نمودارهای شمعی قیمت ارز های دیجیتال چه ویژگی دارند؟

0

نمودارهای شمعی قیمت ارز های دیجیتال چه ویژگی دارند؟

کندل استیک (نمودار شمعی قیمت ارز دیجیتال) نوعی نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و قیمت‌ها را در بازه‌های مختلف نمایش می‌دهد. کندل استیک‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را نسبت به هر شکل دیگری از نمودار قیمت در یک نمای واحد جمع کنند. به همین دلیل، آنها همچنان مورد علاقه بسیاری از معامله گران هستند. کندل‌ها شبیه نمودارهای میله‌ای هستند و مقادیر باز و بسته شدن، روندهای جهت فعلی و قیمت بالا و پایین را برای هر دوره گزارش ارائه می‌دهند. طول بدنه نمودار شمعی تغییر نسبی در نرخ باز و بسته شدن را برای دوره گزارش نشان می‌دهد، هر چه بدنه طولانی‌تر باشد، نوسان بین نرخ باز و بسته شدن بیشتر است. همچنین، رنگ بدنه نمودار شمعی اطلاعات کلیدی در مورد روند جهت ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر  در مورد نمودار شمعی قیمت ارز دیجیتال در ادامه با ما همراه باشید.

 نمودارهای شمعی قیمت ارز دیجیتال

همه چیز در مورد نمودارهای شمعی ارز دیجیتال

تجزیه و تحلیل تکنیکال ابزارهای مختلفی را برای کمک به معامله‌گران برای تعیین روندها و پیش بینی برگشت آنها پیشنهاد می‌کند. علاوه بر اندیکاتورهای فنی، یکی دیگر از رویکردهای عالی برای تجزیه و تحلیل عملکرد قیمت، نمودار کندل استیک (نمودار شمعی) و الگوهای آن است. همانطور که ممکن است بدانید، روش‌های مختلفی برای نمایش قیمت تاریخی یک دارایی وجود دارد، خواه جفت ارز، سهم شرکت یا ارز دیجیتال باشد. سه نوع نمودار محبوب عبارتند از نمودار خطی، نمودار میله‌ای و نمودار شمعی. اکثر معامله گران دومی را ترجیح می دهند زیرا می‌تواند الگوهای عالی را ارائه دهد که معکوس یا ادامه روند را با درجه خاصی از دقت پیش بینی می‌کند.

الگوی کندل استیک حرکتی در قیمت دارایی است که به صورت گرافیکی در نمودار کندل استیک نشان داده شده است تا یک رفتار خاص بازار را پیش بینی کند. معامله گران مشاهده کردند که زمانی که الگوهای خاصی بر روی نمودار شمعی قرار گرفتند، قیمت به روش‌های مشابهی حرکت کرد. بنابراین، آنها این الگوها را جدا کرده و آنها را در دسته‌های مختلف سازماندهی کردند تا به عنوان ابزار تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرند. اما، منظور از نمودار شمعی چیست؟

نمودار شمعی چه ویژگی دارد؟

نمودار کندل استیک روشی برای نمایش حرکت تاریخی قیمت یک دارایی در زمان است. هر کندل بسته به بازه زمانی انتخاب شده توسط معامله گر، نشان دهنده یک دوره مشخص است. برای مثال، اگر نمودار D1 را تنظیم کنید، هر کندل یک روز است. محققان توافق دارند که یک تاجر برنج ژاپنی اولین کسی بود که نمودار شمعی را مفهوم‌سازی کرد. در حالی که انتزاع شمعدان‌ها متعاقباً با کتاب استیو نیسون (Steve Nison) با عنوان “تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی” به دنیای غرب رسید. در اینجا چندین مؤلفه حیاتی وجود دارد که تجزیه و تحلیل قیمت را برای درک هدف کندل بصری می‌کند:

۱٫ بدنه شمع

بدنه نشان دهنده قیمت باز و بسته شدن یک دارایی است. موقعیت نقاط باز یا بسته به این بستگی دارد که کندل استیک و در نتیجه قیمت در یک دوره معین صعودی یا نزولی باشد.

۲٫ فتیله شمع/سایه

هر کندل معمولاً دارای به اصطلاح سایه یا فتیله است، اگرچه این به طور کلی یک قانون نیست. سایه‌ها نشان دهنده بالا و پایین بودن قیمت برای یک دوره معین است. بنابراین، سایه بالا نشان دهنده اوج است، و سایه پایین، پایین ترین نقطه لمس شده توسط قیمت را نشان می‌دهد. گاهی ممکن است یکی از سایه‌ها قابل مشاهده باشد. زمانی اتفاق می‌افتد که بالا یا پایین با باز یا بسته شدن منطبق باشد.

