بیوگرافی علی اکبر ولایتی از پزشکی تا سیاست +همسر و فرزندان و عکس جدید

0

بیوگرافی علی اکبر ولایتی از پزشکی تا سیاست +همسر و فرزندان و عکس جدید

بیوگرافی علی اکبر ولایتی

علی اکبر ولایتی سیاستمدار، دیپلمات و پزشک اطفال متولد ۴ تیر ۱۳۲۴ ‏در رستم آباد شمیرانات می باشد و در حال حاضر ۷۸ سال سن دارد. ولایتی از آذر ماه ۱۳۶۰ تا خرداد ۱۳۷۶ وزیر امور خارجهٔ ایران بود. انتشار عکس جدیدی از علی‌اکبر ولایتی در دی ماه ۱۴۰۲ از بیماری وی حکایت دارد اما اینکه او چه بیماری دارد مشخص نیست. ادامه بیوگرافی علی اکبر ولایتی و همسرانش مریم خوشنویسان و لیلا عنایت و فرزندانش همراه با عکس خانواده و سوابق وی از پزشکی تا سیاست در مجله حرف تازه آشنا شوید:

بیوگرافی علی اکبر ولایتی از پزشکی تا سیاست +همسر و فرزندان و عکس جدید بیماری
علی اکبر ولایتی کیست

علی اکبر ولایتی متولد ۴ تیر ۱۳۲۴ ‏در رستم آباد شمیرانات می باشد و در حال حاضر ۷۸ سال سن دارد. او سیاستمدار، دیپلمات و پزشک اطفال اهل ایران است. او هم‌اکنون رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران و مشاور امور بین الملل رهبری می باشد.

وزیر سابق امور خارجه، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، عضو مجمع جهانی اهل بیت و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری از جمله سوابق علی اکبر ولایتی محسوب میشود

علی اکبر ولایتی کیست

خانواده

علی اکبر ولایتی در خانواده ای اصالتا تهرانی در رستم آباد شمیرانات به دنیا امده است. او دوران دبستان و متوسطه اول را در رستم آباد، گذراند و دوران متوسطه دوم را در دبیرستان جم قلهک سپری کرد. در سال ۱۳۴۲ دیپلم گرفت و پس از اخذ دیپلم در مدرسه قائمیه و دبیرستان جهان‌آراى قلهک تا سال ۱۳۵۰ به تدریس مشغول شد. در سال ۱۳۴۳ در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، و پزشکی عمومی را در سال ۱۳۵۰ به پایان رساند. پس از آن بلافاصله در آزمون دستیاری رشته اطفال شرکت کرد، و در سال ۱۳۵۳ با درجه تخصصی پزشکی کودکان از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سپس فوق تخصص بیمارى‌هاى عفونى را در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا پشت سر گذاشت، او همچنین سه دکترای افتخاری نیز از دانشگاه های قزاقستان، گرجستان و تاجیکستان دریافت کرده است.

ازدواج و همسر اول و دوم علی اکبر ولایتی

بیوگرافی و همسر اول و دوم علی اکبر ولایتی

علی اکبر ولایتی دو بار ازدواج کرده است. وی بعد از درگذشت همسر اولش مریم خوشنویسان تجدید فراش کرد و با لیلا عنایت ازدواج کرد.

علی‌اکبر ولایتی در سال ۱۳۴۸ با مریم خوشنویسان، نوهٔ محمدحسین خوشنویسان از استادان خوش‌نویسی کشور ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه فرزند پسر به نام‌های محمد، میثم و علی اصغر و یک فرزند دختر به نام فاطمه است.

همسر‌ اول علی‌اکبر ولایتی، مریم ولایتی نام داشت. او نوه محمدحسین خوشنویسان از اساتید خوشنویسی کشور بود و در خانواده‌ای متدین و فرهیخته رشد یافته بود. حاصل این ازدواج چهار فرزند پسر و دو فرزند دختر است.

بیوگرافی علی اکبر ولایتی و همسر و فرزندانش + بیماری و عکس جدید

درگذشت همسر اول ولایتی

مریم خوشنویسان (مریم ولایتی) همسر علی اکبر ولایتی در سال ۱۳۸۳ درگذشت. ولایتی بعد از ۳ سال با خانم لیلا عنایت ازدواج کرد.

