ورشکستگی FTX و بلوکه کردن ۳۱ میلیون توکن USDT توسط تتر

0

اگر پیگیر اخبار ارزهای دیجیتال باشید، حتماً خبر ورشکستگی صرافی FTX و بلوکه شدن ۳۱ میلیون تتر را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم کلیات این خبر را بازگو کرده و با توجه به عوامل موثر بر قیمت تتر و ارزهای دیجیتال چند مسیر برای جلب اعتماد کاربران به خرید تتر را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 ورشکستگی FTX

خبر هک شدن صرافی ارز دیجیتال FTX

در روز ۲۱ آبان چند آدرس مربوط به صرافی FTXبدون هشدار رسمی تخلیه و میلیون‌ها دلار سرمایه کاربران به آدرس جدیدی منتقل شد. چندین ساعت بعد، صرافی FTXدر گروه تلگرام رسمی خود اعلام کرد که این انتقال‌ها مربوط به حمله‌ای است که هنوز در جریان است.

به گزارش والکس و به نقل از Coin Telegraph خروج مشکوک سرمایه از والت‌های صرافی FTX در صبح ۲۱ آبان نگرانی جامعه کاربری این پلتفرم را برانگیخت. تنها یک روز قبل، سم بنکمن فراید، مدیر صرافی‌های FTX.US ،FTX.com و شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research) مدارک مربوط به اعلام ورشکستگی این شرکت‌ها را تسلیم مقامات قانونی کرد.

بلوکه شدن ۳۱ میلیون تتر

پس از تایید خبر هک شدن صرافی مذکور، شرکت تتر ۴/۳۱ میلیون دلار ارز تتر (USDT) موجود در حساب هکر را بلوکه کرد. ۵/۲۷ میلیون دلار از این مبلغ در شبکه سولانا و ۳/۹ میلیون دلار آن در شبکه آوالانچ بود.

اقدامات صرافی‌های دیگر در مقابل این خبر

ورشکستگی FTX

مدت‌ها زمان برده تا ارزش ارزهای دیجیتال به ویژه تتر به ارزش کنونی امروز خود رسیده است. اما اکنون این طبقه دارایی جایگزین از نوامبر گذشته بیش از ۲/۳ تریلیون دلار از دست داده است. در پی ماجرای ورشکستگی FTX، صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال همچون بایننس، OKX، کوکوین و Crypto.com اعلام کردند که به زودی اقدامات موثری برای بازیابی اعتماد کاربران انجام خواهند داد.

اقدامات جدی صرافی‌های بزرگ در چه زمینه‌های خواهد بود؟

تتر و سایر ارزهای دیجیتال توسط نهاد خاصی پشتیبانی نمی‌شوند. اما حمایت از تتر و ارزهای دیجیتال می‌تواند اعتماد کاربران را افزایش دهد. در جهان بیش از ۱۳۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد که مانند تتر چنین پشتوانه‌‌ای ندارند. بنابراین بزرگان صنعت ارز دیجیتال برای به دست آوردن اعتماد دوباره کاربران می‌توانند در چند مسیر قدم بردارند. با توجه به عوامل تاثیرگذار بر قیمت تتر که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، می‌توان بخشی از راه‌حل‌ها و گزینه‌های روی میز را پیش بینی کرد:

هشت عامل کلیدی موثر بر قیمت USDTو سایر ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

ارزش قیمت تتر و سایر ارزهای دیجیتال با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. وقتی تقاضا برای خرید USDT بیشتر از ارائه آن باشد. قیمت USDT را رو به بالا خواهد برد و همزمان سایر ارزهای دیجیتال دیگر نیز افزایش قیمت خواهند داشت. بنابراین صاحب‌منصبان در عرصه ارزهای دیجیتال باید از استراتژی‌هایی استفاده کنند که موجب افزایش تقاضای خرید تتر شود. اما در صورتی که میزان تتر‌های موجود در شبکه بیشتر از تقاضای خریداران برای خرید USDT باشد، موجب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود. در نهایت قیمت تتر افت کرده و سایر ارزهای دیجیتال نیز با کاهش ارزش مواجه می‌شوند. به هر حال بزرگان ارزهای دیجیتال باید به طرق مختلف تعادل عرضه و تقاضا در شبکه بلاک چین حفظ کنند؛ ‌تا نه تنها قیمت USDT بلکه قیمت تمام ارزهای دیجیتال ثبات داشته باشد.

در پی اتفاقات اخیر، با بلوکه کردن آدرس هکر، از انتقال و تبدیل تتر جلوگیری شد. پیش‌بینی می‌شود مبالغ قفل شده در حساب هکر سوزانده شود و مجدداً توسط تتر ایجاد و به حساب صرافی FTX بازگردانده شود. در این صورت شاید میزان خرید تتر، قیمت تتر و پشتوانه‌های آن دوباره به حالت تعادل اولیه باز گردد.

