سفره هفت سین نوروز ۹۸ | تاریخچه و مدل جدید سفره هفت سین

1

مدل سفره هفت سین نوروز ۹۸ + تاریخچه سفره ۷ سین

در این مطلب ضمن ارائه خلاصه ای از تاریخچه سفره هفت سین و معرفی همه سین های این سفره ، مدلهای جدیدی از زیباترین سفره های هفت سین ایرانی را قرار داده ایم که امیدواریم در عید نوروز ۹۸ امسال با استفاده از این مدلها سفره های هفت سین زیبایی برای خود و خانواده تان تدارک ببینید

سفره هفت سین نوروز

تاریخچه سفره هفت سین :

انشا سفره هفت سین : هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان، هنگام نوروز می‌آرایند. این سفره روی زمین یا روی خوان پایه گذاشته می‌شود. هم‌وندان (اعضای) خانواده در زمان گردش سال در کنار سفره هفت‌سین می‌نشینند. دسته‌ای نیز سفره را تا سیزده روز پس از نوروز نگه می‌دارند و در پایان این چرخه، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌سپارند.

سفره هفت‌سین ویژه نوروز نیست و گروهی این سفره یا مانندش را برای جشن زناشویی یا شب چله آماده می‌کنند.

به گفته دانشنامه ایرانیکا، مردمان دیگری که با ایرانیان فرهنگ و آیین‌های میان‌وند دارند (مانند افغان‌ها، تاجیک‌ها، و ارمنی‌ها) این سفره را می‌چینند و این سفره حتی میان کردها و آذری‌ها (که هر دو از نگاهبانان آیین‌های باستانی ایرانی بوده‌اند) نیز همه گیر نبوده است، هر چند به تازگی سفره هفت‌سین در میان زرتشتیان شهرنشین فراگیر شده است.
بنا بر اطلاعات دانشنامهٔ ایرانیکا تاریخچهٔ این رسم مبهم است و «هفت‌سین» احتمالاً رسم کهنی نیست.

در بعضی ریشه‌یابی‌های دیگر، هفت سین را به هفت «سینی» ربط داده‌اند، یا اصلش را «هفت میم» دانسته‌اند، یا آن را از ریشهٔ «هفت‌چین» به معنی هفت چیدنی نامیده‌اند که این ریشه یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمی‌شود.

ولی جدا از یک مورد اشارهٔ مبهم و مشکوک به این سفره در منبعی منتسب به دورهٔ صفوی، از هفت‌سین حتی در نوشته‌های مورخین و سیاحان قرن نوزدهم میلادی هم اثر چندانی نیست. تنها هاینریش بروگش که در دوره ناصرالدین شاه سال ۱۸۶۰ میلادی از تهران بازدید کرده است، می‌نویسد که ایرانیان برای نوروز گلهایی می‌کاشتند که نامشان با سین آغاز می‌شده است.

اما از طرف دیگر، اگر عناصر دیگر سفره را هم در نظر بگیریم، می‌توان آسان‌تر سفرهٔ نوروزی را (منهای «هفت» ش و «سین» ش) به سنت‌ها و باورهای ایرانی متصل کرد. امشاسپندان و نمادهایشان در این سفره حضور دارند (شیر به نشانهٔ وهومن، سپند و بیدمشک به نشانهٔ سپندارمذ، ظرف آب و سمنو به نشانهٔ آناهیتا، و …).

دیگر این که در آیین نوروزی ساسانیان، عدد «هفت» اهمیت داشته است. مثلاً در کتاب المحاسن و الاضداد (به عربی، منسوب به جاحظ)، آمده است که ساسانیان در نوروز هفت دانه را بر هفت ستون می‌کاشتند یا نانی می‌پختند از هفت غلهٔ مختلف؛ ولی «هفت‌سین» را پدیدهٔ پیوسته‌ای بازمانده از دوران پیش از اسلام دانستن، در حالی که اشاره‌ای به آن در دوران اسلامی (چه در میان فارس‌ها و مسلمانان و چه در میان کردها و زرتشتیان) تا قرن بیستم میلادی باقی نیست، ادعایی بی‌مدرک است.

