آجیل‌های مخلوط هر شهر برای نوروز چیست؟

0

از گذشته‌های دور آجیل در انواع و اشکال مختلف آن مهمان همیشگی مهمانی‌ها، اعیاد، جشن‌ها و حتی نذر و نیازهای ما ایرانی‌ها بوده است. از شب یلدا تا عید نوروز، از دورهمی‌های دوستانه و فامیلی تا جشن عروسی آجیل همیشه حاضر و ناظر بوده است. اما در کنار این گستردگی هر شهر و منطقه ایران ترکیب و سلیقه خاص خودش از آجیل را هم دارد. آجیل مخلوطی که با ذائقه و اقلیم آن شهر سازگاری بیشتری داشته است و در نتیجه تبدیل به ترکیبی خاص و معرف در آن منطقه شده است.
با ما همراه باشید تا با هم آجیل‌های مخلوط رایج چندین شهر ایران را شناخته و مرور کنیم.

 آجیل‌های مخلوط هر شهر

آجیل مخلوط شهر فاروج

شهر فاروج در استان خراسان شمالی قرار دارد و به شهر آجیل یا پایتخت آجیل معروف است. در واقع شما اگر روزی به این شهر سفر کنید از ابتدا تا انتهای خیابان اصلی شهر آجیل‌فروشی‌ است که می‌بینید. فاروجی‌ها به جای شور کردن تخمه آفتاب‌گردان آن را به شکل خال نمک شده عرضه می‌کنند، یعنی بعد از بو دادن تخمه آفتاب‌گردان با جارو سیخی به آن نمک می‌پاشند. این تفاوت به ظاهر کوچک عاملی بود که در قدم اول توانست توجه مسافران زیادی را به خود جلب کند و زیربنای شکل گرفتن شهر آجیلی شود. فاروجی‌ها برای طعم‌دار کردن تخمه آفتاب‌گردان هم از آب‌لیمو و گلپر استفاده می‌کنند. آجیل مخلوط فاروجی‌ها از انواع تخمه مثل تخمه آفتاب‌گردان و تخمه جابانی (ژاپنی) در کنار گردو، کشمش و بادام خود خراسان تشکیل می‌شد. در حال حاضر انواع و اقسام آجیل و خشکبار از بقیه نقاط ایران و جهان هم در این شهر آجیلی عرضه می‌شود و شما می‌توانید با دست باز و خیال راحت انواع آجیل موردنظر خودتان را انتخاب کرده و بخرید.

راستی شاید برایتان جالب باشد بدانید دلیل تبدیل شدن شهر فاروج به شهر آجیلی این بوده که محل توقف ماشین‌ها و اتوبوس‌های زیادی در مسیر سفر در نیمه شرقی کشور بوده است و حالا در کنار آجیل و میوه خشک، انواع محصولات لبنی خودشان از کشک گرفته تا ماست را به مسافران عرضه می‌کنند.

آجیل مخلوط شهر تبریز

تقریبا نیازی به گفتن ندارد که آجیل تبریز از قدیم‌الایام مشهور بوده و هست. آجیل تبریز حتی به عنوان یکی از سوغاتی‌های ویژه این شهر شناخته می‌شود تا جایی که به ثبت ملی هم رسیده است. آجیل به قدری در نظر مردم تبریز اهمیت دارد که یکی از هدایای اصلی‌ای است که در شب یلدا از طرف خانواده داماد برای عروس فرستاده می‌شوند. البته باید این نکته را هم اضافه کنیم که شهرت آجیل تبریز از مرزهای ایران فراتر رفته است و به کشورهای همسایه هم صادر می‌شود و در این کشورها طرفدارانی دارد. قرار داشتن تبریز در مسیر جاده ابریشم یکی از عواملی بوده که طعم آجیل تبریز را به مردمان کشورهای دیگر هم چشانده و کاری کرده طرفدارش شوند. کاری که آجیل‌فروشی‌های تبریزی همچنان قصد ادامه دادن به آن را دارند. حتی همین امروز شما می‌توانید در جای جای شهر از آجیل‌فروشی‌های سنتی آجیل داغ بخرید و بخورید که نشان‌دهنده میزان رواج و محبوبیت آجیل در این شهر است. بیشتر محصولات به کار رفته در آجیل شهر تبریز هم تولید خود این استان و استان‌های همجوارش مانند آذربایجان غربی هستند.

