مناسب ترین بذرهای سبزیجات و صیفی جات جهت کاشت در بهار

0

بذر سبزیجات و صیفی جات و استفاده بهینه از آنها در هر فصل از جذاب­ترین موضوعات در دنیای کشاورزی است. با داشتن اطلاعات لازم در مورد زمان و نحوه کاشت آنها بهترین نتایج را به دست آورده و علاوه بر لذت کشت و کار، از ثمردهی آنها نیز بهره­مند می­شویم.

با وجود رشد گیاهان و سبزیجات متنوع در فصول مختلف سال و با مراقبت­های ویژه، اما شناخت بذر صیفی جات و بذر سبزیجات مناسب برای فصل بهار خالی از لطف نبوده و می تواند ثمرات بهتری به شما بدهد.

انتخاب بذر مناسب با فصل بهار در کنار انجام کامل مراحل کاشت و مراقبت­های لازم در این مورد، گام مهمی است که در این مقاله به آن می­پردازیم.

با ما تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

 بذر سبزیجات و صیفی جات

از بذر تا گیاه با کشت بهاره در منزل!

با آمدن بهار، طبیعت جان تازه‌ای می‌گیرد و زمین آماده کاشت و پرورش گیاهان می‌شود. چه لذتی بالاتر از چیدن سبزی و صیفی‌جات تازه از باغچه منزل و استفاده از آن‌ها در غذاها؟

در این بخش ۱۰ نوع بذر سبزی و بذر صیفی جات مناسب برای کاشت در بهار را به شما معرفی می‌کنیم که به راحتی در منزل و حتی در گلدان قابل پرورش هستند.

۱.گوجه فرنگی

این بذر صیفی جات محبوب و پرکاربرد را می‌توانید ابتدا در گلخانه یا داخل خانه به شکل خزانه کاشته و پس از رفع خطر سرما، به باغچه منتقل کنید. گوجه فرنگی به نور کامل خورشید نیاز دارد و با کمی مراقبت، ثمر فراوانی به شما می‌دهد.

۲. هویج:

این بذر سبزیجات مغذی در هر آب و هوایی رشد می‌کند و به نور آفتاب کامل و آبیاری منظم نیاز دارد. کاشت هویج از طریق بذر انجام می‌شود و پس از گذشت ۶۵ تا ۸۵ روز، می‌توانید از هویج‌های تازه، خوشمزه و ارگانیک که خودتان کاشته­اید لذت ببرید!

۳.کاهو:

این بذر سبزیجات خنک برای رشد بهتر به سایه و رطوبت نیاز دارد و در فصل بهار به سرعت رشد می‌کند. برای جلوگیری از ظهور آفت حلزون که در گیاه کاهو بسیار رایج است، می‌توانید از تفاله قهوه یا چای در اطراف بوته­ها استفاده کنید.

۴.ریحان:

عطر و طعم بی‌نظیر ریحان، هر غذایی را لذیذتر می‌کند. کاشت ریحان از طریق بذر سبزیجات ریحان انجام می‌شود و به نور آفتاب و آبیاری منظم نیاز دارد. مراقبت در برابر آفات نیز مانند سایر سبزیجات و صیفی جات در این مورد الزامی است.

۵.گشنیز:

این سبزی پر خاصیت را می‌توانید در گلدان یا باغچه بکارید. بذر سبزیجات گشنیز را با کمی خاک مخلوط کرده و روی خاک بپاشید. این گیاه به گرمای هوا نیاز دارد و پس از چند هفته نیز قابل برداشت است.

۶.تربچه:

این بذر سبزیجات با رشد بسیار سربع، انتخابی ایده‌آل برای افراد مبتدی در باغبانی است. تربچه را در خاک باغچه یا گلدان عمیق بکارید و پس از ۶ تا ۸ هفته، از طعم دلچسب آن لذت ببرید.

۷.کلم بروکلی:

این بذر صیفی‌ جات دوستدار گرما، در اوایل بهار کاشته می‌شود و در پاییز به ثمر می‌رسد. کلم بروکلی به فضای زیادی نیاز دارد و می‌توانید از آن در انواع سالاد و غذاها استفاده کنید.

۸٫ شوید:

این سبزی محبوب ایرانی، به سرعت جوانه می‌زند و دانه‌های آن دوباره بر روی خاک می‌افتند و رشد می‌کنند. برای حفظ رشد مداوم شوید، آن را زود به زود هرس کنید.

۹٫ لوبیا چیتی:

لوبیا خوشمزه و مغذی است و با طعم بی‌نظیرش، طی ۱۲ هفته به رشد کامل می­رسد. در طول این زمان این بذر صیفی جات در قالب گیاه لوبیا به رطوبت متوسط رو به زیاد و فضای عمودی برای رشد نیاز دارد.

