آمارهای به دست آمده از اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) در سال ۲۰۲۱

0

اختلال وسواس فکری و عملی (OCD)

احتمالا انجام یک برنامه روتین صبحگاهی یا عصرگاهی، کاری که هر روز انجام می‌دهید، برایتان تعجب‌آور نیست. و اینکه بخواهید از یک خانه مرتب یا فضای کار تمیز لذت ببرید هم مطمینا غیرطبیعی نیست. با این حال، اگر وقتی از انجام ندادن کاری مضطرب می‌شوید یا اگر مجبورید با اصرارهای غیرمنطقی و ناخواسته برای تکرار این کارها مبارزه کنید، ممکن است دریابید که اینها علایم اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) هستند.

اگرچه OCD یا وسواس فکری و عملی با از دست دادن درآمد و کاهش کیفیت زندگی، در لیست ۱۰ بیماری ناتوان کننده‌ی زندگی افراد قرار گرفته است و ۱ نفر از هر ۴۰ نفر افراد بزرگسال را در ایالات متحده درگیر کرده است، اما همچنان یافتن آمار وسواس فکری و عملی ساده نیست و بسیاری از مطالعات در این زمینه قدیمی و منسوخ شده‌اند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم جدیدترین و مفیدترین آمار درمان وسواس فکری عملی را برای نشان دادن شیوع آن ارایه دهیم.

درمان وسواس فکری

اختلال وسواس فکری و عملی چیست؟

اختلال وسواس فکری و عملی (OCD)، یک اختلال اضطرابی مزمن است که در آن فرد افکار غیرمنطقی، غیرقابل کنترل یا تکرار شونده و به دنبال آن یک واکنش رفتاری را تجربه می‌کند. وسواس‌های فکری، افکار، اصرارها یا تصاویر ذهنی مکرری هستند که باعث اضطراب می‌شوند. وسواس‌های عملی، رفتارهای تکراری هستند که فرد مبتلا به OCD تمایل به انجام آنها را در پاسخ به یک فکر وسواس‌گونه احساس می‌کند.

به گفته‌ی تورنر (یکی از بهترین روانشناسان آمریکا)، چهار دسته از رفتارهای وسواسی (که وسواس عملی یا اجباری نامیده می‌شوند) به شرح زیر وجود دارند:

درمان وسواس فکری

۱- عمل اجباری مانند چک کردن، شستن دست، حرکت دادن چیزها، خیره شدن، دعا کردن، به دنبال تقارن بودن.

۲- اطمینان‌جویی از عزیزان، جستجو در گوگل یا دیگر صفحات وب.

۳- اجتناب از عوامل محرک مانند تعاملات اجتماعی، موضوعات یا حتی پرسه زدن اطراف موضوعات خاص.

۴- اجبارهای ذهنی مانند تکرار کلمات، شمارش، چک کردن به صورت ذهنی، نشخوار فکری، تجسم، سرکوب افکار، خنثی‌سازی (جایگزینی یک فکر ناخوشایند با یک فکر خوشایند) و مرور ذهنی (مرور فعالیت‌های گذشته).

چرخه OCD از طریق شرطی‌سازی عامل ادامه می‌یابد، جایی که اجبارها تبدیل به پاسخ‌های رفتاری می‌شوند که اضطراب را کاهش می‌دهند. به گفته دکتر تورنر، سودمند بودن اجبارها در کاهش اضطراب دقیقا همان چیزی است که رفتار را در پاسخ به وسواس‌ها تقویت و تشدید می‌کند.

او توضیح می‌دهد که داشتن OCD به دلیل وجود افکار مزاحم، اضطراب و عدم اطمینان، زندگی فرد را بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. وسواس‌های فکری، ناکارآمد و آزاردهنده هستند و می‌توانند هر زمانی به صورت یک عامل راه‌انداز عمل کنند. برخی از افراد مبتلا به OCD خروج از خانه را دشوار می‌دانند زیرا رفتارهای تشریفاتی در جمع، آنها را دچار شرم می‌کند.

درمان وسواس فکری

وسواس فکری و عملی چقدر شایع است؟

– تقریبا ۲.۳ درصد افراد مبتلا به OCD هستند که تقریبا برابر است با ۱ نفر از ۴۰ نفر افراد بزرگسال و ۱ کودک از ۱۰۰ کودک.

– شیوع OCD طی یک دوره ۱۲ ماهه، در زنان (۱.۸ درصد) از مردان (۰.۵ درصد) بالاتر بود.

– مطالعه‌ای نشان داد که تقریبا دو سوم افراد مبتلا به OCD علایم اساسی وسواس را قبل از ۲۵ سالگی بروز دادند.

– در خانواده‌هایی که سابقه OCD داشتند، ۲۵ درصد احتمال دارد که یکی دیگر از اعضای خانواده نیز دچار اختلال وسواس فکری و عملی گردد.

آمار وسواس فکری عملی از نظر شدت عبارتند از:

– نیمی از بزرگسالان مبتلا به OCD (۵۰.۶ درصد) دچار آسیب جدی شده بودند.