بعد از فوت همسر اول او در سال ۱۳۸۳ پس از یک عمل جراحی، ولایتی در سال ۱۳۸۶ با لیلا عنایت ازدواج کرد، همسر دوم ولایتی از ازدواج قبلی خود دو فرزند دختر و پسر داشت که هر دو ازدواج کرده‌اند، ولایتی از ازدواج دوم خود فرزند مشترکی ندارد. هر دو همسر وی خانه‌دار بودند.

شغل فرزندان علی اکبر ولایتی

شغل فرزندان علی اکبر ولایتی

ولایتی دارای ۴ فرزند ۱ دختر و ۳ پسر است. او از همسر اولش مریم ولایتی دارای ۴ فرزند می باشد. پسران ولایتی علی اصغر و محمد ولایتی در کار ساخت و ساز و در برج سازی فعالیت دارند. انتشار عکسی از فرزندان ولایتی موفق در همایشی به نام گرگ وال استریت در ترکیه شرکت‌ کردند، مورد توجه قرار گرفت.

بیماری علی اکبر ولایتی چیست

بیماری علی اکبر ولایتی چیست

انتشار تصویری از علی‌اکبر ولایتی نشان می دهد وی در شرایط جسمی خوبی به سر نمی‌برد و به بیماری مبتلاست. اما اینکه وی چه بیماری دارد مشخص نیست. اما تغییرات چهره و ظاهر ولایتی حواشی زیادی را به وجود آورد و برخی ادعا کردند که او ‌احتمالا درگیر یک بیماری می باشد.

سوابق

ولایتی از دوران قبل از انقلاب وارد حیطه سیاست شد. او کاملا به تاریخ کشور و سیاست آشنا بود، از این رو از دوران دبیرستان در اعتراضات بر علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد. به همین خاطر بارها در ساواک منطقه بازجویی شد، و در ۱۷ سالگی در ساواک تهران برای او پرونده تشکیل شد.

او در سال ۱۳۴۱ وی عضو جبهه ملی دوم شد؛ و به همراه شهید لواسانی، شهید لبافی نژاد، دکتر معتمدی، دکتر جزائری، و دکتر خادمی انجمن اسلامی پزشکان را که پس از دکتر شیبانی تعلیق شده بود احیا کرد و تماس های منظمی با گروه های سیاسی مختلف و روحانیت پیرو حضرت امام (س) برقرار کرد.

پس از پیروزی انقلاب مدتی را معاون وزارت بهداری بود، و در مجلس اول از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۰ حاضر بود، و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ در دولت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی به مدت ۱۶ سال به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می کرد.

بیوگرافی و عکس های علی اکبر ولایتی

وزیر امور خارجه

علی‌اکبر ولایتی یکی از وزرای سابق امور خارجه می باشد که از او به عنوان خوش نام ترین و موفقترین وزیر امور خارجه یاد میشود. او به مدت ۱۶ سال به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می کرد. پس از پیروزی انقلاب مدتی را معاون وزارت بهداری بود، و در مجلس اول از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۰ حاضر بود، و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ در دولت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی به مدت ۱۶ سال به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می کرد.

انتخابات ریاست جمهوری

ولایتی در سال ۱۳۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. وی همچنین در دی ماه سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

در سال ۱۳۹۲ وی جزء هشت نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ احراز صلاحیت شد. در پایان رقابت انتخاباتی، ولایتی با کسب (۶٫۳۸ درصد آرا) رتبهٔ پنجم را به خود اختصاص داد. پس از آن وی با حکمی از جانب اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌است. وی در ۳۰ دی ۱۳۹۵، از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران به سمت رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

زندگینامه علی اکبر ولایتی وزیر سابق امور خارجه ایران

او به لحاظ رتبه علمی و دانشگاهی نیز جایگاه قابل توجهی دارد، ولایتی استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، اتحادیه جهانی سل و بیماری‌های ریوی (IUATLD) و انجمن جهانی تاریخ طب است، و در چند رشته دانشگاهی به تدریس مشغول است

مشاور رهبری در امور بین المللی

علی اکبر ولایتی از سال ۱۳۷۶ مشاور رهبری در امور بین المللی است و همچنین ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و احراز عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی را نیز بر عهده دارد.

