دستور پخت ۹ غذا ویژه گیاهخواران Recipes for Vegetarians

0

در جامعه‌ی امروز، گیاهخواری به عنوان یک نوع تغذیه‌ی سالم و پرمزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

برای رفع نیازهای غذایی گیاهخواران، می‌توان از دستورهای پخت مختلفی استفاده کرد که در ادامه به بررسی ۹ دستور پخت غذایی ویژه گیاهخواران خواهیم پرداخت.

غذا ویژه گیاهخواران

۱. برگر سیب‌زمینی:

برای تهیه این غذا، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را رنده کنید و به همراه پودر سیر، پودر پیاز، نمک، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه مخلوط کنید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خمیر سفت شود. سپس برگرها را به شکل دلخواه شکل داده و در روغن داغ سرخ کنید. در انتها، برگرها را با سس‌های مختلف مانند کچاپ، مایونز، سس باربیکیو و … سرو کنید.

۲. سالاد کینوا با سبزیجات:

برای تهیه این غذا، ابتدا کینوا را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و به همراه سبزیجات مختلف مانند ریحان، نعناع، جعفری، کاهو، خیار و … مخلوط کنید. سپس با روغن زیتون، نمک، فلفل سیاه و سیر ترکیب کنید و سالاد را به صورت سرد سرو کنید.

۳. تردلو با سس بادام زمینی:

برای تهیه این غذا، ابتدا تردلو را به شکل رنده شده در آورده و به همراه پیاز رنده شده، سیر، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خمیر سفت شود. سپس تردلو را در روغن داغ سرخ کنید و با سس بادام زمینی سرو کنید.

۴. پاستا با سس اسفناج:

برای تهیه این غذا، ابتدا پاستا را به مدت ۸-۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و به همراه سس اسفناج که با اسفناج، سیر، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه تهیه شده است، مخلوط کنید. در نهایت، با پنیر پارمزان تزیینکنید و سرو کنید.

۵. کوکو سیب‌زمینی:

برای تهیه این غذا، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را رنده کنید و به همراه تخم‌مرغ، جعفری، پیاز، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید تا سمت‌های آن طلایی شود. در نهایت، کوکو را با سبزیجات تزئین کرده و با نان لواش سرو کنید.

۶. پیتزا سبزیجات:

برای تهیه این غذا، ابتدا برای تهیه تست پیتزا، آرد، خمیر مایه، نمک، روغن زیتون و آب را به همراه یک قاشق کوچک خمیر پودر مخلوط کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه در جای گرم قرار دهید. سپس خمیر را با فرشته‌ی سفید یا آرد خشک روی سطح کار مهره‌دار کنید و به شکل دلخواه پیتزا را به همراه سبزیجات مانند قارچ، فلفل دلمه‌ای، پیاز، و اسفناج تزئین کنید. در نهایت، پیتزا را در فر به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد پخت کنید.

۷. پلو با بادمجان و لوبیا سبز:

برای تهیه این غذا، ابتدا بادمجان‌ها را به شکل رنده شده در آورده و به همراه لوبیا سبز به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شوند. سپس پیاز را رنده کرده و در روغن داغ تفت دهید تا طلایی شود. سپس به آن لوبیا سبز و بادمجان را اضافه کنید و تفت دهید. در نهایت، برای آماده‌سازی پلو، برنج را به همراه آب و نمک به مدت ۵۰ دقیقه پخته و با مخلوطی از زعفران، روغن زیتون، آبگوشت و نمک ترکیب کنید.

۸. برگ کلم پیچیده با برنج و سبزیجات:

برای تهیه این غذا، ابتدا برگ‌های کلم را برش داده و به همراه برنج، پیاز، سیر، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. سپس برگ‌های کلم را با این مخلوط پر کرده و آن‌ها را پیچیده و به صورت لایه‌لایه در قابلمه قرار دهید.

می‌دهید تا برگ‌های کلم به حالت نرم درآیند. در نهایت، برگ کلم پیچیده را با سبزیجات مانند خیار شور، رب‌گوجه، سیر خام و نمک سرو کنید.

۹. نان پیتزا سبوس‌دار:

برای تهیه این غذا، ابتدا آرد سفید، آرد سبوس‌دار، خمیر مایه، نمک، روغن زیتون، آب و یک قاشق کوچک خمیر پودر را به همراه یک قاشق کوچک پودر سیر مخلوط کنید. سپس خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه در جای گرم قرار دهید. سپس با فرشته‌ی سفید یا آرد خشک روی سطح کار مهره‌دار کنید و به شکل دلخواه نان پیتزا را تهیه کنید. در نهایت، نان پیتزا را با سس پیاز، قارچ، پیاز، فلفل دلمه‌ای و پنیر سرو کنید.

در پایان، همانطور که مشاهده کردید، تهیه غذاهای گیاهی ویژه گیاهخواران نیز با توجه به تنوع مواد خامی که در دسترس قرار دارد، امکان‌پذیر است. این غذاهای پرمزه نه تنها مفید و سالم بلکه همچنین باعث شادابی و سلامتی بدن می‌شود.

به علاوه، در تهیه غذاهای گیاهی می‌توانید از انواع مختلف ادویه‌جات و چاشنی‌ها استفاده کنید تا طعم و عطر خاصی به غذاهای خود ببخشید. به‌عنوان مثال، ادویه‌جاتی مانند زیره، گشنیز، نعناع، زعفران، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه و سیر می‌توانند به غذاهای شما طعم و عطر خاصی ببخشند.

همچنین، در تهیه غذاهای گیاهی، می‌توانید از روش‌های مختلف پخت و پز استفاده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید غذاها را سرخ کنید، بپزید، بپختید، بخارپز کنید و یا حتی غذاهای خام مثل سالاد را تهیه کنید.

در نهایت، برای تهیه غذاهای گیاهی سالم و مفید، بهتر است از مواد خام تازه و غذایی استفاده کنید و از استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده‌های صنعتی پرهیز کنید. همچنین، بهتر است در تهیه غذاهای خود از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن آفتابگردان و روغن کوکوس استفاده کنید./۲۰۰۱۱۱

نظرات