چه میوه هایی بیشترین میزان ویتامین ث را دارند؟

0

میوه ها، خوراکی هایی خوشمزه و محبوب و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی فراوان که بی شک نوش جان کردن آن ها برای حفظ سلامت بدن و داشتن یک زندگی سالم واجب و ضروری است.
میوه هایی که نیاز بدن به انواع و اقسام ویتامین ها مثل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین های گروه B را تامین می کنند و سبب دریافت مواد مغذیی جون آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، سدیم و روی می شوند.

اما در این مقاله ی به خصوص تصمیم داریم تا به سراغ میوه هایی برویم که بیشترین میزان ویتامین C را در خود جای داده اند و مصرف آن ها می تواند به بهترین شکل ممکن زمینه ساز تقویت سیستم ایمنی بدن ما شود.

ویتامین c

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یا اسکوربیک اسید، از جمله ریز مغذی های حیاتی مورد نیاز بدن انسان ها و دیگر گونه های جانوری (پستانداران – پرندکان – ماهی ها و …) است که در تقویت سیستم ایمنی نقش به سزایی را ایفا می کند.

این ویتامین با تقویت سیستم ایمنی و افزایش تعداد گلبول های سفید، بدن را برای مقابله با انواع مختلف بیماری های ویروسی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا تجهیر می کند و سد محکمی در برابر این دست از بیماری های در بدن می سازد.

فواید مصرف ویتامین C

ویتامین C از جمله ویتامین های محلول در آب است و بهترین و سالم ترین روش برای دریافت آن از طریق مصرف میوه ها است.

مصرف این ویتامین ضمن تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابل گونه های مختلف بیماری سرطان نیز حفظ می کند و با تجهیز گلبول های سفید و نابود سازی رادیکال های آزاد اجازه ی تشکیل سلول های سرطانی در بدن را نمی دهد.

همچنین به واسطه ی خاصیت ضد التهابی، مصرف ویتامین C می تواند در رفع التهاب های موجود در بدن نیز بسیار موثر باشد و روند درمان آن ها را سرعت بخشد.

پرتقال

در میان مرکبات هیچ میوه ای به اندازه ی پرتقال ویتامین C ندارد. به طور متوسط در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ی نارنجی رنگ و آبدار میزان تقریبی ۵۳ میلی گرم ویتامین C موجود است که می تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند.

پس بی دلیل نیست که از قدیم الایام از آب پرتقال برای تسریع روند درمان سرما خوردگی ها در فصل های سرد سال استفاده می شد.

لیمو شیرین

لیمو شیرین رفیق شفیق پرتقال و یکی دیگر از میوه هایی که میزان ویتامین C در آن بسیار قابل توجه است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه دارای میزان تقریبی ۵۰ میلی گرم از ویتامین C است و نوش جان کردن آن می تواند به خوبی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

با این تفاسیر تصور کنید که ترکیب آب پرتقال و آب لیمو شیرین چه داروی فوق العاده ای برای افزایش ایمنی بدن و مبارزه با سرما خوردگی ها و آنفولانزا ها می شود.

نارنگی

از دیگر میوه هایی که میزان ویتامین C در آن قابل توجه است می توان به نارنگی اشاره کرد. میزان ویتامین C موجود در نارنگی تقریبا نصف لیمو شیرین و پرتقال است اما می تواند به خوبی سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

اگر بخواهیم میزان ویتامین C در نارنگی را با اعداد و ارقام مشخص کنیم باید گفت که در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۲۷ میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

کیوی

شاید جمله ای که در ادامه می بینید کمی برای شما عجیب باشد اما باید بدانید که میزان ویتامین C در کیوی حتی از پرتقال هم بیشتر است و نوش جان کردن روزانه ۱۰۰ گرم از آن می تواند کمی بیش تر از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین C را تامین کند.

در هر ۱۰۰ گرم از میوه ی کیوی میزان تقریبی ۹۳ میلی گرم ویتامین C وجود دارد که می تواند به طور کامل ظرف ویتامین C بدن را در طول روز پر کند.

