خواص چای ماسالا چیست؟ + همه فواید و عوارض “چای ماسالا”

0

خواص چای ماسالا چیست؟ + همه فواید و عوارض “چای ماسالا”

چای ماسالا چای هندی است که از ترکیب موادی چون دانه‌ی فلفل قرمز، سیاه و سفید؛ دانه میخک؛ هل سبز؛ چوب دارچین چای سیاه؛ زنجبیل تازه‌ بدست میآید که برای سلامت قلب، هضم غذا، کنترل قندخون و لاغری ، رفع حالت تهوع بارداری و پوست و … مفید است. به همین مناسبت برای آشنایی بیشتر با فواید و خواص و عوارض و طرز تهیه این نوشیدنی پر خاصیت را برای شما همراهان عزیز در مجله حرف تازه بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

چای ماسالا را با شیر دم کنیم یا آب؟ + خواص و ترکیبات چای ماسالا

چای ماسالا چیست‌؟

ماسالا نام یک نوع نوشیدنی شیرین و تند با عطر خاص و مزه دلپذیر است که تندی و طعم مخصوص آن بسیار دلچسب است که هم میتوان با آب جوش و هم میتوان با شیر سرو کرد و نوش جان کنید

چه ترکیباتی در چای ماسالا وجود دارد‌؟

در ترکیبات چای ماسالا موادی چون چای سیاه، زنجبیل و هل، دارچین، رازیانه و فلفل سیاه ، بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای، تخم گشنیز و فلفل قرمز و سفید و … وجود دارد که همه این مواد به این نوشیدنی ، طعم و عطر خاصی میدهد.

چای ماسالا را با شیر دم کنیم یا آب؟

در درست کردن این چای را هم میتوان از آب گرم و هم شیر گرم استفاده می‌شود. همچنین برخی افراد ترجیح می‌دهند که چای را به‌صورت شیرین بنوشند.

خواص و ترکیبات چای ماسالا

خواص چای ماسالا

گفته شده است که چای ماسالا به دلیل داشتن مواد و ترکیباتی از ادویه های پر خاصیت برای سلامت قلب و کاهش فشارخون و رفع حالت تهوع بارداری و لاغری و دیابت… مفید است.

روش درست کردن چای ماسالا در خانه

شما میتوانید با هزینه کمتر و بسیار راحت در منزل پودر این چای را درست کنید، فقط کافیست که چند ادویه‌ی مخصوص آن را در خانه داشته باشید.

مواد لازم :
• بیست عدد دانه‌ی فلفل قرمز، سیاه و سفید؛
• ۵ دانه میخک؛
• ۵ دانه هل سبز؛
• چوب دارچین؛
• بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای ۱ عدد
• ۲.۵ (۵۹۳ میلی‌گرم) فنجان آب؛
• ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه؛
• ۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه‌ی خورد شده

طرز تهیه چای ماسالا:

۱٫ برای درست کردن این نوشیدنی خوشمزه، پودر فلفل قرمز، میخک، هل،‌ دارچین و بادیان خَتایی را به‌مدت دو دقیقه روی حرارت قرار دهید. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.
۲٫ با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه ادویه‌ها را آسیاب کنید تا پودر یک دست آید.
۳٫ در یک ظرف بزرگ آب، همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و حدود ۲۰ دقیقه حرارت بدهید.
۴٫ نکته مهم اینکه مواد نباید این مواد بجوشد و به نقطه‌ی جوش برسد، چون این کار باعث تلخی بیشتر چای می‌شود.
۵٫ حالا چای سیاه را به مواد اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.
۶٫ ده دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا در آب حل شوند و سپس نوش جان کنید
۷٫ اگر دوست دارید که چای را شیرین میل کنید، می‌توانید ،شکر، عسل به آن اضافه کنید

۸٫ حالا از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید.
۹٫ چای آماده‌شده را در یک بطری تمیز بریزید و در یخچال بگذارید.
۱۰٫ این چای را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.
۱۱٫ بعد از آن هر زمان دلتان یک فنجان چای خواست، میتوانید کمی آب داغ به‌همراه شیر به آن اضافه کنید.
۱۲٫ اگر مزه ی تند زنجبیل را دوست ندارید، می توانید به جای رنده کردن زنجبیل آن ها را برش بزنید و خرد کنید تا طعم آن را کمتر و ملایم تر کنید.
۱۳٫ می توانید برای آسان تر شدن کار، از چای سیاه کیسه ای استفاده کنید.

