همه چیز درباره میگرن در دوران بارداری

0

همه چیز درباره میگرن در دوران بارداری

میگرن در دوران بارداری / حاملگی همیشه با مشکلاتی برای مادران همراه است، مشکلاتی که تا قبل از حاملگی در مادر وجود نداشته است. از جمله این مشکلات سردرد و میگرن در این دوران است که در مادران باردار بسیار شایع بوده و هست. میگرن در اکثر افراد ممکن است اتفاق بیافتد اما در این دوران بعلت تغییرات در هورمون های زنانه و هورمون های حاملگی امکان آن بیشتر است. در ادامه با دلایل و روش های درمان این مشکل همراه ما باشید.

میگرن در دوران بارداری

میگرن در واقع سردرد های شدید و بسیار ناخوشایند است که تاب و تحمل شخص را تمام می کند. این مشکل باعث تهوع، سرگیجه و بسیاری از مشکلات دیگر مثل حساسیت به نور و صدا می گردد. بر طبق سازمان جهانی بهداشت میگرن یکی از ناتوان کننده ترین بیماری هاست. سردرد میگرنی با سردرد عصبی تفاوت دارد. این مشکل در برخی مادران باردار نیز وجود دارد ولی تاثیر آن در هر کدام متفاوت خواهد بود. در برخی موارد حاملگی باعث کاهش و در برخی موارد باعث افزایش میگرن می شود.

سردردهای دوران حاملگی
همانطور که گفتیم میگرن در خانم های باردار شایع تر بوده و این موضوع به خاطر هورمون های بارداری است. در برخی از مطالعات ارتباطاتی بین سطح هورمون های استروئیدی و علائم میگرنی دیده شده است که خیلی هم دقیق نیست. برخی از خانم ها در دوران حاملگی اولین حمله میگرنی را تجربه می نمایند و یا با شدید تر شدن مشکل میگرن مواجه می شوند. حدود ۶۴ درصد از زنانی که مشکل میگرن در دوران پریودی را تجربه کرده اند، ممکن است در دوران بارداری با شدت بیشتری از میگرن مواجه شوند، این در حالی است که امکان برطرف شدن و تسکین میگرن در برخی از مادران نیز وجود دارد.

میگرن در دوران بارداری

دلایل به وجود آمدن میگرن
در حال حاضر دلیل واضح و اصلی برای مشکل میگرن تشخیص داده نشده است. ولی عمدتا مشکل میگرن را به خاطر تغییرات شیمیایی در سیستم عصبی و تغییرات در جریان خون مغز می دانند. همچنین پژوهشگران آشفتگی زیاد در سلول های مغزی را دلیل بر ایجاد میگرن می دانند. چون این امر باعث تحریک در رها شدن مواد شیمیایی در مغز می گردد، مواد شیمیایی آزاد شده رگ های خونی مغز را تحریک کرده و باعث تورم عروق می شوند که در نهایت حس درد را به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بروز میگرن که نقش اساسی در آن دارد سروتونین است که نوعی انتقال دهنده عصبی است.

عوارض و خطرات میگرن در حاملگی
بیماری میگرن در حاملگی خطراتی از جمله مشکل قلبی، احتمال سکته مغزی، لخته شدن خون در رگ ها و بسیاری از مشکلات عروقی را به همراه دارد. علت این موضوع که میگرن باعث سکته مغزی و بیماری های عروقی می شود مشخص نیست، ولی امکان دارد دلیل آن مقاومت زنان باردار نسبت به فشارهای عروقی باشد که در دوران بارداری به طور طبیعی اتفاق می افتد. در زمان بارداری حجم خون در بدن و حجم ضربه ای خون تلمبه شده از سنت قلب و همچنین ضربان قلب بالا خواهد رفت. امکان سکته مغزی در زنان باردار دچار میگرن ۱۵ برابر بیشتر از خانم های غیر باردار است. همچنین امکان حمله قلبی مادران بارداری که دچار سردردهای میگرنی هستند دو برابر بیشتر از زنان دیگر است. احتمال لخته خونی و مشکلات عروقی در مادران بارداری که میگرن دارند ۳ برابر بیشتر از سایرین است. در کل مادران باردار دچار میگرن شدید باید به خطراتی مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه لخته شدن خون، دیابت و بیماری های قلبی و سکته مغزی بیشتر توجه داشته باشند.

آزمایشات تشخیص میگرن
همانطور که می دانیم داشتن فشار خون بالا در دوران حاملگی ممکن است مادر را دچار سردر کند. در نتیجه پزشک قبل از تشخیص دقیق شرایط را بررسی کرده تا مطمئن شود. در زنان مراجعه به پزشک باید داروهای مورد مصرف را به او اطلاع داده و سابقه میگرن در خانواده را نیز به پزشک بگویید. در کل پزشک با توجه به مسائل و موارد گفته شده بیماری را تشخیص خواهد داد. در دوران حاملگی رادیولوژی و سی تی اسکن به خاطر خطراتی که برای جنین دارد اصلا نباید انجام گیرد.