ترکیب قدیمی آجیل مخصوص شهر تبریز از پسته اکبری زعفرانی، بادام هندی شور، بادام درختی شور، بادام منقا شور، مغز فندق شور، تخمه کدوی مرمری زرد و تخمه جابانی (ژاپنی) تشکیل می‌شود. اما امروزه ترکیبات دیگری از آجیل مخلوط شهر تبریز هم متداول شده است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این ترکیبات از پسته اکبری، مغز بادام، بادام منقا با پوست و بادام هندی تشکیل شده است. شما می‌توانید برای خرید این شکل از آجیل مخلوط تبریز، یعنی آجیل چهار مغز تبریزی سراغ بارجیل بیایید و محصولی با بهترین کیفیت را دریافت کنید.

آجیل مخلوط شهر اصفهان

اصفهان یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران است. شهری با انواع سوغاتی، از صنایع دستی گرفته تا خوراکی. البته وقتی صحبت از خوراکی‌های سوغاتی شهر اصفهان می‌شود احتمالا اولین چیزی که یادمان می‌افتد گز و پولکی است. اما در اصفهان می‌توان آجیل و خشکبار خوشمزه را هم سراغ گرفت. آجیل‌های مخلوطی از هفت مغز و انواع میوه خشک از سوغاتی‌ها و ارمغان‌های اصفهان هستند. پس اگر طرفدار خوراکی‌های شیرین اصفهان نیستید، می‌توانید خرید آجیل‌ها را هم در این شهر امتحان کنید. آجیل اصفهان از محصولات تولید خود این استان، همین طور استان‌های دیگر ایران، از استان‌های منطقه زاگرس تا کرمان تشکیل شده است.

آجیل شهر خوی

شهر خوی در استان آذربایجان غربی قطب تولید تخمه آفتاب‌گردان در کشور است. تخمه آفتاب‌گردان این شهر از شهرت و مرغوبیت زیادی برخوردار است و طرفداران زیادی هم در آن منطقه دارد. انواع آجیل مخلوط را با ترکیب تخمه آفتاب‌گردان و مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک می‌توان به وجود آورد. مخلوط انواع تخمه آفتاب‌گردان، کدو و… در کنار یکی دو تا از مغزها مانند بادام و پسته، یکی از انواع متداول این مخلوط هاست. خوبی دانه‌ها در آجیل قیمت پایین‌تر آنها در کنار طعم خوش و فوایدشان است که می‌توانند باعث شوند عده بیشتری از ما در این روزها توان خرید آجیل را پیدا کنند.

مردم منطقه معتقدند وقتی شروع به خوردن یک ظرف تخمه آفتاب‌گردان خوی کنند، مجبورند تمامش کنند، چون هیچ راهی برای دست کشیدن از خوردن این تخمه آفتاب‌گردان وجود ندارد.

آجیل شهر تویسرکان

شهر تویسرکان در استان همدان به شهر گردو معروف است. گردوهای خوشمزه تویسرکان هم طرفداران زیادی دارند و انواع آجیل مخلوط با ترکیب آنها ساخته می‌شود. کلا گردو جزو مغزهای بسیار محبوب در میان ایرانی‌هاست. علاقه دارند در صبحانه همراه با انواع و اقسام پنیر محلی گردو بخورند. از طعم گردو در غذاهایشان لذت می‌برند، به ویژه وقتی صحبت از فسنجان باشد. گردو و کشمش هم که به طول تاریخ خوراکی پیشنهادی مادران برای فرزندان‌شان در مدرسه یا وسط بازی بوده است. انواع آجیل شیرین و کلا آجیل مخلوط هم معمولا در ترکیبات‌شان گردو دارند.

