ماجرای فیلم اظهارات عجیب نوشین معراجی در جشنواره فجر ۱۴۰۰ و واکنش کاربران

28

فیلم کامل اظهارات جنجالی نوشین معراجی در جشنواره فجر ۱۴۰۰ درباره حلال زادگی و واکنش کاربران را ببینید که در نشست خبری فیلم نمور به کارگردانی داوود بیدل و نویسندگی نوشین معراجی در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد و حالا فیلم صحبت های جنجالی و غیرشرعی نوشین معراجی درباره حلال زادگی خبرساز شده و واکنش های زیادی را در پی داشته که در فیلم زیر ببینید:

ماجرای فیلم اظهارات عجیب نوشین معراجی در جشنواره فجر 1400 و واکنش کاربران را ببینید

ماجرای فیلم کامل اظهارات عجیب نوشین معراجی در جشنواره فجر ۱۴۰۰ و واکنش کاربران را ببینید

نوشین معراجی نویسنده فیلم نمور در نشست خبری فیلم نمور که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد، صحبت های جنجالی و غیرشرعی درباره حلال زادگی ایراد کرد که واکنش های زیادی را در پی داشته که در فیلم زیر ببینید:

در نشست خبری فیلم «نمور» که در آخرین روز جشنواره فجر ۱۴۰۰ برزگار شد، نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامه این اثر در اظهاراتی عجیب گفت: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آنقدر حرمت دارد که حتی بدون صیغه هم نامزد باشند، بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید، به‌نظر من حلال‌زاده است!»

فیلم این اظهارات اخیرا در فضای مجازی بازنشر و با اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه است.

واکنش داوود بیدل کارگردان «نمور» به فیلم صحبت های غیرشرعی نوشین معراجی

فیلم کامل صحبت های نوشین معراجی در جشنواره فجر درباره حلال زادگی

کارگردان فیلم سینمایی «نمور» به اظهارات عجیب نویسنده فیلمنامه که موجب جنجال در فضای مجازی شده است، واکنش نشان داد و گفت که با ترویج هرگونه موازین غیرشرعی در آثار نمایشی مخالف است.
داود بیدل، کارگردان فیلم «نمور» در واکنش به این موضوع، طی یادداشتی که نسخه‌ای از آن را در اختیار خبرگزاری فارس گذاشته، نوشته است: «ضمن عرض تبریک به برگزیدگان جشنواره و خداقوت به مسئولان و برگزارکنندگان، برای سینمای ارزشمند کشورمان آینده ای درخشان و امیدآفرین آرزو می‌کنم.

و اما بعد.

اخیراً ویدیویی در شبکه های اجتماعی در خصوص اظهار نظر کاملاً شخصی نویسنده فیلم سینمایی “نمور” در خصوص حلال و حرام بودن روابط زن و مرد پخش شده است که لازم دانستم تا توضیح کوتاهی این خصوص بدهم.

نخست اینکه اظهار نظر خانم نویسنده هر چه که بود کاملاً شخصی بوده و هیچ ربطی به فیلم سینمایی “نمور” ندارد. لازم به ذکر است که پروانه نمایش دائمی فیلم توسط شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی که بسیار به موارد ترویج کننده ضد اخلاقی و ضد خانواده و اجتماعی حساس هستند صادر شده است. پس فیلم مشکلی از نظر موازین شرعی ندارد. شیطنت پخش کننده ویدیو است که مشخصاً با هدف تخریب انجام شده است.

دوم اینکه اعلام می کنم خط قرمز اینجانب موازین دینی است و مخالف ترویج هر گونه موارد ضد شرعی و ضد اخلاقی در آثار نمایشی هستم. این بدان معنی نیست که به موضوعات ملتهب اجتماعی نزدیک نخواهم شد. بلکه نسبت به شناساندن خطرات نو ظهورِ و ضدِ فرهنگی، همواره تلاش خواهم کرد.

سرباز کوچک فرهنگی کشور

ماجرای فیلم اظهارات عجیب نوشین معراجی در جشنواره فجر 1400 و واکنش کاربران

اما ماجرا چیست؟

ماجرا از این قرار است که یکی از خبرنگاران از نوشین معراجی پرسید با توجه به حلالزاده نبودن یکی از شخصیت های فیلم به نام «آرام» چرا اثر خود را به مقام مادر تقدیم کرده است. معراجی در پاسخ گفت به نظر او وقتی دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند حتی در صورت شرعی نبودن رابطه ی آن ها بچه ای که به وجود می آید حلالزاده محسوب شود و در هر حال کسی که بچه ای را به دنیا می آورد یک مادر است و ارزشمند محسوب می شود.