۳٫ رنگ شمعی

رنگ بدنه جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. معمولاً بدنه سبز (یا سفید) نشان دهنده افزایش قیمت و بدنه قرمز (یا سیاه) به کاهش قیمت اشاره دارد. به احتمال زیاد بدنه‌های سبز و قرمز را در اکثر سکوها خواهید دید. در نتیجه اگر بدنه سبز باشد حد بالایی آن نشان دهنده قیمت بسته خواهد بود.

کندل استیک در تجارت چگونه کار می‌کند؟

نمودار کندل استیک تا حد زیادی جامع ترین سبک برای نمایش قیمت یک دارایی است. معامله گران ارزهای دیجیتال این نوع نمودار را از معاملات سهام و فارکس وام گرفتند. برخلاف نمودار خطی که فقط قیمت بسته را نشان می‌دهد، نمودار کندل استیک به لطف ساختاری که در بالا توضیح داده شد، اطلاعات زیادی در مورد قیمت تاریخی ارائه می‌دهد.

چگونه نمودار کندل استیک را بخوانیم؟

نمودارهای کندل استیک پس از مدتی تمرین به راحتی قابل خواندن هستند، زیرا حاوی اطلاعات زیادی در رابطه با داده های تاریخی قیمت هستند. علاوه بر الگوهای شمعدانی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم، الگوهای نموداری وجود دارد که توسط چندین شمعدان به روشی خاص سازماندهی شده‌اند. حتی معامله گران مبتدی یا پیشرفته می‌توانند نمودار کندل استیک را با مشاهده روند کلی به صورت بصری بخوانند. این تصاویر معمولاً بینش‌هایی برای کمک به معامله‌گران برای شناسایی الگوهای خاص در کندل و شکل‌های آن، به‌ویژه در سطوح مقاومت و پشتیبانی، ارائه می‌کنند.

کندل‌ها یکی پس از دیگری به صورت زمانی شکل می‌گیرند و ممکن است به شما کمک کنند روند کلی و خطوط مقاومت و حمایت را حتی بدون نشانگرهای فنی مشاهده کنید. علاوه بر این، آنها می‌توانند الگوهای خاصی را شکل دهند که به عنوان سیگنال خرید یا فروش عمل می‌کنند. استفاده از نمودار کندل استیک مخصوصاً برای ارزهای رمزنگاری شده که بسیار نوسان هستند و نیاز به تحلیل فنی دقیق دارند، مرتبط است.

نمودارهای شمعی قیمت ارز دیجیتال

نمودارهای شمعی (انتخاب تریدرها)

نمودارهای شمعی اطلاعات بیشتری از نمودارهای حالت قبل نشان می‌دهند. هر شمع نشان دهنده: قیمت شروع، کمترین قیمت، بیشترین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی است. همچنین رنگ شمع‌ها نشان دهنده این است که قیمت پایانی از قیمت شروع بیشتر بوده است یا نه. معمولاً سبز نشان دهنده بیشتر بودن قیمت پایانی از قیمت شروع و قرمز نشان دهنده کمتر بودن آن است. نمودارهای شمعی متعلق به خانواده نمودارهای قیمتی (open high, low close) (OHLC) هستند. نمودارهای بیشتری هم وجود دارند که متناسب با سلیقه هر یک از تریدرها هستند. نوع دیگری از نمودارها که ارزش اشاره‌ کردن دارد، نمودار بر پایه غیر زمانی است (non-time based) (NTB). برای مبتدیان این نمودارها غیر بصری و همچنین برای درک کردن کمی سخت هستند. نمودارهای شمعی حاوی اطلاعات مفیدی برای تریدرهای ماهر هستند؛ مانند اندازه شمع که پهن یا نازک است (این اندازه نشان دهنده تفاوت بین بیشترین و کمترین قیمت است). این اطلاعات، پایه‌ای بسیار کوچک در مورد تحلیل تکنیکال است. افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای اقدام به خرید بیت کوین و یا فروش آن کنند، باید اطلاعات بسیار بیشتری داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده لیست کاملی از قیمت ارز دیجیتال از Wallex می‌توان برای عبور از تحریم crypto.com استفاده کنید.

نظرات