هزینه تولید

از دیگر اقداماتی که بزرگان ارزهای دیجیتال می‌تواند با کمک آن اعتماد کاربران را برای خرید USDT و ورود به عرصه ارزهای دیجیتال دوباره به دست آورند، کم کردن هزینه‌های تولید است.

به جز استیبل کوین‌هایی مانند تتر، توکن ارزهای دیجیتال دیگر از طریق فرآیند استخراج تولید می‌شوند. فرایند استخراج نیز هزینه‌های شامل تهیه ابزار استخراج برای حل مسائل ریاضی و تایید بلوک‌های تراکنش است. با آسان‌تر کردن مسائل ریاضی تراکنش‌ها نیازی به تهیه ریگ‌های استخراج یا ماینرهای خیلی حرفه‌ای نخواهد بود. در نتیجه با پایین آمدن قیمت ماینرها و ریگ‌ها قیمت ارزهای دیجیتال و با تبعیت آن قیمت USDTنیز پایین خواهد آمد.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال

تقریباً در هر صرافی ارز دیجیتالی، محبوب‌ترین توکن‌ها فهرست می‌شود. برخی از توکن ممکن است تنها در چند صرافی در دسترس باشند؛ که دسترسی سرمایه‌گذاران و کاربران را محدود می‌کند. همین امر به بی‌اعتمادی کاربران به شبکه بلاک چین می‌افزاید. برای بالا بردن اعتماد کاربران به ارزهای دیجیتال می‌توان در خصوص صرافی ارز دیجیتال اعمال زیر را انجام داد:

  • اگر تعداد جفت کوین‌های تتر در برخی صرافی‌ها افزایش پیدا کند رقابت کاربران برای خرید بیشتر می‌شود.
  • اگر برخی از صرافی‌ها برای انجام مبادلات خود کارمزد کمتری دریافت کنند، احتمالاً می‌توانند موجب جلب اعتماد کاربران شود.
  • با ارائه کیف پول‌های سرد با اطمینان بیشتری می‌توان از هک جلوگیری کرد و خیال کاربران را برای خرید تتر و دیگر ارزهای دیجیتال راحت کرد.

نتیجه اعمال فوق موجب ثبات اهرم عرضه و تقاضا می‌شود که در نهایت قیمت تتر و ارزهای دیجیتال را با ثبات‌تر می‌کند.

تعداد گره‌ها

شمارش گره‌ها نشان می‌دهد که چه تعداد کیف پول فعال در یک شبکه وجود دارد. به این ترتیب می‌توان قدرت پردازش یک شبکه را درک کرد؛ تا بتوان قدرت شبکه را درک کرد. هرچه تعداد گره‌های موجود در یک شبکه بیشتر باشد، قدرت آن شبکه نیز بیشتر است. هرچه قدرت یک شبکه بیشتر باشد، احتمال وقوع یک بحران برای آن ارز کمتر است. اما این موضوع در مورد تتر کمی متفاوت تر است. از آنجایی که تتر قابل استخراج نیست، بنابراین گره‌ای وجود ندارد؛ اما در عوض می‌توان به گره‌های موجود در شبکه جفت کوین‌های تتر توجه کرد.

بزرگان و صاحب منصبان ارزهای دیجیتال با استفاده از استراتژی‌ها و سیاست‌های خاصی می‌توانند در کاربران ایجاد انگیزه کنند تا کاربران اقدام به ایجاد گره در شبکه‌های جفت کوین‌های تتر کنند. در نتیجه صرافی‌های ارز دیجیتال با افزایش تعداد جفت کوین‌های مذکور انگیزه بیشتری برای خرید USDTایجاد کنند.

رسانه‌های اجتماعی

اینفلوئنسرها و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی آنان، می‌تواند قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش یا کاهش دهد. مثلاً تصور کنید خبری مبنی بر ورشکستگی یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتالی که در تلاش هستند تا اعتماد کاربران را افزایش دهند، یا خبری در مورد سوزانده نشدن تتر‌هایی که در پی اتفاقات اخیر کمپانی FTX در شبکه معلق مانده‌اند، توسط یکی از اینفلوئنسرهای حوزه آی تی یا بلاک چین منتشر شود؛ حتی اگر این خبرها صحت نداشته باشد تاثیر مستقیمی بر روی تقاضای خرید تتر یا سایر ارزهای دیجیتال دارد، چراکه مردم به اینفلوئنسرها اعتماد دارد.

نظرات