پس اگر در روز های سرد سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی نتوانستید پرتقال و لیمو شیرین تهیه کنید پیشنهاد می کنیم تا کیوی را جایگزین آن ها کنید.

انبه

۳۶٫۵ گرم ویتامین C را می توانید تنها با نوش جان کردن ۱۰۰ گرم از میوه ی انبه پادشاه میوه های گرمسیری دریافت کنید. این میوه ی زرد و پر خاصیت جدای از ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی که دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مناسب است.

همچنین با ترکیب انبه با موز و آناناس می توانید یک ترکیب فوقالعاده خوشمزه و عالی برای تقویت بدن و افزایش انرژی درست کنید.

آناناس

میزان ویتامین C در آناناس کمی از انبه بیشتر است و در هر ۱۰۰ گرم از این میوه میزان تقریبی ۴۸ میلی گرم از ویتامین C موجود است.

ویتامین C سرشاری که در این میوه وجود دارد عاملی موثر بر تقویت سیستم ایمنی است و یک از بین برنده طبیعی عفونت و التهاب است. همچنین مصرف آن به صورت آبمیوه می تواند در رفع ترشحات پشت حلق و گرفتگی بینی و سرفه بسیار موثر باشد.

گریپ فروت

بیش از ۴ هزار سال است که انسان ها با گریپ فروت آشنا شدند و از طعم و مزه و خواص دارویی آن برای حفظ سلامت بدن استفاده می کنند.

از نظر ظاهری گریپ فروت مشابه پرتقال است اما از نظر رفتار می توان آن را به لیمو شیرین تشبیه کرد. چرا که مانند لیمو شیرین میوه ای قلیایی است و باید بلافاصله بعد از پوست کندن میل شود. در غیر این صورت تلخ می شود.

از ظاهر بگذریم و به موضوع اصلی یعنی میزان ویتامین C در گریپ فروت بپردازیم. به طور میانگین در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۳۳ میلی گرم ویتامین C وجود دارد که می تواند در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نقش مناسبی داشته باشد.

پس هر زمان که قصد تقویت سیستم ایمنی خود را داشتید چه به صورت خام و چه به صورت آبگیری شده، به هیچ عنوان دست رد به سینه ی گریپ فروت نزنید.

فیجوا

شاید تا به حال نام این میوه را نشنیده و چندان آشنایی با آن نداشته باشید. اما لازم است بدانید که فیجوا یا فوجیبا سابقه ی ۵۰ ساله ی کشت در سرزمین های شمالی ایران را دارد.

استان های مازندران و گیلان بیشترین میزان تولیدات این میوه را به خود اختصاص داده اند و اگر می خواهید طعم و مزه ی فیجوا را تست کنید باید سفری هیجان انگیر را به سمت شمال ایران ترتیب دهید.

اندازه این میوه تقریبا با اندازه ی یک گردو بزرگ برابری می کند اما جالب است که بدانید ۱۰۰ گرم از این میوه به اندازه ی ۱۰۰ گرم گریپ فروت ویتامین C  دارد. مانند گریپ فروت در هر ۱۰۰ گرم از فیجوا هم میزان تقریبی ۳۳ میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

سخن پایانی

ویتامین ها عضوی جدا نشدنی از زندگی ما انسان ها هستند و بدن ما نیاز دارد تا به صورت روزانه آن ها را دریافت کند. چرا که نقش تعیین کننده ای در سلامت بدن ما دارند و بدون آن ها کمبود های بسیاری در بدن ما ایجاد می شود و علائمی چون ضعف، ریزش مو و خشکی پوست را نمایان می کنند.

بنابراین توصیه می شود تا با قرار دادن میوه ها در سبد غذایی خود نیاز بدن به این ویتامین ها و مواد مغذی را تامین کنید.

و در انتها اگر به این دست از عناوین علاقه دارید یا دوست دارید تا اطلاعات خود را در زمینه خواص و مضرات میوه ها، تاریخچه ی آن ها، میزان کالری و ویتامین ها و مواد مغذی آن ها تکمیل کنید سری به سایت بیا و یادبگیر بزنید و از مطالب موجود در سایت ما دیدن فرمایید.

نظرات