ماجرای تکان دهنده حذف درس خارج فقه استاد سروش محلاتی در حوزه علمیه +‌علت

0

ماجرای تکان دهنده حذف درس خارج فقه استاد سروش محلاتی در حوزه علمیه +‌علت

حذف درس خارج فقه استاد سروش محلاتی، از اساتید حوزه علمیه قم همزمان با سال تحصیلی جدید حوزه علمیه با واکنش های زیادی همراه بوده است.

آیت الله سروش محلاتی روز گذشته از حذف درس خارج فقه خود در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خبر داد و اعلام کرد: درس غیر رسمی به من داده‌اند و بعد از ۳۰ سال تدریس مرا تایید نمی‌کنند. او بیش از ۳۰ سال است که درس خارج فقه را در برای طلاب در حوزه علمیه تدریس می کند و حالا در سال تحصیلی جدید ۱۴۲ – ۱۴۰۳ حوزه خبر رسیده درس تخصصی او در سیستم رسمی حوزه حذف شده است.

ماجرای تکان دهنده حذف درس خارج فقه سروش محلاتی در حوزه علمیه +‌علت

استاد سروش محلاتی

صبح امروز و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، استاد سروش محلاتی در پاسخ به پرسش‌های برخی طلاب در خصوص حذف درس خارج به تشریح موضوع پرداخت و گفت: امسال درس بنده بعد از حدود سی سال سابقه، به عنوان درسی که اعتبار رسمی ندارد در نظر گرفته شده، یعنی کسانی که در این درس‌ها شرکت می‌کنند نمی‌توانند به استناد حضور خود در امتحانات حوزه شرکت کنند و تحصیلشان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و قهرا از نظر اخذ مدرک تحصیلی یا تمدید معافیت و امثال ان دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: بنده برای اینکه در یک مسجد یا مدرسه یا حسینیه تدریس داشته باشم منعی ندارم، ولی شما دوستان از امروز باید بدانید که این درس را برای شما درس به حساب نمی‌آورند، چون تدریس بنده مورد تایید حضرات نیست.

دلیل این اتفاق این نیست که بنده مطلب خاصی در درس گفته ام چون جلسه درس ما هیچ حاشیه‌ای ندارد و ابدا بحث غیر درسی و غیر علمی نداریم‌. بلکه قاعدتا این محدودیت‌ها به سبب اظهار نظرهای انتقادی بنده در سخنرانی‌ها و مقالات است.

واکنش ها

عصر ایران نوشت: حجت الاسلام محمد سروش محلاتی در آغاز سال تحصیلی جدید گفت: «امسال درس بنده بعد از حدود سی سال سابقه ، به عنوان درسی که اعتبار رسمی ندارد در نظر گرفته شده یعنی کسانی که در این درس‌ها شرکت می‌کنند نمی‌توانند به استناد حضور خود در امتحانات حوزه شرکت کنند و تحصیل‌شان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و قهرا از نظر اخذ مدرک تحصیلی یا تمدید معافیت و امثال ان دچار مشکل می‌شوند.»

به گزارش عصر ایران وی افزود: «بنده برای اینکه در یک مسجد یا مدرسه یا حسینیه تدریس داشته باشم منعی ندارم ولی دوستان بدانند این درس را برای شما درس به حساب نمی‌آورند چون تدریس بنده مورد تایید آقایان نیست.»

این استاد حوزه یادآور شد: «از این طریق که شرکت کنندگان را از امتحان و مصاحبه علمی محروم کرده‌اند مطلع شدم همچنین صفحه خودم در سایت اساتید که اعلام درس‌ها در انجا صورت می‌گیرد و مسدود شده است.»

وی تاکید کرد: ما حوزویان دو وظیفه داریم : یکی “تفقه در دین” و دیگری “انذار انسان‌ها” و از این رو به تبلیغ در بیرون هم می‌پردازم و اگر ناچار شوم و تحت فشار قرار بگیرم از شوون حوزوی‌ام صرف نظر می‌کنم ولی از انذار نه. چون اولی واجب کفایی است و امروز صدها نفر آماده تدریس و تربیت فقیه و یا ارایه فتوی هستند ولی در صحنه دوم کمبود بسیار فراوان است و بنده شرعا نمی‌توانم صحنه انذار را ترک کنم.

سروش محلاتی در عین حال یادآور شد: البته امروز به برکت فضای مجازی، امکان تدریس را از هیچ استادی در حوزه یا دانشگاه نمی‌توان سلب کرد و فضای مجازی ، دیوارهای این کلاس‌ها را فرو ریخته است و لذا همین مباحثات را نه فقط در حوزه قم بلکه در سراسر کشور و حتی خارج از آن صدها نفر دنبال می‌کنند.

بعد از دانشگاه، نوبت به حوزه رسید

انصاف نیوز نوشت: بعد از دانشگاه، نوبت به حوزه رسید: حذف درس خارج آیت‌الله سروش محلاتی از سیستم درسی حوزه

بعد از مشخص شدن محرومیت شماری از استادان دانشگاه، ظاهرا نوبت به حوزه علمیه قم رسیده و با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه، مشخص شد درس خارج فقه آیت‌الله محمد سروش محلاتی، از استادان حوزه علمیه قم از سیستم رسمی حوزه حذف شده است.

با وجود آن که حوزه های علمی شیعه همواره آزاد بوده و درس دادن استادان و درس گرفتن از آنان در اختیار خود طلاب و عالمان دینی بوده، حوزه علمیه دروس استادان را در فهرست دروس قرار می‌دهد و در آستانه سال تحصیلی جدید، به حذف صفحه مربوط به استاد سروش محلاتی پرداخته است تا طلاب علاقمند به استفاده از این درس دچار مشکل شوند.

صبح امروز و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، استاد سروش محلاتی در پاسخ به پرسشهای شاگردان، به تشریح موضوع پرداخت و گفت: امسال درس بنده بعد از حدود سی سال سابقه، به عنوان درسی که اعتبار رسمی ندارد در نظر گرفته شده، یعنی کسانی که در این درسها شرکت می‌کنند نمی‌توانند به استناد حضور خود در امتحانات حوزه شرکت کنند و تحصیلشان مورد تایید قرار نمی‌گیرد و قهرا از نظر اخذ مدرک تحصیلی یا تمدید معافیت و امثال ان دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: بنده برای اینکه در یک مسجد یا مدرسه یا حسینیه تدریس داشته باشم منعی ندارم ولی شما دوستان از امروز باید بدانید که این درس را برای شما درس به حساب نمی‌آورند، چون تدریس بنده مورد تایید حضرات نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئولان امر در این زمینه به کسی توضیح نمی‌دهند، گفت: حضرات تصمیم گیرنده به احدی پاسخگو نیستند، بلکه اساسا مشخص نیست در این مسائل مهم چه کسی در باره سرنوشت درس اساتید و محروم کردن طلاب تصمیم می‌گیرد و نگرانی بیشتر آنکه مبادا این امور توسط نهادهای بیرون حوزه القا شود!

وی با بیان اینکه دلیل این اتفاق مطالب درسی نیست، گفت: قاعدتا این محدودیت ها برای اظهار نظرهای انتقادی بنده در سخنرانی ها و مقالات است و به این وسیله میخواهند طلاب را پرهیز دهند تا کسی با این شخص ارتباط نداشته باشد.

نظرات