۱۰٫ گل گاو زبان:

این گیاه دارویی، علاوه بر خواص آرامش‌بخش، طعم دلچسبی دارد و می‌توانید از آن در سالاد و دمنوش استفاده کنید. گل گاو زبان به فضای زیادی نیاز دارد و بهتر است در باغچه کاشته شود.

با کاشت این سبزی و صیفی‌جات در بهار، می‌توانید از طعم تازگی و سلامت آن‌ها در غذاهای خود لذت ببرید و به باغچه منزل خود نیز طراوت و زیبایی ببخشید.

۱۱.بادمجان:

این صیفی دوست‌داشتنی، با طعمی بی‌نظیر و خواص فراوان، گزینه‌ای ایده‌آل برای کاشت در بهار است. اگر در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید از بهمن ماه این بذر صیفی جات را در گلخانه یا محیطی گرم بکارید. در مناطق معتدل نیز، فروردین ماه زمان مناسب­ترین برای کاشت بادمجان است.

برای ثمر بهتر، بذر را به مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید تا جوانه‌زنی سریع‌تر و بهتری داشته باشند.

بادمجان به نور کامل خورشید و خاک غنی و زهکشی شده نیاز داشته و دمای مناسب برای رشد آن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. تشخیص بادمجان مرغوب، با پوست براق و بنفش به احتی امکان­پذیر است.

۱۲. چغندر:

چغندر، این بذر صیفی جات مغذی و خوش‌رنگ، به راحتی در بهار قابل کاشت بوده و بهترین زمان برای کاشت آن، اوایل فصل بهار و زمانی است که دمای هوا بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد متغیر است.

لازم است بذر چغندر را به طور مستقیم در خاک و در عمق ۱ تا ۲ سانتی‌متر در خاک فرو کنید و بهتر است فاصله بین بذرها ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد. چغندر به نور کامل خورشید و خاک غنی و زهکشی شده نیاز دارد و باید به طور منظم آبیاری شود، اما از آب دادن بیش از حد خاک و گل آلود شدن محیط کشت باید خودداری نمود. محصول چغندر ۶۰ تا ۷۰ روز پس از کاشت قابل برداشت است.

۱۳. گل کلم:

گل کلم، این بذر سبزیجات مغذی و خوش‌طعم، انتخابی ایده‌آل برای کاشت در بهار است. برای کاشت گل کلم، ابتدا بذرها را به مدت ۶ تا ۸ هفته در داخل خانه بکارید. پس از رشد کافی برگ‌ها، می‌توانید گل کلم را به محیط خارجی منتقل کنید.

گل کلم نیازمند دمای خنک و خاک غنی و زهکشی شده است و دمای مناسب برای رشد بهینه آن بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. لازم است به طور منظم گل کلم را آبیاری کرده و از خیس خوردن بیش از حد خاک خودداری کنید.

در صورت لزوم و برای جلوگیری از پیچ خوردگی برگ‌ها، گل کلم را به طور مرتب هرس کنید.

گیاه گل کلم را ۵۰ تا ۷۰ روز پس از کاشت می‌توان برداشت کرد. برای این کار کافی است سر گیاه را با چاقو از ساقه جدا کنید.

بذر سبزیجات و صیفی جات

از سبزیجات و صیفی‌جات خود در برابر آفات محافظت کنید!

برای حفاظت از بذر سبزیجات و صیفی جات بهاری در برابر آفات ۷ نکته طلایی را از یاد نبرید:

  • آبیاری منظم و عمیق به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از هجوم آفات کمک می‌کند.
  • استفاده از خاک غنی و زهکشی شده، به رشد قوی گیاهان و افزایش مقاومت آنها در برابر آفات کمک می‌کند.
  • علف‌های هرز می‌توانند پناهگاه آفات باشند. به طور مرتب علف‌های هرز باغچه خود را وجین کنید.
  • در صورت مشاهده آفات، از حشره‌کش‌های طبیعی مانند سموم گیاهی مجاز با توصیه کارشناس باغبانی استفاده کنید.
  • کاشت برخی گیاهان مانند نعناع و رزماری می‌تواند آفات را دفع کند.
  • به طور مرتب گیاهان خود را بررسی کنید تا در صورت مشاهده علائم آفات، به سرعت اقدام کنید.
  • استفاده از تله‌های چسبنده یا نوری می‌تواند به شکار و کنترل آفات کمک کند.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از سبزیجات و صیفی‌جات خود در برابر آفات محافظت کنید و از طعم و طراوت آنها در بهار لذت ببرید./۲۶۵۹۰۲

نظرات