آن را ببینید. لیفت شقیقه علاوه بر درمان افتادگی پلک باعث تقارن ابروها، از بین رفتن خط پیشانی و ابرو می‌شود.

 

طبق تحقیقات منتشر شده در سایت webmd.com: دکتر Guyuron و همکارانش در تحقیق روی ۴۰۰ بیمار که از میگرن رنج می‌بردند، به این نتیجه دست یافتند که لیفت شقیقه منجر به بهبود میگرن می‌شود. یکی از بیماران استیسی پورتر خانمی ۲۹ ساله بود، او حدود ۸ سال از بیماری میگرن رنج می‌برد. اما از زمانی که لیفت شقیقه انجام داد، دیگر دچار سردردهای شدید میگرنی نشد.

 

نظرات