میگرن در دوران بارداری

روش های درمانی
روش درمان این بیماری در مادران باردار که میگرن حاد دارند مانند بیماران غیر حامله است و داروهای مخصوص خود را دارد. البته در این دوره ارگوتامین نباید به مادر حامله داده شود زیرا باعث انقباض عروقی شده و تاثیر بدی بر روی گردش خون رحم و جفت دارد. همچنین دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن در سه ماهه سوم بارداری نباید مصرف شود. داروی والپوریک اسید برای درمان میگرن بعد از سه ماهه اول بارداری به دلیل تشکیل شدن لوله عصبی جنین بلامانع است، و توسط پزشک تجویز می شود. در ادامه برخی دیگر از روش های درمانی که می توان بکار برد را عنوان می کنیم.

عواملی که میگرن را تحریک می کند بیابید
تغییرات در هورمون های زنانه تنها دلیل تحریک میگرن نیست. در اکثر زنان عوامل دیگری مثل گرسنگی، بی خوابی و استرس ممکن است باعث تحریک میگرن شده و در ایجاد سردر ها نقش داشته باشند. گاهی اوقات عاملی که الان دلیل بر میگرن مادر باردار شده دیگر باغث این موضوع نشود. سردرد میگرنی ممکن است چند ساعت و اگر درمان نشود چند روز به طول بیانجامد. نوع و زمان به وجود آمدن سردرد به پیدا کردن محرک ها کمک می کند و پزشک با استفاده از آن تصمیم بهتری خواهد گرفت. آشنا شدن با غوامل تحریک سردردها می تواند از به وجود آمدن آن در دوران حاملگی پیشگیری کرد.

 

هنگامی که دچار سردرد میگرنی شدید مسائل زیر را یادداشت نمایید:

  • نشانه های خاصی مثل جایی که در آن میگرن گرفته اید همچنین نوع درد و حساسیت های مثل تهوع و یا حساسیت به نور یا بوی بخصوص را بخاطر داشته باشید.
  • زمان و ساعت شروع و اتمام میگرن.
  • مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در ۲۴ ساعت قبل خورده اید.
  • تغییرات به وجود آمده در محیط اطراف مثلا رفتن به سفر یا تغییر در آب و هوا
  • روش های درمانی بکار برده و همچنین تاثیر آن.
  • اختلال میگرن در دوران حاملگی

مسائلی که سردر را بیشتر می کند

  • کافئین
  • شکلات
  • اسپرتیم که نوعی شیرین کننده غیر طبیعی است
  • مواد غذایی دارای نگه دارنده هایی مثل سدیم گلوتامات و نیترات

روش های مقابله با میگرن در حاملگی

  • مواردی که مادر باردار برای جلوگیری از میگرن و درمان آن باید رعایت کند.
  • یکی از اولین روش های مبارزه و پیشگیری از میگرن زندگی سالم و مراقبت های شخصی است. مواردی که ممکن است در زمان حاملگی از میگرن جلوگیری کند عبارتند از:
  • از محرک های شناخته شده مانند مواد غذایی خاص مصرف نکنید.
  • برنامه زمان بندی شده برای غذا و میان وعده هایتان داشته باشید.
  • آب به اندازه کافی و خیلی زیاد بنوشید.
  • داشتن استراحت به اندازه
  • شرکت در کلاس های کسب آرامش
  • استفاده از کیسه یخ بر روی شقیقه ها، ماساژ و استراحت در مکان تاریک و بی صدا

میگرن در دوران بارداری

درمان سریع میگرن و داروهای مجاز و غیر مجار در دوران بارداری
انجام سریع درمان، توقف سردرد بعد از اولین نشانه های میگرن است. مسکن ها در کاهش درد های میگرنی موثرند. البته استفاده از این قرص ها عمومی بوده و تنها برای میگرن بکار برده نمی شوند. برخی از دارو های قابل مصرف و برخی از دارو های مضر در این دوران در زیر آمده است.

استامینوفن از داروهای کم خطر در زمان بارداری است.
انواع داروهای غیر محرک و فاقد استروئید یعنی NSAID مثل آسپرین که اگر در وقت بسته شدن نطفه استفاده شود مشکل خونریزی و سقط را به همراه خواهد داشت. مصرف این دارو در سه ماهه سوم باعث افزایش فشار خون در جنین شده و مصرف آن در زمان نزدیک به زایمان سبب بالا رفتن خونریزی در هنگام زایمان می گردد. همچنین مصرف ایبوپروفن و ناپروکسین نیز امکان خطر را برای مادر و جنین را دارد.
از مصرف مسکن های دارای نارکوتیک که ماده ای مخدر است در دوران بارداری باید جلوگیری شود. زیرا مصرف آن برای طولانی مدت خطر اعتیاد مادر و جنین را بهمراه دارد.

بیماری میگرن در هنگام بارداری

داروهای ارگوتامین که فقط برای درد های میگرنی تجویز می شوند نیز در زمان بارداری توصیه نمی گردند. زیرا باعث نقص مادر زادی در نوزاد بخصوص در سه ماهه اول بارداری می شود. همچنین ممکن است باعث تولد زود هنگام نوزاد و نارس بودن او شود.مصرف ترپیتان ها نیز که دارویی ضد میگرن است در زمان حاملگی هنوز عوارض بدی نداشته البته این دارو تا کنون بر روی حیوانات آزمایش شده است.داروهای ضد تهوع برای از بین بردن حالت تهوع به وجود آمده به خاطر میگرن در این دوران تجویز می شود.

نظرات