گیاه شنگ چیست؟ / خواص درمانی شنگ برای پوست و لاغری + مضرات و نحوه مصرف

0

گیاه شنگ چیست؟ / خواص درمانی شنگ برای پوست و لاغری + مضرات و نحوه مصرف

شنگ یک گیاه دارویی است که در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله شنگ و در خراسان ریش بز خالدار و در لرستان شِنگ و در روستای خوی واقع در شهر کرد شنگ خطاب می کنند. به این گیاه یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنچ، اسفلنج و در آذربایجان یملیک هم می گویند.

گیاه شنگ را به صورت خام و پخته خورده میشود. در ادامه با فواید و خواص درمانی و دارویی (شنگ) برای بدن و انواع بیماری ها و در حد مجاز در بارداری و طبع و طریقه مصرف آن و مضرات و موارد منع مصرف را برای شما توضیح میدهیم. با ما همراه باشید.

گیاه شنگ چیست

گیاه شنگ چیست و چه خاصیتی دارد

گیاه شنگ با نام علمی (Tragopogon graminifolius) نام محلی شن یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان و متعلق به خانواده کاسنی یا Compositae است که در طب سنتی ایران از اهمیت ویژه‌ای در درمان برخی از بیماری‌ها برخوردار است.

در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه ظاهر می‌شود، در شیراز و اصفهان به شنگ آلاله شنگ و در خراسان ریش بز خالدار و در لرستان شِنگ و در روستای خوی شهرکرد شِنگ خطاب می‌کنند. به این گیاه یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و در آذربایجان یملیک هم می‌گویند.

عربی نوع چمنی این گیاه که برگ‌های آن باریک‌تر از شنگ می‌باشد، لحیه التیس و زنب الخیل است، ولی در عراق و شامات به آن اذناب الخیل می‌گویند. گیاه طعم خاصی ندارد و آذربایجانی ها با استفاده از کمی نمک آنرا خام می‌خورند.

شنگ در چمنزارهای نمناک شمال ایران، عمارلو، بین کبوتر چای و زرد چین، ایسپیلی ییلاق دامنه البرز، مخصوصاً افجه و نارون می‌روید و نوع چمنی این گیاه در مغرب ایران، تفرش، اراک، کوه شاهو و کردستان زیاد است.

خاستگاه و مناطق رویش شنگ

مناطق کوهستانی استان‌های قزوین زنجان کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان ، همدان و چهارمحال و بختیاری ، شهرستان خلخال از مناطقی هستند که شنگ در آن‌ها در اوایل بهار می‌روید.

آشنایی با فواید و خواص گیاه شنگ (یملیک) و مضرات آن + بهترین روش مصرف

 

 

فواید و خواص گیاه شنگ

شنگ یا یملیک در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز موثر است.

استعمال موضعی گل‌های گیاه شنگ جهت درمان سوختگی مفید است و ریشه این گیاه در طب سنتی جهت سمیت‌زدایی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای معده مقوی است و مصرف موضعی ریشه این گیاه در درمان عفونت و از بین بردن ترشحات گوش موثر است.

ریشه لعاب‌دار و تلخ این گیاه به میزان زیاد اشتهاآور بوده، ضمن اینکه خلط‌آور و نرم‌کننده سینه نیز است و همچنین عصاره این گیاه در درمان زخم معده و بیماری کولیت مفید است.

شنگ به میزان زیاد از اسهال و خونریزی جلوگیری کرده و ریشه آن مقوی‌تر از برگش است، ضمن اینکه شنگ در تحلیل ورم و تقویت اعصاب نیز مفید است. مصرف شنگ در معالجه روماتیسم، نقرس و امراض جلدی موثر دانست و مصرف ۶۰ گرم از جوشانده آن به این منظور توصیه می شود.

در شنگ ماده موثره‌ای وجود دارد که برای سلامتی کبد، شش و قلب مفید است. وی مصرف شنگ را در شب تسکین‌دهنده درد و سرفه دانست و مصرف آن را با روغن‌زیتون آرام‌بخش دانست.

در حال حاضر به صورت بومی و محلی در غرب ایران از ساقه‌های تازه گیاه جهت درمان انگل‌های گوارشی استفاده می‌شود.

