آموزش گیتار

0

آموزش گیتار مبحث بسیار گسترده ای است که برخلاف تصور برخی افراد که آموزش آن را بسیار ساده می پندارند، کاملا جدی است. از دوره های مختلف تاریخی تا سبک های متفاوت موسیقایی می توان آن را دسته بندی کرد و در جهت یادگیری آن شروع به آموزش نمود.

برای یادگیری این ساز، هنرجویان ابتدا باید هدف از یادگیری آن را برای خود روشن کنند، تا بتوانند یکی از سبک های مختلفی را که در آنها، آموزش گیتار صورت می گیرد، انتخاب کنند و در کلاس گیتار حضور پیدا کنند. همانطور که می دانید یادگیری هر سازی مستلزم گذراندن دوره های تمرینی می باشد که طی آن، می توانید از نظر تکنیک و یا تئوری به پیشرفت های مورد نظر دست یابیم.

ساختار کلی گیتار

این ساز تا به امروز تغییرات بسیار زیادی داشته و به شکل امروزی خود رسیده است. در حال حاضر این ساز دارای ۶ سیم جهت نواختن نتهای موسیقی است که البته سازهایی با سیمهای بیشتر نیز به صورت اختصاصی و محدود تولید شده است (سازهای ۸ سیم،۱۰ سیم و ….) در آموزش گیتار این نکته شایان ذکر است که گیتارهایی بر پایه آمپلی فایرها نیز وجود دارد. مانند گیتار الکتریک یا لید همچنین ساز گیتار بِیس و.. اما همانگونه که ذکر شد این ساز معمولا دارای ۶ سیم است، سه سیم آن که اصطلاحا آنها را سیم های تریبل (صداهای زیر) و سه سیم آن که دور آنها با رشته ای از سیم تنیده شده است مسئول به صدا در آوردن صداهای بم هستند.

 آموزش گیتار

ساختار گیتار کلاسیک

در آموزش گیتار برای به صدا درآوردن صدای ساز معمولا دو روش مورد استفاده قرار می گیرد

۱-    استفاده از ناخن های یک دست

۲-    استفاده از ابزاری برای به صدا در آوردن سیم ها (پیک)

لازم به ذکر است که این ساز قابلیت اجرای ۶ نت همزمان را در حدود ۴ اکتاو دارد، که این امر باعث می شود این ساز در دسته سازهای پلی فونیک دسته بندی شود.

با سازهای گیتار فارغ از انواع آن میتوان سبک های متنوعی را به اجرا درآورد. سبک های کلاسیک، جز، بلوز، راک، فلامنکو، متال و … همچنین در سالهای اخیر، این ساز برای استفاده در موسیقی پاپ بسیار کاربرد داشته. که آموزش گیتار پاپ در این روزها طرفداران زیادی دارد.

با این ساز میتوان ملودی های گوناگونی را با درجه سختی بالا نواخت، همچنین قابلیت نواختن چند نت همزمان، آن را در سبک کلاسیک، سازی پرتوان معرفی کرده است، که طرفداران گوناگونی در سراسر دنیا دارد.

آموزش گیتار

گیتار کلاسیک می تواند ظاهر متفاوت داشته باشد و حتی برخی از آن ها دارای ۸ سیم یا بیشتر می باشند

این روز ها شاهد افزایش تعداد علاقه مندان به این ساز هستیم که همین امر باعث تربیت نوازندگان بسیاری شده است. به طبع آموزشگاه موسیقی فراوانی وجود دارد، که برای یادگیری سبک های مختلف به آنها مراجعه کنید. اما نکته قابل توجه این است که بهترین آموزشگاه گیتار چه ویژگی هایی باید داشته باشد، تا بتواند نوازندگان خوبی را برای آینده تربیت کند. برای پاسخ به سوالاتی که هم اکنون در ذهن شما به وجود آمده است، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

