بهترین روش های افزایش درآمد رستوران و کافی شاپ

0

افزایش درآمد رستوران وابسته به اقدامات و عوامل متعددی است. نمی‌توان شیوۀ ثابت و مشخصی را در نظر گرفت و آن را برای همۀ رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها به کار بست. درآمد رستوران بسته به اینکه شیوۀ سرویس دهی و خدمات آن به چه شکل است، به طرق مختلفی اتفاق می‌افتد.

 افزایش درامد رستوران

اینکه رستوران شما تنها غذای بیرون بر ارائه می‌دهد یا جایی برای نشستن مهمانان و صرف غذا نیز دارد یا نه، شیوۀ کسب درآمد آن را تغییر می‌دهد. با این حال معیارهای مشخصی وجود دارند که برای همۀ انواع رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها مؤثر واقع می‌شوند.

ملموس ترین و مهم‌ترین شاخصی که میزان موفقیت یک رستوران را تعیین می‌کند، سطح درآمد آن است. این امر مستقیماً وابسته به تعداد مشتریان و میزان وفاداری آنان به رستوران است. به همین دلیل بسیاری از مدیران رستوران‌ها می‌کوشند تا با افزایش فروش رستوران و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن، سود خود را بیشتر کنند.

هرچه که باشد، مدیر رستوران موظف است که به اقتضای شرایط موجود، تصمیمات مناسب برای پیشبرد اهداف رستوران بگیرد. حتی اگر بتوانید درآمد رستوران را بین ۵ تا ۱۰ درصد هم افزایش دهید، نتایج آن چشمگیر خواهند بود. در این مقاله به بررسی چند راهکار مهم به این منظور پرداخته‌ایم.

افزایش درآمد رستوران و کافی شاپ: بررسی چند راهکار

پیش از هر چیز باید در نظر داشت که افزایش درآمد کافی شاپ و رستوران مستلزم بیشتر شدن تعداد مشتریان، حجم کاری و هزینه‌های عملیاتی آن است. چراکه گاهی اوقات برخی از مدیران تصمیمات صحیح و منطقی در این حوزه نمی‌گیرند. مثلاً کاهش هزینه‌ها می‌تواند راهی مطمئن برای بالا رفتن سود رستوران باشد.

افزایش درامد رستوران

این اتفاق نباید به معنای کاهش یافتن کیفیت خدمات یا تعدیل نیروی کافی باشد. چراکه در این صورت با کاهش رضایت مشتریان روبرو خواهید شد. این روند شاید برای مدتی کوتاه بازدهی داشته باشد. اما قطعاً تبعات آن در بلند مدت منجر به از بین رفتن اعتماد مشتریان و در نهایت شکست کسب و کار خواهد شد.

به منظور جلوگیری از بروز چنین اتفاقی لازم است نگرشی صحیح در مدیریت رستوران داشته باشید. کارشناسان با تحقیق روی بیش از ۱۷۰۰ رستوران مختلف، چند راهکار عمومی برای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌‌های رستوران یافته‌اند. با تمرکز روی پیاده‌سازی این راهکارها می‌توانید شاهد بالا رفتن سود حاصل از زحمت خود باشید. تهیه غذای فارسی با در نظر داشتن اهمیت این موضوع، موارد لازم در این خصوص را معرفی کرده است. با ما همراه باشید.

استفاده از اتوماسیون‌های اداری

نرم افزارهای مدیریت رستوران، هستۀ مرکزی بخش عملیاتی آن را تشکیل داده‌اند. این سیستم‌ها با در نظر داشتن تمام محاسبات و سفارش‌ها، روند مدیریت اطلاعات را به نحوی مؤثر مدیریت می‌کنند. مواردی نظیر موجودی انبار، تعداد فاکتورها، میزان هزینه و درآمد، درصد سود، تعداد پیک‌های مورد نیاز و بسیاری موارد دیگر توسط این نرم افزارها مدیریت می‌شوند. این نرم افزارها که تحت عنوان CRM شناخته می‌شوند، روشی تعاملی بین مشتریان کنونی و آتی رستوران به وجود می آورند.

اگر از نرم افزارهای مختلف در رستوران خود استفاده می‌کنید ترجیحاً آن‌ها را طوری انتخاب کنید که قابلیت یکپارچگی با هم داشته باشند. بدین ترتیب می‌توانید اطلاعات ارزشمندی از مشتریان خود کسب کنید. از شماره‌های تماس مشتریان گرفته تا تاریخ تولد آن‌ها و غذاهای مورد علاقه‌شان به درد شما و کسب و کاتان خواهند خورد.

از این اطلاعات می‌توانید در راستای بازاریابی و تبلیغات رستوران بهره‌مند شوید. در نظر داشته باشید که یک مشتری وفادار قدیمی می‌تواند باعث معرفی ۵ مشتری جدید به رستوران شما شود..

ثبت نام در اسنپ فود

در سال‌های گذشته و مخصوصاً در دوران همه گیری کرونا، اسنپ فود باعث نجات بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر سرو غذا شد. این اپلیکیشن با در نظر داشتن نیاز روز جامعه، سیستمی فراهم کرد تا دسترسی همۀ افراد در تمام ساعات شبانه روز به رستوران‌ها باز باشد. این روزها رستوران‌های متعددی  در اسنپ فود فعالیت دارند. از آنجا که رستوران‌ها در این راستا هزینه‌ای به دوش نمی‌کشند، می‌توان انتظار افزایش درآمد آن‌ها را داشت.

