ترکیبات ،موارد مصرف و عوارض نیترات آمونیوم عامل انفجار بیروت

0

ترکیبات ،موارد مصرف و عوارض نیترات آمونیوم عامل انفجار بیروت

نیترات آمونیوم که باعث انفجار بیروت شد چیست و میزان کشندگی و شدت انفجار آن چقدر است. در ادامه کاربردها ،ترکیبات و موارد مصرف “نیترات آمونیوم” که باعث انفجار بیروت شد و عوارض آن را بر روی انسان بعد از انفجار و عامل انفجار نیترات آمونیوم را در مجله حرف تازه میخوانید.

ترکیبات ،موارد مصرف و عوارض نیترات آمونیوم عامل انفجار بیروت

حادثه انفجار بندر بیروت لبنان به گزارش الجزیره و طبق اظهارات رسمی بر اثر انفجار نیترات آمونیوم در انبار موجود در بندر بیروت بوده که منجر به انفجار و آتش‌سوزی در بندر بیروت و کشته و مجروح شدن بیش از ۴۰۰۰ تن شده است.

شبکه الجزیره در گزارشی درباره انفجار و آتش سوزی سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ بیروت نوشت، سه شنبه انفجار مهیبی در نزدیکی مرکز بیروت رخ داد که منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۴۰۰۰ نفر شد و طبق اظهارات مقامات رسمی، این انفجار ناشی از یک محموله ماده “نیترات آمونیوم” بوده که وزن آن ۲۷۵۰ تن تخمین زده می‌شود و بدون انجام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی به مدت شش سال در انبار نگه‌داری شده است.

این انفجار باعث ایجاد امواج شدیدی در مناطق مختلف پایتخت لبنان شد که نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها را فرو ریخته و بالکن‌ها را تخریب کرده است.

وزیر کشور لبنان در این باره گفت اطلاعات اولیه حاکی از آن است که مواد منفجره زیادی در آنجا ذخیره و منفجر شده و این ماده نیترات از سال ۲۰۱۴ در آنجا انبار شده است.

نیترات آمونیوم چیست

نیترات آمونیوم که به گفته مقامات لبنان عامل انفجار بیروت اعلام شده یک ماده بلوری بی‌بو است که به عنوان کود یا تقویت کننده خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و عامل تعداد زیادی از انفجارهای صنعتی در دهه‌های گذشته در جهان بوده است.

نیترات ماده‌ای قابل اشتعال در شرایط خاص است و یکی از مواد مورد استفاده در یک بمب گذاری در اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ بوده که منجر به کشته شدن ۱۶۸ تن شده بود.

در سال ۲۰۱۳ نیز، یک انفجار در یک کارخانه کود در غرب تگزاس رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۴ تن و نزدیک به ۲۰۰ مجروح شد و پس از آن محققان دریافتند که این انفجار ناشی از نیترات آمونیوم بوده است.

ترکیبات ،موارد مصرف و عوارض نیترات آمونیوم عامل انفجار بیروت

فرمول و ترکیبات ماده نیترات آمونیوم

طبق کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، یک ماده شیمیایی جامد کریستالی بی‌رنگ بوده که تجارت آن ممکن است و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود.

فرمول مولکولی آن “NH۴NO۳” است که قابلیت حل شدن در آب را دارد و به راحتی نمی‌سوزد اما در صورت آلوده شدن با مواد قابل اشتعال، آسان‌تر شعله‌ور می‌شود.

ماده نیترات آمونیوم هنگام سوختن اکسیدهای نیتروژن سمی تولید می‌کند.

موارد مصرف و کاربردها

نیترات آمونیوم در ساخت کود، مواد منفجره، تولید آنتی بیوتیک و مخمر و همچنین در ساخت کبریت و آتش‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات فیزیکی و شکل

رنگ: از سفید تا خاکستری متمایل به قهوه‌ای و بی بو

دمای ذوب: ۱۶۹ درجه سانتیگراد (۳۳۶ درجه فارنهایت) و در ۲۱۰ درجه سانتیگراد (۴۱۰ درجه فارنهایت) تجزیه می‌شود.