عکس گیاه شنگ

فواید دارویی و درمانی یملیک

۱٫شنگ برای زخم معده نقش محافظتی دارد و دیواره معده را تقویت می کند
۲٫ ضماد گل شنگ ترکیب شده با موم برای درمان سوختگی ناشی از آتش مفید است.
۳٫ بهبود کبد چرب با عصاره گیاه شنگ
۴٫ کمک به درمان کچلی و زخم های پوستی
۵٫ حکیم محمد ابن زکریای رازی خوردن ریشه گیاه شنگ را پادزهر سموم میدانست
۶٫ آب ریشه خام گیاه دارویی شنگ زگیل را از بین میبرد
۷٫ ضماد تهیه شده با گیاه شنگ برای التیام عصب قطع شده مفید است.
۸٫ کمک به درمان روماتیسم از دیگر خواص شنگ است. به این منظور ۶۰ گرم ریشه شنگ را در یک لیتر آب بجوشانید و روزی سه فنجان مصرف کنید.
۹٫ در طب سنتی خوردن خیسانده ریشه شنگ در آب انگور برای جلوگیری از خونریزی رحم تجویز میشود.
۱۰٫ مفید در درمان کولیت و بیماری التهابی روده
۱۱٫ خاصیت خلط آور و نرم کننده سینه
۱۲٫ درمان زخم های گوارشی و ریه
۱۳- درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.
۱۴- برای مسلولین نفع بسیار دارد
۱۵- درمان زخم های چرکی با برگ و گل خشک شده
۱۶- خلط‌آور و نرم‌کننده سینه
۱۷- جلوگیری از اسهال و خونریزی
۱۸- درمان نزله ریوی، نقرس، رماتیسم
۱۹- درمان امراض جلدی جوشانده شصت گرم ریشه شنگ

درمان کبد و زخم و خونریزی رحم با گیاه شنگ

درمان زگیل با آب ریشه شنگ

آب ریشه خام گیاه شنگ در از بین بردن زگیل اثرگذار است.

خواص گیاه شنگ در بارداری و حد مجاز مصرف

خانم های باردار در دوران بارداری که دچار ویار هستند، با خوردن گیاه شنگ می توانند مشکلات این دوران را کمتر کنند. با این حال مضرات یا فواید این گیاه برای زنان باردار به طور قطعی مشخص نیست. از این رو، بانوان باردار برای مصرف گیاه شنگ حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

فواید درمانی، خواص و طبع گیاه شنگ (یملیک) + مضرات و طریقه مصرف

موارد منع مصرف و مضرات زیاد خوردن شنگ

افرادی که دچار خونریزی‌های گوارشی هستند و همچنین مبتلا به کولیت اولسروز می‌باشند باید این گیاه را به صورت پخته یا جوشانده مصرف کرده و از مصرف آن به صورت خام اجتناب کنند.

طبیعت گیاه شنگ سرد و خشک است. از این رو، افرادی که دارای مزاجی صفرایی هستند نباید این گیاه استفاده کنند.

همچنین بخوانید: خواص درمانی و مضرات گیلاخه یا گل آقا (والک، تره کوهی)

همچنین بخوانید: طرز تهیه انواع غذا با گیلاخه یا گل آقا (آش ،خورشت ،کوکو و بورانی) 

طبع گیاه شنگ یا یملیک

طبع شنگ سرد و خشک است که با نامهای متعدد در مناطق کوهستانی بیشتر رشد میکند و در فاصله اردیبهشت تا تیر ماه ظاهر می‌شود

فواید درمانی، خواص و طبع گیاه شنگ (یملیک) + مضرات و طریقه مصرف

طریقه مصرف شنگ

شنگ به دو صورت پخته و خام خورده میشود.از برگ‌های شنگ در سالاد استفاده می‌کنند و ایرانیان آن را مانند کاهو و کاسنی با سرکه و نمک می‌خورند و یا از آن بورانی و آش و دمپختک درست میکنند.

مواد مغذی در آب شنگ پخته شده

مواد مغذی شنگ در آب پخته شده آن یافت می‌شود و به هیچ وجه آب جوشانده آن را دور نریزید.

غذا با شنگ

درمان کولیت و بیماری روده و کبد چرب با گیاه شنگ

شنگ دارای اثرات شاخص در درمان کولیت و بیماری التهابی روده بوده که از برخی داروهای شیمیایی مورد استفاده در درمان کولیت موثرتر است.

در مطالعات علمی انجام شده بر روی این گیاه، اثرات ضدالتهابی، محافظت‌کننده از مخاط معده و روده و همچنین خواص ضدمیکروبی آن به اثبات رسیده است. همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته اثرات تقویت‌کننده و محافظت‌کننده از کبد این گیاه نیز به اثبات رسیده است.

این گیاه اثرات آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی دارد که بسیاری از خواص درمانی آن را تأیید می‌کند

مزاج گیاه شنگ

مزاج این گیاه سرد و خشک است و موجب بهبود و کاهش علائم اسهال می شود. خونریزی معده را قطع می کند و از خونریزی سینه پیشگیری می کند.

درمان بسیار مفیدی برای مبتلایان بیماری سل است. شنگ دیواره معده را تقویت می کند و در سم زدایی بدن نیز از این گیاه استفاده می شود. عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل در بهبود کبد چرب اثرات خوبی از خو نشان داده است. درمان کچلی و زخم های پوستی نیز از خواص شنگ در طب سنتی است.

از ضماد برگ های این گیاه در ساخت کرم به منظور التیام زخم های سطحی استفاده می شود.

نظرات