ضوابط نبشی کشی ساختمان و بررسی نحوه اجرای آن

0

نبشی کشی ساختمان یا همان وال پست، یک فرآیندی است که به منظور افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خارجی مانند باد، زلزله و سیل صورت می‌گیرد. وال پست به طور کلی یک کلاف است که برای دیوار ساخته شده تا رفتاری یکپارچه و یکسان داشته باشد. هدف از انجام این کار، جلوگیری از تخریب، کرنش و تغییر شکل دیوار در برابر نیروهای خارجی است.

نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان چه ضوابطی دارد؟

برای نبشی کشی نمای ساختمان قوانینی وجود دارد که باید در فرآیند ساخت و ساز رعایت گردد. این مرحله یکی از مراحل سفت‌کاری در ساختمان سازی به شمار می‌رود که نیازمند حساسیت‌های اجرایی و نظارتی خاصی بوده که بر اساس نوع مصالح به دو دسته بتنی و فلزی تقسیم می‌شود. وال پست بتنی در سازه‌هایی با مصالح بنایی و وال پست فلزی در ساختمان‌های دارای اسکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که دیوارها و تیغه‌های داخلی، ارتفاعی بیش از ۱٫۸ متر داشته باشند، بایستی سازه را از نظر جانبی به‌ طریق مناسب مهار کرد. محدودیت‌هایی برای ابعاد دیوارهای غیرسازه‌ای وجود دارد؛ طول حداکثر هر دیوار غیرسازه‌ای بین دو کلاف قائم نباید بیشتر از ۶ متر یا ۴۰ برابر ضخامت آن باشد. همچنین ارتفاع حداکثر دیوار غیرسازه‌ای از تراز کف نباید بیشتر از ۳٫۵ متر فراتر رود و لبه‌های قائم تمامی دیوارهای غیرسازه‌ای باید مهار شوند.

نحوه اجرای وال پست به چه صورت است؟

نبشی کشی ساختمان

نبشی‌ها در سایزهای ۶ و ۱۲ متری در بازار موجود هستند. سایز ۶ به عنوان سایزی پرکاربرد در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این سایز نقش مهمی در افزایش مقاومت دیوارهای آجری و سفالی دارد. در دیوارهای آجری قبل از بتن‌ریزی، صفحات فلزی یا پلیت‌ها جایگذاری می‌شوند و از طریق جوش، آن‌ها را به دیوار جانبی، ستون و سقف متصل می‌کنند.

روش دیگری نیز وجود دارد که از تفنگ‌های مخصوص برای میخ‌کوب یا تسمه در اتصال این قطعات به ستون استفاده می‌شود. این جزئیات در داخل دیوار صورت می‌گیرد و اتصال مقاطع به میلگردها را فراهم می‌کند. در این روش میلگردهای عرضی به میلگردهای طولی و میلگردهای طولی به نبشی‌ها جوش داده می‌شوند. سپس عملیات بتن‌ریزی و دیوارچینی آغاز خواهد شد. در این فرآیند خطر ریزش دیوار تحت نظر و بررسی قرار می‌گیرد. این خطر به میزان فشاری که توسط زلزله انتقال داده می‌شود، وابسته است. با استفاده از این محصولات، می‌توان فشار را تا حد زیادی کنترل کرد. علاوه بر آن این مرحله، باعث دست یافتن به سطح صاف می‌شود.

این عملیات بستگی به نوع مصالح استفاده شده در نما دارد و با استفاده از وال پست فولادی می‌توان برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های نما را ایجاد کرد. لازم به ذکر است که در ابتدای کار لازم است که مصالح مورد استفاده تعیین گردد. به عنوان مثال در وال پست نماهای سنگی و سیمانی از پروفیل نبشی و میلگرد با روکش‌های رابیتس استفاده می‌شود؛ سپس با توجه به جزئیات اجرایی سازه و با برداشت دقیق از شرایط موجود، نقشه‌های لازم تهیه می‌گردد. بعد از آن، با استفاده از ریسمان‌کشی و با توجه به تراز و فرورفتگی‌های زیرسازی، شاسی‌کشی صورت می‌گیرد. در صورت وجود سازه بتنی و عدم وجود پلیت در نما، پلاستیک ۶ متری قابل استفاده است.

قطعات ۱۲ متری نیز برای پروژه‌های بزرگ‌تر و ساختمان‌های بلندتر استفاده می‌شوند. این سایز نبشی برای اتصالات سازه‌های بتنی و فلزی بزرگ‌تر مناسب است. به همین علت در صنعت ساخت و ساز، قیمت این نوع محصولات فولادی بسیار مهم می‌شود. قیمت نبشی امروز بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ مجموعه پیوان این عوامل را بررسی کرده و به صورت روزانه و لحظه‌ای قیمت ها را در وبسایت خود قرار می‌دهد تا خریداران به راحتی بتوانند از آن مطلع شوند.

سخن آخر

استفاده از وال پست در ساختمان‌سازی بسیار حائز اهمیت است، زیرا این عملیات به افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان و رعایت قوانین و ضوابط ساختمانی کمک می‌کند. با مطالعه این مقاله، می‌توانید تجربه خود را در زمینه اجرای نبشی‌کشی در ساختمان‌سازی افزایش دهید./۲۶۶۴۴۴

نظرات