۱۴٫ نکته مهم: انتخاب مواد اولیه ی چای ماسالا تا حدودی اختیاری است. مثلا می توانید به دلخواه از جوز هندی و رازیانه در این چای نیز استفاده کنید.
۱۵٫ میتوانید این دمنوش را سرد نیز بخورید.

عوارض دمنوش Masala

 

خواص چای هندی برای دیابت

نوشیدنی ماسالا می‌تواند به کنترل قندخون کمک کند و برای بهبود دیابت مفید است

ترکیب زنجبیل و دارچین در تهیه این چای تأثیر مثبتی بر کنترل و کاهش قندخون دارد.
دارچین می‌تواند حدود ۱۰ تا ۲۹ درصد موجب کاهش مقاومت‌ به‌انسولین و همچنین کاهش سطح قندخون در بدن شود

همچنین مصرف دو گرم زنجبیل در روز در افراد دیابتی نوع دو، موجب کاهش ۱۲ درصدی قندخون در این افراد می‌شود.

خواص چای ماسالا برای رفع تهوع

این چای حاوی زنجبیل است که ضد تهوعی بسیار قوی محسوب بوده و برای کاهش تهوع دوران بارداری بسیار موثر است.

مفید برای دستگاه گوارش

این نوشیدنی حاوی دارچین، میخک و هل و فلفل نیز هست که خاصیت ضدباکتریایی دارند و مانع از بروز عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش می‌شوند و طبع آن گرم است

تأثیر چای ماسالا برای لاغری

نوشیدن ماسالا از افزایش وزن و چاقی جلوگیری می‌کند و تأثیر مثبتی بر کاهش چربی بدن نیز دارد، علاوه بر آن پروتئین داخل شیر این نوشیدنی، به‌عنوان ماده‌ای مغذی موجب کاهش احساس گرسنگی در فرد و بهبود حس سیری می‌شود.

چای ماسالا چیست

مصرف کم شکر

در مصرف شکر در این نوع چای محتاط باشید ، زیرا برخی از انواع چای ماسالا حاوی مقدار زیادی شکر است که می‌تواند فواید و خواص این نوشیدنی فوق‌العاده را تا حد زیادی کاهش دهد.

افزودن شکر به چای ماسالا باعث افزایش میزان کالری این نوشیدنی می‌شود. تهیه‌ی چای ماسالا با ۳۶۰ گرم شیرخشک در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد، این‌درحالی است که نوع خانگی این نوشیدنی حدود ۸۰ کالری انرژی دارد.

عوارض چای ماسالا

میزان و مقدار مصرف آن مشخص نیست و هنوز کسی نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که مصرف چه میزان چای در روز می‌تواند اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم داشته باشد.
اما اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی شود، کافئین موجود در آن ممکن است باعث ایجاد اضطراب، میگرن، افزایش فشارخون و بی‌خوابی شود. مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد یا باعث تولد کودکان کم‌وزن و نارس شود.

به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود افراد در طول روز از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین اجتناب کنند که این میزان در دوران بارداری نباید بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد.

مقدار کافئین چای ماسالا

هر فنجان چای ماسالا حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد. این میزان تقریبا نصف میزان کافئین موجود در چای سیاه و یک‌چهارم یک فنجان قهوه معمولی است.

خواص چایی هندی و طرز تهیه در خانه

فواید چای ماسالا برای بهبود سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی دمنوش های گیاهی مثل بابونه، اسطوخودوس، فواید گل گاوزبان و چای سبز، فواید چای کوهی و چای هندی میتوان استفاده کرد
چای هندی، خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی آن است که سرماخوردگی و گرفتی گلو و بینی را برطرف می‌کند. مخلوط میخک و زنجبیل ( مواد ضد التهاب ) در این دمنوش گیاهی ضد سرماخوردگی است، فقط بهتر است این چای یا دمنوش گیاهی را به صورت داغ میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با ماسالا

میخک و دارچین به عنوان دو ماده ضد التهاب قوای بدن را قوی می‌کنند و مانع از ورود عفونت ها به بدن می‌شوند.

دمنوش ماسالا برای پیشگیری از سرطان

این دمنوش، مانند چای سیاه و سبز سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است؛ وجود ادویه های مغذی مثل هل، میخک، دارچین و زنجبیل در این چای گیاهی، کلسترول، ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‎کند و با رادیکال های آزاد بدن و انواع سرطان هم مبارزه می‌کند.

رفع درد قاعدگی با چای هندی

این دمنوش برای درد پریود و عادت ماهانه مفید است و میتوانید در زمان پریود و شروع درد های شکمی از این معجون گیاهی استفاده کنید

منبع: گرداوری در حرف تازه

نظرات