درمان لکنت زبان با کمک درمانگر و گفتاردرمانی

0

گفتار درمانگر تنها فردی است که در دوران تحصیلات خود به صورت کامل و جامع درباره درمان لکنت آموزش دیده و مطالعه و پژوهش کرده است. درمان لکنت در هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله شدت لکنت، سن، محیط کودک و … بستگی دارد. هم چنین طول دوره درمان در کودکان نیز با هم متفاوت است اما به طور میانگین بین ۶ تا ۹ ماه متغیر می باشد. با مراجعه به متخصص لکنت کودک یا همان گفتار درمانگر برای درمان لکنت کودک خود اقدام کنید.

درمان لکنت زبان

در صورتی که مشکوک هستید که کودک شما مشکوک به لکنت است یک ویدئوی ۳ تا ۵ دقیقه ای از صحبت کردن کودکتان تهیه و ارسال کنید تا به طور رایگان در اسرع وقت توسط متخصصان لکنت کودک  تیم خانه ی لکنت بررسی شود و نتیجه خدمت شما ارسال گردد. همین طور با معرفی گفتاردرمانگر برای گفتاردرمانی آنلاین شما را اهنمایی خواهیم نمود.

لکنت یک اختلال گفتاری است غالبا بین سنین ۲ تا ۶ سالگی خود را نشان می دهد ، لکـنت اختلالی است که وابسته به روند رشد کودک است به همین دلیل لکنتی که در کودکی آغاز می شود را اصطلاحا ( لکنت رشدی) می نامند.

شاید به نظر شما خیلی غیر طبیعی به نظر برسد که یک کودک دو ساله درگیر لکنت شود اما در واقع درصد قابل توجهی از کودکان در این سن لکـنت خود را نشان می دهد . در یک مقاله ی تحقیقاتی که  شروع لکنت را تا سن سه سالگی پیش بینی کرده بودند ، عنوان کردند که حدود ۸ و نیم درصد از کودکانی که وارد این پژوهش شده بودند بین سنین ۲ تا ۳ سالگی لکنت را نشان دادند! چه عواملی مرتبط با شروع لکنت تا سن ۳ سالگی هستند؟ در پژوهش ذکرشده ، فاکتورهایی مانند نمرات بالای واژگان در سن ۲  سالگی ، سطح بالای تحصیلات مادر، دوقلوزایی و جنسیت مذکربا شروع لکنت تا سن ۳ سالگی مرتبط بوده اند.

خوشبختانه لکنت در هر سنی قابل درمان است از سنین بسیار کم تا بزرگسالی . اهمیت دارد که بدانیم درمان زودهنگام نتایج پایدار تری را به همراه دارد .

سن کودک من کم است ، گفتاردرمانی چطور می تواند به کودکم کمک کند ؟

تصور بسیاری از والدین این است که گفتاردرمانگر با کودک دارای لکـنت درمورد لکـنت صحبت می کند یا کودک را مجبور به تکالیف سخت می کند . واقعیت این است که درمان در سنین پایین و در کودکانی که لکنـت به تازگی آغاز شده است ، اصطلاحا غیرمستقیم است ! درمان های غیرمستقیم درمان هایی هستند که روی محیط کودک و تعامل والد و کودک تمرکز می کنند پس اگر با کودک ۲ ساله ی خود وارد کلینیک گفتاردرمانی شدید و درمانگر از شما خواست تا با کودک خود بازی کنید و سپس به شما آموزش داد تا رفتار و سرعت گفتار و تعاملتان با کودک را تغییر دهید ، تعجب نکنید ! و انتظار نداشته باشید که درمانگر کودک شما را پشت میزنشانده و کودک را مجبور به پاسخ گویی کند.

در گام اول با مطالعه از منابع علمی معتبر، آگاهی  خود را افزایش دهید . با تحقیق و بررسی درمانگر کودک خود را انتخاب کنید . تا زمان شروع جلسه ی اول سعی کنید تا حد امکان کودک خود را در معرض سوالات فراوان قرار ندهید ، یک زمان ویژه ( حداقل ۱۵ دقیقه ای برای بازی لذت بخش با او قرار دهید )، گفتار کودک را قطع نکنید ، تماس چشمی را با کودک خود قطع نکنید ، صحبت های او را تکمیل نکنید و تا حد امکان سرعت گفتاری خود را کاهش دهید و بعد از ارتباط با گفتاردرمانگر خود ، درمان تخصصی و شخصی سازی شده را برای کودک خود شروع کنید.

نظرات