جوایز و افتخارات

آقای علی اکبر ولایتی در طول سال های متمادی از ایشان به عنوان چهره سیاسی، علمی، فرهنگی و ادبی تقدیر شده و نشان ها و جوایز متعددی دریافت کرده است، که از جمله آن ها می توان به مدال صلح از ایتالیا، مدال طلایی زمای اود بوسنه (ZMAJ OD BOSNE) کشور بوسنی و هرزگوین، لوح تقدیر مؤسسه اسلامی آموزش حرفه‌ای داکا از بنگلادش، تالیف کتاب نمونه «مبانی سل شناسی»، تقدیرنامه CII از طرف رییس کنفدراسیون صنایع هند، نشان درجه یک دانش و پژوهش از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، چهره ماندگار در رشته طب کودکان در سال ۸۴، نشان صلح تاجیکستان، برگزیده بخش پزشکی جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی در همدان، عضو منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای دریافت نشان درجه یک دانش از رییس جمهور در سال ۸۸، پژوهشگر برتر حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و دریافت جایزه علامه طباطبایی ویژه استادان و محققان برجسته کشور از سوی بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد.

سوابق علی اکبر ولایتی

حواشی اظهارنظرهای علی اکبر ولایتی

در سال ۱۳۹۷ در بخشی از صحبت‌هایش به مناسبت «هفته دفاع مقدس» در همایشی در دانشگاه آزاد به «مقاومت مردم یمن» در برابر شرایط فعلی کشورشان اشاره کرده و گفته: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.» این صحبت‌های آقای ولایتی واکنش تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

سوابق مدیریتی و اجرایی

تدریس تاریخ روابط خارجی ایران در دانشکده روابط بین‌الملل وابسته به وزارت امور خارجه
تدریس در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
مدرس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۷۶ ادامه دارد)
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران (از۳ مهرماه ۱۳۷۰)
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری دائرةالمعارف دفاع مقدس
عضو پیوسته منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران (از سال ۱۳۶۹)
عضو هیئت امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی برای سه دوره
عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران (از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۷۷)
عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری (از سال ۱۳۷۰ تا کنون)
عضو شورایعالی انستیتو تحقیقاتی سل و بیماری‌های ریوی کشور (از سال ۱۳۷۱)
رئیس هیئت تحریریه مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران
رئیس هیئت مدیره انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران (از سال ۱۳۷۱)
رئیس شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران(۱۳۷۱)
رئیس گروه اسلام معاصر ـ بنیاد دائرةالمعارف اسلامی (از سال۱۳۷۷)
رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی سل و بیماری‌های ریوی
نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیئت امنای فرهنگستانها
دبیر شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران
مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله بیماری‌های عفونی گرمسیری
عضو شورایعالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (از ۱۹ بهمن ماه سال ۱۳۷۰)
رئیس گروه علمی طب سنتی و طب اسلامی فرهنگستان علوم پزشکی (از۱۱ تیرماه ۱۳۷۱)
رئیس هیئت مدیره انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران (از سال۱۳۷۱)
نماینده فرهنگستان علوم پزشکی در هیئت امنای فرهنگستان‌ها (از ۱۸/۵/۱۳۷۳)
عضو هیئت تحریریه مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی قزوین
عضو انجمن اسلامی فارغ التحصیلان اروپا، آمریکا و اقیانوسیه (از ۱۳۷۴)
عضو افتخاری انجمن علمی پیوند اعضاء (از ۱۳۷۴)
عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته تخصصی بیماری‌های عفونی (دانشگاه علوم پزشکی تهران۱۳۶۵–۱۳۷۴)
عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۱۳۷۱–۱۳۷۴)
عضو هیئت ممتحنه و امتحانات برد تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۱۳۶۵–۱۳۷۳)
عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی رشته و فوق تخصصی عفونی اطفال (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ۱۳۷۴–۱۳۷۶)
عضویت در انجمنهای تخصصی و پژوهشی و مجامع بین‌المللی

نظرات