بیوگرافی حسین والامنش نقاش و همسرش آنجلا + عکس ها و علت درگذشت و آثار

1

حسین والامنش بازیگر و نقاش و مجسمه ساز ایرانی استرالیایی ۲۵ دی ۱۴۰۰ درگذشت کیست؟ بیوگرافی حسین والامنش و همسرش آنجلا و فرزندانش همراه با سوابق شغلی و خانوادگی و سال های فعالیت حسین والامنش از تهران تا استرالیا و ماجرای مهاجرت به استرلیا و علت شهرت و آثار هنری و زندگی شخصی و خانواده و ماجرای ازدواج و همسر و فرزندان حسین والامنش نقاش و مجسمه ساز و علت فوت و علت درگذشت حسین والامنش مجسمه ساز در ۲۷ دی ۱۴۰۰ در آدلاید استرالیا در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی حسین والامنش نقاش و همسرش آنجلا + عکس ها و علت درگذشت و آثار

بیوگرافی حسین والامنش

حسین والامنش، (Hossein Valamanesh) زاده ۱۱ اسفند سال ۱۳۲۷ در تهران بود. او بازیگر ، نقاش و مجسمه ساز ایرانی ساکن استرالیا بود که در سن در ۷۳ سالگی ۲۵ دی ۱۴۰۰ در شهر آدلاید، در استرالیای جنوبی در منزلش درگذشت.

وی از هنرمندان مکتب هنر نوگرا بود که در سال ۱۳۵۲ به شهر پرت در استرالیا کوچ کرد و سپس ساکن شهر آدلاید در استرالیای جنوبی شد.

تحصیلات دانشگاهی

حسین والامنش، دانش‌آموخته پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۹ و در سال ۱۳۵۶ در رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه استرالیای جنوبی، فارغ‌التحصیل شد.

زندگی شخصی حسین والامنش

خانواده پدر و مادر و خواهر و برادر حسین والامنش

حسین والامنش در خانواده ۶ نفره با سه پسر و یک دختر در تهران متولد شد.، اما وقتی حدوداً سه سال داشت، بنا به اقتضای شغل پدر، که به شهر بردسیر کرمان نقل مکان می‌کنند. بعد از مدت کوتاهی پدر به تهران برمی‌گردد و بعد از دو سال به عنوان بخشدار «خاش» به این شهر منتقل و شش سالی را در این شهر زندگی می‌کنند. بدین ترتیب، حسین، اول تا پنجم ابتدایی را در شهر گرم و کویری سیستان و بلوچستان، سپری می‌کند.

ازدواج و همسر و فرزندان حسین والامنش

او سال ها پیش با خانم آنجلا ازدواج کرده بود. همسرش آنجلا والامنش نیز در کار هنرهای تجسمی و نقاشی فعالیت دارد.

والامنش در سال اول دانشگاه با آنجلا که در رشته سرامیک تحصیل می‌کرد، آشنا می‌شود. در سال ۱۹۷۶ با او ازدواج می‌کند.

والامنش، بعد از ازدواج و در همان دوره دانشجویی به اتفاق همسرش سفری به ایران داشتند. با کشتی و قطار و از طریق هند و پاکستان و افغانستان و بعد ایران.

یک سال بعد از ازدواج پسرشان به دنیا آمد که هم اکنون در زمینه فیلمسازی فعالیت دارد

عکس های حسین والامنش و همسرش آنجلا

علت فوت و علت درگذشت حسین والامنش

این هنرمند کشورمان در ۲۵ دی ۱۴۰۰ در شهر آدلاید استرالیا در منزلش دارفانی را وداع گفت. علت فوت او ایست قلبی عنوان شده است.

سوابق هنری

والامنش یکی از چهره های هنرهای تجسمی و بازیگری بود که از ۱۵ سالگی با ورود به هنرستان هنرهای زیبای پسران فعالیت های هنری خود را در بازیگری آغاز کرد.

او کار هنری خود را در زمینه بازیگری با بازی در نقش فیل در نمایشنامه شهر قصه، شاهکار بیژن مفید شروع کرد و سپس بطور حرفه ای وارد کار نقاشی و مجسمه سازی شد.

او از هنرمندان مطرح استرالیاست و آثاری از او و همسرش آنجلا والامنش در بسیاری از موزه ها و مراکز فرهنگی و شهری دیده می‌شود.