طبق منشوری که در وب‌سایت گروه علوم اتمسفر و اقیانوس شناسی دانشگاه مریلند وجود دارد، یک اکسید کننده قوی است و در صورت تماس با سایر مواد ممکن است باعث آتش سوزی یا انفجار شود.

عوارض و خطرات نیترات آمونیوم

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت نیوجرسی، نیترات آمونیوم از طریق پوست قابل جذب به بدن است. بوییدن آن باعث سرفه و گلو درد و تنگی نفس شود. خوردن و بلعیدن آن نیز باعث سرگیجه، درد شکم ، استفراغ ، اسهال خونی ، ضعف و گرفتگی عضلات شود

عوارض استنشاق و بلعیدن نیترات آمونیوم و کمک های اولیه

عوارض استنشاق و بوییدن نیترات آمونیوم:

ممکن است باعث اختلال در دستگاه تنفسی شود و علائم آن شامل موارد زیر است؛

سرفه.

گلو درد.

تنگی نفس.

در دمای بالا قرار گرفتن در معرض گازهای سمی اکسید نیتروژن می‌تواند باعث مشکلات حاد تنفسی شود و بو کردن مقادیر زیاد آن باعث بروز اسیدوز متابولیک و مشکلات هموگلوبین می‌شود.

عوارض خوردن و بلعیدن نیترات آمونیوم

سرگیجه

درد شکم.

استفراغ.

اسهال خونی.

ضعف و گرفتگی عضلات.

بلعیدنش ممکن است باعث ایجاد متهموگلوبینمی شود که به دلیل کمبود اکسیژن در خون در نهایت منجر به سیانوز می‌شود.

 

عوارض نیترات امونیوم از طریق تماس پوستی

سوزش پوست.

سرخی.

خارش.

درد.

عوارض تماس با چشم

سوزش.

سرخ شدن.

درد.

کمک های اولیه و درمان در مواقع استنشاق و بلعیدن نیترات آمونیوم

**تهویه مناسب را برای فرد فراهم کنید.

**انجام فوریت‌های پزشکی برای هرگونه مشکل در تنفس.

**مراقبت پزشکی.

در هنگام: بلعیدن نیترات آمونیوم

**مانع از استفراغ نشوید.

**توصیه می‌شود به فرد مسموم مقادیر زیادی آب داده شود اما دادن هر چیزی از طریق دهان به فردی که هوشیاری‌اش را از دست داده باشد، ممنوع است.

**مراقبت پزشکی.

در صورت تماس پوستی:

**درآوردن لباس‌های آلوده.

**شستن پوست با آب و صابون دست‌کم تا ۱۵ دقیقه.

**مراقبت پزشکی.

در صورت تماس با چشم:

**شستن چشم‌ها با آب خالی.

**مراقبت پزشکی.

نیترات آمونیوم عامل انفجار بیروت چیست

انفجار این مواد در یک کارخانه تولید “کود شیمیایی” در تگزاس منجر به کشته شدن ۱۵ نفر در سال ۲۰۱۳ شد. این اتفاق در آن سال عمدی شناخته شد. انفجار تصادفی این مواد در سال ۲۰۰۱ نیز باعث کشتار ۳۱ نفر در کارخانه‌ای در “تولوز” فرانسه شد.

دود مشکی و قرمز ناشی انفجار بیروت نشان دهنده واکنش ناقص نیترات آمونیوم است

از آنجایی که این ماده یک اکسیدکننده است و پس از اشتعال اکسیژن تولید می‌کند، فرآیند احتراق افزایش یافته به سایر مواد اجازه اشتعال می‌دهد. اما این ماده به خودی خود قابل اشتعال نیست.

نحوه نگهداری از نیترات آمونیوم

به دلیل ویژگی اکسیدکنندگی نیترات آمنیوم قوانین کاملا سخت گیرانه‌ای برای نگهداری از آن وجود دارد. این ماده باید از سوخت و منابع گرما دور بماند.

الزام افزودن کربنات کلسیم به نیترات در بسیاری از کشورهای اروپایی برای ایمنی بیشتر این محصول وجود دارد.

پس از ماجرای حمله به ” اکلاهماسیتی” قوانین و سخت‌گیری نگهداری نیترات به شکل چشم‌گیری افزایش یافت.

نظرات