آیا شبکه تتر امنیت مورد نیاز را دارد؟

0

آیا شبکه تتر امنیت مورد نیاز را دارد؟

تتر (USDT)، به عنوان سومین ارز برتر بازار کریپتوکارنسی، از محبوبیت فراوانی در بین سرمایه گذاران برخوردار است. مهم‌ترین ویژگی ادعایی تتر، به عنوان یک استیبل کوین، پیوند آن به دلار آمریکا (USD) است. مبادله، پوشش ریسک، و تراکنش‌های بدون واسطه و کم هزینه بر روی شبکه‌های مختلف بلاک چین، از کاربردهای این کریپتو محبوب به حساب می‌آید. با تمام این اوصاف، جنجال‌های نیز پیرامون این شبکه وجود دارد که گاهی ته دل سرمایه گذاران را خالی می‌کند. در این مطلب کاربردها، جنجال‌ها و نوع امنیت شبکه را بررسی می‌کنیم. ما را تا پایان همراهی کنید.

 امنیت شبکه تتر

آیا تتر (USDT) یک استیبل کوین است؟

تتر، به نسلی از ارزهای دیجیتال متعلق است که به سرعت در حال رشد هستند و به استیبل کوین‌ها شناخته می‌شوند. استیبل کوین‌ها، هدفشان ثابت نگه داشتن قیمت توکن‌های‌شان بوده و معمولاً ارزش آنها به قیمت یک دارایی واقعی مانند ارزهای فیات یا فلزات گرانبها گره خورده است. ارزش پایدار، استفاده از استیبل کوین‌ها را به عنوان یک ابزار مبادله سنتی مانند پول معمولی را ترویج می‌کند. محبوبیت خرید تتر و دیگر استیبل کوین‌ها، به دلیل کارایی استفاده از آنها به عنوان وثیقه، توسط پروتکل‌های وام دهی و سرمایه گذاری غیر متمرکز مالی (DeFi) است.

اتصال تتر به یک ارز سنتی مانند دلار آمریکا (USD)، که اغلب توسط ذخایر وثیقه‌ای (Collateral reserves) تشکیل شده از ارز تثبیت شده است، پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل است که استیبل کوین‌هایی مانند تتر و توکن آن USDT، کمتر در معرض نوسانات قیمتی مشابه در بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (Bitcoin)، قرار می‌گیرند.

تتر (USDT) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارز دیجیتال تتر اولین استیبل کوین معرفی شده به بازار ارزهای دیجیتال است. هدف اصلی این شبکه، خرید تتر و استفاده از آن به منظور رسیدن به نقدینگی ثابت و دور ماندن از نوسانات شدید و غیر قابل پیش بینی قیمت‌ها است. تتر، در ابتدا مبتنی بر بلاک چین بیت کوین بود و در حال حاضر از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت کوین و بلاک چین‌های اتریوم (Ethereum)، ایاس (EOS)، ترون (TRON)، شبکه OMG، الگوراند (Algorand)، سولانا (Solana) و بیت کوین کش (SLP) پشتیبانی می‌کند.

تتر، متعلق به شرکتی ثبت شده در هنگ کنگ و مالک صرافی بیت فینکس (BitFinex)، با نام آی فینکس (iFinex) است. شبکه Tether، در جولای ۲۰۱۴ با نام Realcoin و توسط براک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینز (Reeve Collins) و کریگ سلرز (Craig Sellars) راه اندازی شد. در نوامبر همان سال، به تتر (Tether) تغییر نام داد و از فوریه ۲۰۱۵ نیز تجارت خود را آغاز کرد.

ارزش تتر، به ارزش ۱.۰۰ دلار آمریکا (USD) و به پشتوانه ۱.۰۰ دلار در ذخایر فیزیکی این شبکه پیوند خورده است. در واقع، این شبکه ادعای حفظ قیمت USDT به نسبت ۱ به ۱ با دلار آمریکا را دارد. از این ارز برای وام دهی غیر متمرکز، خرید NFT، شرکت در ICOها و غیره استفاده می‌شود. تتر ERC-20 بر بستر شبکه اتریوم و تتر TRC-20 نیز بر بستر شبکه ترون فعالیت دارد و خرید USDT و معامله آن در بسیاری از صرافی‌های معتبر در دسترس است.

امنیت شبکه تتر

اتهامات وارد به شبکه تتر چیست؟

با وجود محبوبیت و کاربردهای بسیار شبکه تتر، اتهامات و جنجال‌هایی نیز پیرامون این ارز دیجیتال وجود دارد. ابهامات در زمینه نقدینگی و کافی بودن ذخایر پوشش تعداد توکن‌های در گردش، این شبکه را با چالش‌هایی روبرو کرده است. عدم شفافیت در نوع پشتیبانی ذخایر و دلار آمریکا، از اتهاماتی است که افرادی مانند آدام کارلتون (Adam Carlton) به عنوان مدیرعامل کیف پول پینک پاندا (Pink Panda) و جیمز پوترا (James Putra) به عنوان معاون استراتژی محصول در TradeStation Crypto، به این شبکه وارد کرده‌اند. آنها معتقدند که ذخایر واقعی USDT به طور شفاف مشخص نیستند و واضح است که به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شوند.

شبکه تتر چگونه ایمن می‌شود؟

ابهامات شبکه تتر، بیشتر به پشت صحنه این شرکت ارتباط دارد و نمی‌توان به پروتکل تامین امنیت این شبکه ایرادات زیادی وارد کرد. ارز USDT یک توکن لایه دوم است که بلاک چین اختصاصی ندارد و بر بستر سایر بلاک چین‌ها مانند بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، ترون (TRON)، الگوراند (Algorand)، ایاس (EOS)، سولانا (Solana) و بیت کوین کش (SLP) و شبکه OMG فعالیت می‌کند و توسط الگوریتم هش مربوط به این پلتفرم‍‌ها ایمن می‌شود.

تمامی قراردادهای هوشمند تتر، در این شبکه‌ها میزبانی می‌شوند. امنیت پایه شبکه Tether توسط گره‌ها و ماینرهایی که این شبکه‌ها را از طریق اجماع اثبات کار (PoW) و اجماع اثبات سهام (PoS) ایمن می‌کنند، کنترل می‌شود. این پروتکل‌ها، با ممیزی‌های منظم تمامی کدها را به روز، ایمن و مطابق با چارچوب و مقررات فعلی نگه می‌دارند. شبکه تتر نیز مطابقت USDT با هر شبکه را تضمین می‌کند.

کلام پایانی

تتر، یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار کریپتو کارنسی است و نقدینگی برای تراکنش‌های با ارزش میلیون‌ها دلار را در روز فراهم می‌کند. با وجود تمام شایعات و بحث و جدل‌های اطراف آن، ارز USDT به عنوان پناهگاهی امن برای کاربران در این بازار پر نوسان، عمل می‌کند. با توجه به پایداری قیمت تتر، معامله آن همچنان توسط میلیون‌ها کاربر برای تامین مالی غیر متمرکز، انجام می‌شود.

نظرات