موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی کلروکین

0

هیدروکسی کلروکین چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان کرونا ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با هیدروکسی کلروکین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص هیدروکسی کلروکین

 

هیدروکسی کلروکین چیست؟

هیدروکسی کلروکین یا Hydroxychloroquine دارویی است که به کاهش التهاب کمک می کند و در درمان انواع متفاوتی از آرتریت استفاده می شود. هیدروکسی کلروکین سال های متمادی برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده شده است. این به شکل قرص مصرف می شود.

ساختار شیمیایی

 

نکات لازم پییش از مصرف هیدروکسی کلروکین

  • در صورت بارداری، شیردهی و تصمیم به بارداری پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت سابقه یا ابتلا به هرگونه اختلال کبدی یا کلیوی، قلبی یا خونی، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • در صورت ابتلا به بیماری صرع و اختلالات بینایی حتما پزشک را مطلع نمایید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس یا اختلال عضلانی میاستنی گراویس می‌باشید، مصرف هیدروکسی کلروکین می تواند علائم بیماری شما را تشدید نماید لذا حتما پزشک را در جریان قرار دهید
  • در صورت ابتلا به فاویسم (نوعی نقص آنزیمی که منجر به حساسیت شدید و جدی به موادی مانند باقلا و بعضی داروها می شود) یا بیماری ارثی خونی پورفیری می باشید، به پزشک اطلاع دهید.
  • لیست کامل از داروهای مصرفی خود تهیه نموده و در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید و سابقه هرگونه حساسیت دارویی را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

 

موارد مصرف

  • هیدروکسی کلروکین برای جلوگیری یا درمان عفونت های مالاریا ناشی از گزش پشه استفاده می شود؛ اما در برابر انواع خاصی از مالاریا (مقاوم در برابر کلروکین) عمل نمی کند.
  • این دارو، معمولاً همراه با داروهای دیگر، برای درمان برخی از بیماری های خود ایمنی (مانند: لوپوس، آرتریت روماتوئید) در مواردی که داروهای دیگر مؤثر نبوده و یا نمی توان از آن ها استفاده کرد، استفاده می شود.

موارد مصرف

  • متعلق به دسته ای از داروها به نام داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) می باشد.
  • این دارو می تواند مشکلات پوستی در لوپوس را کاهش داده و از تورم و درد مفاصل در آرتریت روماتوئید جلوگیری کند، اگر چه چگونگی عملکرد دارو دقیقاً مشخص نمی باشد.
  • همچنین اثرات مثبتی از این دارو در درمان عفونت کرونا‌‌‌ویروس (COVID-19) دیده شده است.

 

احتمال درمان با هیدروکسی کلروکین

به گفته محمد شریعتمداری: “تاکنون ۶ تن ماده مؤثره هیدروکسی کلروکین سولفات برای تولید قرص ۲۰۰ م‌گ و دو میلیون قرص کلروکین فسفات ۱۵۰ در دو شرکت دارویی شستا برای اجرای پروتکل درمانی کرونا تولید شده است. این دارو خواص ضدالتهابی قوی دارد و یکی از مؤثرترین داروها در کنترل بیماری کروناست.”

 

نحوه مصرف

  • برای جلوگیری از ناراحتی معده می توانید دارو را با غذا یا شیر مصرف کنید.
  • دوز و طول مدت درمان بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ به درمان دارد.
  • در كودكان، دوز دارو براساس وزن می باشد.برای پیشگیری از بیماری مالاریا، این دارو را ۱ بار در هفته در همان روز یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • برای کمک به یادآوری در تقویم علامت گذاری کنید.
  • معمولاً مصرف دارو ۲ هفته قبل از ورود به منطقه مالاریا خیز شروع می شود. مادامی که در آن منطقه هستید هفته ای ۱ بار دارو را مصرف کرده و پس از ترک محل، ۴ تا ۸ هفته مصرف دارو را ادامه دهید؛ و یا طبق دستور پزشک عمل کنید.
  • برای لوپوس یا آرتریت روماتوئید، دارو را به صورت خوراکی، معمولاً ۱ یا ۲ بار در روز یا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

نحوه مصرف

  • پزشک ممکن است دوز دارو را به تدریج افزایش داده و پس از مدتی که بهبودی حاصل شد، دوز دارو را کاهش دهد تا اینكه دوزی از دارو را با كمترین عوارض جانبی پیدا کند.
  • اگر داروهای ضد اسید (مانند منیزیم و آلومینیوم هیدروکساید)، داروهای ضد اسهال حاوی کائولن یا داروی خاصی مصرف می کنید، هیدروکسی کلروکین را حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد از این داروها استفاده کنید؛ چرا که ممکن است با دارو پیوند خورده و از جذب کامل آن جلوگیری کنند.
  • بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید، به خصوص اگر دارو را برای بیماری مالاریا مصرف می کنید؛ چرا که قطع مصرف زود هنگام منجر به عفونت یا بازگشت آن می شود.
  • در صورت مصرف این دارو برای بیماری لوپوس یا آرتریت روماتوئید ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا اثرات دارو دیده شود.
  • از قرار گرفتن در معرض پشه ها خودداری کنید.

 

عوارض پس از مصرف

در صورت احساس تهوع، معده درد، کاهش اشتها و اسهال حتما دارو را همراه با یک وعده غذای سبک یا یک لیوان شیر مصرف نمایید. از مصرف غذاهای سنگین و پر ادویه خودداری کنید.

عوارض
-سردرد از عوارض شایع مصرف این دارو میباشد در صورت بروز آن آب و مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و با داروساز خود صحبت کنید تا داروی ضد درد مناسب شرایط تان را به شما ارائه نماید. در صورت تداوم یا شدید شدن سردرد به پزشک مراجعه نمایید.-عوارض چشمی از جمله تاری دید، حساسیت به نور و…ممکن است در مدت درمان با این دارو ایجاد شود. لذا هرگونه تغییر در بینایی را به پزشک اطلاع دهید و در صورت بروز آن از رانندگی و کار با ابزار خطرناک بپرهیزید تا زمانی که وضعیت بینایی شما به حالت طبیعی بازگردد.
-در صورت بروز لکه های قرمز همراه با خارش روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت ایجاد زخم های دهانی، خونریزی یا هرگونه کبودی بدون علت مشخص، درد گوش یا اشکال در شنوایی و ضعف شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

 

عوارض جانبی

از عوارض جدی آن به ‎آگرانولوسیتوز، ترومبوسیتوپنی، آنمی آپلاستیک، لكوپنی، تشنج، آنژیو ادم، برونکو اسپاسم، درماتیت اکسفولیاتیو، سندروم استیونس جانسون، ائوزینوفیلی وابسته به دارو، نکروز توکسیک اپیدرمال، تشدید پسوریازیس و پورفیری ،عوارض چشمی در مصرف طولانی با دوز بالا مانند آسیب شبکیه، رتینوپاتی، تخریب ماکولار ‎میوپاتی، کاردیومیوپاتی، افزایش QT, tarsade de points،  افکار خودکشی افت قند خون می توان اشاره کرد.
‎از عوارض شایع آن به ‎سرگیجه، آتاکسی، سردرد و درد شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، خارش، کاهش وزن، سفید شدن موها، حساسیت به نور، وزوز گوش، تغییر در بینایی اشاره می شود.

عوارض جانبی

 

تداخلات دارویی

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آمپی سیلین، سایمتیدین، دیگوکسین، پنی سیلامین.

همچنین از مصرف بیش از حد الکل اتانول اجتناب کنید.

نظرات