خبرگزاری حوزه درباره ی اظهارات نوشین معراجی نوشت:

«این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئله‌ی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملاً فتوا دهد.

جالب این است که وی به صراحت می‌گوید که به نظر من حلال زاده است. اصلاً این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملاً تفسیر به رأی و از خلاف شرع‌های آشکار است.

مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولاً برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده می‌کنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی می‌شوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند؟

همچنین بخوانید: فیلم کامل / کنسرت توهین آمیز جاستین بیبر با روسری را ببییند + واکنش ها

درباره فیلم نمور

لازم به ذکر است که فیلم نمور به تهیه کنندگی یاسر جعفری، دومین تجربه ی سینمایی داود بیدل بعد از فیلم سینمایی روزگاری عشق و خیانت (محصول سال ۹۲) است. او ۴ سریال هم در کارنامه ی کارگردانی خود دارد: راه و بیراه، بیم و امید، تن ها و در قصه ها زندگی می کنند.

در فیلم نمور بازیگرانی همچون محمدرضا علیمردانی، باربد بابایی، سمیرا حسن‌ پور، نسیم ادبی و بهاره کیان افشار نقش آفرینی کرده اند.

در خلاصه ی داستان این فیلم آمده است: «داوود برادر بزرگ تر خانواده به اصرار دانیال همراه همسر خود سمیرا و دخترش آرام راهی شمال می شود تا پس از پانزده سال با خواهرش دلارام آشتی کند. پس از رسیدن به شمال دلارام آنها را نمی پذیرد و داوود تصمیم به بازگشت می‌گیرد اما دانیال مانع می‌شود و مسئله‌ی مهمی را با او در میان می‌گذارد و … »

عذرخواهی نوشین معراجی به خاطر صحبت های جتجالی در حشنواره فجر ۱۴۰۰

پس از انتشار بخشی از اظهارات نوشین معراجی نویسنده فیلم سینمایی «نمور» در چهلمین جشنواره فیلم فجر به وجود آمد، این فیلمنامه‌نویس ضمن شفاف‌سازی درخصوص این جلسه، توضیحاتی را برای جلوگیری از سوءاستفاده و تعابیر نادرست از این ماجرا، ارائه و در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داد که در ادامه می‌خوانید:

با سلام خدمت هموطنان عزیز؛

«درخصوص ویدیوی تقطیع شده از صحبت‌های بنده پیرامون پاسخ به خبرنگاری که به کیفیت ارتباط شرعی دو کاراکتر فیلم سینمایی «نمور» اشاره کرد و توضیح خواست، طی روزهای گذشته بخشی از پاسخ اینجانب به شکلی سوءتفاهم‌برانگیز منتشر شد که باید خدمت هموطنان عزیزم عرض کنم: اینجانب نوشین معراجی به عنوان یک ایرانیِ مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری شدن خطبه عقد در هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی میدانم و به آن اعتقاد راسخ دارم.

همانطور که بر مبنای همین اعتقاد و آگاهی خود نیز تجربه شیرین عقد شرعی و رسمی را داشته و بنابراین، سوءبرداشت از صحبت‌های من در پاسخ به خبرنگار مذکور، خلاف واقع است و صحبت بنده اشاره به وجود عشق به‌عنوان یک مکمل در کنار عقد شرعی بوده و به هیچ وجه در رد و تکذیب چنین چیزی سخن به زبان نیاوردم.

بنابراین ضمن تاکید بر اینکه اینجانب به اصول اخلاقی و دینی در روابط زن و مرد ایمان کامل دارم، لازم است در صورتی که شرایط پرفشار نشست‌های خبری و فضای حاکم بر جشنواره موجب شده که حق مطلب به درستی ادا نشود و موجبات رنجش برخی هم‌میهنان عزیز را فراهم آورد، مراتب عذرخواهی خود را تقدیم کنم.»

با احترام به مردم شریف ایران

نوشین معراجی – نویسنده فیلمنامه «نمور»

28 دیدگاه در “ماجرای فیلم اظهارات عجیب نوشین معراجی در جشنواره فجر ۱۴۰۰ و واکنش کاربران

  1. رضا گفت:

    بدا بحال ما که فیلمای امثال اینا رو نگاه میکنیم با این اعتقادات…

  2. محمد گفت:

    تو اصلا کی هستی که بخوای نظر بدی شماها فقط دارین پول و امکانات این مملکت رو به باد میدین

  3. فواد گفت:

