طاعون خیارکی یا پوستی چیست و چه علائمی دارد + نحوه انتقال و درمان

0

طاعون خیارکی یا پوستی چیست و چه علائمی دارد + نحوه انتقال و درمان

بیماری طاعون خیارکی یا طاعون پوستی (طاعون سیاه) از طریق نیش کک و موش منتقل میشود و با لرز و تب بالا، سرگیجه، درد شدید عضلات و مفاصل، کوفتگی و سر درد از علائم این بیماری است که پس از ۲۴ ساعت، پوسته هایی به شکل خیارک بر روی بدن بیمار به‌وجود می‌آیند

طاعون خیارکی یا پوستی (طاعون سیاه) چیست و چه علائمی دارد + نحوه انتقال و درمان

طاعون خیارکی یا طاعون سیاه چیست

طاعون خیارکی متداول‌ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به بوجود می‌آید. طاعون خیارکی یکی از سه نوع طاعون ناشی از باکتری یرسینیا پستیس است که با ظهور یک خیارک روی قسمت بالای ران فرد مبتلا دیده میشود

تاریخچه طاعون خیارکی یا پوستی

مرگ سیاه یا طاعون خیارکی یک سوم از جمعیت اروپا را در قرن چهاردهم به کام مرگ فرستاد.

عامل این بیماری، باکتری یرسینیا پستیس بود که در بسیاری از بخش های دنیا وجود دارد و از طریق موش ها انتقال پیدا کرده.

تعداد قربانیان طاعون را نزدیک به ۲۵ میلیون نفر می دانند و تصور بر این است که این بیماری از طریق مگس ها و موش ها در اروپا و آسیا گسترش یافته.

بسیاری از اعضای خاندان های سلطنتی دنیا در قرن چهارم بر اثر این بیماری از دنیا رفتند، از جمله، دختر ادوارد سوم، پادشاه انگلستان.

میزان کشندگی و نحوه انتقال طاعون پوستی به انسان

 

دوره کمون و نهفتگی طاعون پوستی

طاعون ابتدا باعث مرگ تعداد بسیار زیادی از موش‌ها می‌شود؛ بنابراین، کک‌ها به دنبال میزبان دیگر، به انسان‌ها یا حیوانات خانگی حمله کرده و باعث آلودگی آن‌ها می‌شوند. دورهٔ نهفتگی بیماری بین دو تا شش روز طول می‌کشد. سپس علایم اولیه، یعنی لرز و تب بالا، سرگیجه، درد شدید عضلات و مفاصل، کوفتگی و سر درد ظاهر می‌شوند. پس از ۲۴ ساعت، خیارکهایی بر روی بدن بیمار به‌وجود می‌آیند.

خیارک ها روی بدن فرد مبتلا چیست‌؟

خیارک‌ها غدد لنفاوی هستند که متورم شده‌اند. این خیارک‌ها معمولاً در اطراف ناحیهٔ نیش کک ظاهر می‌شوند و به تدریج بزرگ می‌شوند و بسیار دردناک و حساس هستند.

علائم طاعون خیارکی

• کم‌شدن آب بدن و عطش دایمی بیمار
• افزایش تعداد ضربان‌های قلب
• آشفتگی و هذیان
• لرز و تب بالا
• سرگیجه
• درد شدید عضلات و مفاصل
• کوفتگی
• سر درد

عکس طاعون پوستی یا خیارکی

عکس طاعون خیارکی و طاعون پوستی

 

 

میزان کشندگی

در صورت عدم درمان بیمار پس از ۳۶ ساعت می‌میرد. البته بین ۲۰ تا ۴۰٪ این بیماران ممکن است به طور ناگهانی، پس از یک دورهٔ نقاهت طولانی، از مرگ نجات یابند.

دوره کمون یا نهفتگی چیست

دوره کمون یا نهفتگی یا اینکوباسیون به مدت‌زمان ورود عامل بیماری‌زا (اعم از باکتری، ویروس و غیره) به بدن تا ظهور نشانهٔ بیماری و علائم بیماری گفته می‌شود.

دورهٔ کمون برای هر بیماری، یک دورهٔ مشخص (هرچند با کمی تفاوت در افراد) است و بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود. می‌تواند از چند ساعت یا چند روز مانند سرماخوردگی یا سرخک(۱۰ تا ۱۲ روز) باشد

یرسینیا پستیس باکتری عامل طاعون چیست

یرسینیا پستیس (Yersinia pestis) باکتری‌ای از سرده‌ٔ یرسینیا است که عامل بیماری طاعون می‌باشد. این باسیل در سال ۱۸۹۴، هنگام همه‌گیری هنگ‌کنگ، توسط الکساندر یرسین، باکتری‌شناس سوئیسی-فرانسوی که برای انستیتو پاستور کار می‌کرد کشف شد.

یرسینیا پستیس ابتدا پاستورلا پستیس نامیده شد و در سال ۱۹۶۷ به افتخار یرسین تغییر نام پیدا کرد.

آیا طاعون خیارکی یا طاعون سیاه واکسن دارد

کک ها عامل باکتری یرسینیا پستیس

این باکتری گرم منفی در لولهٔ گوارشی کک‌ها دیده می‌شود، و باعث بسته شدن آن می‌شود. بنابراین کک مجبور می‌شود تا برای رفع گرسنگی خود بیشتر نیش بزند و از طریق نیش وارد بدن جانور دیگر شده و به این ترتیب باعث شیوع بیماری می‌شوند.
کک‌ها معمولاً به جوندگان، به خصوص موش‌ها حمله می‌کنند، ولی درصورتی که تعداد این جانوران به علت ابتلا به طاعون کم شود، جانور دیگری از جمله انسان را میزبان قرار می‌دهند. نقش موش‌ها در شیوع همه‌گیری‌های بزرگ طاعون در طول تاریخ بسیار مهم بوده است.

شیوع سیاه مرگ در چین 2020

بیماری طاعون خیارکی در چین

روزنامه شینجینبائو با استناد به کمیته بهداشت چین گزارش می کند که یک دامدار به طاعون عفونی با نام “طاعون خیارکی” در شمال چین مبتلا شده است.

این کمیته اضافه کرد: “این بیماری در کانون اپیدمیولوژیک طاعون قرار دارد، اکنون بیمار تحت درمان قرار دارد و وضعیت وی با ثبات ارزیابی می شود.”

پس از این ، در شهر اوراد-زونگچی بینان-نور سطح سوم هشدار اپیدمیولوژیک این بیماری را اعلام کرد و خطر شیوع این بیماری در بین جمعیت در سطح شهر وجود دارد

منبع: گرداوری در مجله حرف تازه

نظرات