بیوگرافی سلمان رشدی و همسران و فرزندانش + زندگینامه از هند تا ترور

0

بیوگرافی سلمان رشدی مرتد و همسران و فرزندانش + زندگی از هند تا ترور با عکس

سلمان رشدی : زادهٔ ۲۸ خرداد ۱۳۲۶، نویسنده و مقاله‌نویس مسلمان هندی‌الاصل، تبعه انگلستان است. در ادامه به معرفی و بیوگرافی سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی با عکس همسران و فرزندانش + زندگی سلمان رشدی از هند تا ترور و صدور حکم اعدام و قتل توسط امام خمینی با عکس های خانوادگی و سوابق شغلی از نویسندگی تا سیاست در انگلیس و دین سلمان رشدی همراه جنجال های ترور و حواشی زندگی خصوصی در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی با عکس همسر و فرزندانش

بیوگرافی سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی

احمد سلمان رشدی زادهٔ ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷ در هند از پدر و مادری هندی به دنیا آمد و دارای تابعیت کشور انگلستان است. او با نگارش کتاب آیا شیطانی و توهین به حضرت پیامبر اسلام و قرآن مورد خشضم مسلمانان قرار گرفت و در بیشتر کشورهای اسلامی کتاب آیات شیطانی ممنوع شد.

تحصیلات

سلمان رشدی از نوجوانی برای ادامه تحصیل به یک مدرسه راگبی در انگلستان رفت مدت کوتاهی به عنوان بازیگر در گروه تئاتر دانشجویان کمبریج کار کرد و سپس به عنوان نویسنده در روزنامه ها و مجلات مشغول کار شد. او بعدها مدرک افتخاری تاریخ را از دانشگاه کینگز کالج کمبریج را گرفت و بعد از مدتی شهروند بریتانیا شد و اعتقادات اسلامی را کنار گذاشت.

ازدواج، همسران و فرزندان سلمان رشدی

ازدواج، همسر و فرزندان سلمان رشدی

سلمان رشدی در زندگی خصوصی همیشه با ناکامی و شکست مواجه بوده و تاکنون چهار بار ازدواج کرده است و دو فرزند به نام های میلان و ظفر و یک نوه دارد. وی هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کند و در سال ۲۰۰۷ به خاطر خدماتش به ادبیات لقب شوالیه را دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۲ کتاب جوزف آنتون: یک خاطره را منتشر کرد که روایت زندگی‌اش در دوران مناقشه‌ برانگیز بعد از انتشار آیه‌های شیطانی است.

او برای بار اول در سال ۱۹۷۶ کلاریس لرد ازدج کرد و در سال ۱۹۸۷ از او جدا شد. همسر دوم رشدی مارینه نام داشت که در سال ۱۹۸۸ با هم ازدواج کردند و در سال ۱۹۹۳ به جدایی و طلاق ختم شد .

سلمان رشدی در ۱۹۹۷ با الیزابت وست ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۴ از او جدا شد.

چهارمین همسرش پادما لاکشمی مجری و بازیگر امریکایی بود؛ پادما لاکشمی زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۹۷۰ یک هنرپیشه، و مجری اهل ایالات متحده آمریکا است که در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ همسر سلمان رشدی بود و در درسال ۲۰۰۷ از او جدا شد.

عکس همسران سلمان رشدی

عکس همسر و فرزندان سلمان رشدی

سوابق شغلی

او نویسنده و مقاله‌نویس بریتانیایی – هندی است که نخستین بار با کتاب بچه‌های نیمه‌شب به شهرت رسید و جایزه بوکر را بابت نگارش این اثر دریافت کرد. اغلب آثار رشدی از شبه‌قاره هند ریشه می‌گیرد. سومین رمانش به نام شرم در سال ۱۹۸۳ درباره پاکستان بعد از جدایی از هند بود و چهارمین اثر وی  به نام آیات شیطانی اعتراضاتی را در کشورهای اسلامی برانگیخت. پس از آن، فتوای صادره امام خمینی (ره) برای به قتل رساندن وی و حکم اتداد، باعث شد تا سلمان رشدی سالیان درازی به زندگی مخفیانه روی آورد و تنها در مناسبت‌های خاص در انظار ظاهر شود. در ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ شخصی با چاقو به وی حمله و جراحات سنگینی به او وارد کرد.

چرا حکم سلمان رشدی از سوی امام خمینی صادر شد

نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود. وی در این رمان، شخصیت پیامبر خدا، صحابه و همسران وی را در قالب انسان‌های دیگر و با همان نام یا نام‌های مشابه، مورد اهانت قرار داد.

دستمایه وی در این داستان‌پردازی‌ها، افسانه‌های جعلی مندرج در کتاب‌های حدیثی اهل سنت بود. حکم اعدام سلمان رشدی از سوی امام خمینی، در سال ۱۳۶۷ ش صادر شد.

زندگینامه سلمان رشی از هند تا انگلستان و ترور

سوابق ترور

سلمان رشدی تاکنون چند بار مورد سوء قصد قرار گرفته که تاکنون جان سالم بدر برد. با صدور فتوای امام خمینی بر قتل رشدی، بارها افرادی برای اجرای حکم اعدام رشدی اقدام کردند ولی با توجه به مراقبت شدید دولت‌ها و سرویس‌های امنیتی غربی موفق به انجام آن نشدند، اما او همچنان تحت تعقیب است. او در حال حاضر سالیان درازی تحت تدابیر امنیتی آمریکا زندگی مخفیانه دارد.

