ماجرای فیلم کامل ترور وحشتناک شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و واکنش ها ببینید

0

ماجرای فیلم کامل ترور وحشتناک شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و واکنش ها ببینید

فیلم کامل ترور وحشتناک شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و واکنش ها ببینید از لحظه ترور تا مرگ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را در ادامه مطلب از مجله حرف تازه ببینید که چالشی جدید در دنیای سیاست ایجاد شده که در فیلم لحظه ترور شینزو آبه و قاتل کیست و علت قتل را خواهید دید

ترور شینزو ابه

فیلم لحظه ترور شیزو آبه

اتفاق تلخ و ناگوار برای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در حین سخنرانی در یک مراسم، دنیا را در شوک فرو برد. ۱۷ تیر ۱۴۰۱ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن توسط فردی به نام تتسویا یاماگامی ۴۱ ساله اهل نارا در غرب ژاپن ترور شد و بر اثر جراحات وارده درگذشت. هنوز از انگیزه ضارب خبری در دست نیست.

شبکه «اِن‌ اِچ‌ کِی» ژاپن رسماً تایید کرد که آبه ۶۷ ساله بر اثر شدت جراحات وارده در پی ترور شدن حین سخنرانی در شهر نارا، جان خود را از دست داده است که در فیلم زیر لحظه شلیک و ترور او را ببینید:

دانلود ویدئو

قاتل شینزو آبه کیست

مظنون تتسویا یاماگامی ۴۱ ساله اهل نارا در غرب ژاپن است. بنابر گزارش ها مظنون به ترور نخست وزیر سابق ژاپن افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی به نام تتسویا یاماگامی است که برای شلیک از تفنگ ساچمه‌ای بهینه سازی شده استفاده کرده است. طبق قوانین ژاپن این تنها سلاحی است که یک غیرنظامی می‌تواند داشته باشد.

شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن، روز جمعه، ۷ جولای ۲۰۲۲، در شهر نارا در جنوب غربی این کشور هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از انتقال با هلی کوپتر به بیمارستان جان باخت.

رهبر سابق ژاپن در حال سخنرانی در یک کارزار انتخاباتی بود که صدای گلوله شنیده شد و آبه از ناحیه گردن هدف گلوله قرار گرفت.

در خبرها آمده است که آبه از پشت سر با یک اسلحه دست‌سازِ خانگی هدف قرار گرفته است و تصویری از سلاحی که وی با آن ترور شد در شبکه های مجازی منتشر شده است.

فیلم کامل لحظه ترور شینزو آبه

در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده تصویر فرد ضارب هنگامی سخنرانی آبه دیده می شود. ضارب در تصویر زیر فردی است که در کنار پرچم و پشت به جمعیت به حالت دست به کمر ایستاده و در انتظار موقعیت مناسب برای شلیک است.

سخنرانی هایی مانند سخنرانی آبه در ۲۰ روز قبل از انتخابات معمول است، تنها دوره ای که تبلیغات انتخاباتی مجاز است. حضور پلیس در اطراف سیاستمداران مشهوری مانند آبه امری عادی است، اما اختلالات و خشونت از هر نوع بسیار نادر است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص سوابق ترور و اتفاقات مشابه نوشت: در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.

در همین راستا نیویورک تایمز نوشت: طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از این حوادث مربوط به اسلحه، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.

قاتل شینزو آبه نخست وزیر ژاپن کیست

نحوه ترور

آبه پس از دومین شلیک، آبه به زمین افتاد و به گفته مقام‌های بهداشت و درمان و ماموران انتظامی، بیهوش شد.

در جریان این حمله، وی از ناحیه سمت راست گردن نیز زخمی شد.

پلیس گفته بود که آبه بلافاصله پس از جراحت ناشی از شلیک گلوله‌ها هوشیار بود اما درجریان انتقال به بیمارستان هوشیاری‌اش را از دست داد و شرایط به دلیل ایست قلبی و ریوی به وخامت گذاشت.

خشونت با سلاح گرم در ژاپن امری نادر است به طوری که در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها ۶ مورد مرگ ناشی از اسلحه در این کشور گزارش شد.

شینزو آبه دارای رکورد طولانی‌ترین مدت نخست وزیری در ژاپن بود که در سال ۲۰۲۰ به خاطر بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.

او بعدا اعلام کرد که به خاطر وخیم شدن یک‌ بیماری روده‌ای اقدام به کناره‌گیری کرده بود.

واکنش های جهانی

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه : «جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند».

****

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنشی گفت: «در خلال نشست گروه بیست در این‌باره اطلاع یافتم و اولین فردی بودم که سخنرانی خود را با ابراز تسلیت به طرف ژاپنی شروع کردم».

***

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به ترور آبه آن را «شوکه‌کنند» توصیف کرد.

****

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا در پیامی توئیتری، آبه را «فردی فوق‌العاده، دموکراتی قدرتمند و قهرمان نظم جهانی چند قطبی» توصیف کرده و «قتل بی‌رحمانه و بزدلانه» او را محکوم کرد.

****

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای بابت ترور آبه ابراز تأسف کرده و با خانواده او و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد.

***

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس در پیامی توئیتری ترور آبه را «بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد و مرگ او را به خانواده‌اش و مردم ژاپن تسلیت گفت.

*****

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در پیامی توئیتری، این حادثه را محکوم کرده و ضمن ابراز تأسف بابت آن، با خانواده آبه و مردم ژاپن ابراز همدردی کرد.

****

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت کشورش بابت ترور آبه «عمیقاً غمگین و نگران» شده است.

****

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز ترور آبه را محکوم کرده و در بیانیه‌ای نوشت: «او دوست واقعی من و مهم‌تر از آن، آمریکا بود. این ترور ضربه سختی به مردم بی‌نظیر ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند».

****

«آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا نیز ضمن ابراز تأسف و هم‌دردی با مردم ژاپن گفت شنیدن خبر ترور آبه او را «شوکه» کرد. «جاسیندرا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در واکنشی مشابه گفت از ترور آبه «عمیقاً شوکه شده است».

نظرات