علوفه هیدروپونیک چیست؟ [تاریخچه کشت+تجهیزات]

0

هیدروپونیک (Hydroponic)، یک روش کشاورزی است که در آن گیاهان فقط با استفاده از آب، مواد مغذی و یک محیط کنترل شده بدون خاک، رشد می‌کنند. کلمه هیدروپونیک از دو واژه «hydro» به معنی آب و «ponos» به معنای کار گرفته شده است که ترکیب آن کار با آب معنی می‌شود.

 علوفه هیدروپونیک

پیدایش هیدروپونیک؛ نگاهی به تاریخچه کشاورزی بدون خاک

هر چند که اولین نمونه‌های کشت هیدروپونیک به باغ‌های معلق بابل برمی‌گردد. این باغ‌های جزو عجایب هفت‌گانه جهان باستان هستند که در قرن ششم میلادی ساخته شده‌اند. باتوجه‌به ساختار باغ‌های معلق بابل بر رودخانه فرات، این عجایب هفت‌گانه بدون خاک و در وسط بیابانی خشک به‌صورت طبقاتی بنا شده بود. در قرن سیزدهم و پس از سال‌ها، چینی‌ها از روش کشاورزی هیدروپونیک برای مزارع برنج خود استفاده می‌کردند.

مشاهده مقاله کامل + آموزش کشت در صفحه: علوفه هیدروپونیک چیست

اما تاریخ پیدایش روش هیدروپونیک این نیست!

در واقع، تاریخ پیدایش کشت بدون خاک به ایران باستان یعنی زمان هخامنشیان بازمی‌گردد؛ زمانی که مردم پارسی برای عید نوروز، سبزه می‌کاشتند. کاشت سبزه در ایران نماد زندگی، نوآوری و برکت بود. قدمت این رسم بسیار قدیمی است و در سفره هفت‌سین عید جایگاه ویژه‌ای دارد.

درگذشته، در قصر شاهان، بر روی دوازده ستون آجری، غلات مختلفی کاشته می‌شد و انتخاب غلات برای سبزشدن نیز متناسب با آب‌وهوای آن سال بود. اما چیزی که این سنت دیرینه را منحصربه‌فرد کرده است، روش کشت آن است.

کشت سبزه با روش هیدروپونیک و بدون خاک انجام می‌شود. این شیوه کشاورزی در مدت کوتاهی دانه‌های غلات را سبز می‌کنند و باتوجه‌به حذف خاک از آلودگی‌ها و آفات عاری می‌ماند. علوفه هیدروپونیک دقیقاً بر همین اساس و پایه تولید می‌شود.

آموزش برای کشت علوفه هیدروپونیک یا آموزش کشت علوفه سبز برای چهارفصل را می‌توان راهی برای نجات سیاره زمین دانست. در واقع با کشت علوفه هیدروپونیک پیش به سوی زمینی سبز و عاری ازآلودگی‌های زیست محیطی می‌رویم که سودآوری زیادی برای صنعت دامداری دارد.

علوفه هیدروپونیک

علوفه هیدروپونیک یا علوفه آبکشت

علوفه هیدروپونیک، علف سبز و لطیفی است که از دانه غلات بدون خاک و تنها با سینی کشت و کمی آب رشد می‌کند. امروزه این خوراک دام، در سطح جهانی به‌عنوان بهترین خوراک دام در نظر گرفته می‌شود. زیرا دام‌ها علاوه بر سبزی خوش‌طعم، بذر جوانه‌زده آن را نیز می‌خورند.

در روش هیدروپونیک، با رهاسازی آنزیم‌های بذر در دوران رشد، علوفه خوش‌طعم‌تر و مغذی‌تر می‌شود. تولید علوفه هیدروپونیک هزینه کمی دارد و کشت آن در چهارفصل آب‌وهوایی امکان‌پذیر است. خوشبختانه امروزه بیشتر دامداران به فواید علوفه آبکشت واقف هستند و به‌جای استفاده از خوراک‌های دیگر مانند کاه، این علوفه را در زنجیره غذایی دام خود قرار می‌دهند.

