هویت سازی برند چیست؟

0

شاید اگر همین چند سال پیش کسی به شما می‌گفت باید برای برند خود شخصیت و پرسونا بسازید، کمی متعجب می‌شدید! اما اکنون این موضوع کاملا پذیرفته شده است. هر چند در کشورهای صنعتی دنیا که برندهای مشهور و شناخته شده‌ای دارند، هویت سازی برند بیش از چند دهه است که مورد پذیرش واقع شده است. مصرف‌کنندگان قادرند به راحتی با برندهایی که دارای پرسونا هستند، ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را در ذهن خود بسپارند. اگر می‌خواهید بدانید هویت برند به چه معناست چطور آن را بسازید، این مطلب را از دست ندهید.

هویت برند

هویت برند چیست؟

هویت برند عنصر قابل مشاهده یک برند شامل رنگ، طرح، لوگو و …. است که در ذهن مصرف‌کنندگان برای شناسایی و ایجاد تمایز باقی می‌ماند. پرسونای برند از تصویر برند متمایز است و به هدف پشت نام تجاری مربوط می‌شود. تمامی اقداماتی که برای برندینگ یک شرکت انجام می‌شود، برای پرورش تصویری خاص از برند در ذهن مصرف‌کننده است که شامل موارد زیر می‌شود:

–          انتخاب نام خاص برای کسب و کار

–          طراحی لوگو

–          استفاده از اشکال، رنگ و عناصر بصری خاص در محصولات و تبلیغات

–          ساختن زبان در تبلیغات

–          آموزش کارکنان برای تعامل با مشتریان

–          و …

ساختن تصویر واقعی از برند نتیجه این تلاش‌هاست که می‌تواند موفق یا ناموفق باشد. بازاریابی و پیام رسانی مداوم از جمله تلاش‌های برای هویت‌سازی برند است که تصویری مثبت از آن را می‌سازد و در فروش ثابت تاثیر زیادی دارد.

دلیل نیاز به هویت سازی برند چیست؟

هویت برند از بسیاری از جنبه‌های بصری جزئی لاینفک و جدا نشدنی برند است. برای مثال شما با دیدن سیب گاز زده در هر جایی ناخودآگاه به یاد برند اپل می‌افتید. اگرچه کیفیت و قیمت محصول ۲ عامل مهم در بازگشت مصرف‌کنندگان و افزایش تعداد مشتریان است، اما اگر با برند آشنایی نداشته باشند، قادر به پیدا کردن مجدد محصولات شما نیستند. حالا تصور کنید بعد از مدتی بسته‌بندی محصولات را نیز جدیدتر کرده باشید، ممکن است مشتری در پیدا کردن محصول دچار اشتباه شود. اما وقتی هویت برند برای او مشخص شده باشد، در هر جایی که باشید، به سرعت شما را پیدا می‌کند.

ایجاد هویت برند باید با یک تصویر قوی و حرفه ای همراه باشد و عناصر مختلف برندسازی را شامل شود. به طوری که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، جهات نماد برند باشد.

نحوه ساختن هویت برند

برای اینکه کسب و کار هویت برند خود قوی، منسجم و ثابت کند، روش‌های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

تحلیل شرکت و بازار

تجزیه و تحلیل SWOT کامل که شامل کل شرکت می شود، نگاهی به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شرکت دارد. تجزیه و تحلیل راهی اثبات شده برای کمک به مدیران برای درک بهتر موقعیت خود و تعیین اهداف و مراحل مورد نیاز جهت برندسازی است.

تعیین اهداف کلیدی کسب و کار

یکی دیگر از روش‌های هویت سازی برند مشخص کردن اهداف است. برای مثال اگر یک خودروساز به دنبال بازار لوکس برای خودروهای گرانقیمت خود می‌گردد، باید تبلیغات را به نحوی بسازد که برای بازار جذابیت داشته باشد. به طوری که در کانال‌ها و سایت‌هایی ظاهر شود تا مشتریان خاص همان خودروها، تبلیغات را مشاهده کنند.

