۵ مقاله و انشا درمورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه با مقدمه و نتیجه (ساده و ادبی)

0

۵ مقاله و انشا درمورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه با مقدمه و نتیجه (ساده و ادبی)

انشا در مورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه با مقدمه و نتیجه (ساده و ادبی) برای تمام مقاطع و مقاطع ابتدایی و متوسط و سنین کودک و نوجوان از ابتدایی کلاس دوم ، کلاس سوم ، کلاس چهارم تا کلاس پنجم و شش و انشا درباره فاطمیه (دهه اول ، دهه دوم) و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا، انشا درباره ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) برای کودکان با مقدمه و نتیجه و انشا در مورد توصیف فاطمیه ، مقاله تحقیق کوتاه در مورد شهادت حضرت فاطمه و دهه فاطمیه، انشا درمورد تاریخچه فاطمیه ، انشا درباره چند جمله درباره فاطمیه و انشا در مورد آنچه باید از ایام فاطمیه آموخت در قالب انشا در مورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه برای همه مقاطع و… را بطور کامل در این بخش از مجله حرف تازه دانلود کنید

5 مقاله و انشا درمورد فاطمیه و ایام فاطمیه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

انشا در مورد شهادت حضرت فاطمه و ایام فاطمیه

حضرت فاطمه الزهرا دختر گرامی پیامبر مسلمانان است که در سن ۱۸ سالگی در اوج جوانی درگذشت. فاصله بین رحلت پیامبر اسلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها را ایام فاطمه می نامند و به همن مناسبت شهادت حضرت فاطمه را در ایام فاطمیه گرامی میدارند. من انشای خود را در مورد شهادت حضرت فاطمه ایام فاطمیه آغاز می کنم

با نام خدا انشایم را که درباره ایام فاطمیه و توصیف آن است شروع میکنم

بدنه:

حضرت فاطمه (س) تنها فرزند حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) است که در اول ربیع الاول در سن ۹ سالگی به همسری امام علی (ع) در آمد و حاصل این ازدواج پر برکت ۵ فرزند به نام های حسن و حسین و ام کلثوم و زینب و محسن بود. می باشد. حضرت فاطمه جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد، از این رو شیعیان، فاطمه (س) را الگوی خود می‌ دانند و در سالروز شهادت حضرت فاطمه که به ایام فاطمیه مشهور است، عزاداری می‌ کنند.

فاطمیه روزهایی که شیعیان به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)، عزاداری می‌کنند. با توجه به اینکه دو قول ۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی درباره شهادت حضرت فاطمه شهرت بیشتری دارد. روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادی‌الاول فاطمیه اول و روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده است.

در ایام فاطمیه در برخی کشورها همچون ایران، عراق، پاکستان و آذربایجان عزاداری برپا می‌شود. همچنین روز سوم جمادی‌الثانی در ایران، تعطیل رسمی است و بعضی از مراجع تقلید در مراسم عزاداری این روز حضور می‌یابند.

همچنین همزمان با ایام فاطمیه در برخی شهرهای ایران به‌ویژه قم نمایشگاه‌هایی با عنوان کوچه‌های بنی‌هاشم برای بازدید عمومی برگزار می‌شود و در آن نمایی از بقیع، غدیر خم و فدک به نمایش گذاشته می‌شود.

بانو! مزار تـو در سینه عاشقان توست.پس از تـو تمام یاس هاي زمین، کبود می رویند. حضرت زهرا «س» اولین شهیدی اسـت کـه در راه قیام علیه باطل بـه شهادت رسید. از خلقت فاطمه زهرا«س» تمام زنها حرمت و آبرو یافتند. از تـو برایمان تسبیحی بـه یادگار مانده کـه پس از هر نماز بـه آسمان می برَدِمان.

