موارد مصرف و عوارض داروی پتاسیم کلراید

0

پتاسیم کلراید چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان  و جلوگيري از كاهش سطح پتاسيم بالا ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه پتاسیم کلراید پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی پتاسیم کلراید

 

پتاسیم کلراید چیست؟

پتاسیم کلراید یا Potassium chloride یک مکمل معدنی است که برای درمان و یا جلوگیری از مقادیر کم پتاسیم در خون استفاده می‌شود. سطح طبیعی پتاسیم در خون بسیار مهم است. پتاسیم کلراید همچنین می تواند به عنوان افزودنی در غذا ها مورد استفاده قرار گیرد. در بعضی از غذا ها مانند نوشدنی های ورزشی، سوپ ها و غلات این ماده به جای نمک خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده به عنوان طعم دهنده به شیر شکلاتی، پنیر و خامه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نکات پیش از مصرف پتاسیم کلراید

اين دارو در موارد زير بايد با احتياط مصرف شود:

نحوه مصرف

  • اسهال طولاني يا شديد اختلال در عملكرد مري، طولاني بودن زمان تخليه معده، انسداد روده يا قرحه گوارشي، فلج دوره اي خانوادگي، انسداد شديد يا كامل
  • قلب و زيادي پتاسيم خون يا حالاتي كه منجر به زيادي پتاسيم خون مي شود.
  • در بيماران سالخورده خطر بروز زيادي پتاسيم خون به علت تغيير در توانايي كليه اين بيماران در دفع پتاسيم وجود دارد.
  • مصرف اين دارو براي تصحيح كمي پتاسيم خون بايد با احتياط صورت گيرد تا از زيادي پتاسيم خون همراه با آريتمي قلبي اجتناب شود.
  • غلظت هاي پلاسمايي بيش از mEq/L 5/5 بعلت احتمال بروز آريتمي خطرناك است.
  • پيگيري دقيق وضعيت بيمار، بررسي الكتروكارديوگرام و اندازه گيري غلظت پتاسيم ممكن است ضروري باشد.
  • در صورت بروز اختلال در عملكرد كليه (كمبود كاري يا افزايش كراتينين سرم)، انفوزيون كلرورپتاسيم بايد فوراً قطع شود.
  • فراورده هاي حاوي كلرور پتاسيم با غلظت mEq/ml1/5 و mEq/ml 2 بايد قبل از تزريق وريدي رقيق شوند. تزريق مستقيم فراورده هاي رقيق نشده ممكن است سبب مرگ بيمار گردد.

 

موارد مصرف

اين دارو در درمان كمي پتاسيم خون همراه يا بدون آلكالوزمتابوليك، در مسموميت مزمن با ديگوكسين و در بيماران مبتلا به فلج دوره اي همراه كمي پتاسيم خون مصرف مي شود. مكمل هاي پتاسيم به منظور پيشگيري از بروز كمي پتاسيم خون در بيماراني كه كاهش پتاسيم خون در آنان مخاطره آميز است، و همچنين در بيماران مبتلا به سيروز كبدي همراه آسيت، زيادي آلدوسترون همراه كار طبيعي كليه، اسهال، استفراغ طولاني و نفروپاتي تخليه كننده پتاسيم و در كودكان تحت درمان طولاني مدت با آدرنوكورتيكوئيدها مصرف مي شود.

 

نحوه مصرف

پتاسیم کلراید را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنیدراهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. برای حصول بهترین نتایج گاهی پزشک شما ممکن است دوز مصرف این دارو را در شما تغییر دهد. این دارو  را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر  توصیه شده مصرف نکنید.

عوارض

 

عوارض پس از مصرف

اگر شما هر یک از این نشانه های از یک واکنش آلرژیک به داروی پتاسیم کلراید شامل : کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید، مصرف این دارو را متوقف کرده  و از  اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

 

عوارض جانبی

  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع، استفراغ
  • نفخ
  • اسهال

 

تداخلات دارویی

مصرف هم زمان پتاسیم با آنتی کولینرژیک های که حرکات دستگاه گوارش را کند می کنند، ممکن است احتمال بروز تحریک و زخم دستگاه گوارشی را افزایش دهند. مصرف پتاسیم در بیمارانی که بلوک شدید یا کامل قلبی دارند و داروهای دیژیتالی مصرف می کنند، به خاطر پتانسیل ایجاد آریتمی توصیه نمی شود. مصرف هم زمان داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم مهار کننده های یا نمک های حاوی پتاسیم ممکن است منجر به هیپرکالمی شود.

نظرات