شناسایی مشتریان

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در هویت سازی برند شناسایی مشتریان است. انجام نظرسنجی، برگزاری مصاحبه‌های انفرادی و تشکیل گروه‌های متمرکز می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید به دنبال شناسایی گروه مصرف‌کننده خود بروید. اگر مشتریان خود را بشناسید به خوبی می‌دانید که آن‌ها چه نیازها، علایق و سلیقه‌ای دارند و متناسب با نیاز و خواست آن‌ها برای برند خود هویت‌سازی می‌کنید.

مشخص کردن پیام برند

یکی از نکات بسیار مهم در هویت سازی برند، مشخص کردن شخصیت و پیامی است که قصد انتقال آن را دارید. شما به جای تلاش برای ترکیب ویژگی‌های مثبتی مثل سودمندی، مقرون به صرفه بودن، کیفیت، نوستالژی، مدرنیته، تجمل و پرستیژ به درک ثابت از برند نیاز دارید. در واقع همه عناصر برند باید یک پیام منسجم را ارائه دهند.

استفاده از لوگوهای خاص

طراحی لوگو بخشی از پروژه برندینگ است و به ایجاد هویت برای آن کمک زیادی می‌کند. یک مثال ساده به کوکاکولا مربوط می‌شود که وقتی نام آن را می‌شنوید، به سادگی تصویری از نوشته سفید رنگ در پس زمینه قرمز کوکاکولا در ذهن شما به تصویر کشیده می‌شود. در واقع طراحی لوگو بخشی از هویت سازی است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید.

پرداختن به آرزوهای مشتریان

هویت برند شما باید با آمال‌ها و آرزوهای مصرف‌کنندگان پیوند بخورد. اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم. شرکت طراحی کارت تبریک Hustle & Hope برندی است که محصولات خود را فراتر از یک کارت پستال طراحی می‌کند. کارت‌هایی که با موضوعات مورد علاقه مشتریان ارتباط دارد. پیشرفت شخصی، بدست آوردن شغل مورد علاقه و یا زندگی امن و مرفه از جمله ایده‌هایی است که زمان طراحی کارت تبریک مورد توجه این برند قرار گرفته است.

اشلی ساتون موسس این شرکت است که در مورد نحوه اجرای پروژه هویت سازی برند خود می‌گوید: «همه محصولات کاغذی از طرح‌های مدرن و رنگارنگ استفاده می‌کنند و شعارهای عمومی را روی کارت قرار می‌دهند که برای مردم تازگی ندارد. اما من به ایده اسکن کد فکر کردم که یک ایده جدید است و مردم به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند.»

احترام به مصرف‌کننده

در دنیای مد و فشن که داشتن اندام زیبا و تراش خورده برای همه مهم شده است، برندی مثل POP Fit نه تنها چاق بودن را بد نمی‌داند، بلکه به آن‌ها احترام نیز می‌گذارد و بخشی از لباس‌های این برند برای افراد چاق و سایز بزرگ تولید می‌شود. به طوری که اندازه‌های XXS و ۴XL هم در بین محصولات این برند به خوبی دیده می‌شود. هویت سازی برند فقط این نیست که بخش خاصی از مصرف‌کنندگان را مرکز توجه قرار دهید. بلکه باید به همه حس ارزشمند بودن را الغا کنید.

یک تولیدکننده پوشاک ورزشی می‌تواند برای تبلیغات برند خود از افراد معلول نیز استفاده کند و از این طریق نشان دهد که این برند نه تنها برای ورزشکاران سالم، بلکه برای افراد معلول نیز تولید می‌شود.

حرف آخر

در دنیایی که تبلیغات کار ساده‌ای نیست و مصرف‌کنندگان روزانه با سیل عظیمی از تبلیغات روبرو هستند، معرفی برند کار ساده‌ای نیست. اما هویت سازی برند یکی از اقداماتی است که می‌توانید محصولات خود را برای همیشه در ذهن مصرف‌کننده ماندگار کنید. امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نظرات