آجیل‌های مخلوط هر شهر

آجیل شهر رفسنجان

شهر رفسنجان در استان کرمان از مشهورترین شهرهای تولیدکننده پسته ایران و حتی جهان است. مشهورترین انواع پسته در رفسنجان پسته‌های احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی هستند که نه تنها در ایران، بلکه در خارج از کشور هم طرفداران زیادی دارند. پسته جزو مغزهایی است که مامن آن خاورمیانه و آسیای میانه است، حتی نام پسته یک نام فارسی است. بخش بزرگی از پسته جهان هم در ایران تولید می‌شد که البته این روزها رقبای بسیاری برایش پیدا شده و تولید پسته در آمریکا، چین و ترکیه قدرت و شدت بسیاری پیدا کرده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۰ ایران بعد از آمریکا و ترکیه سومین تولیدکننده جهانی پسته شد.

بهرحال پسته همواره یکی از محبوب‌ترین مغزها در انواع آجیل مخلوط است، از چهارمغز تا شش مغز و بقیه آجیل‌های مخلوط.

آجیل استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی زاگرسی خود، تولیدکننده انواع مرغوب و متنوعی از بادام است. بادام ربیع، بادام سفید، بادام سنگی و… همه در شهرهای مختلف این استان تولید می‌شوند. از مهمترین مناطق تولیدکننده بادام در چهارمحال و بختیاری می‌توان به شهرستان بن و منطقه سامان اشاره کرد. مامن بادام هم آسیای میانه بوده است اما امروزه در کشورهای بسیاری از جهان کشت می‌شود. مغز بادام هم چیزی از گردو و پسته کم ندارد و جزو مغزهای پر طرفدار به شمار می‌رود. از بادام هم در انواع آجیل‌های مخلوط استفاده زیادی می‌شود.

آجیل استان گیلان

ما همیشه استان گیلان را در کنار جنگل‌ها و دریایش، با برنج، چای و کلوچه به یاد می‌آوریم، اما گیلان سرسبز تولیدکننده اصلی فندق در ایران هم هست. به طور عمده ارقام زرآبادی، بادامی، سیاه بومی و سفید بومی فندق در گیلان به عمل می‌آیند. باغ‌های فندق در استان گیلان وسعتی با حدود ۱۷ هزار هکتار دارند. جالب است بدانید بزرگترین تولیدکننده فندق در جهان هم کشور همسایه ما یعنی ترکیه است. درباره موقعیت فندق در آجیل ایرانی هم نیازی به سخن گفتن نیست. فندق محبوب هم در بسیاری از انواع آجیل مخلوط حضور پررنگی دارد.

آجیل مخلوط خودتان را بخرید

درباره انواع آجیل در شهرهای مختلف ایران صحبت کردیم، اما برای خرید آجیل مخلوط لازم نیست که شما حتما یکی از ترکیبات آماده قدیمی را انتخاب کنید. شما می‌توانید براساس سلیقه، ذائقه و بودجه‌ای که برای خرید آجیل در نظر گرفته‌اید انواع مغزها، دانه‌ها، خشکبار و میوه‌های خشکی را که دوست دارید از بارجیل تهیه کنید و بعد به اندازه و سهم دلخواه خودتان با هم ترکیب کنید.

همین طور شما می‌توانید به راحتی از میان انواع ترکیب‌های آجیل‌های مخلوط که افراد صاحب تجربه و تخصص در بارجیل خلق کرده‌اند، ترکیب مورد پسند خودتان را پیدا کرده و بخرید، از آجیل مخلوط برای دیابتی‌ها گرفته تا آجیل مخلوط کلسیم یا مخلوط محل کار. خلاصه اینکه در بارجیل دست شما باز است که با خیال راحت خوشمزه‌ترین و مناسب‌ترین آجیلی که تصور می‌کنید را برای خودتان انتخاب کرده و بخرید. به ویژه در این روزها و با وجود تورم و گرانی‌ای که کلا هر خریدی را برای همه ما سخت کرده است.

ما حواسمان هست و به خوبی می‌دانیم که آجیل فقط آجیل نیست. آجیل تاریخ است، رسم و رسوم است، نیم‌چاشت است، درمان است، هدیه است و هزار و یک چیز دیگر هم هست که در هزار و یک نوشته دیگر درباره آنها برای شما خواهیم نوشت.

نظرات