و حالا در ۲۲ اوت ۲۰۲۲ توسط فردی در نیویورک با سلاح سرد ترور و مورد سوء قصد قرار گرفت. اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی می‌گوید «خبرهای خوبی ندارد» چون این نویسنده شناخته شده «زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و قادر به تکلم نیست.»

بر اساس بیانیه وایلی انتظار می‌رود که رشدی یکی از چشمان خود را از دست بدهد، همچنین عصب یک بازوی او آسیب دیده و کبدش چاقو خورده و آسیب دیده است.

چاپ کتاب آیات شیطانی با حمایت انگلیس

سلمان رشدی عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان در سال ۱۹۸۸ میلادی، پنجمین اثر خود به نام آیات شیطانی را به سفارش انتشارات صهیونیستی وایکینگ پنگوئن با دستمزد ۵۸۰۰۰۰ پوند، منتشر کرد. وی در این کتاب، مقدسات اسلامی و مسلمانان را با دست‌مایه افسانه غرانیق، در قالب یک داستان بلند و در ۹ فصل، به گونه‌ای اهانت آمیز و تمسخر آلود، به تصویر کشیده است که همین مسئله موجب اعتراضات گسترده مسلمانان جهان شد. در کتاب آیات شیطانی، به رسول خدا، یاران و همسران وی و نیز فرشته وحی، جبرائیل، به صراحت توهین شده است.

این کتاب با اعتراض مسلمان از کشورهای مختلف به خصوص هند- زادگاه سلمان رشدی- و کشورهای اطرافش، کشورهای عربی و ایران مواجه شد. هند اولین کشوری بود که ورود کتاب سلمان رشدی را ممنوع کرد.

علت حکم قتل و کشتن سلمان رشدی از سوی امام خمینی

علت حکم قتل و کشتن سلمان رشدی از سوی امام خمینی

امام خمینی، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۹ میلادی فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر کرد. آخرین اثر وی کتاب آیات شیطانی، رمانی است که در آن، توهین و افترا و اهانت به مقدسات اسلامی (پیامبر خدا (ص)، همسران پیامبر، حضرت جبرئیل و امامان معصوم) کرده و در پی آن اعتراضات گسترده‌ای در کشورهای مختلف اسلامی و خصوصاً پاکستان و هندوستان علیه آن صورت گرفت. امام خمینی بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران، حکم به اعدام سلمان رشدی و همه کسانی که عامدانه در چاپ کتاب نقش داشتند را اعلام کرد و این حکم بازتاب جهانی پیدا کرد.
با صدور فتوای امام خمینی بر قتل رشدی، بارها افرادی برای اجرای حکم اعدام رشدی اقدام کردند ولی با توجه به مراقبت شدید دولت‌ها و سرویس‌های امنیتی غربی موفق به انجام آن نشدند، اما او همچنان تحت تعقیب است. او در حال حاضر سالیان درازی تحت تدابیر امنیتی آمریکا زندگی مخفیانه دارد.

سلمان رشدی کیست

دین سلمان رشدی

این نویسنده‌ هندی الاصل، در خانواده مسلمان در بمبئی متولد شد، و در سیزده سالگی جهت تحصیل به انگلستان اعزام شد و مدتی با نوشتن مقالات تبلیغی در انگلستان به تامین مخارج زندگی پرداخت و سپس شناسنامه‌ انگلیسی گرفت و تبعه‌ آنجا شد.
رشدی در مصاحبه با مجله‌ اشپیگل در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۱، درباره‌ خانواده‌اش می‌گوید: «خانواده‌ من به اسلام گرایش داشتند، ولی در خانه ما از دین خبری نبود. فقط سالی یک‌بار مرا برای عبادت به مسجد می‌بردند. مثل مراسم سال نو در نزد مسیحیان، یک دایه‌ مسیحی داشتم…، اکثر دوستان من غیرمسلمان بودند. پدرم از قانون قرآن در منع نوشیدن مشروبات الکلی تبعیت نمی‌کرد. خوشبختانه می‌توانم بگویم که پدر و مادر من مسلمان بدی بودند».

رشدی در طول زندگی خود در انگلستان به بی‌دینی و بی‌اعتقادی مطلق می‌رسد و در نهایت، منکر خدا می‌شود و این عقیده را رسما در مصاحبه با مجله اشتترن در ۷ آبان ۱۳۷۱، تحت عنوان «من قهرمان نیستم» بیان می‌کند. چنین نویسنده‌ای تحت حمایت غرب و صهیونیسم به منظور مقابله با رشد روز افزون اسلام‌خواهی در جهان، دست به نوشتن کتاب «آیات شیطانی» می‌زند.

علت منع کتاب آیات شیطانی

از کتب ضاله محسوب می‌شود و ترویج کتاب ضاله طبق نظر مراجع حرام است و علت حرمت کتاب ضاله به خاطر اینکه به مقدسات و اعتقادات توهین می‌کند و توزیع آن هم باعث شکسته شدن قبح می‌گردد و هم به علت مطالعات کم مردم در مسائل دینی خودشان و یا به علت عدم ظرفیتی علمی، باعث انرحاف مردم می‌شود: لذا پخش کتاب ضاله حرام است.

 

نظرات