تجهیزات آتش نشانی و اطفا حریق

0

تجهیزات آتش نشانی شامل وسایل و تجهیزاتی است که برای ایمنی و کنترل حریق‌ها استفاده می‌شوند. این تجهیزات برای کنترل، خاموش کردن و منع انتشار حریق‌ها بسیار حائز اهمیت هستند. تجهیزات آتش نشانی به دلیل استانداردها و تاییدیه های دریافت شده، کیفیت و قابلیت های ویژه آن ها، توانایی و انعطاف بالای آن ها و همچنین به دلیل طراحی ویژه آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی که امروزه در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرند دارای استانداردهای ویژه ای هستند، اهمیت استفاده از این تجهیزات و تحربیات جهانی برای ارتقا کیفیت خدمات آتش نشانی و حفظ جان آتش نشان ها اهمیت ویژه ای دارد. شرکت راهدار صنعت به عنوان نماینده شرکت روزنباور نقش موثری در ارائه تهیزات آتش نشانی در سطح کشور دارد. تجهیزات آتش نشانی ارائه شده توسط راهدار صنعت توسط شرکت روزنباور طراحی می شوند و همگی از استانداردهای بالایی برخوردار هستند. در ادامه به توضیح برخی از اصلی‌ترین تجهیزات آتش‌نشانی می‌پردازم.

تجهیزات حفاظت فردی:

تجهیزات حفاظیت شخصی برای آتش نشان ها شامل کلاه های آتش نشانی، لباس های آتش نشانی، لباس های درون آتش، دستکش های آتش نشانی، پوتین های آتش نشانی و هود آتش نشانی می باشد. تجهیزات حفاظت شخصی به دلیل لایه های ضد آب، داشتن پارچه هایی از جنس NOMEX KEVLAR محافظت عالی در برابر ساییدگی، سوراخ شدگی و بریدگی دارند. همچنین دستکش ها از تعریق دست در هنگام استفاده طولانی مدت جلوگیری می کنند. همچنین لباس های درون آتش دارای بازتاب ۹۰ درصدی حرارت بوده و و در ساختار های یک تیکه و دو تیکه هستند. همچنین لباس های مخصوص آتش نشانی باید دارای طراحی ارگونومیک بوده تا راحتی بیشتری را برای آتش نشان ها به همراه بیاورند. نکته مهمی که باید در انتخاب و خرید تجهیزات حفاظت شخصی به آن توجه کرد وزن این تجهیزات می باشد. بخش مهم بعدی در تجهیزات شخصی آتش نشانی کلاه های آتش نشانی هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت آتش نشان ها دارند.

پمپ های آتش نشانی قابل حمل

پمپ های آتش نشانی که بالاترین کیفیت آن توسط شرکت روزنباور تولید می شوند. این دستگاه از یک طرف به یک منبع آب متصل میشود و فشار لازم و مورد نیاز آب سیستم های اطفاء حریق را هنگام آتشسوزی و مواقع اضطراری تامین می کند. نکته مهم در انتخاب پمپ های آتش نشانی قابل حمل جنس این دستگاه ها بوده و نکته بعدی که نیاز به توجه دارد، سوخت این پمپ ها بوده که اکثرا به دو صورت برقی و بنزینی تامین می شوند. پمپ های لجن کش، پمپ های شناورسطحی، پمپ های کف پاش و پمپ های پرتابل از انواع مختلف آن هستند.

پمپ های پشت کامیونی

این پمپ ها در مدل های فشار بالا و فشار نرمال عرضه می شوند. این تجهیزات در طول زمان دچار تکامل زیادی شده اند، صدای بسیار کم در حین عملیات هزینه اندک نگهداری حداقل نوسان فشار و همچنین سازگاری بالای آن ها در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور از نکات مهم دیگر آن است.

فن‌های تخلیه دود و ژنراتورهای روزنباور

فن های تحلیه دود به عنوان بخشی از سیستم مدیریت دود جهت تخلیه دود در مواقع حریق و یا تهویه معمولی در دیگر مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهم در انتخاب فن های تخلیه دود امکان استفاده از آن ها در فاصله نزدیک می باشد. همچنین به دلیل مجاورت آن ها با حرارت، مقاومت آن ها در برابر انفجار بسیار مهم است.

تجهیزات آتش نشانی

جمع بندی:

نهایتا در هنگام خرید تجهیزات آتش‌نشانی، موارد زیر را باید در نظر داشت:

  1. استانداردها و تاییدیه‌ها: اطمینان حاصل کنید که تجهیزات مورد نظر شما با استانداردها و تاییدیه‌های مربوطه سازگاری دارد. مثلاً در برخی کشورها، تجهیزات آتش‌نشانی باید با استانداردهای ملی یا بین‌المللی مانند استانداردهای NFPA (Association National Fire Protection) سازگار باشند.
  2. کیفیت و قابلیت عملکرد: مطمئن شوید که تجهیزات آتش‌نشانی مورد نظر، از جنس با کیفیتی ساخته شده و قابلیت عملکرد بهینه را دارند. این تجهیزات باید قادر به انجام وظایف خود مانند خاموش کردن حریق، تامین آب به آب‌پاش‌ها و ارائه ایمنی برای آتش‌نشانان باشند.
  3. پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش: از پیشرفت و خدمات پس از فروش تولیدکننده مطمئن شوید. این شامل تأمین قطعات یدکی، آموزش استفاده صحیح از تجهیزات، و خدمات تعمیر و نگهداری است.
  4. توانایی انعطاف‌پذیری: ارزیابی کنید که تجهیزات قابلیت تنظیم و تطبیق با نیازهای محیطی مختلف را دارا هستند. برخی تجهیزات ممکن است برای محیط‌های خاص مانند صنایع شیمیایی یا فضاهای بسته به تنظیمات ویژه نیاز داشته باشند.
  5. آموزش و آشنایی: مطمئن شوید که تیم آتش‌نشانی شما بر آموزش و آشنایی کافی با استفاده از تجهیزات جدید تجهیز شده‌اند.

شرکت راهدار صنعت با بیش از چهار دهه سابقه فعالیت در تامین خودرو های آتش نشانی، جرثقیل های دشت کامبونی و جرثقیل هابی بوم خشک از سال ۱۳۵۳ فعالیت خود را با نام ماشین آلات ایران به عنوان نماینده جرثقیل های یونیک ژاپن آغاز نمود. در همین سال، پالفینگر اتریش، بزرگترین تولیدکننده جرثقیل‌های پشت‌کامیونی در دنیا، نمایندگی ساخت و توزیع انواع محصولات خود در ایران را به این شرکت واگذار نمود که این همکاری تا به امروز ادامه یافته است.

نظرات