علل ایجاد و راههای درمان آفت دهان

0

علل ایجاد و راههای درمان آفت دهان

آفت چیست؟

زخم دهان معروف به آفت دهان ، ضایعاتی بوده که بر روی غشای مخاطی دهان ایجاد میشوند. این لکه‌های سفید و کوچک غالبا در سطح داخلی گونه‌ها، سطح داخلی لبها، اطراف زبان، رو یا زیر زبان قرار میگیرند و در بعضی مواقع با زخمهایی کوچک همراه هستند. چنانچه چند آفت در کنار هم داخل دهان ایجاد شده باشد، این آفتها با یکدیگر شبیه به یک زخم بزرگ قرمز متمایل به خاکستری ظاهر شده و به شدت دردناک و ناراحت کننده هستند.
علائم آفت محدود به دهان هستند و بیمار علائم عمومی مانند تب ندارد. علامت اصلی درد یا سوزش در محل آفت است. ممکن است درد با بعضی غذاها و آشامیدنی ها مانند اسیدها تشدید شود. با بهبود زخم درد نیز کاهش می یابد.

آفت دهان

درمان آ‏فت دهان

هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد، ولی روش هایی هست که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار مؤثر است. این روش ها شامل بکارگیری نکات تغذیه ای و غیرتغذیه ای می باشند.

بهترین روش های درمان آفت دهان و روی زبان :

غرغره آب نمک و شستشوی دهان به طور متناوب با آب سرد و آب گرم

به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر بار دو فنجان آب کافی است (یکی سرد، دیگری گرم). این درمان بسیار ساده و در دسترس است. به طور کلی غرغره کرن با آب داغ و نگه داشتن آب داغ در دهان و روی ناحیه زخم به تسکین درد کمک میکند. این کار را روزانه ۳ تا ۴ مرتبه انجام دهید. غرغره آب نمک رقیق نیز به ضدعفونی شدن داخل دهان کمک میکند.

آفت دهان

بادرنجبویه برای درمان آفت دهان

بادرنجبویه یک داروی بسیار موثر برای آفت دهان هست. شما میتونید اون رو به خمیر دندانتون اضافه کنید تا سرعت بهبودی رو بالا ببره و همچنین به جلوگیری از شیوع بیشتر عارضه کمک کنه.

برگ ریحان

برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرارکنید، هر بار می‌توانید ۳ تا ۵ برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید.

روغن نعناع

روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد. می‌توانید دوباردر روز این کار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.

آفت دهان

پیاز را به شکل خام بخورید

می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید، پیاز به دلیل داشتن سولفور در پیشگیری و حتی درمان آفت دهان می‌تواند موثر باشد.

دمنوش گل‌همیشه بهار/ مریم گلی/ هلیله کابلی/ شیرین بیان

می‌توانید به صورت دهان شویه این دمنوش‌ها را غرغره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید، دمنوش سرد شود و سپس از آن غرغره کنید.

آلوئه ورا

ژل آلوورا میتونه در هر نوع آفت دهانی که شما سعی میکنید درمانش کنید موثر باشه. ژل آلوئه ورا میتونه به کاهش درد در دهان و نابود کردن باکتری های موجود در گلو کمک کنه. برای استفاده از این درمان بهتره از یک برگ آلوئه ورا تازه ژل تهیه کنید و بعد روی آفت بزنید و بعد از چند دقیقه دهان رو بطور کامل آبکشی کنید.

شیرنارگیل

از شیرنارگیل به عنوان دهان شویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنید.

آفت دهان

معجزه روغن فندق

فندق یک درمان عالی بری این عارضه است. این داروی محبوب سنتی خواص زیادی داره، برای استفاده از این روغن گیاهی پرطرفدار و پر خاصیت، یک چوب پنبه رو تو روغن فندق خیس کنیدو اون رو روی محل آفت قرار بدید و اجازه بدید برای مدت زمان بیشتری روی آفت با این روغن چرب بمونه، این درمان رو چند بار در روز تکرار کنید تا سریعتر خوب بشه.

زردچوبه

کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید و این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید؛ می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

غذایی مناسب برای مبتلایان به آفت دهان

این غذا از گوشت گوساله، برنج و سبزیجات پخته تشکیل شده که با روغن ترکیب می شود. برنج باید خوب پخته شده باشد. برای خوردن این غذا زرده تخم مرغ را به آن اضافه کرده و سپس نوش جان کنید.

برخی از مهمترین علت ایجاد آفت دهان عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها در رژیم غذایی از جمله ویتامین‌های گروه B
مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها
گاز گرفتن سطح داخلی دهان
مصرف برخی ادویه‌ها و فلفل‌های تند
عفونت های ویروسی که علاوه بر ایجاد آفت میتوانند باعث بروز تبخال نیز بشوند.
یبوست مزمن و مشکل در هضم غذا

نظرات