– یک سوم بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی (۳۴.۸ درصد) دچار آسیب در حد متوسط شده بودند.

– فقط ۱۵ درصد بزرگسالان مبتلا به OCD دچار آسیب خفیف شده بودند.

آمار وسواس فکری عملی بر اساس سن عبارتند از:

– میانگین سنی بروز OCD، ۱۹.۵ سال است.

– مردها جزء دسته‌ی اکثریت شروع زودهنگام OCD بودند. تقریبا یک چهارم مردان قبل از ۱۰ سالگی علایم OCD را بروز می‌دادند. اکثر زنان در دوران بلوغ (بعد از سن ۱۰ سالگی) با OCD تشخیص داده شدند.

– افرادی که با شروع زودهنگام OCD مواجه بودند، علایم شدیدتر OCD و نرخ بالاتر ADHD و اختلال دوقطببی را بروز می‌دادند.

OCD و همزمانی با دیگر اختلالات سلامت روان

اکثریت (۹۰ درصد) بزرگسالانی که در دوره‌ای از زندگی خود دچار OCD شده بودند، حداقل دارای یک اختلال روانی دیگر نیز بودند. مواردی که غالبا با OCD همراه هستند عبارتند از:

– اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال هراس یا پانیک، فوبیاها و PTSD (۷۵.۸ درصد)

– اختلالات خلقی، از جمله اختلال افسردگی اساسی و اختلال دوقطبی (۶۳.۳ درصد)

– اختلالات کنترل تکانه، از جمله ADHD (۵۵.۹ درصد)

– اختلالات مصرف مواد (۳۸.۶ درصد)

درمان وسواس فکری

علل وسواس فکری عملی

ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و نوروبیولوژیکی ممکن است باعث OCD شود. تحقیقات نشان می‌دهد که علایم OCD با مناطق ارتباطی بین بخش‌های مغز ارتباط دارد.

دکتر تورنر می‌گوید: ناهنجاری‌ها در سیستم‌های انتقال‌دهنده عصبی- مواد شیمیایی مانند سروتونین، دوپامین، گلوتامات که پیام‌هایی را بین سلول‌های مغز ارسال می‌کنند- نیز در این اختلال نقش دارند. یکی از ویژگی‌های اصلی مبتلایان به OCD این است که آنها سروتونین را به راحتی در قسمت‌های مغز برای برقراری ارتباطات مهم در دسترس ندارند.

متاسفانه تشخیص دقیق OCD به طور متوسط ۹ سال طول می‌کشد. ممکن است ۱۷ سال دیگرطول بکشد تا فرد مراقبت کافی دریافت کند. هنوز هم با درمان مناسب، فقط ۱۰ درصد از افراد مبتلا به OCD به طور کامل بهبود می‌یابند. با این حال، ۵۰ درصد از افراد، بهبود علایم OCD را تجربه می‌کنند.

درمان وسواس فکری عملی

OCD قابل درمان نیست اما می‌تواند با دارو و روان‌درمانی به طور موثری مدیریت شود. مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) مانند Prozac و Lexapro معمولا برای بیماران مبتلا به OCD تجویز می‌شوند. بسیار مهم است که هر روز طبق تجویز پزشک داروها را مصرف کنید، زیرا مشاهده تغییر در علایم OCD ممکن است ۱۰ تا ۱۲هفته طول بکشد. اگرچه مدتی طول می‌کشد تا SSRIها تاثیر محسوسی بر OCD بگذارند، اما میزان موفقیت در درمان دارویی با SSRIها ۴۰ تا ۶۰ درصد است. همچنین قطع ناگهانی دارو بدون دستور پزشک و بدون کاهش تدریجی و بدون روان‌درمانی، باعث عود مجدد OCD می‌شود.

علاوه بر این، درمان شناختی رفتاری و مواجهه‌سازیمی‌تواند به افراد مبتلا به OCD کمک کند تا اضطراب خود را کنترل کرده و رفتارهای اجباریشان را کنترل کنند.

به گفته دکتر تورنر، مواجهه‌سازی و پیشگیری از پاسخ (ERP) موثرترین روش درمانی برای درمان OCD است. وی توضیح می‌دهد ایده ERP این است که به مغز بیاموزد چگونه با تحمل اضطراب و ناراحتی که با آن همراه است، به وسواس فکری پاسخی متفاوت دهد.

به گفته دکتر تورنر، درمان شناختی رفتاری (CBT) و توجه‌آگاهی (مایندفولنس) از دیگر گزینه‌های درمانی موثر برای OCD هستند. توجه‌آگاهی به شما می‌آموزد احساسات و افکار خود را به روشی عینی مشاهده کنید، در حالی که CBT به شما می‌آموزد افکار خود را شناسایی، برچسب‌گذاری و مجددا تنظیم کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان وسواس فکری عملی می‌توانید به سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی مراجعه نمایید.

نظرات