همه چیز درباره ارتودنسی دندان

0

ارتودنسی دندان ار یکی تخصصی ترین روش ها برای مرتب کردن دندان ها و هر گونه ناهنجاری فکی است با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر درباره این روش درمانی دندانپزشکی صحبت کنیم.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یک روش تخصصی برای درمان انواع ناهنجاری های دندان مانند نامرتب بودن دندان، فاصله بین دندان، کجی دندان ها و … است. انواع ناهنجاری های دندانی و فکی علاوه بر تاثیر منفی که روی زیبایی چهره می گذارد می تواند مشکلاتی مثل اختلال در جویدن، تکلم و تنفس را در پی داشته باشد.

در صورتی که مشکلات دندانی یا فکی دارید به یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر و منطقه خود مراجعه کنید. برای مثال اگر ساکن استان البرز هستید به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در کرج باشید و یا اگر ساکن غرب پایتخت هستید به عنوان مثال به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در سعادت آباد باشید.

دلیل نیاز به ارتودنسی دندان چیست؟

دلایل نیاز به ارتودنسـی دندان عبارتند از:

  • به هم ریختگی دندان ها؛
  • روی هم رفتگی دندان ها؛
  • کج بودن دندان ها؛
  • وجود فاصله بین دندان ها؛
  • جفت نشدن دو فک بر روی یکدیگر؛
  • شلوغی دندان ها؛

مراحل ارتودنسی دندان

مراحل ارتودنسـی دندان به شرح زیر است:

  1. مرحله اول: معاینه توسط متخصص ارتودنسی
  2. مرحله دوم: عکسبرداری از دندان
  3. مرحله سوم: تشخیص نوع و میزان ناهنجاری و انتخاب نوع درمان
  4. مرحله چهارم: نصب بریس ها و براکت ها روی دندان
  5. مرحله پنجم: انجام معاینات طی جلسات مختلف توسط متخصص ارتودنسی
  6. مرحله ششم: پس از اتمام درمان ارتودنسی ممکن است تا مدتی نیاز باشد بیمار از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کند.

معرفی انواع روش های ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان انواع و اقسام مختلف دارد که متخصص ارتودنسی با توجه به سن، شدت ناهنجاری و درخواست بیمار بهترین روش درمانی را انتخاب می کند. در ادامه انواع ارتودنسی دندان را معرفی خواهیم کرد.

ارتودنسی ثابت

این نوع ارتودنسی تا پایان درمان باید ثابت روی دندان ها باقی بماند و بیمار اجازه خارج کردن براکت ها و بریس ها از دهان را ندارد. در این روش ارتودنسی، متخصص ارتودنسی به کمک مواد مخصوصی براکت ها را به دندان ها می چسباند و در نهایت به کمک سیم و کش براکت ها به یکدیگر متصل می شوند. این روش درمانی برای افرادی که ناهنجاری های شدید دندانی دارند بسیار مناسب است.

انواع ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت دندان خود انواع بسیار مختلفی دارد که شامل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی دیمون است.

ارتودنسی فلزی

سنتی ترین روش ارتودنسی دندان، ارتودنسی فلزی است که همچنان متخصصین ارتودنسی از این روش استفاده می کنند. براکت های این نوع ارتودنسی از جنس فلز ضد زنگ می باشد و به کمک سیم های فلزی به یکدیگر متصل می شوند.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی ثابت است که کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی همرنگ دندان استفاده می شود که به آن ارتودنسی نامرئی هم گفته می شود.

ارتودنسی لینگوال

به این نوع ارتودنسـی، ارتودنسـی پشت دندانی هم گفته می شود که نصب آن به نسبت سایر روش ها پیچیده تر است؛ زیرا در این روش تمامی تجهیزات ارتودنسی ثابت فلزی به پشت دندان ها متصل می شوند و در دسته انواع ارتودنسـی نامرئی جای دارند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی دیگر از روش های جدید ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت های خودکار استفاده شده است؛ به این ترتیب که بدون نیاز به کش ارتودنسی، سیم های ارتودنسی به خودی خود پس از حرکت دندان ها تنظیم می شوند و احتیاج مراجعه به کلینیک ارتودنسی را کمتر می کند.

ارتودنسی متحرک

بریس های ارتودنسـی متحرک قابلیت جابجایی و خارج کردن از دهان را دارند؛ اما این روش ارتودنسـی قابلیت درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی را دارد. بریس های ارتودنسـی متحرک به شکل قالب های پلاستیکی همرنگ دندان هاست که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد و در بین بزرگسالان و جوانان طرفداران بسیاری دارد.

ارتودنسی دندان

بهترین سن برای ارتودنسی دندان چه سنی است؟

ارتودنسـی دندان محدودیت سنی ندارد اما بهترین سن برای ارتودنسـی دندان به گفته بهترین متخصصین ارتودنسـی دندان ۸ الی ۱۲ سال است؛ زیرا در این سنین استخوان فک و دندان ها به طور کامل رشد نکرده اند و اعمال هر گونه تغییری راحت تر، سریع تر و با هزینه کمتر است. البته این بدین معنی نیست که ارتودنسـی در سنین بزرگسالی انجام نمی شود؛ شما در هر زمانی که احساس کردید دچار هر گونه ناهنجاری در ناحیه دهان و دندان هستید حتما به یک متخصص ارتودنسـی مراجعه کنید.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسـی دندان با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند سن بیمار، میزان شدت ناهنجاری، میزان مهارت متخصص ارتودنسـی، نوع درمان، میزان رعایت بهداشت دهان و دندان و … می تواند متفاوت باشد. اما به طور متوسط طول درمان ارتودنسـی دندان بین ۱ الی ۳ سال است.

فواید ارتودنسـی دندان چیست؟

از جمله فواید ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • کاهش احتمال پوسیدگی دندان؛
  • کاهش احتمال بیماری های لثه؛
  • رفع مشکلات تکلم؛
  • رفع مشکلات جویدن غذا؛
  • لبخند و ظاهر زیبا و افزایش اعتماد به نفس فرد؛
  • رشد طبیعی فک؛

مراقبت های حین ارتودنسی دندان

در صورت رعایت مراقبت های حین ارتودنسـی دندان درمان شما سریع تر انجام خواهد شد. از جمله مراقبت های بعد از ارتودنسـی دندان عبارتند از:

  • حین درمان ارتودنسـی رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از پیش اهمیت دارد.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در حین ارتودنسـی دندان باید به نحوی انجام شود که از باقی ماندن مواد غذایی در بین بریس های ارتودنسـی جلوگیری شود.
  • در طول دوره درمان بهتر است از مواد غذایی سفت و چسبناک پرهیز کنید.
  • در طول دوره درمان ارتودنسی از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.
  • به طور مرتب به مطب متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.
  • پس از برداشتن ابزارهای ارتودنسی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنید.

نظرات