وجود مشتریان و مخاطبان بسیار در اسنپ فود باعث دیده شدن بیشتر رستوران شما می‌شود. کاری که شما باید انجام دهید، ثبت نام در اسنپ فود و شروع به فعالیتی جدید است. هرچند باید دقت کنید که در این بین، کیفیت کاری خود را حفظ کرده و تماماً با روند آن همسو شوید. چرا که فعالیت آنلاین مستلزم دقت زیادی است و تنها یک اشتباه می‌تواند اعتبار برند شما را خراب کند.

ایجاد تغییر و تنوع در منو

گاهی اوقات برخی از مشتریان شما ممکن است تنها برای سفارش یک غذای خاص به رستوران شما مراجعه کنند. این امری طبیعی و البته حیاتی است که نام رستوران خود را به یک یا چند مورد از غذاهای محبوب خود بشناسانید. اما باید بدانید که ایجاد تغییر و تنوع در منو نیز حائز اهمیت زیادی است.

تحقیقات در سال‌های گذشته نشان داده‌اند که رستوران‌هایی که به صورت منظم و فصلی، غذاهایی جدید را به منوی رستوران خود اضافه می‌کنند، سهم بیشتری از مشتریان را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند این مسئله را باید با دقت کامل انجام دهید. استفاده از گزارشات نرم افزارهای اتوماسیون به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در این خصوص بگیرید. همچنین شاید خوب باشد که گاهی تغییراتی در فضای رستوران نیز ایجاد کنید.

استفاده از ابزارهای دیجیتال

دنیای کنونی ما خارج از تکنولوژی معنا ندارد. تقریباً همۀ پدیده‌های زندگی ما با ابزارهای دیجیتال گره خورده است. از طرفی، گارسون‌ها و کارکنان رستوران و کافی‌شاپ شما، با زحمت زیادی روبرو هستند. خستگی کار باعث می‌شود که تمرکز آنان کاهش یافته و احتمال بروز خطا در سفارشات را افزایش دهد.

افزایش درامد رستوران

به همین دلیل حتماً از ابزارهای دیجیتال نظیر تبلت‌های سفارش‌گیر در رستوران خود استفاده کنید. این تبلت‌ها برای همۀ اتفاقاتی که بین سالن پذیرایی، آشپزخانه و صندوق جاری است طراحی شده‌اند. به این ترتیب می‌توانید سرعت ثبت سفارشات را بیشتر کرده و تا حد زیادی شاهد کاهش هزینه‌ها باشید. اتفاقی که منجر به چنین نتیجه‌ای می‌شود، افزایش بازدهی ناشی از فعالیت‌های جاری در رستوران است.

کاهش هزینه‌ها با تمرکز روی برنامه‌ریزی

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید به صورت روزانه انجام شود، برنامه ریزی برای فعالیت کارمندان رستوران است. مطالعات نشان داده که تمرکز چند ساعته در روزهای آخر هفته برای برنامه ریزی هفتۀ بعد، قادر است بازدهی آن را تا حد زیادی افزایش دهد. مدیریت داخلی رستوران این وظیفه را به عهده دارد تا برنامه ریزی دقیقی برای همۀ افراد شاغل در رستوران انجام دهد.

مدیریت رستوران نیز لازم است که همواره برنامه‌های مشخصی برای شیفت‌های کاری در نظر داشته باشد و آن را با دقت دنبال کند. اختصاص برنامۀ استراحت، تشویق کارکنان، اعطای پاداش‌های نقدی و غیرنقدی، نظارت بر ساعات رفت و آمد، نظم و انضباط و بسیاری موارد دیگر باعث کاهش هزینه‌های رستوران و در نتیجه بالا رفتن درآمد آن خواهد شد. پلتفرم‌های آنلاین در این زمینه می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند.

توجه و شیوۀ تعامل کارکنان

منظور از شیوۀ تعامل کارکنان، تعامل کارکنان با مشتریان و دیگری تعامل کارکنان با یکدیگر است. در صورتی که هر یک از این‌ها مخدوش شود، نتیجۀ آن چیزی جزء افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت کار نخواهد بود. همچنین لازم است که ارتباطی مؤثر و مفید بین کارکنان و مدیریت رستوران برقرار باشد. جلب رضایت کارکنان منجر به ایجاد ارتباط درون سازمانی بهتر می‌شود. این اتفاق در نهایت خود را به شکل ارتباطی بهتر با مشتریان نشان خواهد داد.

افزایش درامد رستوران

اغلب پیش می‌آید که حتی اگر رستورانی غذای چندان باکیفیت ارائه ندهد، شیوۀ تعامل و نحوۀ برخورد کارکنان باعث افزایش اعتماد مشتریان شود. عکس این موضوع نیز صادق است. مثلاً رستورانی که غذایی باکیفیت و لذیذ ارائه می‌دهد اما شیوۀ برخورد کارکنان یا مدیریت با رستوران‌ها مناسب نیست.

در این راستا سهم مدیریت مجموعه از همه چیز پررنگ‌تر است. گاهی اوقات لازم است مدیر رستوران به شخصه بین مشتریان حاضر باشد و از آن‌ها در مورد کیفیت غذا، سلیقۀ مشتریان، نحوۀ برخورد گارسون، فضای رستوران و هر چیز دیگر سؤال کند. این اتفاق به تنهایی می‌تواند باعث افزایش درآمد کافی شاپ و رستوران شود.

نظرات