علائم سرطان پروستات و روش های درمان آن

0

یکی از شایع ترین انواع سرطان هایی که مردان به آن مبتلا می شوند؛ سرطان پروستات است که خوشبختانه روش های تشخیصی مختلفی برای تشخیص به موقع و درمان آن وجود دارد.

 سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات (prostate cancer) مانند هر نوع سرطان دیگری به دلیل رشد نامناسب سلول های در غده پروستات ایجاد می شود. غده پروستات یکی از اجزای تشکیل دهنده دستگاه تناسلی آقایان است که به اندازه یک گردو است که در زیر مثانه و جلوی رکتوم قرار دارد. وظیفه این غده انتقال بخشی از مایع سمینال برای تغذیه اسپرم و کنترل ادرار است. انواع سرطان پروستات به شرح زیر است:

سرطان پروستات بدخیم

زمانی گفته می شود که نوع سرطان بدخیم است این است که توانایی انتقال و متاستاز دادن به سایر بخش های بدن وجود دارد و سایر اعضای بدن را نیز درگیر می کند. خوشبختانه سرطان پروستات به نسبت سایر سرطان های بدخیم، دیرتر به سایر بخش های بدن انتقال پیدا می کند.

روش های درمان سرطان پروستات بدخیم

معمولا برای درمان سرطان پروستات بدخیم نیاز به شیمی درمانی و پرتو درمانی است.

سرطان پروستات خوش خیم

سرطان خوش خیم، سرطانی است که در جای خود رشد می کند و بزرگ می شود اما سایر بخش های بدن را درگیر نمی کند.

علائم سرطان پروستات

معمولا سرطان پروستات در مراحل اولیه بیماری، علامت خاصی ندارد. اما در برخی مواقع ممکن است در مراحل اولیه بیماری فرد این علائم را داشته باشد:

  • اختلال در جریان ادرار؛
  • تکرر ادرار؛
  • احساس تخلیه فوری مثانه به خصوص در شب؛
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی؛
  • درد در هنگام ادرار یا هنگام نعوظ؛
  • اختلالت نعوظ و انزال؛

سرطان پروستات

عوامل خطر سرطان پروستات

از جمله عوامل خطر سرطان پروستات موارد زیر است:

  • افزایش سن: آقایان بالای ۵۰ سال بیش از سایر مردان در خطر ابتلا به سرطان پروسـتات قرار دارند.
  • نژاد: طبق تحقیقات انجام شده مردان سیاه پوست بیش از سایر آقایان در خطر ابتلا به سرطان پروسـتات قرار دارند.
  • سابقه خانوادگی: در صورتی که یکی از افراد خانواده به سرطان پروستـات مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای سایر مردان خانواده به این سرطان وجود دارد.
  • رژیم غذایی نامناسب: طبق دلایل نامشخصی افرادی که مصرف گوشت و لبنیات پرچرب را به مصرف میوه و سبزیجات ترجیح می دهند بیشتر در خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.
  • چاقی و اضافه وزن: مردان چاق بیشتر از مردانی که تناسب اندام دارند در معرض خطر سرطان پروسـتات قرار دارند.

روش های تشخیص سرطان پروستات

به منظور تشخیص سرطان پروسـتات آزمایشات زیر انجام می شود:

  • اولتراسونوگرافی؛
  • برداشتن نمونه از پروستات؛

روش های درمان سرطان پروستات

از جمله روش های درمان سرطان پروسـتات عبارتند از:

پرتو درمانی

در این روش یک دسته پرتوی متمرکز برای کشتن سلول های سرطانی غده پروسـتات استفاده می شود. پرتو درمانی به نسبت نوع سرطان و شدت آن از دوز پایین تا دوز بالا دسته بندی می شود.

جراحی سرطان پروستات

به جراحی پروستات، رادیکال پروستاتکتومی گفته می شود. معمولا از این روش درمانی زمانی استفاده می شود که سرطان تنها در غده پروسـتات قرار داده باشد و به سایر قسمت های بدن نفوذ پیدا نکرده باشد.

هورمون درمانی

از هورمون درمانی به منظور کوچک کردن یا کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی استفاده می شود اما این روش نمی تواند به طور کامل سلول های سرطانی را از بین ببرد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی قابلیت کشتن سلول هایی که سرطانی که به سایر نقاط بدن متاستاز کرده باشد، استفاده می شود. متاسفانه شیمی درمانی سلول های مو، سلول های پوشاننده دستگاه گوارش و سلول های مخاط را نیز از بین می برد و باعث بروز عوارضی مثل ریزش مو، اسهال، تهوع، استفراغ، زخم های دهانی و … می شود.

کرایو تراپی

در این روش با یخ زدن و گرم کردن سلول های سرطانی باعث متلاشی شدن و کشته شدن آنها می شود. این روش درمانی به نسبت جراحی پروستات کم خطرتر است اما اثرات طولانی مدت آن هنوز در حال بررسی است. همچنین از طرفی یخ زدن می تواند به اعصاب نزدیک به پروستات آسیب وارد کند و فرد دچار اختلالات نعوظ شود.

روش های جلوگیری از سرطان پروستات

تا به امروز راه های دقیقی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروسـتات ارائه نشده است. اما با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی تا حد زیادی می توان از بروز این نوع بیماری جلوگیری کرد که این روش ها عبارتند از:

  • در رژیم روزانه خود مصرف میوه و سبزیجات و غلات کامل را فراموش نکنید.
  • به جای مصرف مکمل ها از غذاهای سالم و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید.
  • از ورزش روزانه و فعالیت بدنی غافل نشوید.
  • در صورتی که دچار اضافه وزن هستید، با گرفتن رژیم و انجام ورزش وزن خود را به حالت متعادل برسانید و همیشه سعی کنید تناسب اندام خود را حفظ کنید.

عوارض سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروسـتات مانند هر سرطان دیگری می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد که از جمله عوارض سرطان پروستـات عبارتند از:

در صورتی که این بیماری در مرحله پیشرفته باشد به اندام های مجاور مانند مثانه نیز آسیب وارد می کند. همچنین ممکن است سلول های سرطانی از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان ها و سایر اندام ها نیز سرایت کند. در صورتی که سرطان به استخوان ها برسد باعث شکستگی و درد استخوانی می شود.

یکی دیگر از عوارض سرطان پروسـتات که اکثر افراد آن را تجربه می کنند بی اختیاری ادرار و در برخی مواقع اختلال در نعوظ است.

برای تشخیص و درمان سرطان پروستات باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

تشخیص به موقع سرطان پروسـتات تاثیر بسزایی در درمان آن دارد. در صورتی که علائم مربوط به سرطان پروسـتات را دارید حتما به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

سرطان پروستات

کلام آخر

سرطان پروسـتات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه باشد قابل درمان است. علائم سرطان پروسـتات معمولا خاموش هستند اما اکثر بیماران مبتلا به سرطان پروسـتات مشکلاتی در تخلیه ادرار دارند. طبق تحقیقات انجام شده آقایان بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروسـتات هستند و چکاپ های سالانه برای این افراد توصیه می شود./۲۰۷۹۶۴

نظرات