    هرکسی تخصص خودرا دارد ونباید ذر مورد تخصصهای دیگر اظهار نظر کند هنر ورسانه یک تخصص است وفتوای شرعی هم متخصص میخواد وبا ید به متخصص رجوع شود مثل اینه یکنفر دندانش درد میکند به مکانیک مراجعه کند وباید این نکته را توجه کنیم خدا بهتر میفهمه یا شما آدمهای بی قید

  4. احمد گفت:

    حالا این سلیبریتی ها اصلاً کجای این مردم و کشور هستن که هر سال خودشون را نمایش میدن و اینقدر وقت و هزینه و اجاره مکان و…. صرف میشه که برای هم هورا کشیدنشون را نشون بدن ؟
    اگه آزادی بود میشد پیش بینی کرد که وضع لباس همین به اصلاح خانمهای هنرمند چپ و راست ایشون چقدر سانشوری داشت !

  5. رسول گفت:

    هیچ می دانید زن یا مرد با خواندن یک متن کوتاه عربی و رضایت طرفین در حالی که هر دو بالغ و از سلامت عقلی برخوردار باشند ، یکی از دو طرف بدون اجبار و تحمیل شرایط ، به راحتی بر هم محرم می شوند ، لازم نیست کسی یا جایی هم ثبت و ضبط کنند

  6. اکبر محمدی گفت:

    مگر بقیه تو حوزه تخصصشان اظهارنظر می کنند!؟این خانم هم نظرش راگرفته،دنیا که کن فیکون نشده.

  7. غزل گفت:

    وایسین ببینم شما که نظر میدین اگه نظر دادن بی قیدوبند بد هست پس شماهم درمورد اشتباه این خانم نظر ندین. اگه اشتباهی رخ داده میتونید پیامش رو بخونید که این خانم عذر خواهی کردن. پس دیگه انقدر جو رو متشنج نکنید!!!!!

  8. ایمان گفت:

    درود به همه،نظرات همتون رو خوندم و همگی احساسی نظر دادین،منطقیش این بود که در ادامه صحبت ها بحث عقد بود وصیغه،لذا سوال و جواب تقطیع شده هست،بنده خدا هم اشاره کردن به مدت عقد وصیغه

  9. الی گفت:

    نظر شخصی گفته به شما مربوط نیست این همه قصه درست نکنید ای این را گفت ای ان را گفت دنیا به پایان رسید این همه توهم نزنید به دل شما که نباید زندگی کنه در ضمن اگر اون دنیایی باشه قطعا جای شما تو جهنم فهمتون از دین اینکه به اینو اون حمله کنیید و خوهان مرگ بقیه باشید و البته که نمیفهمید

  10. رحمن گفت:

    این نظر شخصی نیست ترویح بی بندباریه

  11. amjad گفت:

    اگر خود شما دخترتون عاشق یه پسر بشه اجازه میدید بدون هیچ محرمیتی از اون پسر بچه به دنیا بیاره؟؟ اصلا دخترتون نه خواهرتون عاشق یکی بشه بدون خطبه عقد اجازه میدید از پسره بچه به دنیا بیاره؟؟

  12. مازیار گفت:

    خوب کرده گفته .هرکی زورش داره بره سرشو بزنه تو سیفون

  13. ریحان گفت:

    اون با تو بی جا کرده مگه تریبون فجر جای نظر شخصیه
    بره تو خونش نظرشو بده اگه کسی گفت چرا
    آدم مریض،امثال شما ها هستن که دارن جامعه رو واسه همه خصوصا بانوان سرزمینم مسموم و ترسناک میکنن

  14. ندارم گفت:

    شما که به آقای سوال کننده گفتید سوالتان منطقی نیست به نظر شما جوابتان منطقی هست
    لعنت به شما

  15. مریم گفت:

    همچین اظهار نظری از خانم که در جایگاه اجتماعی و فرهنگی قرار دارد چنین صحبت کردنی بعید هست و مشخص هست که به منظور و قصد پلیدی بوده هست. غلط کرده وقتی کارشناس نیست اظهار نظر می کند باید برخورد شود نباید اجازه داد افکار باطل و مسموم ترویج شود

  16. یک ایرانی اخلاق مدار گفت:

    اون از سر و وضع ظاهریش، این از افکار و گفتار خلاف عفت و اخلاقش…
    واقعا چرا همچین مزخرفاتی شده نظر شخصیت؟ واقعا تو این کشور چه خبره؟ اقتصاد داغون، سیاست داخلی و خارجی داغون، اخلاق به خصوص در مورد بعضی ها زیر صفر…

  17. حسین گفت:

