ماجرای گران شدن خودروهای اسقاطی از پیکان تا پراید +‌علت گرانی خودروهای فرسوده‌!

0

ماجرای گران شدن خودروهای اسقاطی از پیکان تا پراید +‌علت گرانی خودروهای فرسوده

از روز گذشته قیمت خودروهای اسقاطی و فرسوده از پیکان تا پراید نجومی شده و بین ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد معامله می شود؛ جالب است بدانید برای واردات خودورهای خارجی نیاز به برگه اسقاط است نه خودروی فرسوده و هر برگه اسقاط نمی‌تواند از حدود ۳۰ میلیون تومان فراتر برود.

علت گرانی خودروهای فرسوده چیست

بنابر ابلاغیه جدید درباره واردات خودرو در بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام، به‌ازای شماره‌گذاری هر دو خودروی وارداتی بایستی یک گواهی اسقاط ارائه شود. همین موضوع موجب شده تا بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده داغ شده و قیمت ها بین ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد بالا برود. به نحوی که در آگهی های فروش خودرو در پلتفرم دیوار پراید هاچ بک مدل ۱۳۷۷ با قیمت نجومی ۴۲۰ میلیون تومان و قیمت پیکان ۳ میلیارد آگهی شده است

گرانی خودروهای اسقاطی و فرسوده

چرا پیکان اسقاطی گران شد؟

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نامه‌ای را به کلیه تولیدکنندگان خودرو، مراکز اسقاط و بازیافت مجاز کشور و واردکنندگان خودرو ابلاغ و شروط مربوط به اسقاط خودرو را تعیین کرد.

طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، مهران سالاریه ضمن اشاره به اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، اظهار کرد: بر این اساس تمامی شرکت‌های واردکننده خودرو اعم از نو و کارکرده، جز کامیون‌های مشمول بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی که بخشی مشمول ارائه گواهی اسقاط و بخشی پرداخت وجه‌اند، مابقی مکلف به ارائه گواهی اسقاط هستند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده تاکید کرد: این دسته از واردکنندگان صرفا بایستی نسبت به تهیه گواهی اسقاط خودرو برای خودروهای وارداتی خود جهت شماره‌گذاری اقدام کنند و امکان پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش برای آن‌ها میسر نیست. این واردکنندگان باید نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری خودرو‌های خود طی کنند.
وی خاطرنشان کرد: فعلا تا زمان تصویب آیین‌نامه مربوطه، واردکنندگان خودرو مکلفند به ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، گواهی یک خودرو فرسوده را ارائه کنند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط: واردات موجب افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده نمی‌شود

حالا این ابلاغیه جدید درباره واردات خودرو در روزهای اخیر جنجالی شده است و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی شده است.

علت گران شدن پیکان اسقاطی

علت گرانی ماشین‌های مدل پایین

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق اعلام جدید ایدرو (سازمان نوسازی صنایع ایران) تولید انواع وسایل نقلیه به اسقاط یک یا چند خودروی فرسوده مشروط شده است. در این بین رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو این اقدام را صرفاً شوی تبلیغاتی برای افزایش قیمت خودرو‌های فرسوده می‌داند.
با توجه به افزایش تعداد خودرو‌های فرسوده فعال در کشور، در هر آیین‌نامه جدیدی که منتشر می‌شود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط می‌شود. پیش از این اسقاط این خودرو‌ها یکی از شرط‌های واردات شده بود و حالا تولید انواع وسایل نقلیه نیز به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است.
تا جایی که تولیدکنندگان کامیون‌های کشنده برای تولید هر دستگاه از این محصول باید ۱۶ گواهی اسقاط ارائه دهند. ارائه چنین شرط و شروطی باعث شده تا اکنون بازار سیاه اسقاط این خودرو‌ها حسابی داغ شود. البته برخی از فعالان چنین شرط‌هایی را شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت اسقاط خودرو و البته خودرو‌های فرسوده می‌دانند.
برخی از فعالان این بازار نیز با سوءاستفاده از این بخشنامه‌ها و قوانینی که یک شبه وضع شده‌اند توانسته‌اند قیمت خودرو‌های از رده خارج نظیر پیکان ۷۵ را به‌طور معمول تا ۳۵۰ میلیون تومان بالا ببرند. برخی نیز این خودرو‌ها را در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی تا سه میلیارد تومان هم قیمت‌گذاری کنند. با این حال همچنان مسئولان امر بدون توجه به چنین اتفاقاتی بر آتش تشکیل این بازار‌های سیاه می‌دمند.

