آموزش تزیین تخم مرغ رنگی برای سفره هفت سین

0

آموزش تزیین تخم مرغ رنگی برای سفره هفت سین

در میان تمام رسم و رسومات خاص نوروز ، انداختن سفره هفت سین و تزیین با تخ مرغ رنگی جایگاه ویژه ای دارد. سفره هفت سین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سفره‌ای که قدمتی بسیار طولانی داشته و آن را با هفت جز که همگی با حرف “سین” آغاز می‌شوند پر می‌کنند و علاوه بر آن‌ها اجزای دیگری مانند آیینه، ماهی، تخم مرغ رنگی و … که هر یک نماد و سمبل خاصی می‌باشند نیز در سفره هفت سین قرار می‌دهند.

تخم مرغ رنگی

تزیین تخم‌مرغ رنگی معمولاً یک تخم مرغ طبیعی (و گاه مصنوعی) است که آن را با روشهای گوناگون تزئین می‌کنند و در جشن‌هایی مانند نوروز و عید پاک استفاده می‌شود. اغلب هنگام نوروز و در سفره هفت سین برای زیبایی به کار می رود. برای رنگ آمیزی آن از مواد طبیعی مانند: لبو، پوست انار، زرد چوبه و … و یا رنگهای شیمیایی استفاده می کنند.
تخم مرغ رنگی عید نشان و نمادی از باروری و رشد و زایش خوبی‌هاست و سمبل شکوفایی و نمو در سال جدیدی است که می خواهید پر بار تر از سال قبل آغاز کنند و خاطره خوش این سفره ی رنگی را در کنار سفره هفت سین سالهای گذشته بچینید.

روشهای ساده برای رنگ کردن تخم مرغ

تزیین تخم مرغ با لاک ناخن :

یکی از بهترین و جالب ترین روش ها برای تزیین تخم مرغ هفت سین استفاده از انواع لاک ناخن است، بدین منظور مقدار کمی از چند رنگ لاک را داخل ظرف آب ریخته و با استفاده از چوب کبریت مخلوط نمایید و سپس تخم مرغ ها را داخل آب فرو ببرید تا لاک ها به صورت نامنظم به تخم مرغ بچسبند. سپس تخم مرغ را در محل مناسبی قرار دهید تا کاملا خشک شود.

تخم مرغ رنگی 

تزیین تخم مرغ با ماژیک یا آبرنگ :

این روش مال آدمهایی که هم نقاشی شان خوب است و هم حال و حوصله دارند. با ماژیک ضدآب (یک جور ماژیک هایی هم هست که مخصوص بچه‌هاست و رنگش در آب حل می شود اما ماژیک معمولی است) طرح مورد نظر را روی تخم ‌مرغ نقاشی و بعد طبق میل و سلیقه با آبرنگ یا ماژیک رنگ‌آمیزی کنید. رنگ که خشک شد از فاصلهء ۲۰ سانتیمتر اسپری لاک مو را روی تخم‌ مرغ رنگی عید بپاشید.

تخم مرغ رنگی  

بعد داخل یک بشقاب ماسه یا اکلیل بریزید. با چسب مایع روی تخم‌مرغ نقطه یا خط بکشید و تخم‌مرغ را توی ماسه یا اکلیل بغلتانید. در آخر اسپری لاک مو روی تخم‌ مرغ رنگی بپاشید.

تزیین تخم مرغ های کهکشانی :

برای این کار به رنگ اکرلیک سیاه و سفید، رنگ های دیگر مثل بنفش، آبی، زرد، نقره ای و طلایی و یک تکه ابر و یک قلم مو یا مسواک نیاز دارید.
ابتدا تخم مرغ ها را کاملا سیاه کنید.( بهتر است دو دست رنگ بزنید.)
سپس هر رنگی که دارید با سیاه مخلوط کنید و آن را با ابر و به صورت غیر یکدست روی تخم مرغ ها بزنید.
در مرحله آخر رنگ کردن تخم مرغ هم با قلم مو یا مسواک رنگ سفید و طلایی و نقره ای را روی کل سطح بپاشید. بین هر مرحله صبر کنید تا رنگ ها کاملا خشک شوند.

تخم مرغ رنگی 

تخم مرغ با رنگ آمیزی طبیعی :

تعدادی تخم مرغ پخته شده، یک کلم قرمز، ۴ قاشق سرکه ی سفید، رنگ خوراکی طلایی و یک قلم مو یا مسواک قدیمی لازم دارید.
کلم ها را خرد کنید و در اّب بریزید و بگذارید روی گاز و بگذارید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بجوشد. سپس صبر کنید تا کاملا سرد شود . سپس کلم ها را از آب بنفش رنگ بیرون بیاورید. ۴ قاشق سرکه سفید به مایع اضافه کنید و بگذارید تخم مرغ ها طوری که کاملا در مایع غوطه ور باشند و به یکدیگر برخورد نکنند درون مایع بمانند.

تخم مرغ رنگی
معجزه این جاست که می بینید، تخم مرغ ها کاملا آبی رنگ خواهند شد! اگر می خواهید آبی های مختلفی داشته باشید، تخم مرغ ها را در زمان های مختلف از مایع خارج کنید. مثلا بعد از یک ساعت، بعد از دو ساعت، بعد از چهار ساعت و اگر می خواهید باز هم تیره تر شوند تخم مرغ ها را یک شب تا صبح درون مایع در یخچال بگذارید.

تخم مرغ رنگی

نمونه عکسهای مدل تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی کهکشانی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی کارتونی

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی

نظرات