در یک دوبیتی که به طور واضحی معاصر است ریشه این سنت را از زمان کیانیان و در اصل به صورت هفت شین بیان می‌کند («روز نوروز در زمان کیان/می‌نهادند مردم ایران/شهد و شیر و شراب و شکر ناب/شمع و شمشاد و شایه اندر خوان»). ایدهٔ «هفت شین» توسط بعضی ایرانیان پشتیبانی می‌شود که از جمله می‌گویند شراب به دلیل باورهای اسلامی، جایش را به سرکه داده است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده‌است. این نظریه به دلیل این که نام اجزا را به عربی می‌آورد و از اجزای ویژه‌ای چون سمنو نام نمی‌برد رد شده است.

در مجموع، هرچند اجزای سفرهٔ نوروزی، باستانی و معنادار هستند و ریشه در سنت‌های ایرانی دارند، به طور مشخص نظریه «هفت» جز آغازشونده با «سین»، جدید است و احتمالاً در قرن بیستم میلادی به کمک رسانه‌های جمعی پا گرفته و فراگیر شده‌است.

سفره هفت سین از جلوه‌های اصیل نوروز به‌ویژه در میان خانواده‌های ایرانی‌است. در گذشته، بر حاشیهٔ سفرهٔ قلمکار ایرانی با قلم خوانا این بیت سعدی نوشته می‌شد:

ادیمِ زمین سفرهٔ عامِ اوست بر این خوانِ یغما چه دشمن چه دوست

به این معنی که نعمت‌ها برای دوست و دشمن گسترده است.

سین های سفره هفت سین :

نکتهٔ درخور نگرش در مورد هفت سین‌ این است که این سفره برخلاف نوروز باستانی، رسم نوینی محسوب میشود. هفت سین‌ها باید دارای این ویژگی باشد:

با بند واژه سین آغاز شود

سیر

سفره هفت سین نوروز

سبزه

سبزه از اجزای اصلی سفره شمرده می‌شود و معمولاً از گندم، یونجه، ماش یا عدس سبزشده است که ممکن است بر کوزه سبز کنند. دانه‌هایی که امروزه کشت می‌شود بیشتر گندم و عدس است.

سفره هفت سین نوروز

سیب

سفره هفت سین نوروز

سمنو

سمنو از جوانه‌های تازه رسیده گندم تهیه می‌شود.

سفره هفت سین نوروز

سنجد

سفره هفت سین نوروز

سرکه

سفره هفت سین نوروز

سماق

سفره هفت سین نوروز

سکه

سفره هفت سین نوروز

برخی سین های دیگر که معمولا در سفره گذاشته میشوند:

ساعت

سفره هفت سین نوروز

سنبل

سفره هفت سین نوروز
سایر اجزای سفره ۷ سین

در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت (مانند سکه) و مانند آنها یاد می‌شود. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند. از جملهٔ این اجزاء می‌توان از آینه، کتاب (قرآن، کتاب مقدس یا مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، گل، شیرینی، آجیل، نان سنگک، گلاب، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد.

آینه و کتاب در کنار آن هم از اجزائی است که در بسیاری از سفره‌های هفت سینی عید نوروز چیده می‌شود. برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» وآب که نماد «پاکی و روشنایی» است بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره می‌گذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه می‌گذارند.

برخی از این اجزا به شرح زیر است:

قرآن

گذاشتن قرآن در سفره هفت‌سین در میان مسلمانان رواج دارد.

سفره هفت سین نوروز

آینه

سفره هفت سین نوروز

ماهی قرمز

ماهی قرمز نماد سال نوی چینی است و در کمتر از ۱ قرن پیش در کنار سفره هفت سین پارسی جای گرفته است.

سفره هفت سین نوروز

اسپند

سفره هفت سین نوروز

نقل

سفره هفت سین نوروز

تخم مرغ رنگ شده

سفره هفت سین نوروز

شمع

سفره هفت سین نوروز

مدل جدید سفره هفت سین نوروز ۹۸

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

سفره هفت سین نوروز

 

[box]

همچنین ببینید:

متن تبریک عید نوروز ۹۸

مدل سفره هفت سین نوروز ۹۸

سریالهای نوروز ۹۸

[/box]

1 دیدگاه در “سفره هفت سین نوروز ۹۸ | تاریخچه و مدل جدید سفره هفت سین

  1. خراطین گفت:

    واقعا خوب بود ،، من برم بقیه ببینم

    سایت جالبی دارید واقعا لینکتونو برای چندتا از دوستام فرستادم بدردشون میخوره ،، ممنون

نظرات