چگونه تـو را زخم زدند کـه رخ از تمام اهل زمین پنهان کردی یا فاطمه؟ خورشید واپسین تـو تنها امید ماست. اي دامن تـو چشمه آن آفتاب ها. در بهاری غریبانه هرچند، لاله ها بی تـو در خون نشستند بعد تـو یازده سرو سرسبز هفت پشت خزان را شکستند. چگونه گریه هاي فاطمه«س» عرش رابه لرزه می انداخت، ولی مردمان غافل شهرش را از خواب بیدار نکرد؟

نتیجه:

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.

تحقیق درمورد ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه

ایام فاطمیه، روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) عزاداری می‌کنند. به جهت شهرت سیزده جمادی‌الاول و سوم جمادی‌ الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت فاطمه، ایام فاطمیه به فاطمیه اول و فاطمیه دوم نامگذاری شده است. روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم جمادی‌ الاول فاطمیه اول و روزهای سوم، چهارم و پنجم جمادی‌الثانی فاطمیه دوم نامیده شده است. البته برخی از دهم تا بیستم جمادی‌الاول را فاطمیه اول و از یکم تا دهم جمادی‌الثانی را فاطمیه دوم می‌دانند.

روز دقیق شهادت حضرت فاطمه (س) مشخص نیست و در این باره اختلاف‌ نظر وجود دارد. به گفته سید محمدجواد شبیری از نویسندگان دانشنامه فاطمی، قول به شهادت فاطمه (س) در سوم جمادی‌الثانی نزد شیعه مشهورتر است

در ایام فاطمیه در شهرهای مختلف ایران مراسم عزاداری برگزار می‌شود. این مراسم از زمان تعطیل شدن سوم جمادی‌الثانی به عنوان روز شهادت حضرت فاطمه در ایران رونق بیشتری گرفته است و در سال ۱۳۷۹ش به پیشنهاد آیت‌الله وحید خراسانی و بر اساس تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران، روز ۳ جمادی‌ الثانی به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل رسمی اعلام شد و سوگواران فاطمی در دسته‌های عزاداری که به سمت حرم حضرت معصومه(س) پیاده‌روی می‌کنند

حضرت زهرا(س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.
در روایات شیعه، ۲ تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد، ایام فاطمیه در فاصله بین ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی است، مراسم ایام فاطمیه ۶ روز می‌باشد، ۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی.

ایام فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد که شیعیان به عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام(ص) می‌پردازند.

5 مقاله و انشا درمورد فاطمیه و ایام فاطمیه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

مقاله درباره ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه

ایام فاطمیه، شهادت حضرت فاطمه برای ما شیعیان بسیار حائز اهمیت است و از این رو در این ایام شاهده برگزاری مراسم های عزاداری و برپایی تکیه ها در کوچه و خیابان هستیم. ایشان مظهر صبر و بردباری برای بانوان سرزمین من هستند و در عین حال همسری فداکار و مهربان برای همسر خود امام علی (ع) بودند.

حضرت فاطمه، دختر بزرگوار پیامبر اسلام (ص) و همسر باوفا و مهربان حضرت علی (ع)، سال‌ها غمخوار پدر و یار و یاور شوهر بوده است. او کسی است که علی (ع) در غم فراغش، سر در چاه کرده و در آن جا گریسته است. امام عسکری (ع) در مقام حضرت فاطمه (س) فرموده‌اند که؛ “ما حجت خدا بر مردم هستیم، اما فاطمه حجت خدا بر ماست.”

حضرت محمد (ص)، پیامبر عظیم الشان اسلام، در جایی گفته‌اند که؛ “فاطمه (س) پاره تن من است. هر کس که او را به خشم آورد، من را به خشم آورده است و هر که من را به خشم آورد، خداوند را به خشم آورده است.” این حدیث حاکی از آن است که پیامبر اسلام تا چه اندازه مقام فاطمه را ارزشمند دانسته و جایگاه این بانوی ممتاز را آشکار می‌سازد.

حضرت علی(ع) می فرمایند: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباسهایش خاک آلود گردید و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید.

