فیزیوتراپی فک و صورت

0

حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی فک و دهان شما به اصطلاح قلنج کند و یا در هنگام جویدن صدا دهد. این اتفاق ممکن است در مواقعی عادی باشد ولی در موارد دیگری اگر مدام ادامه پیدا کند باید نگران شدن و حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود.
اغلب کسانی که دچار درد فک و صورت خود می شوند تصور می کنند که برای معاینه و معالجه خود به دندانپزشک باید مراجعه نمایند که این تصور اشتباه است. برای درد فک، صورت ابتدا باید به ارتوپد متخصص مراجعه نمایید و با مشاوره و معاینه او به انجام فیزیوتراپی فک و صورت خود اقدام نمایید

 فیزیوتراپی فک و صورت

ما در ادامه این مقاله اطلاعات مختصری در مورد فیزیوتراپی فک و دهان برای آگاهی شما عزیزان ارائه میدهیم. همچنین یکی از بهترین مراکز برای انجام امور فیزیوتراپی، کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین تهران را به شما معرفی میکنیم که می توانید از خدمات نوین این مجموعه بهرمند شوید.

هدف از انجام فیزیوتراپی فک و صورت چیست؟

کم کردن درد، کم کردن سفتی عضلات و برگرداندن تحرک طبیعی به مفصل گیجگاهی فک از اهداف مهم فیزیوتراپی فک و دهان هستند. اگر درد بیمار شدید باشد فیزیوتراپ متخصص با پیشنهاد و انجام فعالیت‌های درمانی مانند تحریک الکتریکی یا تحریک با امواج مافوق صوت به بهبود روند درمان آن کمک کند.

فیزیوتراپی فک

عامل به وجود آمدن اختلالات فک چیست؟

عوامل زیادی باعث به وجود آمدن اختلالات در فک و و دهان هستند، اما نمی‌توان برای یک مورد خاص با قطعیت گفت که علت نیاز به فیزیوتراپی فک و صورت چیست. در ادامه به برخی از این علل اشاره خواهیم کرد:

ضربه، به ویژه ضربه به فک یا دقیقا روی مفاصل گیجگاهی فک

حرکات متداوم، مانند دندان‌ قروچه و یا فشار آوردن بیش از حد به فک

آسیب دیدگی غضروف مفاصل گیجگاهی فک

سینوزیت، آرتروز و عفونت ها

برای تشخیص علت درد در ناحیه فک شما فیزیوتراپی متخصص از شما سوالاتی خواهد پرسید و معاینات فیزیکی کاملی انجام خواهد داد. در بعضی موارد ممکن است نیاز به آزمایش خون، تصویربرداری یا حتی هردو باشد. در بعضی موارد، فیزیوتراپ ممکن است برای تشخیص بهتر، غربالگری روانشناختی و روانپزشکی را به شما توصیه کند.

اگر پزشک به این نتیجه برسد که یک بیماری خاص باعث درد و ایجاد اختلالات شده است، ممکن است آزمایشاتی برای تشخیص آن بیماری تجویز کند. پس از مشخص شدن علت درد و اختلالات و در صورتی که توصیه فیزیوتراپ انجام فیزیوتراپی باشد، شما می‌توانید از خدمات بهترین فیزیوتراپی تهران در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین بهره‌مند شوید.

چه تمریناتی برای درمان اختلالات فک انجام می‌شود؟

در فیزیوتراپی صورت، از تکنیک‌های مختلفی نسبت به مشکلی که با آن مواجه هستید استفاده می‌شود که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره شده است. انجام این تکنیک‌ها و تمرینات صرفا محدود به فیزیوتراپی فک و صورت و دهان نمی‌شود،  بلکه از آنها برای اهداف مختلف مانند فیزیوتراپی گردن نیز استفاده خواهد شد.

گرما درمانی برای بهبود روند و شدت گردش خون در فک.

ماساژ درمانی برای از بین بردن تنش کلی عضلات و مفاصل برای انجام فیزیوتراپی فک و دهان.

استفاده از جریان‌های الکتریکی ملایم از روی مفاصل فک برای تحریک عصب از طریق پوست.

تمرینات فک برای تقویت عضلات و بهبود انعطاف‌پذیری و افزایش دامنه حرکات مفاصل فک.

فیلم فیزیوتراپی فک و صورت

در ادامه میتوانید برای درک بهتر از این نوع درمان، ویدیو فیزیوتراپی فک و صورت را که زیر نظر دکتر محمد دهقانی در کلینیک تخصصی رادین که انجام شده است مشاهده نمایید.
.

.
یکی از کارهای بسیار حیاتی برای کاهش درد فک و صورت ناشی از مشکلات مفصل گیجگاهی، ورزش کردن و تمرین دادن این مفاصل و عضلات است. این اختلال ممکن است مشکلاتی همچون درد مفصل فک، و قفل‌شدن فک را برای بیمار به همراه داشته باشد و همچنین دلیل صدای فک نیز همین است. در بسیاری موارد این احتمال وجود دارد که بیمار در انجام کارهای ضروری مانند خوردن و خمیازه‌کشیدن نیز دچار اخلال درد شود.

فیزیوتراپی فک و صورت معمولاً باعث كاهش درد و التهاب مفاصل و بازگردانی حركت طبيعي به مفصل فك است. تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به ترمیم حرکت طبیعی فک و برطرف کردن احساس قفل‌شدگی فک کمک کند.

کلام آخر

در آخر باید گفت که فیزیوتراپی فک و صورت بهترین روش برای درمان اختلالات به وجود آمده برای مفاصل و عضلات صورت و تنها راه درمان برای عصب‌های آسیب دیده صورت است.

بهترین فیزیوتراپی تهران

زمانی که علائمی از رخ دادن این اختلالات مشاهده شد، باید سریعا به فکر درمان آن بود. اگر شما از این اختلالات رنج میبرید و به دنبال بهترین و مطمئن‌ترین روش درمان آن هستید، می‌توانید با کلینیک تخصصی فیزیوتراپی رادین در تماس باشید. این کلینیک خدمات زیادی از جمله آب درمانی واقعی، فیزیوتراپی کمر، زانو، پا، گردن، شانه و …. را با بهترین کادر درمانی به شما عزیزان ارائه می دهد./۲۰۸۰۵۸

نظرات