در آموزش گیتار باید توجه داشته باشید که بسته به سبک های مختلف موسیقایی نیاز به متدهای مرتبط با همان دوره خواهید داشت. شایان ذکر است که گذراندن دوره عملی بدون یادگیری تئوری موسیقی غیر ممکن است و یک معلم موسیقی خوب از این موضوع آگاه است. در دوره های آموزش گیتار، ممکن است برای هنرجو در روزهای اول نسبت به سختی های دست گیری این ساز، انگشت گذاری ها، کوک ساز، و از همه مهمتر تئوری موسیقی دلسردی هایی به وجود بیاید، که ما این مژده را می دهیم که اگر با صبر و حوصله و تمرین منظم بتوانید این دوره را پشت سر بگذارید. وارد مرحله ای خواهید شد که از آن لذت فراوانی ببرید، به طوری که هیچوقت از نواختن آن خسته نخواهید شد.

آموزش گیتار

برای کودکان کلاس حضوری، آموزش گیتار می تواند مفید تر باشد

دوره های حضوری و آنلاین در آموزش گیتـار

دوره های آموزش گیتار می تواند همچون سایر سازها به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین برگزار شود و  همچنین این شیوه میتواند برای دروس تئوری نیز مورد استفاده قرار گیرد. و اما تفاوت این دوره ها چیست؟ آموزش گیتار هم می تواند به صورت آنلاین انجام شود؟ مزیت ها و معایب آن چیست و راهکار های دریافت نتیجه مطلوب چیست؟

در این روزهای کرونایی که کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می شود، پس از گذراندن یک وقفه طولانی مدت در تعطیلی مدارس و یا موسسات آموزشی، بسیاری از آنها مجددا برای ادامه دادن به فعالیت خود بازگشایی شدند. اما برخی افراد همچنان ترجیح می دهند که به آموزش از راه دور خود و در منزل ادامه بدهند، تا کمتر در معرض این بیماری قرار بگیرند. در نتیجه همچنان با این موضوع مواجه هستیم.

همانطور که میدانید آموزش از راه دور قبل از شیوع این بیماری نیز مرسوم بوده و افرادی که به دلیل دور بودن راه نمی توانستند به صورت حضوری در کلاس اساتید حاضر شوند هم از این امکانات برخوردار بودند. اما شاید بسیار کمتر از امروز!

دوره های آنلاین در آموزش گیتار می تواند به اندازه وقتی که در کلاس حضور دارید مفید باشد. اما توصیه می کنیم پس از چند جلسه آنلاین، کلاس گیتار خود را به صورت حضوری برگزار کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی از آن دریافت کنید.

یکی از معایبی که در آموزش گیتار به صورت آنلاین می توان به آن اشاره کرد، مشکل اختلالات اینترنت است، که متاسفانه ممکن است افراد در مکان هایی قرار داشته باشند که سرعت اینترنت ، امکان برگزاری کلاس را به آنها ندهد. البته توجه داشته باشید که در این صورت معلم موظف است که تمامی تکالیف را به صورت یک ویدیوی کامل از شما تحویل بگیرد تا در جلسات کلاس خود پیشرفت لازم را داشته باشید.

آموزش گیتار

کلاس های آنلاین گیتار نیز می تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد

یکی از مزیت های آموزش گیتار به صورت آنلاین این است که هنرجو و یا استاد می تواند در هر مکانی که دارای اینترنت مطلوب باشد برای برقراری کلاس اقدام کنند و آن را برگزار نمایند. فرض کنید به ناچار مجبور به سفر کاری به منطقه ای دور شده اید و نمی توانید در کلاس خود حضور داشته باشید. در این موقع است که آموزش از راه دور به کمک ما می آید تا از یادگیری خود عقب نمانیم.

دوره های حضوری اغلب دارای کیفیت مطلوبی می باشند و در صورتی که برایتان ممکن است، پیشنهاد می کنیم که کلاس های آموزش گیتار را به این صورت پشت سر بگذارید. شاید به شما امکان حضور تحت هر شرایطی را مانند کلاس های آنلاین ندهد، اما حداقل با تنبیه استاد خود مواجه خواهید شد که آن هم می تواند در یادگیری شما نقش بسزایی داشته باشد.

 

منابع متن

این متن با استفاده از اطلاعات تخصصی نویسنده که دارای کارشناسی آهنگسازی می باشد، نوشته شده است.

نظرات