علت گران شدن خودروهای اسقاطی از پیکان تا پراید

شامورتی بازی جدید در بازار، قیمت نجومی خودروهای فرسوده

طبق ابلاغیه مورد اشاره که حتی تاریخ اصلاحیه ماده ۱۰ ساماندهی خودرو روی نامه به اشتباه، دی ماه ۱۴۰۲ خورده است، انواع گروه‌های خودرویی طبقه‌بندی شده و تعداد گواهی اسقاط خودرو مورد نیاز جهت پلاک‌گذاری هر خودرو اعلام شده است.

محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در رابطه با ابلاغیه ایدرو به تجارت‌نیوز گفت: تنها ابلاغیه‌ای که فعلاً تصویب شده، مربوط به بند الف تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ سامان‌دهی صنعت خودروست.
وی ادامه داد: طبق این قانون، مالک خودروی فرسوده می‌تواند یک‌بار به مدت ۱۰ سال، یک دستگاه خودرو وارد کشور کند. درصوتی که واردکننده، گواهی اسقاط نداشته باشد می‌تواند با پرداخت پنج درصد قیمت خودرو، خودروی وارداتی را شماره‌گذاری کند. همچنین واردکنندگان باید برای هر دو خودروی وارداتی یک گواهی اسقاط خودرو ارائه کنند.
امشهدی‌شریف در مورد ابلاغیه منتشرشده توضیح داد: تمام موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید در آیین‌نامه اجرایی، به تصویب هیئت وزیران برسد. این آیین‌نامه هنوز به تصویب این هیئت نرسیده و اینکه بگوییم ۱۶ یا ۱۴ گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری نیاز است، اشتباه بوده و ما نمی‌توانیم در مورد چیزی که تصویب نشده باشد، اظهار نظر کنیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: همین اظهارات غیرمستند به مصوبات هیئت دولت سبب التهاب در بازار خودرو می‌شود و قیمت خودرو‌های فرسوده را گاهی تا ۵۰ الی ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهد. در صورتی که این اخبار هیچ مبنایی نداشته و یک شوی تبلیغاتی جهت افزایش قیمت‌ها است.

واکنش ها به گران شدن خودروهای اسقاطی

افزایش ناگهانی قیمت خودروهای فرسوده : واکنش دو نماینده به افزایش ناگهانی قیمت خودروهای فرسوده سیاهکلی، نماینده مجلس: قیمت این خودروها نباید بیش از ۱۰ درصد نو باشد؛ وزارت صمت از فعالیت سوداگران جلوگیری کند و طاهری گفت: باید با اجرای قانون هوای پاک و تجدید نظر در قانون ساماندهی خودرو قیمت‌ها را منطقی‌تر کرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.

به گزارش «انتخاب»، لطف اله سیاه کلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره افزایش قیمت خودروهای فرسوده طی هفته های گذشته، گفت: از انجاکه آیین نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در دولت تصویب نشده بنابراین واردات این خودروها کلید نخورده است اما این وضعیت نشان دهنده فعالیت سوداگران است.

وی اضافه کرد: وزارت صمت باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد و با استفاده از سامانه های خود از سوداگری در این بازار جلوگیری کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: قیمت خودروهای اسقاطی نباید بیش از ۱۰ درصد بهای خودروهای نو از همان نوع باشد این موضوع باید معیار باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر قیمت خودروهای اسقاطی بیش از ۱۰ درصد نو باشد نشان می‌دهد که دست دلالان در کار است، افزود: گرانی خودروهای فرسوده و اسقاطی ربطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد زیرا این موضوع هنوز کلید نخورده از سوی دیگر به‌ واردات خودروهای نو نیز مرتبط نیست زیرا تعداد چندانی وارد نشده و این تاثیری ندارد در هرصورت وزارت صمت باید ورود کند و با دلالان برخورد کند.

همچنین مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توئیتی نوشت:

قابل توجه سوداگران خودروهای فرسوده: اگر قیمت خودروهای فرسوده، به خاطر اسقاط در مقابل خودروهای وارداتی افزایش غیرمعقول داشته باشد، بایستی: اولا با اجرای قانون هوای پاک مبنی بر عدم تردد خودروهای با عمر بالا، ثانیا تجدید نظر در قانون ساماندهی خودرو موجب منطقی تر شدن قیمت‌ها گردد.

نظرات