    با سلام و عرض خداقوت خدمت
    مردم غیور، با فرهنگ و هنر دوست سرزمین سربلندم ایران،
    عفت و پاکدامنی در همه ادیان الهی مورد توجه بوده و هست.، حتی در فرهنگ های کهن از جمله ایران، مصر، روم، چین و…
    به نظر می رسد افرادی که وارد وادی هنر می شوند، برای خودشان اجازه اظهار نظر در هر مساله ای را صادر می کنند، که این سه صورت دارد:
    اول: عدم آگاهی و اشراف به موضوعات به علت نداشتن مطالعه لازم و کافی در مورد محتوی آثار ارائه شده در تمامی ابعاد(ادبی، مذهبی، تاریخی، ملی، اسلامی و… )
    دوم: گاهی وقت ها انسان ها به دلیل کبر، غرور، اعتماد به نفس کاذب و خود شیفتگی بالا، چشمانشان از دیدن حقایق زندگی، جامعه و جهان غافل می گردد.
    سوم: در عصر اطلاعات و ارتباطات، همگان به منابع اطلاعاتی زیاد در کمترین زمان به راحت ترین شکل دسترسی دارند،
    پس قبل از حرف زدن بیندیشیم و مختصر و مفید صحبت کنیم تا در آینده نیاز به پوزش و عذرخواهی نداشته باشیم که سعدی فرمود:
    کم گوی و گزیده گوی جون در
    تا زندک تو جهان شود پر

    در هر صورت انسان ها دچار لغزش و خطا می شوند و بایستی به فکر جبران باشند

  18. سما گفت:

    چه قدر انسان الوده ای که زنا رو راحت داره ترویج میده اگر واقعا عشق هست چرا نمیره عقد کنه

  19. hiwa گفت:

    غلط کرده با تو که نظر شخصیشو گفته.. تو هم مثل اون بی ….

  20. کودک کار دهه شصت قم گفت:

    این زنه پول قلمبه ایی از غربی‌ها بهش دادند تا این فتوا رو صادر کنه، وگرنه خودش هم عواقبش و میدونسته، وقتی سیلبرتیها رو ملت آنقدر بزرگ می‌کنند کم کم تبهم مرجع تقلید و فتوا صادر کردن از خودشون بروز ميدند،

  21. ناشناس گفت:

    اینها گوش به فرمان اربابان خود فقط یک چیز این مردم را نشانه گرفتن و اون غیرت و ناموس ملت است چون ملتی که غیرت نداشته باشد به راحتی میشه سلطه پیدا کرد تا ملتی مثل ایران که برای ناموس و وطن جان میدن ماموریت اینها کم رنگ کردن این غیرت است همه مردم باید واکنش نشان بدهند و باید در صفحات مجازی به اینها پاسخ کوبنده داد که دیگر پاشان از گلیم خودشان دراز نکنند

  22. نقطه گفت:

    پس منم نظر شخصی مو میگم که خیلی بیخود کرده
    تاسف تاسف تاسف برای این جشنواره که باعث خون دل امام زمان

  23. محمد گفت:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    یادمه جایی دیدم از نشانه‌های آخر الزمان؛ به مضمون: هر کس کارشناسی امور خودشو، خودش انجام میده و به کارشناس رجوع نمی‌کنه..
    این زن (البته واژه زن حرمت داره که این شخص رعایت نکرد) یه مثال خیلی کوچک از جامعه ماست اما چرندیات یه گروه رو در تریبون علیه جامعه جاری کرد، بله، سکوت مسؤولین خنده داره که خنده تلخ من…
    خوبه ما دوباره با توجه، به این آیات نورانی نگاه کنیم:
    ۱. یعرف فی وجوههم نضرة النعیم…
    ۲. یعرف المجرمون بسیماهم…
    ۳. فاسألوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون…
    و…
    صد البته: در خانه اگر کس است یک حرف بس است..

  24. اچبر گفت:

    نظر شخصیش هر مزخرفی بود باید تو تریبون فیلم فجر جار بزنه؟؟؟؟؟ صاحاب نداره اون تریبون؟

  25. سارا مرادی گفت:

    بهتره ایشون مسئله ای در حوزه شرعی نمی دونند سکوت کنند و اظهارنظر نکنند وزیر ارشاد کجاست جشنواره فجر شده مرکز ف….

  26. عباس مرادی گفت:

    مسئولین ارشاد کجا هستید عین وزیر ارشاد عین ملت مومن سینمای ما افتاده دست یه مشت سکولار

  27. منتقد گفت:

    وقتی نمی دونی نظر میدی … حوزه تخصصی دین به تو و امثال تو چه ربطی داره

  28. amir گفت:

    نظر شخصی‌اش رو گفته و به کسی مربوط نیست.

نظرات