استراتژی پین بار (PinBar) چه نقشی در تحلیل پرایس اکشن دارد؟

0

“بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد!”، “بیت کوین پامپ شد.” پیوسته خبرهای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شنویم که تحت عناوین ذکر شده، تاثیرهای متفاوت بر قیمت رمز ارزها می‌گذارد. استفاده از تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهایی است که برای پیش‌بینی حرکت قیمتی مناسب است. در این راستا قصد داریم تا با معرفی پرایس اکشن (Price Action) و استراتژی‌های مبتنی بر آن، مقدم بر اخبار حرکت کنیم.

 استراتژی پین بار

پرایس اکشن چیست؟

همان طور که در مقاله “بررسی استراتژی اوت ساید بار (Outside Bar) در پرایس اکشن” گفته شد، معاملات قیمت یک روش برای کسب سود در بازار مالی است که شامل تجزیه و تحلیل حرکات قیمت پایه در طول زمان است. پرایس اکشن توسط بسیاری از معامله‌گران خرده فروشی و اغلب توسط معامله گران نهادی و مدیران صندوق‌های تامینی برای پیش بینی جهت آینده قیمت رمزارز یا سایر دارایی‌ها استفاده می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، پرایس اکشن، نحوه تغییر قیمت است که به راحتی در بازارهایی با نقدینگی و نوسان بالا مشاهده می‌شود، اما در واقع هر چیزی که در بازار آزاد خریداری یا فروخته می‌شود، باعث افزایش قیمت می‌شود.

معاملات پرایس اکشن عوامل فاندامنتالی را که بر حرکت بازار تأثیر می‌گذارند نادیده می‌گیرد و در عوض به تاریخچه قیمت بازار نگاه می‌کند، یعنی حرکت قیمت آن در یک دوره زمانی مشخص را مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین، پرایس اکشن یک سبک تحلیلی و معاملاتی از تکنیکال است، اما چیزی که آن را از اکثر اشکال تحلیل تکنیکال متمایز می‌کند این است که تمرکز اصلی آن بر رابطه قیمت فعلی بازار با قیمت‌های گذشته یا اخیر آن است. به عبارت دیگر، معاملات پرایس اکشن شکلی «خالص» از تحلیل تکنیکال است، زیرا شامل هیچ شاخص دست دوم و مشتق از قیمت نمی‌شود. معامله‌گران Price Action نیز فقط به اطلاعاتی که از درون نمودار استنتاج می‌کنند، توجه دارند.

پین بار در پرایس اکشن چیست؟

پین بار یک الگوی تک کندلی در پرایس اکشن است که شامل یک شدوی قیمت به همراه بدنه کوچک است که نشان‌دهنده بازگشت شدید و رد کردن قیمت است. پین بار بازگشتی، با یک دم (Shadow) بلند تعریف می‌شود، دم نیز به عنوان “سایه” یا “شدو” نامیده می‌شود. ناحیه بین باز و بسته شدن پین بار را “بدنه واقعی” می‌نامند و معمولاً در مقایسه با دم بلندشان بدنه واقعی کوچکی دارند.

دم پین بار ناحیه قیمتی را نشان می‌دهد که رد شده است، و مفهوم این است که قیمت برخلاف جهتی که دم نشان می‌دهد به حرکت خود ادامه می‌دهد. بنابراین، یک سیگنال پین بار نزولی، سیگنالی است که دارای دم بالایی بلند است، که نشان دهنده رد قیمت‌های بالاتر با این مفهوم است که قیمت در کوتاه مدت کاهش می‌یابد. به طور مشابه سیگنال پین بار صعودی دارای دم پایین‌تر است، که نشان دهنده رد قیمت‌های پایین‌تر با این مفهوم است که قیمت در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت.

نحوه معامله با پین بار در پرایس اکشن

هنگام معامله پین بارها، چند گزینه ورودی مختلف برای معامله‌گران Price Action وجود دارد. اولین و شاید محبوب‌ترین، ورود به تجارت پین بار “در بازار” است. این به سادگی به این معنی است که شما با قیمت فعلی بازار وارد معامله می‌شوید. برای معامله با الگوی پین بار باید به صبر کرد تا کندل به طور کامل بسته شود. تا زمانی که شدو به عنوان یک الگوی پین بار بسته نشود، هنوز واقعاً یک پین بار نیست.