آقای والامنش زمانی که در شهر پرت استرالیا بود، به تحقیق و کار با گروه‌های بومی استرالیا پرداخت و با هنر و موسیقی آنها آشنا شد.

آثار متعددی از این هنرمند در موزه های مختلف استرالیا و همچنین در سطح شهرهای استرالیا قرار داده شده و او جوایز زیادی را از آن خود کرده است.

چیدمان هنری با عنوان “یادبود قحطی بزرگ ایرلند” در هایدپارک شهر سیدنی و آب نمایی به نام “چهارده قطعه” در مقابل موزه استرالیای جنوبی از جمله آثار متعدد این هنرمند سرشناس در شهرهای مختلف استرالیا است.

آثار حسین والامنش نقاش برجسته ایرانی

آثار حسین والامنش نقاش برجسته ایرانی

آثار دهه ۸۰ میلادی او با الهام از شعر فارسی به‌خصوص اشعار مولانا جلال‌الدین بلخی خلق شده‌ است. والامنش با ترکیب طنزی سورئال و متانت هنر پووِرا آزادانه ازجاعات بسیاری را ترکیب می‌کرد که از خاطرات دوران کودکی و تجربه‌ی مهاجرت او نشأت می‌گرفت و در مرزی از پایداری و ناپایداری آن را ارائه می‌داد.
آثار والامنش تاکنون در بسیاری از گالری‌های اروپا و کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس به نمایش‌ گذاشته است. برخی از آثار والامنش در گالری‌های بزرگی در استرالیا، نیوزلند، فنلاند، پاریس و ژاپن نگهداری می‌شود.

همچنین ببینید: بیوگرافی رحمان گلزار شبستری سازنده شهرک اکباتان و همسرش + عکس ها و علت فوت

حسین والامنش کیست

مهاجرت به استرالیا

آقای والامنش، پنج سال پیش از انقلاب اسلامی یعنی در سال ۱۳۵۲ و زمانی که بیست و سه ساله بود از ایران به شهر پرت در استرالیا رفت و آنجا ماند. در سال‌های بعد از انقلاب، دو برادر و تنها خواهرش برای زندگی در استرالیا به او پیوستند.

او می‌گوید که به خاطر دوستی که با مادرش به استرالیا رفته بود، به شهر پرت رفت اما بعد از مدتی دوستی آنها ادامه پیدا نکرد.

او بعدا به شهر آدلاید در جنوب استرالیا رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند.

عکس های حسین والامنش نقاش و مجسمه ساز ایرانی استرالیایی

والامنش زمانی که در شهر پرت استرالیا بود، به تحقیق و کار با گروه‌های بومی استرالیا پرداخت و با هنر و موسیقی آنها آشنا شد.

او نمایشگاه‌های متعددی در جهان برگزار کرد. هشت سال پیش او در لندن در نمایشگاهی با عنوان “نفس” تعدادی از آثارش را به نمایش گذاشت.

تابستان امسال یکی از آثارشنش در نمایشگاه “شکوه ایران” که درباره پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران بود، در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش گذاشته شد.

زندگینامه حسن والامنش

پیام های درگذشت

الیاس علوی، شاعر و هنرمند افغان که ساکن استرالیای جنوبی و از دوستان مرحوم والامنش است در صفحه اینستاگرامش نوشت: “حسین والامنش، یکی از هنرمندان بزرگ زمانه از میان ما رفت.”

این هنرمند افغان درباره آشنایی خود با آقای والامنش نوشت: “سال‌ها قبل که به استرالیا آمدم، در یک نمایشگاهی دیدیم. به خانه‌اش دعوت کرد و طراحی‌هایم را دید و تاکید کرد که هنر را جدی ادامه بدهم. تشویق او به من و بسیاری دیگر باعث شد راه زندگی‌مان تغییر کند.”

آقای علوی نوشت که آقای والامنش “شیفته “مولانا” بود و بیشتر کارهایش از شعرهای مولانا تاثیر می‌گرفت.

 

1 دیدگاه در “بیوگرافی حسین والامنش نقاش و همسرش آنجلا + عکس ها و علت درگذشت و آثار

  1. baharehpeymanebrahinianahitademichael گفت:

    حسین والامنش خواهر برادران ش شانس داشتند توسط برادر زرنگ شان نقاش مجسمه ساز ! رفتند استرالیا ! روحشون شاد یادش گرامی

نظرات