لیست تجهیزات مهم برای کشت علوفه هیدروپونیک

در کشت علوفه هیدروپونیک بر خلاف کشاورزی سنتی نیازی به تجهیزات سنگین از جمله تراکتور، ماشین درو، زمین زراعی بزرگ و چاه آب نیست. در عوض نیاز به تجهیزاتی داریم که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

  1. فضای مناسب برای کشت هیدروپونیک

معمولاً منظور ما از فضای مناسب، سالن سرپوشیده‌ای است که امکان ورود نور خورشید در آن وجود نداشته باشد. زیرا یکی از عوامل تخریب علوفه هیدروپونیک، آفتاب مستقیم است. برای انتخاب سالن بهتر است سقف، دیواره‌ها و کف آن طوری باشد که شستشوی آن راحت باشد مانند بتن و رنگ استخری (قابل شستشو) و مناسب‌ترین متریال برای دیواره‌های گلخانه هیدروپونیک، سرامیک است.  در حالت کلی کانکس و سالن سرپوشیده دو بستر کشت مناسب برای کشت علوفه هیدروپونیک است که سالن سرپوشیده مناسب‌تر است.

  1. طبقات یا قفسه کشت

در سالن‌های کشت علوفه هیدروپونیک، معمولاً طبقاتی افقی قرار داده می‌شوند. مبنای استفاده از طبقات کشت، استفاده بهینه از فضا است. اما نکته دیگر برای کاربرد این تجهیزات این است که در این سیستم، هر روز یک‌طبقه علوفه برداشت می‌شود و در عوض در طبقه دیگر کشت می‌شود. در واقع، هر هفت روز، کلیه طبقات به ترتیب برداشت می‌شوند و در طبقه‌های جدید کشت علوفه شروع می‌شوند. این روش اجازه می‌دهد که تأمین علوفه به‌صورت مداوم و همگام با برداشت انجام شود.

  1. سینی کشت علوفه

سینی کشت علوفه هیدروپونیک (Hydroponic Fodder Tray)، از یک سطح مسطح پلی‌اتیلنی با روزنه‌هایی تشکیل شده است. وجود روزنه‌ها را می‌توان به خروج آب و رسیدن هوا به علوفه‌ها نسبت دارد؛ زیرا در کشت علوفه هیدروپونیک، مجاز به استفاده از خاک نیستید.

  1. تجهیزات نور رسانی

علوفه هیدروپونیک را با استفاده از نورهای مصنوعی رشد می‌کند. البته نیازی به نورهای فول اسپکتروم نیست. زیرا قیمت این نورها بسیار زیاد است و همچنین ازآنجایی‌که علوفه هیدرپونیک در مدت ۷ روز به مرحله برداشت می‌رسد، نیازی به این مدل نورهای ندارد. برای نور رسانی می توانید از نورهای ال ای دی رشته ای استفاده کنید که شامل ریسه‌هایی است که مصرف برق کمی هم دارند.

  1. لوله و تجهیزات آبیاری

آبیاری مهم ترین پارامتر برای رشد و پرورش علوفه هیدروپونیک است. از آنجایی که پایه اصلی این نوع کشت بر آب است؛ دقت در این امر بسیار مهم و حتی ضروری است. علوفه هیدروپونیک باید به  صورت قطره‌ای و با استفاده از تجهیزاتی مانند مه پاش و لوله‌های آبیاری انجام می‌شود.

میزان و دفعات آبیاری نیز بهتر است با کنترلر هوشمند گلخانه هیدروپونیک تنظیم شود تا به صورت مرتب و دقیق این کار را انجام دهد.

  1. مه پاش

مه پاش در کشت علوفه هیدروپونیـک برای آبیاری استفاده می شود. از آنجایی که باید آبرسانی علوفه به صورت قطره قطره باشد تا باعث خرابی ساقه ها نباشد. به همین دلیل از نازل‌های مناسب و با فشار کم در مه پاش استفاده می کنند. این نازل‌ها باید قطرات آب را به‌صورت پودر و پخش کنند تا از آسیب دیدن گیاهان جلوگیری کنند.

علوفه هیدروپونیک

کشت علوفه هیدرونیک؛ کلید طلایی صنعت دامداری

در صورت علاقه به راه‌اندازی سیستم هیدروپونیـک برای تولید علوفه، ما در پارس صنعت (www.parsanat.com)  می‌توانیم به شما کمک کنیم. کارشناسان ما در زمینه راه اندازی گلخانه هیدروپونیک از صفر تا صد، ارائه خدمات این نوع کشت و مشاوره حضوری و تلفنی در اختیار شما هستند.

همچنین با توجه به اهمیت کیفیت در تجهیزات گلخانه هیدروپونیـک، توصیه ما این است که با تیم ما تماس بگیرید تا در زمینه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید./۵۸۱۰۶۳

نظرات