حضرت امام صادق(ع) می فرمانید: هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر ۲ رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است

عمل نیکوی حضرت فاطمه زهرا در ایثار و بخشیدن چیزی که برای خود او بسیار ارزشمند بود، برای همیشه در دفتر تاریخ باقی مانده و خواهد ماند. از این ماجرا درس می‌گیریم که برای انفاق کردن باید بهترین خود را داده و گذشتی در این اندازه داشته باشیم.

انشا کودکانه درباره ایام فاطمیه

مقدمه:

در اول انشایم ایام فاطمیه را به حضرت مهدی و بعد به شما دوستان هم کلاسیم تسلیت عرض می کنم.

بدنه

چند روز پیش نمی دانستم که ایام فاطمیه یعنی چه ، با شب های قدر و ماه محرم آشنایی داشتم اما وقتی از تلویزیون پیام تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه رو شنیدم از مامانم پرسیدن که ایام فاطمیه یعنی چی ؟

مامانم گفت ماه محرم یادته که برای عزادارای امام حسین به مسجد محلمون می رفتیم گفتم اره یادمه مادرم گفت ایام فاطمیه برای شهادت مادر امام (ع) یعنی حضرت فاطمه است.

حضرت فاطمه زمانی که پسرش محسن را باردار بود به خاطر حمله عمر و ابوبکر دشمنان حضرت علی علیه السلام به شهادت رسید و پیکر پاک ایت بانو را حضرت علی (ع) شبانه دور از چشم همه او را در مکانی که هیچ کس از آن اطلاعی ندارد به خاک سپرد. و دنیا در ایام فاطمیه در سوگ این بانوی عزیز می نشینند.

مادرم گفت دخترم ، برای ما حضرت فاطمه خیلی با ارزشند زیرا مظهر پاکی و عفاف برای ماست.

همه ما با ماه محرم و ماه مبارک رمضان و روز های و شب های عزاداری و امام حسین (ع) و امام علی (ع) آشنایی داریم و در روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا به ایام فاطمیه معروف است، خانواده من برای این ایام ارزش خاصی قائل هستند و با فرارسیدن ایام فاطمیه مادر پرچم روضه را از کمد در می آورد و به سر در خانه ما می آویزد تا همسایه ها بدانند که در روز ها در منزل ما مراسم عزاداری برپاست.

در این ایام یکی از همسایه های ما برای خواندن روضه حضرت فاطمه به منزل ما می آید یادم میاد که یکبار که داشتم به صحبت ایشان گوش می کردم شنیدم که می گفت :

چند وقتی می شد که حضرت فاطمه زهرا (س) در بستر بیماری افتاده بود. آن روز تلخ، حضرت فاطمه چشم هایش را باز کرد و کودکان دلبندش را نوازش نمود و وصیت های خود را به آنان فرمود، ولی خیلی زود چشم هایش را بست و برای همیشه دنیا را وداع گفت.

حسن و حسین، زینب و ام کلثوم گریه می کردند و حضرت علی علیه السلام پریشان و غمگین از مسجد به خانه آمد، ولی حضرت زهرا علیهاالسلام برای همیشه از دنیا رفته بود و علی و کودکانش را تنها گذاشته بود.

من با تمام وجودم این صحنه رو در ذهنم تصور کردم و تا مدت ها با هر بار یاد آوری اشک در چشمانم حلقه می زد.

ایشان در سن بسیار کم ۱۸ سالگی و ۷۵ روز پس از وفات پیامبر ، در مقابل چشم کودکانش به شهادت رسیدند و طفل معصوم او محسن نیز به همراه با این بانوی بزرگوار به شهادت رسید.

شعر کودکانه درباره ایام فاطمیه

عطر خوب سیب داشت
آن گل یاس سفید
او که در قلب پدر
نور امیدی دمید
هدیه ای بود از خدا
آمد او از آسمان
تا که عطرآگین شود
باغ های این جهان
بارها چون مادی
او پدر را ناز کرد
چون نسیم مهربان
اخم گل را باز کرد
او بهشتی بود و رفت
باز هم سوی بهشت
آمد و در قلب ها
نام «زهرا» را نوشت

نظرات