کدام روش ارتودنسی بهتر است؟

0

بسیاری از بیمارانی که قصد اصلاح دندان و فک خود را به روش ارتودنسی دارند، این سوال را در ذهن خود دارند که کدام روش ارتودنسی بهتر است؟ دندان های زیبا لبخند زیبایی برای افراد می سازند و اعتماد به نفس آن ها بالا می برند. همچنین سیم کشی دندان باعث افزایش سلامت فک و دندان می شود. بسیاری از افرادی که دارای مشکلات دندانی و فکی هستند، در غذا جویدن و صحبت کردن نیز دچار مشکلاتی هستند. در نتیجه این درمان می تواند برای آن ها جوابگو باشد. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع روش های ارتودنسی کدامند؟

روش ارتودنسی

همان طور که مستحضر هستید، ارتودنسی یکی از روش های درمانی جهت رفع مشکلات دندان و ناهنجاری های فکی می باشد. به این روش سیم کشی دندان نیز می گویند. با این روش می توان ناهنجاری های فکی را به صورت کامل(در سنین پایین) درمان کرد. همچنین نامرتبی دندان ها و به هم ریختگی آن ها یکی از دلایل مهم انجام ارتودنسی می باشد. ناهنجاری دندان ها می تواند باعث خراب شدن دندان ها و مشکلات جویدنی شود. در گذشته انجام این روش محدودیت ها و سختی های فراوانی داشت. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، این درمان توسط متخصصین ارتودنسی به صورت کاملا حرفه ای و با روش های متنوع انجام می شود. انواع روش ها برای سیم کشی دندان ها عبارتند از:

  • ثابت
  • متحرک
  • نامرئی

تمامی این روش ها به خوبی می توانند مشکلات دندانی و فکی را رفع کنند. اما در جواب این سوال بیماران که می پرسند کدام روش بهتر است باید بگوییم که این موضوع کاملا به نوع مشکل شما و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. هر کدام از این روش ها برای مشکل خاصی جوابگو هستند. در نتیجه نمی توان برای همه ی مشکلات فکی و دندانی یک روش را توصیه کرد. بهتر است این مورد را به پزشک خود بسپارید. پزشک متخصص ارتودنسی به خوبی می تواند تشخیص دهد که کدام یک از این روش ها برای مشکلات دندانی و فکی شما تاثیرگذار تر می باشد. دکتر مسعود داودیان، متخصص ارتودنسی به خوبی می تواند مشکلات دندانی و فکی را تشخیص داده و با توجه به نیاز بیمار، بهترین درمان را برای او انجام دهد.  اگر می خواهید دندان هایتان را ارتودنسی کنید باید درباره تمامی روش های آن اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه می خواهیم به معرفی هر یک از این روش ها بپردازیم تا بیشتر با ساز و کار آن ها آشنا شوید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین روش های انجام این درمان می باشد. این روش همان طور که از نام آن پیداست ثابت می باشد. یعنی از ابتدا تا انتهای دوره درمان از آن استفاده می شود و از دهان خارج نمی شود. تنها پزشک متخصص می تواند آن را از دندان های بیمار جدا سازد. این روش برای بیماران که دارای مشکلات شدید دندانی و فکی هستند بسیار مناسب می باشد. زیرا به خوبی می تواند این مشکلات را حل کند. طول دوره درمان با این ارتودنسی کمتر از روش های دیگر است. در این روش از براکت ها، سیم، حلقه های فلزی و حلقه ها و کش های الاستیکی استفاده می شود. براکت هایی که برای انجام این روش به کار می روند از جنس فلز یا سرامیک می باشند.

براکت های سرامیکی مقاومت نسبتا کمتری در مقایسه با براکت های فلزی دارند. اما براکت های سرامیکی از زیبایی ظاهری بیشتری برخوردار می باشند. سیمی که برای انجام این روش به کار می رود از جنس تیتانیوم بوده و بسیار محکم و انعطاف پذیر می باشد. براکت هایی که برای انجام ارتودنسی دیمون به کار می روند از جدید ترین براکت ها می باشند. زیرا این براکت ها توانایی باز و بسته شدن دارند و می توانند به راحتی سیم را در خود نگه دارند. در نتیجه به اورینگ ها احتیاجی ندارند. این روش از درمان می تواند در زمان کمتری مشکلات دندانی و فکی را حل کند. کلینیک تخصصی دکتر داودیان بهترین خدمات مربوط به ارتودنسی دیمون را بیماران ارائه می دهد.

ارتودنسی متحرک چیست؟

همان طور که از نام آن پیداست، این روش از ارتودنسی متحرک می باشد. یعنی بیمار توانایی خارج کردن پلاک متحرک از دهان را هنگام غذا خوردن یا … دارد. این روش برای مشکلات دندانی خفیف و مشکلات فکی در سنین پایین بیشترین استفاده را دارد. پلاک متحرک در سنین کودکی می تواند مشکلات مربوط به فک را حل کند. زیرا مشکلات فکی اگر در سنین پایین حل نشوند با بالارفتن سن شدیدتر شده و بیماران مجبور به عمل جراحی فک می شوند. همچنین پزشک متخصص ممکن است تشخیص دهد که بعد از اتمام دوره ارتودنسی ثابت، از این روش برای تثبیت دندان ها استفاده کند. پلاک ها و الاینر ها می توانند برای انجام این روش استفاده شوند. برای ساخت پلاک متحرک پزشک از دندان های بیمار قالب گیری می کند.سپس این قالب را به لابراتوار مربوطه فرستاده و لابراتوار نیز پلاک مخصوص را می سازد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

اگر دارای مشکلات خفیف دندانی هستید و می خواهید بدون هیچ سیم و براکتی آن را حل کنید، این روش از ارتودنسی برای شما بهترین گزینه می باشد. در این روش از الاینر های شفاف جهت مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. نامرتبی های جزئی دندان در کمترین زمان با استفاده از الاینر شفاف برطرف می شوند. الاینر های شفاف باید به تشخیص پزشک هر یک ماه یا دو ماه یک بار تعویض شوند.

هزینه انجام ارتودنسی در کلینیک دکتر مسعود داودیان-۱۴۰۱

روش ارتودنسی

هزینه های مربوط به درمان ارتودنسی به پارامتر های بسیار زیادی بستگی دارند. در نتیجه نمی توان از ابتدای شروع درمان هزینه دقیقی را برای آن مشخص کرد. زیرا ممکن است این هزینه ها بیشتر شوند. نوع روش سیم کشی، مهارت پزشک، تعدا مراجعه بیمار به کلینیک و … همگی در هزینه تمام شده نقش دارند. الاینر نامرئی، براکت های دیمون و پلاک های متحرک و براکت های سرامیکی باعث افزایش هزینه درمان می شوند. مشکلاتی مانند شکسته شدن براکت نیز می توانند باعث افزایش هزینه شوند. این درمان در کلینیک تخصصی دکتر مسعود داودیان با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می شود. برای آگاهی از هزینه های این درمان در کلینیک دکتر داودیان می توانید به سایت www.dr-davoudian.com مراجعه نمایید.

نظرات