یکی دیگر از گزینه‌های ورودی برای سیگنال معاملاتی پین بار، وارد شدن بعد از اصلاح ۵۰ درصدی پین بار است. به عبارت دیگر، شما باید منتظر بمانید تا قیمت به حدود نیمه راه محدوده کل پین بار از بالا به پایین یا «سطح ۵۰ درصد» بازگردد، جایی که قبلاً یک سفارش محدودیت ثبت کرده بودید.

استراتژی پین بار

ترید پین بار در بازار روند دار

معامله با روند مسلماً بهترین راه برای معامله با پرایس اکشن در هر بازاری است. سیگنال ورودی پین بار، در یک بازار روند دار، می‌تواند یک ورود با احتمال برد بسیار بالا و یک سناریو با نسبت ریسک به ریوارد مناسب را ارائه دهد.

در مثال زیر، می‌توانیم سیگنال پین بار صعودی را ببینیم که در چارچوب بازاری با روند صعودی شکل گرفته است. این نوع پین بار نشان می‌دهد که قیمت‌های پایین‌تر را رد می‌کند (به شدوی پایین‌تر آن توجه کنید)، بنابراین «پین بار صعودی» نامیده می‌شود زیرا مفهوم رد منعکس‌شده در پین بار این است که گاوها افزایش قیمت را از سر می‌گیرند.

استراتژی پین بار

ستاپ‌های معاملاتی دیگر در پرایس اکشن

همانطور که گفتیم از ستاپ‌های معروف Price Action می‌توان به “اینساید بار” اشاره کرد. در این الگوی دو کندلی، بالاترین قیمت معامله (High) و پایین‌ترین قیمت معامله در داخل کندل اصلی یا کندل مادر قرار دارد که به عنوان یک الگوی بازگشتی در روند و سطوح مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ستاپ های پرطرفدار دیگر در پرایس اکشن می‌توان به اوت ساید بار اشاره کرد. این الگو نیز دو کندلی است. این الگو برخلاف لوگوی قبلی، کندل دوم، تمام بدنه و شدوی کندل اول را در بر می‌گیرد و به الگوی “اینگالف” نیز معروف است. در این الگو که معمولاً در انتهای روند صورت می‌گیرد، یک الگو با ضریب برد بالا و ریسک به ریوارد مناسب است.

جمع بندی

تحلیل به سبک پرایس اکشن یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای بررسی جهت آتی قیمت و معامله بر روی آن است. این روش هواره ادعا کرده است که بدون استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها است. تمرین الگو‌های ذکر شده مهارت شما را در شناسایی و استفاده از آنها افزایش میدهد. نکته قابل این است که استفاده از تایم فریم های بالاتر اعتبار بیشتری به این الگوها می‌دهد.

تحلیل پرایس اکشن به طور کلی سه استراتژی اصلی دارد. در این مقاله در مورد استراتژی پین بار صحبت شده است. اینساید بار از مدل دو کندلی بوده و نشان دهنده تعادل قیمت در بازار است. استراتژی اینساید بار در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی موثرتر است زیرا ریسک این استراتژی در این قاب‌های زمانی کمتر و بازدهی آن حداکثر است. اوتساید بار نیز یک الگوی دو کندلی است که نشان دهنده معکوس شدن قیمت است. برای تشخیص الگوی اوت ساید بار کافی است به کندل‌ها دقت کنید، زمانی که کندل دوم، سقف و کف کندل قبلی را پوشش دهد نشان از الگوی اوت ساید بار است. با تمرین این الگوها می‌توانید مهارت‌های معاملاتی خود توسعه دهید و به معامله‌گر حرفه‌ای‌تری تبدیل شوید.

منابع:

https://priceaction.com/price-action-university/strategies/pin-bar/

نظرات