بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی از جانبازی تا درگذشت + عکس ها و افتخارات

8

بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی از جانبازی تا درگذشت +عکس ها و افتخارات

بیوگرافی و درگذشت امیر خلبان منوچهر محققی از خلبانان هواپیمای فانتوم F4 در دوران دفاع مقدس +عکس ها و افتخارات و زندگینامه و بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی و همسر و فرزندانش با عکس های شخصی و جانبازی و علت فوت و درگذشت در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ را در ادامه در مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی از جانبازی تا درگذشت + عکس ها و افتخارات

بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی

امیر سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی خلبان ارتشی متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز از خلبانان هواپیمای فانتوم F4 در دوران دفاع مقدس که یکی از رکوردداران پرواز با این هواپیمای شکاری و از نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش است که در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

علت فوت و درگذشت امیرسرتیپ دوم منوچهر محققی

امیر خلبان محققی که از چندی پیش به‌دلیل خون‌ریزی مغزی و جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در ین ۷۸ سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا جمعه ۹ مهرماه ۱۴۰۰ درگذشت و به همرزمان شهیدش پیوست.

این خلبان از جانبازان دفاع مقدس بود و برخی از عوارض و نارسایی‌های جسمانی‌اش به‌دلیل ساعات بالای پروازی بود. محققی به پروازهای جسورانه و چسبیده به کف زمین معروف بود و گفته می‌شود با هواپیمای فانتوم، حرکات محیرالعقول مختلفی از جمله تیراندازی در حالت وارونه (Invert) را در کارنامه دارد.

ساعات بالای پروازی این خلبان در طول جنگ، باعث نارسایی‌ها و عوارض جسمانی در وی شده بود. به‌همین‌دلیل محققی چندسال گذشته را با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد.

درگذشت امیر خلبان منوچهر محققی

عکس های امیر خلبان منوچهر محققی

مرحوم منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می رود.

افتخارات

او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی (کمان ۹۹) در روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ بود.

عکس های امیر خلبان منوچهر محققی

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی های خلیج فارس کباب شدند.

مراسم تشییع و خاکسپاری

پیکر امیر سرتیپ دوم محققی فردا شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۵ دقیقه در بیمارستان بعثت نهاجا تشییع و برای تدفین به بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

8 دیدگاه در “بیوگرافی امیر خلبان منوچهر محققی از جانبازی تا درگذشت + عکس ها و افتخارات

  1. امید گفت:

    روحت شاد ای کاپیتان یادت همیشه گرامي
    یاد و نام همگی شما بر سینه آسمان وطن تا ابد میدرخشد

  2. سامان گفت:
    1
    4

    بیوگرافی نه. زندگی نامه. ایشون برای وطن شهید شدن اما شما چرا زبان وطن رو الوده واژگان غیر فارسی میکنید

  3. ترک گفت:
    5
    3

    ایران کشوریه که بدست آذریها جمع شده و مرزهای ایران همون مرزهاییه که آقامحمدخان قاجار اون فرمانروای اسطوره ای ایران تعیین کرده و اصلی ترین رزمندگان ایران هم آذري ها هستن، تا آخر دنیا هم آذري ها حافظ اسلام و ایران خواهند بود.

  4. مجید گفت:

    دورو بر شرفش
    خلبان جاودان تاریخ

  5. فرشید بهادرخانی گفت:

    به چه فایده این بزرگ مرد ابرمرد تاریخ جنگ های هوایی ایران هست جنگ تمام شده تا به این لحظه هیچگاه دولت قدمی برای این خلبان برنداشت از بس در ماموریت های خود جی کشید کمر ایشان راست نمیشد در دویست ماموریت برون مرزی ایشان ماموریتی نبود که به راحتی بروی دشمن پرواز نکند و موشکی به سمت ایشان شلیک نشود از تیراندازی پشت رو با فانتوم و دیفیت کردن موشک های سام بگیرید تا اینکه هرچه رکورد با شبح به نام ایشان و محمود اسکندری ثبت شده هست انقدری که کارخانه مک دانلد داگلاس از ور شکستگی نجات پیدا میکند و بعد از ایران ژاپن آلمان ترکیه کره جنوبی نیز مشتری فانتوم و این کارخانه میشوند کف زمین در ارتفاع ده متری زمین با سرعت ۶۰۰ نات سرعت سر هر خلبانی را گیج میکند

  6. صادق گفت:

    روحت شاد قهرمان
    دلاور مرد ایرانی
    افتخار وطن
    تمام قد برایت می ایستم

    انشاله با اقا امام حسین محشور بشی اسطوره جنگ

  7. عبدالله گفت:
    3
    1

    این خبر رو بکوبید توی فرق سر اون نماینده جمهوری آذربایجان که میگفت “ما در ایران ۳۹میلیون سرباز داریم“ (منظورش آذریهای دلاور هست)، بیچاره نمیدونه که امثال باکری ها و امیر خلبان محققی ها ستارخان ها و باقرخان ها داشتیم و داریم. کافیه دشمن نگاه چپ به اراضی ما داشته باشه، ترک و کورد و لر و بلوچ و عرب و گیلکی و مازنی همه یکصدا ایرانی هستیم

  8. علیار تاریزاده اهری گفت:

    سلام دلاورمرداذربایجان ونام اورایران افتخارافرین خاورمیانه وجهان .دارفانی را وداع گفت روحش شاد یادش گرامی

نظرات